Vajad kellegagi rääkida?
Küsi julgelt abi LasteAbi
Logi sisse

TOOMA- JA MARDIPÄEV (0)

1 Hindamata
Punktid

Esitatud küsimused

  • Missugune tera ei idane?
  • Kui mõõk kõveram kui nuga?

Lõik failist

TOOMAPÄEV JA MARDIPÄEV
                                                                                         
                            TOOMAPÄEV
Toomapäev on Eesti rahvakalendris  ning laiemalt läänekiriku traditsioonidest mõjutatud 
piirkondades 21. detsembril. 
Eesti rahvakalendris märgib toomapäev jõuluaja algust. Toomapäeval on Eestis olnud kombeks 
jõulueelne suurpuhastus ja jõuluroogade tarbeks sea tapmine .
Lisaks on toomapäev märkinud viimast tähtpäeva aasta jooksul laenatud asjade tagastamiseks või 
muude aasta jooksul üles jäänud kohustuste täitmiseks.
Toomapäev on oluline  kurjade jõudude peletamise, valgusele ja päikesele uue jõu kindlustamise 
poolest. Tähtpäev on säilitanud mitmeid muistseid tavasid ja saanud juurde kristlikke motiive.
Toomapäeval on liikvel surnute hinged , Toomast on peetud paganluseajast säilinud 
surma( haldja )ks. Vähemalt 17. sajandist alates on kirjalikke 
andmeid sellest, et Toomas on katku ja igasuguste 
raskete haiguste patroon
KOMBED
Toomapäeval  tapeti  pühadeks loomi ja soolati liha
19. sajandi lõpul olid säilinud ohvrikombed, uskumused ja loitsud , millega pöörduti maajumal 
Tooma , karjakaitsja, piksekahju ja põua eest hoidja poole. Toomapäeva on seostatud hingede 
liikumisega, kuigi  hingedeaeg  on ju üldiselt pigem  oktoobris -novembris.
Mustuse ja laiskuse minema  saatmine  kaltsu- ja õlenukkudena. Toomapäeval liikusid õlut 
nurudes ringi toomad. Pesti kerisekive ja puhastati  majapidamist . Toomapäevast alates 
suuremaid  töid ei tehtud, sest oli alanud jõuluaeg
Töökeelud ja rituaalsed
söögid
Lubatud olid eeskätt koristamine, kraamimine ja 
pühadetoitude valmistamine. 
Eriti keelatud oli ketramine ja jahvatamine.
Rangelt  oli keelatud puude  raiumine  ja nende kojutoomine.
Algas pühadetoitude valmistamine, mis kestis jõululaupäevani. Valmistati  vorste , leiba ja 
Põhja-Eestis õlut. Toomapäeval minevat Toomas tõrde – õlu läheb käima ja teda saab 
palju. Mõnes kihelkonnas oli aga enne toomapäeva ja toomapäeval õlletegu keelatud – 
sest see ei lähe käima või rikub Toomas selle.
Rituaalne toit-  seapea  söömisega tagati sigade edenemine. Toomapäeva juurde kuuluvad pähklid ja 
õlu.
TOOMAS
1. sajandi apostel, kes on saanud tuntuks oma uskumatuse ja skeptitsismi tõttu. Pärast 
Kristuse surma misjonär Indias, hukati ja maeti Madrase lähedale. 394. aastal toodi Edessasse, sealt 
Egeuse mere äärde ja hiljem Abruzzisse. Tooma apogrüüfid pärinevad 2.-4. sajandist. Ta on 
arhitektide patroon (pühakupärimuse järgi ehitanud India  kuningale  palee) ja pimedate patroon 
(oma vaimse  pimeduse tõttu).  Idakirik pühitseb ta surmapäevana 6. oktoobrit, Süürias jm aga 3. 
juulit. Inglismaal on talle pühendatud 46 kirikut.
TAHMA -TOOMAS ja MUST-
TOOMAS
Vasakule Paremale
TOOMA- JA MARDIPÄEV #1 TOOMA- JA MARDIPÄEV #2 TOOMA- JA MARDIPÄEV #3 TOOMA- JA MARDIPÄEV #4 TOOMA- JA MARDIPÄEV #5 TOOMA- JA MARDIPÄEV #6 TOOMA- JA MARDIPÄEV #7 TOOMA- JA MARDIPÄEV #8 TOOMA- JA MARDIPÄEV #9 TOOMA- JA MARDIPÄEV #10 TOOMA- JA MARDIPÄEV #11 TOOMA- JA MARDIPÄEV #12 TOOMA- JA MARDIPÄEV #13 TOOMA- JA MARDIPÄEV #14 TOOMA- JA MARDIPÄEV #15 TOOMA- JA MARDIPÄEV #16 TOOMA- JA MARDIPÄEV #17 TOOMA- JA MARDIPÄEV #18 TOOMA- JA MARDIPÄEV #19
Punktid 10 punkti Autor soovib selle materjali allalaadimise eest saada 10 punkti.
Leheküljed ~ 19 lehte Lehekülgede arv dokumendis
Aeg2014-06-17 Kuupäev, millal dokument üles laeti
Allalaadimisi 6 laadimist Kokku alla laetud
Kommentaarid 0 arvamust Teiste kasutajate poolt lisatud kommentaarid
Autor liisatrisberg12 Õppematerjali autor
Powerpoint esitlus tooma-ja mardipäevast. Annab ilusa ülevaate nende päevade traditsioonidest.

Kasutatud allikad

Sarnased õppematerjalid

thumbnail
38
doc

Eesti rahvakalendri tähtpäevad

maha. 18 Lauritsapäeva ja tule seoseid toetab ehk ka teadmine, et Jeruusalemma tempel on kaks korda 10. augustil süttinud. Püha Laurentsius Sündis ja kasvas Hispaanias ning läks teise sajandi keskel märtrisurma tulerestil koos oma soosija paavst Sixtus II-ga. Laurentsius saadeti kiriku varasid Rooma tooma, kuid ta jagas need vaestele ja pöördus siis viimastega kui oma kiriku varandusega tagasi keisri ette. Vihane valitseja mõistis ta piinarikkasse surma. Laurentsiuse nimega on seotud hulgaliselt legende. Neist ühe järgi tuleb ta igal reedel paradiisist, et päästa üks hing puhastustulest. Augustiöödel langevaid meteoriite on kutsutud Laurentsiuse pisarateks. Autor: ,,Meie peres seda tähtpäeva ei tähistata."

Ajalugu
thumbnail
7
odt

Toomapäev

Toomapäev Toomapäev on eesti rahvakalendris ning laiemalt läänekiriku traditsioonidest mõjutatud piirkondades 21. detsember. Eesti rahvakalendris märgib toomapäev jõuluaja algust. Toomapäeval on Eestis olnud kombeks jõulueelne suurpuhastus ja jõuluroogade tarbeks sea tapmine. Lisaks on toomapäev märkinud viimast tähtpäeva aasta jooksul laenatud asjade tagastamiseks või muude aasta jooksul üles jäänud kohustuste täitmiseks. Kuigi päev on nime saanud apostel Tooma järgi, võivad päevaga seotud kombed eesti rahvakalendris olla ristiusueelsed ja seotud pigem tihti toomapäeva lähedale jääva talvise pööripäevaga. TOOMAPÄEV (21. DETSEMBER) EESTI RAHVAKALENDER Koostanud Mall Hiiemäe Toomapäeva uskumuste ja kombestiku omapära määrab päikesekalendri aastalõpp, siia kuuluvad kujutelmad kõige pimedamast ajast ja pöördest valguse suunas, liikvel

Eesti keel
thumbnail
9
docx

Talvised rahvakalendritähtpäevad

Toomapäeval on liikvel surnute hinged, Toomast on peetud paganluseajast säilinud surma(haldja)ks. Vähemalt 17. sajandist alates on kirjalikke andmeid sellest, et Toomas on katku ja igasuguste raskete haiguste patroon. Toomapäeval tapeti pühadeks loomi ja soolati liha. Paadid keerati kummuli ja valati neile anniks õlut. Kraasna asunduse eestlastel olid 19. sajandi lõpul säilinud ohvrikombed, uskumused ja loitsud, millega pöörduti maajumal Tooma, karjakaitsja, piksekahju ja põua eest hoidja poole. Toomapäeva on seostatud hingede liikumisega, kuigi hingedeaeg on ju üldiselt pigem oktoobris-novembris. Oluline oli mustuse ja laiskuse minema saatmine kaltsu- ja õlenukkudena. Toomapäeval liikusid õlut nurudes ringi toomad. Pesti kerisekive ja puhastati majapidamist. Toomapäevast alates suuremaid töid ei tehtud, sest oli alanud jõuluaeg. Töökeelud:

Eesti keel
thumbnail
9
doc

Toomapäev

................................................................................. 2 4. TOIDUD................................................................................................................ 3 5. KASUTATUD MATERJAL................................................................................. 9 2 1. SISU, MÕTE Toomapäev, 21.detsember, on apostel Tooma surmapäev. Toomas sündis arvatavasti Galileas. Kristuse jüngrina oli ta valmis koos Kristusega surma minema, ent ta ei uskunud ülestõusmise ega taevassemineku võimalikkusesse. Seepärast kutsuti teda ka Uskmatuks Toomaks. Teda peetakse puuseppade, ehitajate, arhitektide ja pimedate kaitsepühakuks, tema tunnuseks on oda. Skandinaavlastel oli see omaette püha - pööripäev ehk uusaasta. Jõulude alguseks

Kultuurilugu
thumbnail
3
doc

Kontrolltöö: Eesti toidud, ehitised ja kultuur

Kontrolltöö 1.Lõunaeestis oli juures palju venejooni, punane puuvillane lõng tikandites ja sissekootud kirjades. Põhja eestis- naised kandsid varrukateta särki, ja selle peal ja selle peal varrukatega pihakatet käiseid. Lillkiri mis tikiti madalpistes käistele ja tanudele. Peas kandsid pottmütsi. 2. Teraviljad- nisu hakati kasvatama 19. saj. Kaer ja rukis I aastatuhandel m.a.j, oder 2 aastatuhandest e.m.a. Jahupuder ja jahuvorstid igapäevasem ja lihtsama toit, tangupuder eriti veel tanguvorstid aga pidulikum toit. Vees keedetud koogid ehk käkid. Odrajahust küpsetati karaskit. Tehti erinevaid putrusid. Köögiviljad- 19- 20 saj. Naeris, kaalikas söödi ohtralt, kapsas hapendatult, porgand, sibul, pastinaak, rõigas, redis, petersell, kurk, kõrvits. Karaski leiva kõrvale oli naerist ja kapsast toidud, mis aitasid nälja vastu. Küpsetati reheahjus. Kapsast tehti suppi (hapukapsasupp ). XIX sajandil kartul võeti küll algul rahv

Eesti rahvakultuur
thumbnail
11
pptx

Mardipäev ( slaidid )

Peoks valmistati kogutud kraamist toitu, mehed jõid mardiõlut. Pidu võis kesta mitu päeva. Enamasti oli selle paigaks seltsimaja, varem ka mõni suurem talumaja. Marditoidud Nagu paljudel Kesk-Euroopa rahvastel, nii ka Eestis oli sümboolne toit mardihani või muu linnu liha, eeskätt on tapetud kukkesid ja kanu. Kukeliha söömine arvati kindlustavat hobuseõnne. Söödi ka sea- või lambaliha. Põhja-Eestis valmistati veel toiduks seapea. Sellegi tava poolest kuulub mardipäev vanade oluliste tähtpäevade hulka, nagu vastlad, jõulud või tõnisepäev. Tehti mardimaugud ehk tangu- ja jahuvorstid. Lõuna-Eestis küpsetati karaskit ja Põhja-Eestis kapsast. Click to edit Master text styles Second level Third level Fourth level Fifth level Kasutatud kirjandus www.folklore.ee www.wikipedia.org www.miksike.ee www.maaleht.ee www.eesti.ca

Kultuurilugu
thumbnail
7
docx

MARDIPÄEV

OSKAR LUTSU PALAMUSE GÜMNAASIUM Eerika Paumets MARDIPÄEV Referaat Juhendaja: Meeli Kägo Palamuse 2012 SISUKORD SISUKORD 2 1. MIS ON MARDIPÄEV? 3 1.1 Mardipäeva algusest 4 1.2 Mardipäev tänapäeval 5 2. MASKEERIMINE 6 3. KOMBED 7 4. MARDIPERE 8 1 KOKKUVÕTE 9 LISAD 10 1. SISSEJUHATUS Mardipäeva kombestik on eri maades varieeruv, kuid püha ise on

Eesti keel
thumbnail
3
rtf

Mardipäev

Mardipäev Mardipäev on tänini elav rahvakalendri tähtpäev. Eeskätt teame seda mardisantide ehk martide ringijooksmise tõttu. Veel 20. sajandi alguses jooksid marti pigem noormehed ja selletõttu on püha seostatud näiteks noorte meeste initsiatsiooniga ehk vastuvõtuga meeste kogukonda. Tüüpilised olid tumedasse riietatud mardid, kelle tulek tõi kaasa viljaõnne. Varem on see olnud päev, mil tuli mõistatada ja mida peeti hingedeajaga kokkukuuluvaks ­ hinged tulid koju, mardipäev lõpetas hingedeaja. Pika traditsioonis püsimise jooksul on mardikombestik palju muutunud ja sulatanud endasse mitmeid uusi jooni. Hingedeaja tõttu kehtis rida töökeelde - eeskätt lina ja villaga seotud naistetööd, kolistamine, et mitte häirida hingede rahu. Valmistati erilisi pühadetoite. Mardipäevast algasid tubased tööd ja talveaeg. Kalendri-uurija Mall Hiiemäe on pidanud mardipäeva muistseks aastavahetuspühaks. Ka on seostatud seda surnute mälestam

Kirjandus




Meedia

Kommentaarid (0)

Kommentaarid sellele materjalile puuduvad. Ole esimene ja kommenteeri



Sellel veebilehel kasutatakse küpsiseid. Kasutamist jätkates nõustute küpsiste ja veebilehe üldtingimustega Nõustun