Vajad kellegagi rääkida?
Küsi julgelt abi LasteAbi
Logi sisse

Orlandus Lassus ja Giovanni Pierluigi da Palestrina (0)

1 Hindamata
Punktid

Lõik failist


Orlandus Lassus
Giovanni Pierluigi da Palestrina
Eluaastad
1532 (võimalik 1530 ) – 14. juuni 1594
3. veebruar 1525 või 2. veebruar 1526 – 2. veebruar 1594
Tegurid, mis mõjutasid helilooja kujunemist
  • Tema muusikaanne avaldus juba lapsepõlves
  • 21- aastaselt sai temast kapellmeister.
  • 1556. a astus ta Münchenisse, Baieri hertsogi Albrecht V õukonna teenistusse. Seal oli ta alguses tenorilaulja ning hiljem kapellmeister, pidades seda kohta surmani.
  • “Muusikute vürsti”, nagu teda kutsuti, tõstis Saksa keiser aadliseisusesse ja Rooma paavst tegi temast
KULDKANNUSE RÜÜTLI (heliloojatest on sama au osaks saanud veel vaid Mozartile).
  • alates 1537. aastast laulis ta Roomas Santa Maria Maggiore basiilika kooris
  • 19-aastaselt sai ta samas kirikus organistiks ja koorijuhiks
  • Tema muusikukarjääri mõjutas Põhja-Euroopa polüfooniline stiil, mille olid Itaaliasse toonud esmajoones kaks franko-flaami koolkonna heliloojat, Guillaume Dufay ja Josquin des Prez
  • 1544–1551 töötas ta organistina St. Agapito kirikus, pärast mida sai temast Rooma Peetri kiriku koori kapellmeister ning hiljem töötas erinevates Rooma kirikutes

Loomingu
üldiseloomustus
Ühendas oma loomingus parima oma ajastu itaalia, prantsuse ja saksa muusika jooned.
Hilisemas loomingus domineerib kannatuse ja surma teema, lustlikud ilmalikud laulud on pärit peamiselt noorusajast. Suure osa elust pühendas eelkõige kirikumuusle.
Tal oli leidlikkust kasutamaks julgeid võtteid, mis ei vasta vanadele polüfooniareeglitele. Tema loomingus leidis oma viimase kõrgpunkti juba kaduma hakkav muus.stiil - Mad.maade vokaalpolüfoonia.
Ideaaliks on rahulik, lihtsas rütmikas kulgev ja iseseisev meloodia kõigis häältes.
Eelistatud on sujuv astmeline liikumine. Peamiselt on kasutusel selgekõlaline kolmkõlaharmoonia. Dissonantside kasutamine on väga ettevaatlik: dissonantsid esinevad peamiselt vaid astmelistes liikumistes, hüppeid dissoneerivale helile välditakse ja iga dissonants peab olema reeglipäraselt valmistatud ja lahendatud .
Žanrid
  • missa
  • motett
  • hümn
  • magnificat
  • ilmalik ja vaimulik madrigal.
Tähtsamad teosed
  • „Matona, mia cara “ („Mu armas preili“)
  • „O la o che bon eccho“ („ Kaja “)

  • Paavst Marcellus teisele pühendatud missa („Missa papae Marcelli“), kus ta sarnaselt Machaut ’le kasutab rohke ja vähese tekstiga osades kahte erinevat stiili.
Maalikunstik, kellega on heliloojat võrreldud
Tema loomingut on võrreldud tolleaegse maalikunstniku Tintoretto maalidega.
Loomingut on võrreldud enne tema sündi tegutsenud Raffaeli maalidega.
Mõju Euroopa
Muusika - kultuurile
  • tema loomingus leidis oma viimase kõrgpunkti Madalmaade vokaalpolüfoonia
  • suur tähendus saksa muusika edasisele arengule
  • üle 2000 teose
  • Palestrina oli tohutu mõju arengule katoliku kiriku muusika ja tema töid võib tõlgendada ka kui kokkuvõte polüfoonia renessansiajal
  • Nn range polüfoonia eeskuju, kelle stiili jäljendatakse muusikakoolide tehnikaharjutustes siiani: kõikide elementide harmoonia.

KASUTATUD MATERJAL
  • http://opetaja.edu.ee/trump/vanaaeg-keskaeg-renessanss.pdf
  • http://lemill.net/content/webpages/eestikeelne-muusikaajalugu-vene-oppekeelega-koolis-teema-renessanss-orlandus-lassus-giovanni-pierluigi-da-palestrina-tunnikonspekt
  • http://en.wikipedia.org/wiki/Giovanni_Pierluigi_da_Palestrina
  • http://www.miksike.ee/docs/referaadid2008/renessanssi_muusika_kristiklopets.ht m
  • Toomas Sitaaan „Õhtumaade muusikalugu I“ lk 114-126
  • Orlandus Lassus ja Giovanni Pierluigi da Palestrina #1 Orlandus Lassus ja Giovanni Pierluigi da Palestrina #2 Orlandus Lassus ja Giovanni Pierluigi da Palestrina #3
    Punktid 50 punkti Autor soovib selle materjali allalaadimise eest saada 50 punkti.
    Leheküljed ~ 3 lehte Lehekülgede arv dokumendis
    Aeg2013-06-06 Kuupäev, millal dokument üles laeti
    Allalaadimisi 50 laadimist Kokku alla laetud
    Kommentaarid 0 arvamust Teiste kasutajate poolt lisatud kommentaarid
    Autor maigiiih Õppematerjali autor

    Kasutatud allikad

    Sarnased õppematerjalid

    thumbnail
    7
    doc

    Renessansiaja muusika

    on gregoriaani viis reekviem-missa avaosast ,,Requiem aeternam". Teine pool on põlvkonna tundelises stiilis: cantus firmus lõpeb, polüfoonia lihtsustub ja neljahäälse lõigu põhikujundiks on astmeliselt laskuva bassiga harmooniajärgnevus, mida nimetatakse pisarate või kannatuse kujundiks. See nimetab nelja leinavat õpilast. Manerism IV põlvkond ­ manerismiajastu. Manerism ­ äärmuslike tunnete kajastamine kunstis. Pildid mõjuvad rahutult (Tintorello maalid). V põlvkond ja Orlandus Lassus ·juhtival kohal itaallased ·polüfooniareeglid kaotavad oma ranguse ·suurema tundelisuse nimel kasutatakse kaugeid helistikke ja virtuoosseid kaunistusi ·kontrastne Kõige tähtsam helilooja: Orlandus Lassus (/Orlando di Lasso) Muusikast: ·impulsiivne, dünaamiline, värvirohke ·rohkelt suurendatud ja vähendatud intervalle ·polüfoonia tehnika eiramine ·mõjutas hiljem Saksa barokkheliloojaid (Shitz, Bach)

    Muusika
    thumbnail
    4
    docx

    Orlando di Lasso ja Giovanni Pierluigi da Palestrina

    (kool) Orlando di Lasso ja Giovanni Pierluigi da Palestrina Referaat Koostaja: (10.klassi õpilane) 2008 Orlando di Lasso Orlando di Lasso (tuntud ka kui Orlandus Lassus;1532-1594) oli prantsuse-flaami päritolu renessansiajastu helilooja. Ta oli Madalmaade koolkonna viimane suur meister. Lasso alustas kirikus kooripoisina. Alates 12. eluaastast töötas ta erinevates õukondades muusikuna. 21-aastaselt sai koha Rooma Lateraani basiilika kapellmeistri ametikoha. 1555 või 1556 trükkisid Tylman Susato antverpenis ja Antonio Gardane Veneetsias esimesed kogumikud Lassuse teostest ja sellest algast tema üleeuroopaline kuulsus. 1556.

    Muusika
    thumbnail
    24
    pptx

    Renessansiajastu muusika

    Motett liikus kirikumuusikast seltskonnamuusikasse Väljapaistvaim helilooja - Guillaume de Machaut Renessanssi ajastu lõpuks oli Prantsusmaa kriisis Itaalia Trecento muusika on ilmalik seltskonnakunst Madrigal tähtsaim lauluvorm 14. sajandil Itaalias Kahehäälne Ülemine hääl liikuv ja kaunistusterikas Sisuks armastus ja karjuseidüllid Caccia Madrigal - Jacopo da Bologna Tähtsamad heliloojad Jacopo da Bologna Giovanni da Cascia Suurkujuks pime muusik Francesco Landino ei kirjutanud ainsatki vaimulikku teost oli oma aja hinnatuim muusik ja helilooja Peamised teosed ballata'd Missa Missa on liturgilise muusika vorm Aluseks on katoliku kiriku missa tekstid Kyrie, Gloria, Credo, Sanctus ja Agnus Dei Esimese muusikaliselt tervikliku heliteosena on säilinud Guillaume de Machaut'i loodud missatsükkel Messe de Notre Dame Reekviem

    Muusika
    thumbnail
    4
    doc

    Renessanss (14.-16. saj)

    inimese hingamisega. 14. saj ­ vararenessanss Itaalias TRECENTO trecento it 14. saj eelrenessanss Itaalia kultuuriloos Trecento tähistab 14. Saj kultuuri Itaalias. Muusikaajaloos tähistab trecento omapärast mitmehäälset muus.kultuuri alates 1330ndatest kuni 15 saj I veerandini. Trecento-muusika on õukondade ja patriitsikodade elegantne ilmalik seltskonnakunst, vaimulik muus. oli tagaplaanil. Varase trecento tähtsamad heliloojad olid Jacopo da Bologna ja Giovanni da Cascia, mõlemad kirjutasid peamiselt madrigale. · Ilmalikud laulud ­ ballata, madrigal, caccia Ballata it muusika ballaad, itaalia 13.-14. saj tantsulaul mitmehäälne refrääniga lauluvorm, sarnaneb prantsuse virelai'ga. Madrigal kirj väike idülliline v naljatlev luuletus; muus mitmehäälne armastuslaul tähtsaim lauluvorm 14 sajandil, enamasti kahehäälne, kus alumine hääl on lihtsam liikuvast ja

    Muusikaajalugu
    thumbnail
    11
    rtf

    Ajastu ja helikeele üldiseloomustus, võrdlus keskaja muusikaga

    2.2. 14. Saj ­ vararenessanss Itaalias TRECENTO trecento it 14. saj eelrenessanss Itaalia kultuuriloos Trecento tähistab 14. Saj kultuuri Itaalias. Muus.ajaloos tähistab trecento omapärast mitmehäälset muus.kultuuri alates 1330ndatest kuni 15 saj I veerandini. Trecento-muus. on õukondade ja patriitsikodade elegantne ilmalik seltskonnakunst, vaimulik muus. oli tagaplaanil. Varase trecento tähtsamad heliloojad olid Jacopo da Bologna ja Giovanni da Cascia, mõlemad kirjutasid peamiselt madrigale. 2.2.1. ilmalikud laulud ­ ballata, madrigal, caccia ballata it muus ballaad, itaalia 13.-14. saj tantsulaul mitmehäälne refrääniga lauluvorm, sarnaneb prantsuse virelai'ga. madrigal ­ madrigal kirj väike idülliline v naljatlev luuletus; muus mitmehäälne armastuslaul tähtsaim lauluvorm 14 sajandil, enamasti kahehäälne, kus alumine hääl on lihtsam liikuvast ja

    Muusikaajalugu
    thumbnail
    7
    doc

    Renessanss muusikaajalugu

    prantsuskeelsed, kuid hiljem lisandus ka itaalia-, saksa-, inglise- ja hispaaniakeelseid laule ehk keel ja laulutüübid vastavalt maa rahvamuusikale. Magnifikat ­ Maarja kiidulaul Luuka evangeeliumist, õhtuse jumalateenistuse põhiosa 14. Madalmaade koolkond ­ (üldiseloomustus; imitatsiooniline polüfoonia ja kaanon; a capella ­ renessansiajastu ja tänapäevane mõiste; Viis põlvkonda ­ iga kohta paari lausega selle põlvkonna iseloomustus või tähtsus; V põlvkonna helilooja Orlandus Lassus ) Madalmaade koolkonnas kujunes prantsuse ars nova eeskujul uudne helikeel (uus stiil), mis koosnes Inglise päritolu tertsidest-sekstidest ja Itaalia laululisusest. Selle helikeele parimaks näiteks sai imitatsiooniline polüfoonia, milles hääled üksteist jäljendavad. Selgeim vorm ­ kaanon, kus on tekstist lähtuv hingav meloodia ja tekstirütmist sõltuv laulurütm. Alumise hääle ehk tenori asemele tuleb bass. Seoses bassi lisamisega kolmehäälsele polüfooniale 15.saj.

    Muusika ajalugu
    thumbnail
    6
    doc

    Renesanss

    prantsuskeelsed, kuid hiljem lisandus ka itaalia-, saksa-, inglise- ja hispaaniakeelseid laule ehk keel ja laulutüübid vastavalt maa rahvamuusikale. Magnifikat ­ Maarja kiidulaul Luuka evangeeliumist , õhtuse jumalateenistuse põhiosa 14. Madalmaade koolkond ­ (üldiseloomustus; imitatsiooniline polüfoonia ja kaanon; a capella ­ renessansiajastu ja tänapäevane mõiste; Viis põlvkonda ­ iga kohta paari lausega selle põlvkonna iseloomustus või tähtsus; V põlvkonna helilooja Orlandus Lassus ) Madalmaade koolkonnas kujunes prantsuse ars nova eeskujul uudne helikeel (uus stiil), mis koosnes Inglise päritolu tertsidest-sekstidest ja Itaalia laululisusest. Selle helikeele parimaks näiteks sai imitatsiooniline polüfoonia, milles hääled üksteist jäljendavad. Selgeim vorm ­ kaanon, kus on tekstist lähtuv hingav meloodia ja tekstirütmist sõltuv laulurütm. Alumise hääle ehk tenori asemele tuleb bass. Seoses bassi lisamisega kolmehäälsele polüfooniale 15.saj

    Muusikaajalugu
    thumbnail
    7
    doc

    Renessanssi asjastu muusika

    Muusika 14. sajandi Itaalias ­ trecento Õitsenguaeg: maj. tõus, humanismi sünniaeg. Trecento-muusika on ilmalik seltskonnakunst. Madrigal ­ tähtsaim lauluvorm 14. saj Itaalias. Enamasti kahehäälne, ülemine hääl liikuv ja kaunistusterikas. Sisuks armastus ja karjuseidüllid. Selle keerukam vorm on caccia, kus kolmas hääl on tavaliselt instrument. Varase trecento tähtsaim helilooja oli Jacopo da Bologna, samuti Giovanni da Cascia, kes kirjutasid peamiselt madrigale. Suurkujuks oli pime muusik Francesco Landino, kes ei kirjutanud ainsatki vaimulikku teost ning kes oli oma aja hinnatuim muusik, helilooja jne. Peamised teosed ballata'd. Madalmaade muusika 15.-16. sajandil Madalmaade all mõisteti Belgiat, Põhja-Prantsusmaad, Hollandit. · Renessansiajastut mõjutas inglise muusika · John Dunstable ­ Madalmaade stiili otseseim eelkäija, suurim muusika mõjutaja, tal

    Muusika




    Kommentaarid (0)

    Kommentaarid sellele materjalile puuduvad. Ole esimene ja kommenteeri



    Sellel veebilehel kasutatakse küpsiseid. Kasutamist jätkates nõustute küpsiste ja veebilehe üldtingimustega Nõustun