Vajaduse tunnetamiseks on mälu, motiiv, reklaam, võrdlusrühm jm. Tarbija vajadus võib olla rahuldatud ja ka rahuldamata. Rahuldmata vajaduse korral peab olema objekt, mis on motiivi aluseks. Vajadused jagatakse teadvustatud ja teadvustamata vajadusteks. Vajaduste tajumine hetkeseisundi kvaliteedi halvenemine. Toode sai tarbitud, ost ei vasta vajadusele, ostuga kaasnevad uued vajadused. 5. Tarbijate vajadused ja turusegmenteerimine. Demograafilised tegurid. Jälgides eelistusi autode suhtes on võimalik märgata mõningaid üldisi erinevusi tarbijatel, kes käivad alles ülikoolis ja tarbijail, kes on ülikooli lõpetanud ja töötavad juhtimiskonsultandina. Elustiili mõjud. Huvid, hoiakud ja väärtused, mida võib elustiili mõjuritena käsitleda, mõjutavad samuti tarbijate eelistusi. Kasutuskäitumine. Toode kasutamine, eesmärk, ajastus ja hulk.
● Vahetushind, barterhind (barter price) Hinna all mõeldakse enamasti selle rahalist tähendust. Vahetuskaupa ehk barterit nõutakse mingi toote vastu. Sel juhul on hind esitatud mitterahalises väljenduses ehk teiste kaupade või teenuste kaudu. Tehingu hind võib koosneda nii rahast kui tootest (nt mõne kestvuskauba müümisel tehakse hinnasoodustus vana toote tagastamisel). ● Hinnatundlikkus, nõudluse hinnaelastsus (price elasticity) Tarbija hinnatundlikkus on seotud hinnateadlikkuse, hinnale orienteerumise ja hinnast sõltumatu ostuhoiakuga. Tarbijad suhtuvad erinevate kaupade hinna muutustesse erinevalt. Tarbija reageerimise tundlikkust hinna muutustele nimetatakse nõudluse hinnaelastsuseks. Nõudluse hinnaelastus (E) = Nõutava kauba koguse suhteline muutus (%) / Kauba hinna suhteline muutus (%)
müügikohti müügikohtad müügikohtad e arv e arv Uuringud Teadlikkus, Positsioonimi Uus Hinnaelastsu ostuharjumus ne, ümber- segmentimin s ed, proovi- ja positsioonimi e, ümber- korduvostud, ne, positsioonimi turundusmiks turustruktuur ne, tarbijate , suhtumine , eluviis, reklaami, turundusmik turundusmik ettepanekud s s toote täiustamisek s Turundus kokkuvõte 1. Turunduse alusmudelid 4P mudel (enne seda oli Bordeni mudel) - keskendub tootele: Price - Hind Product - Toode Place - Turustus Promotion - Toetus 6P mudel: Price - Hind Product - Toode
Turustus Piiratud Rohkem müügikohti Suurim müügikohtade Kahanev müügikohtade arv arv Uuringud Teadlikkus, Positsioonimine, Uus segmentimine, Hinnaelastsus ostuharjumused, proovi- ümberpositsioonimine, ümberpositsioonimine, ja korduvostud, turustruktuur, tarbijate eluviis, turundusmiks, suhtumine turundusmiks turundusmiks reklaami, ettepanekud toote täiustamiseks Turustus ehk jaotus ehk distributsioon on tegevus, mille kaudu toimetatakse kaup ostjatele kätte. Turustuskanal on isikute ja organisatsioonide süsteem, mis tagab toodete liikumise tootjatelt tarbijateni. Peamised vahendajad on hulgi- ja jaemüüjad.
konkreetse tarbija vajadused on veidi teisejärgulised-loodetakse, et tarbija mõistab iseenesest, et toode on teistest parem. 3. MÜÜGIKONTSEPTSIOON Lähtealus on firma, fookus on tooted, vahendid on müügi- ja reklaamivõtted ning eesmärgiks kasum käibe kasvult. Firma eesmärgiks on kõiki müüki toetavate abinõudega müüa juba toodetut, seejuures jääb vähem aega ja raha uurida, mida tarbija tegelikult soovib. 4. TURUNDUSKONTSEPTSIOON Lähtealuseks on turg, fookuseks tarbijate vajadused ja soovid, vahendiks turundus (kasutatakse sageli 4P mudelit) ning eesmärgiks kasum tarbijate rahulolult. Firma üritab võimalikult põhjalikult uurida tarbija vajadusi ja soove ning nende järgi talitada. 5. SOTSIAALSE TURUNDUSE KONTSEPTSIOON Lähtealuseks on ühiskond, fookuseks tarbija, st ühiskonna liikme vajadused, vahendiks 4P mudel ja ühiskondlik vastutus ning eesmärgiks kasum ühiskonnaliikme rahulolult ja eelistustelt. Selle
konkreetse tarbija vajadused on veidi teisejärgulised-loodetakse, et tarbija mõistab iseenesest, et toode on teistest parem. 3. MÜÜGIKONTSEPTSIOON Lähtealus on firma, fookus on tooted, vahendid on müügi- ja reklaamivõtted ning eesmärgiks kasum käibe kasvult. Firma eesmärgiks on kõiki müüki toetavate abinõudega müüa juba toodetut, seejuures jääb vähem aega ja raha uurida, mida tarbija tegelikult soovib. 4. TURUNDUSKONTSEPTSIOON Lähtealuseks on turg, fookuseks tarbijate vajadused ja soovid, vahendiks turundus (kasutatakse sageli 4P mudelit) ning eesmärgiks kasum tarbijate rahulolult. Firma üritab võimalikult põhjalikult uurida tarbija vajadusi ja soove ning nende järgi talitada. 5. SOTSIAALSE TURUNDUSE KONTSEPTSIOON Lähtealuseks on ühiskond, fookuseks tarbija, st ühiskonna liikme vajadused, vahendiks 4P mudel ja ühiskondlik vastutus ning eesmärgiks kasum ühiskonnaliikme rahulolult ja eelistustelt. Selle
reklaam. (Vihalem, A. 2008) Liiga madalad hinnad viivad ettevõtte lühikese ajaga raskustesse, liiga kõrged hinnad peatavad aga müügi ja taas on ettevõte raskustes. Seepärast peavadki hinnad olema optimaalsel tasemel. Hinnastrateegiad kujundatakse vastavalt sellele, mida soovitakse saavutada on selleks siis turuosa, imago, kasum vms. Hinnastrateegia valik sõltub eelkõige turusituatsioonist, toote kvaliteedist, toote elutsükli faasist jms. (Turundusekonspekt) 1.1 OSTJATE HINNATUNDLIKKUS Kõigile on teada, et ostja hinnatundlikkust mõjutab tavaliselt eelkõige toote hind, peale selle on veel ligi kümmekond tegurit. Kõik need tegurid mõjutavad mingil viisil, kui suur tähtsus on hinnal ostuotsuse langetamisel. Siinjuures on sageli vaja eristada turunõudlust ja tootenõudlust. Asendajate olemasolu on kõige sagedamini sundinud arvestama toote hinnatundlikkust. Kuigi toote esmane hinnatundlikkus võib olla väga madal, võib hinnatundlikkus olla
kuidas mõjutab konkurentide nõudlus. (Vihalemm 2008) 2 TOOTE HINNA KUJUNEMINE Hinda kui turundusmeetmestiku osa ei saa alahinnata. Turunduses on õige hind pärast õiget toodet kõige olulisem, sest vaid tänu õigele hinnale ostavad tarbijad toodet ning ettevõte saab kasumit. (Vihalemm 2008) Aga milline on õige hind? Võibki öelda, et õige ja optimaalne hind on selline, mis rahuldab nii ettevõtjat kui tarbijat. Hinnakujunduse peamised elemendid on: · Tootmiskulud · Tarbijate väärtustaju · Konkurentide hinnad Hinna kujundamisel arvestatakse hinna alampiiriga, mille määravad tootja kulud, ja ülempiiriga, mis on seatud tarbijate väärtustajuga. Nende vahele jääb ettevõtte mänguruum, mille ulatuses saab ajada iseseisvat poliitikat.(Vihalemm 2008) Toote hind ei tohi olla ülearu madal ega üleliia kõrge. Hinnakujundaja valib hinna kuludest tuleneva alampiiri ja tarbijate hinnatajust kohtuva ülempiiri vahelt, arvestades konkurentide
Kõik kommentaarid