Vanaaeg I loeng
Aineprogrammis olevad nimed tuleb ära õppida! Soovitus õppida programmi järgi.
Eksam kirjalik. 2
küsimust. Esimene (12p) nõuab lühikest süsteemset või kronoloogilist ülevaatlikku vastust ajalõigust või
perioodist või mingist korrast. Teine küsimus (iga3p)- 6 nime või sõna, 4-5 lauset. Dateering!
Kirjandus:
“Kreeka inimene” või “
Rooma inimene” ja “Egiptuse inimene”-
nendest üks
valdkond , üks peatükk ja
võrdle u 2lk.
PRINTIDA
Sissejuhatus
Mesopotaamia ja Egiptus , nö Viljaka poolkuu
tsivilisatsioonid . Mõlemad kerkimised esile 4at e.m.a
Kindlast 3000 oli juba olemas. Ühtlasi pronksiaja algus. Seal piirkonnas sai alguse ka põlljumaj (10 at).
Need kasvasid kokku, kogu Vahemere isaosa sai
tsiviliseeritud .
Induse tsivilisatsioon . Sai mõjutusi Mesopotaamiast. Samas on see sõltumatu.
Huang He, kollane jõgi, 2at.
1200 e.ma. Katastroofide laine. Hakkas levima rauakasutus.
Ameerika tsivilisatsioonid- 3 at keskpaigast alates.
Inkad esimesed ja ühendasid kõik, muidu
maajad ,
asteegid
Allikad
Materiaalsed ja kirjalikud.
Kirjalikud jagunevad kaheks: ühed, mis on
pärandunud ümberkirjutamise käigus ja teised, mis on olnud
nähtavad, aga ei ole osatud lugeda. Moodustavad enamuse Kreeka-Rooma allikate osa.
Kreeka keel tõrjus välja
kiilkirja ja hieroglüüfid. Need eksisteerisid koos, aga hiljem jäi kreeka keel
loetavaks ja heaks. Sealt edasi ladina keel. Isegi kloostrites säilitati ladina
autoreid .
Antiikkultuur tõlgituna säilitati selektiivselt, säilis see, mis peeti kõige olulisemaks.
Kultuuri koorekiht
säilis. Mis meile on jõudnud kreeka-rooma kirjandusest, on küll vähemus, aga
paremik .
Fragmendid- tsitaadid varasemate
autorite teostes.
Idamaad -
Vana testament on arvestatav allikas.
Herodotos- andis ülevaate
Aasia riikidest, Pärsia suurriigi kujunemisest ja eellastest.
Etnograafilised tutvustused, linnad ja kombed.
Berosos - kr.k Babüloonia ajalugu, Egiptuse
valitsejad kr. Ajal.
Manethon jagas Egiptuse ajaloo 30ks dünastiaks
Diodorus- esimene teadaolev maailmajaloo kirjutamine. Kokku pandud eri allikatest.
Diodoruse ajalooline
raamatukogu
Eusebios -kronoloogilisele traditsioonidele toetudes pani kokku maailmajaloo kronoloogia, dateeris kõik
Aabrahamist alates.
1789-89 Napoleoni sõjakäik
Egiptusesse . Kaasas targad mehed, kes kopeerisid
tekste .
Rosette kivi, 3 keeles
kivi. Vana-Egiptuse keeles- hieroglüüfkirjas ja demotikos (rahvakiri) ja kreeka keeles. Champollion tõlkis.
Egüptoloogia põhitekstide varamu oli 20.saj olemas. Samas tuleb aina juurde.
Mesopotaamia. Vana-Pärsia
kiilkiri (
hiline faas). Suudeti tuvastada Pärsia kuningate nimed (need olid teada
Herodotoselt kr.k) kronoloogia alusel.
1930-'50 murrang. Neil aastatel õpiti lugema
akkadi keelt ja vanemat kiilkirja (asüüria ja babüloni keel).
Behistuni raidkiri (Pärsias, püstitas
Dareios I 25 e.m.a, ülistas oma võitu) oli ka
kolmes keeles- akkadi,
eelami ja vana-pärsia keeles ehk kõik kiilkirjas. Raulinson kopeeris täielikult. Tema ja teised '50 õppisid
lugema vana-pärsia ja akkadi keelt.
Niinive (Niniven)
kuningaloss kaevati välja. Assulbaripal oli valitseja. Seal lossis oli
raamatukogu, sisaldas suurt osa Mesopotaamia kirjasõna. 600 e.m.a hävitati, aga õnneks olid need savitahvlid ja tulekahju
küpsetas ära, st konserveeris nad. 19 saj keskel jõudis päevavalgele. Ehk kõigepealt masterdati
lugemisoskus ja siis leiti tahvlid. Assüroloogia.
Väljakaevamised jätkusid. 3000 a vanused Sumeri linnad, sumeri keel õpiti ära. Kõik need keeled muutusid
arusaadavaks 19. saj lõpuks.
20 saj
Hattuša linnas Türgis leiti loss. Seal kaevati ka tekste välja. Seal oli jälle võõras keel. Bredrich
Hrozny I ms aastatel tõlkis selle kirja (
hetiidi keel) mugavdatud kiilkiri indo-euroopa keelele.
Kujunes välja
sumeroloogia (Sumeri värk 3000 e.m.a ja hetoloogia. Viimane on nüüd raskendatud, kuna
palju asju on Iraagis ja seal enam kaevata ei saa. Akkadi muuseum
lendas laiali.
K
okkuvõteks: Teadlaste käes on palju kiilkirjatekste.Keelt osatakse, aga lugeda ikka keeruline. Nt tahvlid
on
katkised , enamus on majapidamisarved. Savitahvlid on mööda maad laiali tükkidena. Tekste
publitseeritakse ja lapitakse. Tõlked on tõlgenduslikud. Kuigi neid dokumente on palju, on see ainlt
1%
sellest, mis kunagi kirjutati. Suuline ühiskond oli tollal ikkagi. Kirjutamine oli
erand . Informatsioon on
katkendlik ja see on ka ebaühtlane. Mõni periood on väga hästi dokumenteeritud. 1200-1100 e.m.a (Sumeri
hiilgeaeg ja Vana-Babüloonia.) oli
konservatiivne aeg, valitsejad lasid
klassikalist kirjandust ümeber
kirjutatada ja eepilisi teoseid luua.
Tsivilisatsiooni eellugu , põlluharimine, linnade teke
Algas Viljakas Poolkuus kõik see põlluharimine. Algasid Mesoliitilised kultuurid. Kütid-
korilased . Murrang
langeb kokku jääaja lõpuga. Tekkisid esimesed suuremad maaviljelusest elatuvad
kogukonnad .
Göbekli Tepe . Pühapaik, ringikujuline moodustis. Läheduses püsiasutust ei ole, aga ikkagi on see nagu
kultuskeskus. (al 8000ema). Kividel kujutised. Selline pühamu rajamine nõudis organiseeritud ühistööd, st
oli mingi ühtne
kogukond olemas, aga mitte veel põlluharijad.
Hiljem tekkisid seal lähedal põlluharijate asulad.
Abu Hureyra tihe asula, kindlustamata ja suht
ühesuurused hooned. Mingi ühiskonnakorraldus seal olema pidi.
Pealik ei olnud selgelt
eristatav .
Jeeriko (isegi kuni 8000 ema). . Leiti suur müüriga kindlustatud linn, vahitorniga. Pealikuresidents puudub,
aga selged märgid
kultusest . Leitud kaunistatud kolbad. Ilmselt esivanematekultus.
Catal Hüyük tellisasula. (al
7500 ). Seal olid
veised ja härjad kultusobjektid,
karjakasvatus oli tähtis. See on
suurim ja kõige paremini säilinud neoliitiline asulakoht, mis tänaseks on leitud. Tihedalt ühesuurused majad,
müürita. Puudusid tänavad ehk
liiklus toimus mööda katuseid ja majja sai sisse läbi luugi. Sealt on leitud
ruume , mis on pühadeks peetud.
Kuju “Paks jumalanna”, ilmselt viljakusekultus. Istub mäe peal üks
vohav naine ja kaks suurt kiisut on kõrval.
Üldiselt on leitud üldse palju naisekujusid. Alasti, selgete sootunnustega ja suured. Tavaliselt on nad nagu
geomeetrilised, too on aga realistlikum. Miks olid varastel põlluharimiskultuuridel sellised kujud? Tavaline
arusaam on see ,et need on seotud viljakusekultusega. Võib ka viidata naiste positsiooni kõrgele tasemele
(vb oli emajärgne sugulusarvestus). Samas pole ühtegi kindlat teadmist muidugi.
10 000- 7000 a jooksul oli muutunud VP ala põlluharijatekultuuriliseks. Üheski asulas polnud
pealikuresidentsi märki.
VP-st väljajäänud
idapoolel (Eufrat ja Tigris ) polnud eriti võimalik põldu harida. Oli võimalik vaid
kunstliku niisutusega. Seda rakendati alates 6000 e.m.a ja siis hakkas tsivilisatsioon tõeliselt elama.
Kaitsetammide rajamine. Üleujutusi kasutati ära. E ja T üleujutused olid kaootilised, tavaliselt ujutasid vilja
valmimise ajal üle. Lisaks niisutussüteemidele oli vajada siis kaitsetamme. Algas ulatuslik põlluharimine.
See süsteem andis suuremat saaki kui VP ala.'l
Tehnoloogia areng: 5000 e.m.a
metallikasutus, aga mitte veel
pronksiaeg . 4000 e.m.a tõendid
meresõidust
(esimene
Eridu linnast), leitud paadikujutis mastikohaga.
Suuremaid paate ei tea, kas oli.
Sumerid leiutasid
ratta, r
attakujutised 4000 e.m.a. Selle aastatuhande keskel kasutati potiketra ja lõpupoole on märke ka
mujal kasutamisest. Sai alguse ka
külvipõllundus.
See tõi kaasa 5 at
suurte asulate tekke, kus olid ka
kesksed suured hooned.
Eridu on olulisemaid sumeri
linnriike. Seal oli
keskne Enki tempel, u 4000 e.m.a.
Astmiktempel ilmselt, aga leitud vaid
vundament .
Samal aastal kerkis ka
Uruk . Sellest kujunes
3500 suuur linn ja aina kasvas 500 aastat. Kihistusi palju.
Elanikkond ulatus hinnanguliselt oma hiilgeaegatel kümnetesse tuhandetesse. Selle keskmes oli
templikompleks.
Tsikuraat , pühendatud taevajumalale An ja taevajumalannale Eanna (Innana). Sealt
pärinevad ka varajased kirjalikud tekstid. Seal oli ametnikuloendid ja silinderpitserid (
veerev savipitser,
pitseeriti anumaid igast stseenidega). Tempel oli ühelt poolt bürokraatlik ametnikkond ja salvestas templisse
veetavat kraami. Protokiilkiri, kiilkirja eellane. Leitud ka
viiteid vägivallale (jahi ja sõjastseenid,
andamitoomine), piltidel habemik, vb valitseja. Sealt templist on leitud alabastervaas,
Warka vaas. Selle
järgi on püütud ühiskonda paika panna. All vesi ja taimed, siis loomad, inimesed liudadel kannavad midagi,
andamid suurtes kottides ja siis süüakse see ära... Pildil jumalanna (sööjana) ilmselt Eanna ja oli suhtes
tähtsa tegelasega. Uruki päritolu silinderpitserid on leitud kogu VP ulatuses.
Uruki impeerium ? Lõuna-
Mesopotaamias kindlasti. Muud kontaktid olid ilmselt ainult
kaubanduslikud .
2340 -ni on Sumeri
linnriigid jube tähtsad. Siis tekib aga
suurriik ,
Akkadi riik. Uruki tähtsus vähenes. Kujunes välja ka
sumeri kiilkiri. On olemas silp- ja mõistemärgid ning nende tähendus olenes kontekstist.
Sellest ajast palju kiilkirjatekste- need on kuningate raidkirjad, paraadtekstid, säilinud on ka templiarhiive.
Lagaski linnriigi templiarhiiv on vanim. Sumeri kuninga nimekirjad, kus on ka valikuliselt mõnede
linnriikide kuningad valitsemisaastate järgi.
Sumerite keel ja rahvas
Unikaalne keel ja mitte millegagi suguluses. Agluniatiivne, järeliidetel põhinev. Sarnaneb vähe soome-
ugri keelega. Mis ajast sumerid oma kohas elasid, pole kindlaks tehtud. Nende mütoloogia ei räägi sisserändest,
nad on
alati kohapeal olnud. Ehk 6 a.t peale on nad lihtsalt seal olnud. Samas sumeri keeles on sõnu, mis ei
ole tuletatavad, k.a kohanimed. Seega ei ole teada, millal ja kust sumerid tulid. 4a.t olid nad raudselt olemas,
kui Uruk tõusis.
Nende kõrval elas ka teisi rahvaid. Eelamlased, seniidid, kõik naabrid võtsid üle ka kiilkirja ja kohandasid
seda. 3 a.t keskpaigaks kiilkirja kultuurist hõlmatud, seal olid linnriigid.
Linnriigid- elanikkond kümnetes tuhandetes, kindlustatud,
kanalite sõlmpuntidesse rajatud. Linnade ümbrus
oli viljakaks muudetud.
Niisutatud alade ääremaal olid rohumaad karjade jaoks.
Linnriikidel olid kesksed ehitised
templikompleksid, k.a tsikuraat. Enamik
infi tuleb ka templitest, kuna
need olid hästi bürokraatlikud. Templi teenistuses oli käsitöölisi ja kaupmehi, s.t tempel oli ka kaubandusega
tegeleja. Linna peajumaluse tempel oli keskne
organisatsioon . Informatsioon templimajanduse kohta on väga
hea ja see võib tuua templite ületähtsustamise (kuna tahvleid on nii palju säilinud).
Mõnest linnast on leitud
ehitisi ka, mida võib pidada
kuninga residentsiks. Ka temast on maha jäänud
mõned
dokumendid ja omas maad. Kuninga
tiitel võis olla tiitel
En, ehk
isand . Aga ka
ensi või
lugal.
Kuningas oli väepealik, seadusandja, ülemkohtunik ja tal olid ka kultuslikud funktsioonid. Uri kuninga
hauad (
unikaalsed )- igast
panused , k.a kaaskond elusalt kaasa pandud. (max 74). Samas kirjalikes tekstides
ei kujutata Sumeri kuningaid absoluutsete valitsejatena ega jumalikena.
Unken- rahvaring, nö koosolek. Aga pole teada, kes seal
oldi ja mis õigused sellel
kogul oli ning milline
suhe oli sel
jumalaga . Pole ka teada, kuidas kuningas valiti.
Unkenis olid ka sõjamehed ilmselt (sõjavägi-
eeslivankrid, jalavägi)
3 a.t jooksul
kuninga kui sõjapealike tähtsus kasvas ja allutasid templid oma võimule.
Urukagina- võis olla võimuhaaraja kuningas (sugupuuga ei ärbelnud). Reformeeris seadust. Uued seadused
hõlmasid kuninga ja templi
vastasseisu reguleerimisega. Tema taastas, et templi
valdused ei olnud enam
kuninga käe all ehk üritas templi autoriteeti taastada. Teine on sotsiaalse õigluse
taastamise motiiv ehk
keelas rõhuda vaeseid. Esimene ajaloos teadaolev sotsiaalne reformaator
Akkadi riigi teke
Pidevalt vaenujalal. Toimus hegemooniate (võim millegi üle)
vahetumine , algas Kišiga ja siis Uruk.
Sargon oli
seniidi valitseja ja sõjapealik, temast sai kangelane. Vallutas igal pool Pärsia lahest kuni
Vahemereni välja. Võttis seniolematult suure territooriumi endal alla. Lõi Akkadi linna, aga asukoht täpselt
teadmata. Korraldas
riigi. Tema oli kõige pea ja vallutatud linnriikides olid asevalitsejad.
Riigikeel seniidi
ehk Akkadi keel. Valitses u 59 aastat, aga see võib ka
liialdus olla.
Tema järel tuli
Naram Sin. Tema valitsusajal oli mässud ja riik kuivas natuke territoriaalselt kokku. Esimese
Mesopotaamia valitsejana lasi end
jumalikustada. Hakati
panema jumala nimest
tuletatud pärisnimesid.
Samas ta polnud nii
karismaatiline . U 2000 Akkadi riik
lagunes ja linnriigid
iseseisvusid . Gutid tungisid
sisse ja ühendasid uuesti ja pealinn läksi Uri. Algas
Uri III dünastia ehk sumeri viimane hiilgeaeg,
Ur-Nanima ja
Šulgi. Nende ajal oligi hiilgeaeg, mida tegi üks või teine, ei ole tuvastatav. Sumeri päritolu
valitsejad. Valitsus tsentraliseerutud, neile allusid asevalitsejad. Kuningatele pühendatud hümnid, kus neid
kujutati jumalatena ja ideaalsetena. Nüüd templid allusid raudselt
kuningale ja moodustasid riigi majanduse
keskse osa. Sellest ajast on säilinud ka esimene seadusekoodeks-
Šulgi koodeks . Nad panid ka vanu
muistendeid vms kirja, et oma jumalikku päritolu rõhutada.
2100 lõpul
isesesvus Elam (idapoolne riik). Seal sai Uri lüüa. See rüüstati, aga hiljem
taastati linn. Riik ja
dünastia
kadus .
Pronksiaegne Mesopotaamia
2 a.t tõi kaasa mitmeid muutusi.
Etnilised muutused- seniitide osatähtsus suurenes.
Amurrud(amuriidid) ilmusid, nomaadi taustaga. Nad
astusid sõjameestena nende riikide teenistusse. 2a.t see intensiivistus. Nad tõusid kõrgetele kohtadele ja järk-
järgult ka võimule. Nad võtsid omaks akkadi keele. St
sumeri keel kadus käibelt vaikselt kõnekeelena.
Samas säilis see kultuurkeelena (nadu lad.k). Sum.k tekse tehti edasi ja kirjutati ümber ja tõlgiti. Kõik riigid
on nüüd s
emiidikeelsed.
Endiselt linnriigid. Linnu juhtisid endiselt nõukogud ja
koosolekud , nii et pm poolvabariigid, aga
asevalitsejad olid ikkagi. Templid iseseisvusid natuke, neist said religioossed
majapidamised . Kuningad ja
templid hakkasid oma maid välja rentima.. st et turusuhted olid arenenumad.
Elami riik püsis, aga ei olnud eriti tähtis.
Mari linnriigis on säilinud kiilkirja arhiiv, kuna
Hammurapi põletas selle lossi maha s.t savitahvlid säilisid.
Babüloonia ja
Asüüria olid ka olemas. Akkadikeelsed,
murdeerinevustega.
Assüürlaste
peajumal oli Aššur ja Babüloonial oli
Marduk . Põllumajanduslikult kerkis esile Babüloonia oma
põlluniistussüteemidega. Assüüria kuni 7.saj ja Babüloonia kuni 6.saj olid
üheaegselt eksisteerivad
suurjõud, kes pidevalt kaklesid, üritasid üksteist enda alla alistada.
Vaheldumisi see neil ka õnnestus.
Assüüria
Kujunes Assuri linnriigist. Tõsis esile
kaubandusliku linnriigina. Linnaasju korraldas linna esinduskogu
alum, oli poolvabariiklik. Seal olid kaupmeeste esindajad. Oli kuningas ka, aga tal oli pigem tseremoniaalne
(jumala esindaja) funktsioon. Olid kaks suur
asulat , üks oli kindlustatud kuninga jaoks, kaupmeeste jaoks
aga teine (Kanesh). Kaubanduslikult seotud need alad. Jagas
sõjameestele maatükke, mis oli vastutasuks.
Seda sai pärandada sõjaväekohustsega. Tegi ka
seadused, lasi need kivisse
raiuda ja pani riigis üles.
Hammurapi seadused-
ideoloogilised , võib võtta kui territooriumi märkimist. Seaduste üleval on pilt, kus
Hammurapi seisab päikesejumal Šamaši ees, s.t tegu on jumalike seadustega. Algab ja lõppeb pika
Hammurapi
ülistamisega. Kehtestab seadused selleks, et
vägev ei rõhuks nõrka ja et seadus on kõigile
vaatamiseks. Seadused, karistused konkreetsete kuritegude eest.
Karmid karistused (eriti surmanuhtlusi
palju). Isikuvastaste kuritegude kohta-
karistus sõltub sellest, kes kelle vastu sooritab ehk kõik ei olnud
seaduse ees võrdsed. Oli
kolm klassi:
•
Avilu- mees ehk vaba kodanik. Kui tema vastu
sooritatakse kuritegu, siis kehtib printsiip silm silma
vastu ehk nö võrdsus
•
Muškenu- seisus, kes jääb vaba kodaniku ja orja vahele, aga täpselt pole teada, mis ta ikkagi on.
Tõlgitud kui paleesõltlased, st ei olnud majanduslikud sõltumatud. Nende vastu pandud kuriteo kohta
kehtis valuraha.
Wardu- orjad , inimesed, kes kuuluvad kellelegi.
Kahjutasu tuleb maksta nende omanikule.
Edasi tulevad omandisätted, renditingimused, võlasätted, võlaorjus (max 3 aastat), sõjameeste kaitse ja
sotsiaalsed tagatised neile, kahjutasud halvast oskustööst tehtud kahjustustele, sätted mis puudutavad
perekonda.
Abielu oli leping, kus naine kui
kaasavara liikus ühe pere alt teise pere alla. Tegu pole
jumaliku lepinguga.
St naine läheb isa kontrolli alt mehe võimu alla. Abielu võib lahutada mees. Võib tagasi saata koos
kaaavaraga, kui pole poegi sünnitanud. Aga võib lahutada ka siis, kui naine käitub halvasti ehk on
raiskamise peal väljas ja siis saab kaasavarata tagasi saata. Haiget naist (kes ei saa üldse lapsi) ei tohi ära
saata ega hüljata, aga võib võtta uue. Ka naisel oli lahutamisõigus ja võib isegi kaasavara tagasi saada, aga ta
peab tõestama, et mees on teda halvasti kohanud, näiteks võtnud liignaisi majja. Kui naine ei suuda tõestada,
siis ta hukatakse.
Abielurikkumine oli seadusega karistatav.
Abielurikkumine – abielunaine ja mees, kes
pole tema seaduslik abikaasa. Mees võib võtta liignaisi, kui ta just kellegi teise naist ei näpi.
Hammurapi seadused ei olnud esimesed seadused Mesopotaamias. Lihtsalt kõige kuulsam, kuna ta oli vägev
kuningas ja see seadusesamams on säilinud tervikult.
Riik kuivas kokku, aga Babüloonia püsis kuni
1595 aastani. Hetiidide jaoks oli Babüloonia eeskuju. Hetiidi
kuningas Muršili ründas ja vallutas Babüloonia, aga see ei
toonud kaasa püsivat ülemvõimu. Babüloonia
hiilgeaeg oli läbi, see on
Vana-Babüloonia riik.
Jätkus endiselt
Assüüria ja Babülonia konkureerimine. See oli Egiptuse Uue Riigi periood ja siis oli tugev
välispoliitika. Egiptuse tekstides on säilinud- Hetiidi, Assüüria ja Babüloonia kuningad tõusid esile.
Hetiidid oli egiptlastega võrdsed. 12. ja 11. sajand langes tagasi Babüloonia.
Mesopotaamia usk
Polüteistlik
religioon . Jumalate hulk kolossaalne. Kokku sulanud semiidi ja sumeri jumalad. Ei saa rääkida
eraldi Sumeri ja Akkadi religioonist, kuna need on suht ühte sulanud, kuigi neil on mõned erinevad
rõhuasetused.
Sumeri-Akkadi religioon. Kuna Sumeri on vanem, siis see on mõjutanud Akkadit ja
vastupidi. Nimed ja jooned põimunud.
Jumalad on inimlikud- nii välimuse kui ka iseloomu suhtes, st nad on ka
petlikud ja valelikud.
Moodustavad suure jumaliku perekonna. Jumalad ei viitsinud tööd teha, seega lõid nad inimesed. St.
inimene peab loomi ohverdama ja
teenima . Vastutasuks jumalad pakuvad kaitset. Igal linnal oli oma
kaitsejumalus ja tal oli tempel. See
kaitsejumala tsikuraat oli linnas keskne. Nt Uri linna peajumal oli
kuujumalanna Nana. Linn kuulus kaitsejumalale.
Igal jumalal oli kaks nime.
Panteoni eesotsas olid
:
•
An ehk
Anu- jumalate isa, valdas taevast tarkust, aga ta ei ole peajumal. Müütides vähe
esindatud ,
ainult nõuandja.
•
Enlil ehk
Bel'Ellil- Tema poeg. Jumalate valitseja. Otsetõlkes Isand Tuul. Ilmastikunähtuste
kehastaja, samuti viljakus natuke. Peajumal, kõige tähtsam. Tema keskus oli
Nippur . Samuti
seisis kuningavõimu eest ja riikliku korralduse kaitsejumal.
•
Kõik kommentaarid