Vajad kellegagi rääkida?
Küsi julgelt abi LasteAbi
Logi sisse

Kirjanduslikud mõisted (kirjanduse I kursus - gümnaasiumiaste) (0)

1 Hindamata
Punktid

Esitatud küsimused

  • Kuidas esitab jutustaja tegelast?
  • Milline on tegelase enesehinnang ?
  • Milline on tegelase suhe oma minevikku ja tulevikku?
  • Kuidas suhtub tegelane teistesse tegelastesse?
  • Mida märkab tegelane teiste tegelaste juures?
  • Mida saab tegelase kohta järeldada tema tutvusringkonna põhjal?
  • Kuidas suhtuvad temasse teised tegelased?
  • Millise mulje ta jätab?
  • Kelle vaatepunktist tegelast näidatakse ?
  • Kuidas suhtub tegelane teda ümbritsevasse maailma?
  • Milliseid võimalusi näeb tegelane maailmas?
  • Mida märkab tegelase pilk ümbritsevas maailmas?
  • Millal algavad Millal lõppevad ?
  • Milline on teose pealkiri?
  • Millised on romaani põhiteemad ?
  • Milles seisneb konflikt romaanis?
  • Miks just see stseen oluline on?
  • Milliseid küsimusi romaan esitab?
  • Milliseid vastuseid pakub romaan esitatud küsimustele?
  • Millisena paistab ühiskond ja inimene A Tšehhovi novellide põhjal?
  • Kuidas autor loob tekstilünki?
  • Millest lähtub lugejakeskne kirjandusteose analüüs seleta mõisteid?
  • Millest lähtub autorikeskne kirjandusteose analüüs?
  • Millele pöörab tähelepanu tekstikeskne kirjandusteose analüüs?

Lõik failist

Kirjanduslikud mõisted KI1
Mudellugeja
Kujutletav lugeja
Viited, teadmised ja huvi
Tegelik lugeja
Reaalselt eksisteeriv lugeja.
Tegelik lugeja toetub :
  • Lugemismudelile
  • Isiklikule elukogemusele
  • Tõlgenduskogukonnale
  • Oma põlvkonna ootushorisondile – jumalad, allegooria

Tõlgenduslik kogukond
Sõbrad ja lähedased, kellega teost arutada saab
Põlvkondlik ootushorisont
Ühe põlvkonna lugejate poolt jagatud ootuste ja eelduste kogum, kriteeriumide hulk, mille järgi lugejad hindavad kirjandusteost mingil perioodil
Tekstilüngad
Tekstisisesed lüngad, seotud lugeja kujutlusvõimega
Taevas on sinine nagu apelsin
Avatud ja suletud teosed
Avatud teos: jätab lugejale suure mõttevabaduse
Passiivne ja aktiivne lugeja
Suletud teos: Autor suunab lugejat
Aktiivne: Lugeja on osav ja iseseisev infotöötleja.
Lugemise ajal keskendub lugemisele, otsib olulist ja kontrollib, kas kirjutaja on eesmärgikindel.
Pärast lugemist ta analüüsib, kas saavutas soovitud eesmärgi, kas ta mõistis teksti.
Passivne lugeja:
Enne lugemist ei analüüsi lugeja teksti liiki ega teksti otstarvet. Lugemise ajal ta ei tea, kas saab sellest aru või ei, ega ka kontrolli arusaamist. Pärast lugemist ta ei tea, mida luges ja kas
ta sellest ka aru sai.
Tähendustasandid
Teosel võib olla mitu tähendustasandit. Näiteks haarava ja heietava stiiliga ja pealtnäha argistest teemadest rääkivas talupojaromaanis võib olla alltekst – varjatud tähenduskiht, sügavam ja filosoofilisem sõnum.
Alltekst
Varjatud tähenduskiht, sügavam ja filosoofilisem sõnum.
Maailma korrastavad ja võõritavad tekstid
Maailma korrastav – lahendab teose vältel tekkinud probleemid
Võõritav – raputab lugeja üles rutiinist, näitab maailam otsekui uuest vaatenurgast
Peategelane
Kannab teose ideelist põhiraskust
Kõrvaltegelased
On peategelase teenistuses
Episoodilised tegelased
Esinevad teoses põgusalt
Jutustaja
Hääl, mis edastab teose sündmustikku
Vaatepunkt
Paik või teadvus, kust teose sündmustikku nähakse
Minajutustus
Sündmustik antakse edasi ühe tegelase piiratud vaatepunktist
Sisemonoloog
Tegelase sisekõne
Teadvuse vool
Edastab tegelase mõtted hüplikena
Temajutustus
Kolmandas isikus piiratud vaatepunktiga
Kõiketeadev jutustaja
Jumalik pilt, võib analüüsida ja kommenteerida toimuvat või ka vaid kiretult kirjutada. Liikuv vaatepunkt on kõiketeadval jutustajal
Liikuv vaatepunkt
Liikuv vaatepunkt on kõiketeadval jutustajal
Tegelase analüüs: (......) aspekt
Bioloogiline – päritolu ja välimus
Psühholoogiline - mõtted, soovid, lootused
Sotsiaalne – amet, elukoht, varanduslik seis, klassikuuluvus, suhted teistega
Kujundlik – mida ütleb nimi ja välimus tegelase maailmavaate kohta
Tegelase suhe loo jutustajaga, iseendaga, teiste tegelastega, ümbritseva maailmaga
1. Tegelase suhe loo jutustajaga, kui selleks pole tegelane ise.
  • Kuidas esitab jutustaja tegelast?
  • Kas jutustaja valgustab tegelase siseelu või näitab teda vaid tegevuses?
  • Kas jutustaja esitab tegelasest koondportree?
  • Kuidas kohtub lugeja tegelasega esimest korda, kuidas saab lugeja tegelase kohta edasist informatsiooni?
2. Tegelase suhe iseendaga.
  • Milline on tegelase enesehinnang ?
  • Kas tegelane on enesekeskne või huvitub pigem teistest?
  • Kas ta tegeleb eneseanalüüsiga ja teadvustab endale oma käitumise motiive?
  • Milline on tegelase suhe oma minevikku ja tulevikku?
3. Tegelase suhe teiste tegelastega.
  • Kuidas suhtub tegelane teistesse tegelastesse?
  • Mida märkab tegelane teiste tegelaste juures?
  • Mida saab tegelase kohta järeldada tema tutvusringkonna põhjal?
  • Kuidas suhtuvad temasse teised tegelased?
  • Millise mulje ta jätab?
  • Kelle vaatepunktist tegelast näidatakse?
4. Tegelase suhe ümbritseva maailmaga.
  • Kuidas suhtub tegelane teda ümbritsevasse maailma?
  • Kas ta elab loojana või tarbijana?
  • Milliseid võimalusi näeb tegelane maailmas?
  • Mida märkab tegelase pilk ümbritsevas maailmas?

Lugu
Kirjandusteoses aset leidvad sündmused
Tekst
Mida lugeja loeb
Süžee
Sündmused tekstis esitatud järjekorras
Faabula
Sündmused ajalis-põhjuslikus järjekorras. Romaanis ei pruugi süžee ja faabula kattuda.
Sündimustiku aeg ja koht
Aeg – Millal algavad? Millal lõppevad? Teose loo kestus?
Koht – Neid võib olla mitu, tavaliselt 1 peamine
Allteema ja peateema
Teoses kujutatud elunähtuste valdkond.
„Millest romaan kõneleb?” määratlebki romaani teema.
Detail
Teose väiksem kunstiline üksus
Motiiv
Rändavad kirjandusajaloos teosest teosesse, nt muutumise motiiv, rändamise motiiv
Konflikt
Tegelastevaheline või tegelasesisene vastuolu teoses
Intriig
Konfliktist põhjustatud tegevuse pingeline kulg kirjandusteoses (Kuidas pärast asjad kulgevad?)
Moto
Teose või selle osa algusesse paigutatud tsitaat, teisest kirjandusteosest valitud juhtmõte
Raamjutustus
Juhatab järgneva loo sisse
Raam
Olemas näiteks novellis „Inimene vutlaris “, kuid puudub novellis „Palat number 6“
Romaani aeg
Sündmuste kestus (?)
Romaani ideestik
Ideestik on romaanis väljendatud mõtete kogum.
  • Milline on teose pealkiri?
  • Kas teosel on moto?
  • Millised on romaani põhiteemad?
  • Milles seisneb konflikt romaanis?
  • Millised on romaani olulisemad stseenid või kõige olulisem neist? Miks just see stseen oluline on?
  • Analüüsi romaani põhitegelasi.
  • Milliseid küsimusi romaan esitab?
  • Milliseid vastuseid pakub romaan esitatud küsimustele?
    Romaani põhiidee
    Põhiidee on autori vastus teoses esitatud probleemile.
    Hermeneutiline ring
    Hermeneutiline ring ehk mõistmise ring on tõestamisel või määratlemisel tekkiv ring, mida käsitletakse hermeneutilisest aspektist positiivsena.
    Laiemas tähenduses on hermeneutilise ringi tunnistamine tekstide tõlgendamise puhul eelduseks nende käsitlemisele terviklikuna, arvestades nende ajaloolist, tekstiloolist, mõisteloolist jne horisonti, st laiemat konteksti.
    Lisaks (!!!):
    • autori-, teose- lugejakeskne vaatenurk
    Autori rolli muutumine
    Keskaeg – autor anonüümne
    Renessanss – trükikunsti levik, autorit seostatakse tekstiga
    Romantism – autor kui geenius
    20. saj – lugeja rolli tähtustumine
    Arvestuse vestlusteemad
  • Võrdle O. Wilde ’i ja A. Tšehhovi kirjanikuks kujunemise tingimusi ja eluväärtusi.
  • Võrdle kahe vabalt valitud autori kirjutamisviisi ja mõju tegelikule lugejale. Millise autori looming vastas kõige enam Teie põlvkonna ootustele ja miks?
  • Too üks näide sinu maailma korrastava teksti kohta ja üks näide maailma võõritava teksti kohta.
  • Millisena paistab ühiskond ja inimene A. Tšehhovi novellide põhjal? Põhjenda väiteid näidetega loetud novellidest.
  • Analüüsi vabalt valitud S. Fitzgeraldi „Suur Gatsby “ tegelast neljast eri aspektist ning kirjelda tema suhet iseenda, kaaslaste ja ühiskonnaga.
  • Tõlgenda lugejakeskselt R. Brautigani romaani „ Arbuusisuhkrus “ atmosfääri. Mis kujundavad teose meeleolu? Kuidas autor loob tekstilünki? Too näiteid. On see sinu jaoks maailma korrastav või võõritav tekst?
  • Analüüsi F. S. Fitzgeraldi romaani „Suur Gatsby“ tegelaskonda.
  • Millest lähtub lugejakeskne kirjandusteose analüüs (seleta mõisteid)? Tõlgenda vabalt valitud teost lugejakeskselt.
  • Millest lähtub autorikeskne kirjandusteose analüüs? Tõlgenda vabalt valitud teost autorikeskselt.
  • Millele pöörab tähelepanu tekstikeskne kirjandusteose analüüs? Tõlgenda vabalt valitud teost tekstikeskselt.
  • Vasakule Paremale
    Kirjanduslikud mõisted-kirjanduse I kursus - gümnaasiumiaste #1 Kirjanduslikud mõisted-kirjanduse I kursus - gümnaasiumiaste #2 Kirjanduslikud mõisted-kirjanduse I kursus - gümnaasiumiaste #3 Kirjanduslikud mõisted-kirjanduse I kursus - gümnaasiumiaste #4 Kirjanduslikud mõisted-kirjanduse I kursus - gümnaasiumiaste #5
    Punktid 100 punkti Autor soovib selle materjali allalaadimise eest saada 100 punkti.
    Leheküljed ~ 5 lehte Lehekülgede arv dokumendis
    Aeg2014-12-31 Kuupäev, millal dokument üles laeti
    Allalaadimisi 28 laadimist Kokku alla laetud
    Kommentaarid 0 arvamust Teiste kasutajate poolt lisatud kommentaarid
    Autor LPPL Õppematerjali autor
    Järgnevate kirjandusmõistete korrektsed definitsioonid ning lisaks küsimused, mille läbiarutamist Wilde'i, Brautigani, Tšehhovi ning Fitzgeraldi teoste põhjal läbitud kursuse arvestusel vaja võiks minna.

    Mudellugeja
    Tegelik lugeja
    Tõlgenduslik kogukond
    Põlvkondlik ootushorisont
    Tekstilüngad
    Avatud ja suletud teosed
    Passiivne ja aktiivne lugeja
    Tähendustasandid
    Alltekst
    Maailma korrastavad ja võõritavad tekstid
    Peategelane
    Kõrvaltegelased
    Episoodilised tegelased
    Jutustaja
    Vaatepunkt
    Minajutustus
    Sisemonoloog
    Teadvuse vool
    Temajutustus
    Kõiketeadev jutustaja
    Liikuv vaatepunkt
    Tegelase analüüs: erinevad aspektid
    Tegelase suhe loo jutustajaga, iseendaga, teiste tegelastega, ümbritseva maailmaga
    Lugu
    Tekst
    Süžee
    Faabula
    Sündimustiku aeg ja koht
    Allteema ja peateema
    Detail
    Motiiv
    Konflikt
    Intriig
    Moto
    Raamjutustus
    Raam
    Romaani aeg
    Romaani ideestik
    Romaani põhiidee
    Hermeneutiline ring

    Sarnased õppematerjalid

    thumbnail
    24
    docx

    POEETIKA

    Seda kannab konflikt ­ subjektiivse ja objektiivse kokkulangemine või vastuollu sattumine, intriig. Rõhk sõnal ,,meie". Seega keskenduvad ilukirjanduse kolm põhiliiki inimese siseilma, välisilma ja nende kahe kokkupuute kujutamisele. Need kolm põhiliiki on tihedalt üksteisega seotus ­ tihti võib ühe zanri tundemärke näha teise omas. - Lüüriline kirjeldus, lüüriline eneseväljendus, lüüriline pöördumine. Luule ­ kõik värsskõnes teosed. Luule ja lüürika mõisted ei kattu, kuna luule võib olla ka eepiline ja dramaatiline. See pärast kasutatakse ka mõisteid proosaeepika ja värsseepika, ka värssdraama, et teha vahet seotud ja sidumata tekstidel. Lüroeepika ­ lugulaulud ­ lüüriline laad on eepilisega tasakaalus. Valmid, poeemid, ballaadid jne. Sisaldavad tihti ka dramaatilist vastuolu. Poeetiline tekst Kujundlik keelekasutus. Osutav ja poeetiline Ilukirjanduse loob kujundlik keelekasutus ­ sisuline juurdepääs avaneb keele ja

    Kirjandus
    thumbnail
    11
    doc

    Kirjandusteaduse aluste konspekt

    kirjandusse liike ja vorme: ilukirjandust, teaduskirjandust, raamatuid jne. · Kirjandus on üks kultuurinähtusi ja kommunikatsioonivahendeid a) Kirjandus kui kommunikatsiooniprotsess eeldab autorit, lugejat ning neile mõlemale mõistetavat kirja ja keelt. i. Üldise kirjaoskuse puudumisel jõuab kirjandus laiemase käibesse ettelugemise, laulude, piltide jm meediate kaudu. · Mõisted kirjanduslik ja literatuurne tähendavad enamasti erilisel stiililisel ja kunstilisel tasemel kirjutatud või esitatud teksti. · Kirjanduse liigitamisel võidakse aluseks võtta erinevaid aspekte: a) Keele ja kirja järgi: i. Kirjandus kui tekst on alati fikseeritud mingis kirjas. Sõltuvalt sellest, millist kirja on kasutatud, liigitatakse kirjandus foneetilisi

    Kirjandus- ja teatriteaduse alused
    thumbnail
    22
    docx

    Poeetika

    18. sajandil polnud erandlik, et neegreid ei peetud arenemisvõimelisteks --> ka kirjanduses on seda näha. 19. saj --> imperialism--> Aafrika koloniseerimine--> Kõiksuguste varemete leidmised--> kadunud tsivilisatsioonidest jutustavate raamatute levik--> võimalus, et primitiivselt elavatel aafriklastel võis kunagi olla kõrgtsivilisatsioon, tundus niivõrd naeruväärne, et tõenäolisemaks peeti kunagi elanud "kadunud (valget) rassi". AUTOR JA KIRJANDUSE PÕHILIIGID ! TEKSTUAALNE AUTOR Lüürika e luulekunst väljendab enamasti autori mõtteid ja elamusi, luuletose seos oma autoriga on otsene ja vahetu. Dramaatika e draamakunsti puhul on tegemist vastupidise olukorraga- Näidend koosneb tegevuest, autor saab seisukohti avaldada vaid tegelaste kaudu. Eepikas e proosakunstis on autoril palju võimalusi: ! ! ! Romaan võib olla nagu lüürika- autori enesepaljastus. ! ! ! Romaan võib olla nagu dramaatika- piirdub vaid tegevusega.

    Poeetika
    thumbnail
    10
    doc

    Kirjandusteaduse eksamikonspekt

    Nt selle all on rahvaluule, näidendid (draamakirjandus). ,,Dekameron" Renessansi ajal kirjutatud. Proosavormis. Kuulub madalamasse kirjanduszanrisse. Realistliku kunstimeetodi arenemisega ja realistliku kirjandusliigi tekkega on hoogu juurde saanud proosa. Kui kunst oli selleks, et näidata idealistlikku maailma, siis realistlik kirjandus püüab näidata maailma sellisena nagu ta on. 2 kergemat definitsiooni: Ilukirjandus on kirjanduse ilusti kirjutatud osa (nt. Ajakirjandus ei ole kirjandus, seal puudub ilukategooria). Kirjandus, see on õiged sõnad, õiges järjekorras. TUNNUSED: Ilukirjanduse tähtsamad jooned: esteetiline eesmärk. 20. Sajand loob sellise asja, mida võiks nim. inetuse esteetikaks. Nt. slängid, kasutused ühes ja teises teoses. Teatud hoolimatus Vana- Kreekas loodud esteetiliste vormide suhtes. Ilukirjandus on keele eriline kasutusviis. St, et kirjanduses kasutatakse ära keele mitmetähenduslikkust

    Kirjandus
    thumbnail
    28
    docx

    Proosateksti analüüs

    2. Tõlgendusküsimused – lugejalt nõutakse teose detailidest lähtuvalt üldistuste ja järelduste tegemist, analüüsi ja sünteesi. 3. Fantaasiaküsimused – lugejalt eeldatakse kujutluslikku süsseelamist teosesse, sh sündmuste edasise käigu ja tegelaste tuleviku ennustamist, ent ka üldisemat loomingulist teemaarendust. 4. Rakenduslikud küsimused – küsimused, mis asetavad teose laiemasse konteksti ning aitavad meil näha kirjanduse ja elu seoseid; eeldavad isiklikku vaatepunkti. 5. Väärtus- ja hindamisküsimused – küsimused, mis eeldavad lugejalt isiklikku kriitilist suhet ja kujutatud ainesega, kriistilist maitset ja hinnangut. (Bloom) Kirjandusteose analüüs Kirjandusteose analüüsikese: autorist, teises või lugejas? 1. Autorikeskne lähenemine seob teise tähenduse autori tahtega, näeb kirjandusteoses autori maailmavaate ja elukogemuse kajastust, otsib teosest

    Kirjandus
    thumbnail
    8
    doc

    Sissejuhatus kirjandusteadusesse

    Kirjandusteaduse alused. Eksamiküsimused. 1) Kirjanduse mõiste. 2 tähendust: laiemalt mõeldakse igasuguseid kirjutatud tekste. kitsamalt ilukirjandus, sõnakunst, kunstikirjandus, mis jaotub 3-ks aladistsipliiniks : 1) LUULE, 2) PROOSA 3) DRAAMA (e. LÜÜRIKA, EEPIKA ja DRAMAATIKA) Eesti traditsiooni omapära- ka rahvaluule arvatakse kirjanduse hulka, samuti lastekirjandus ja draama, mis muus maailmas kuulub nt. eraldi valdkonda. KIRJANDUSE MÕISTE tekkis üldse 1,5 SAJ. tagasi, 19.saj-l. Ilukirjandusel on: 1) ESTEETILINE eesmärk, s.t. tegemist on kunstiga, mis peab tekitama emotsioone, tundeid nö. ilusasti kirjutatud kirjandus. 2) Ilukirjandus on KEELE ERILINE KASUTUS s.t., et keel on MITMETÄHENDUSLIK. 3) Oluline koht on väljamõeldisel või fiktsioonil. Faktidega võrdlemine on keeruline e. komplitseeritud

    Kirjandus- ja teatriteaduse alused
    thumbnail
    20
    doc

    Sissejuhatus kirjandusteadusesse

    oli kirjandus: kirjutised, kirja pandud teadmised. Alates 18.saj. lõpust – kirjandus kui väljamõeldis fiktsioon. Kasutades tegelikkuse kirjeldamiseks sõnu muudame tegelikkust ja ka sõnu. Teadmisviisi paremaks edastamiseks on suuline väljendusviis. Olles pidevas muutuses, liikudes edasi minevikule toetudes ja olevikku nihestades tulevikule vastu, mistõttu on ka parim eneseteadmise viis muutuv ja nihkuv. 4 põhisuunda kirjanduse kui mõiste määratluses. Poeetiline keel – kirjandus kui teatud sorti keelekasutus. Muudab igapäevast keelekasutust; on selles intensiivsem; erineb/eemaldub sellest; fookus keelel, enamat kui tavatähendus. Väljamõeldis – kujutlusvõime abil loodud. Fiktsiooniline tekst ei oma praktilist väärtust; konstrueeritud kunstireeglite põhjal; väljamõeldislik pole alati kujundlik. Esteetilise väärtusega objekt – ilu teoses/lugeja silmades. Esteetika: ilusa, tõese ja väärtusliku

    Kirjandusteadus
    thumbnail
    18
    docx

    Kordamisküsimused 2016 lõplik variant vastustega

    FLKU.05.063 Sissejuhatus kirjandusteadusesse Sügis 2016, Kurvet-Käosaar KORDAMISKÜSIMUSED EKSAMIKS KOHUSTUSLIK KIRJANDUS Loengumaterjalid (loengukonspektid Moodle’s, sh. konspekt „Postkolonialism”, „Postmodernistliku kirjanduse tunnusjooned“ ja „Modernistliku proosa tunnusjooned“) Merilai, Saro, Annus, „Poeetika”: Ilukirjanduslikkus (lk 9–14), Luule poeetika (17–88, sh osa „Kõne-lause ja piltkujundid”), Proosa poeetika (139–194) J. Kraavi, „Postmodernismi teooria”, lk 110–135 (ÕIS ja Moodle). T. Hennoste, „Postkolonialism ja Eesti, http://www.kirikiri.ee/article.php3?id_article=201 (ÕIS ja Moodle) T.Hennoste. Kaanon. Kaanan. Teoses „Eurooplaseks saamine“

    Kirjandus




    Kommentaarid (0)

    Kommentaarid sellele materjalile puuduvad. Ole esimene ja kommenteeri



    Sellel veebilehel kasutatakse küpsiseid. Kasutamist jätkates nõustute küpsiste ja veebilehe üldtingimustega Nõustun