Vajad kellegagi rääkida?
Küsi julgelt abi LasteAbi
Logi sisse Registreeri konto
Mõistete sõnaraamat
Ega pea pole prügikast! Tõsta enda õppeedukust ja õpi targalt. Telli VIP ja lae alla päris inimeste tehtu õppematerjale LOE EDASI Sulge
Laevaehitus - laevakered, laevatekid, siselaed, luugid ja muud detailid • Transpordi valdkond - autode spoilerid, armatuurlauad, autode keremudelid, jm keredetailid 
Laeva mass - veeväljasurve ∆ – mass-veeväljasurve tonnides.
Laevateooria on rakendusteadus laeva tasakaalust ja liikumisest, mis määrab navigatsiooniks vajalikud laeva omadused – ujuvuse, püstuvuse, uppumatuse, õõtsuvuse ja käikuvuse – matemaatiliste arvutustega või eksperimentaalsete uuringutega.

Laanemeri on uks enam Veevahetusookeaniga (Pohjamerega); Laanemere jogede voolu uuritud meresid maailmas;Laanemeri on uhendatud Pohjamerega mojutab oluliselt lume kevadine sulamine, mistottu Soome lahe labi kitsaste Taani vainade (Oresund: laius 2 km, sugavus 8 m, jogedel oli perioodil 1980-1990 aprillis 3 korda suurem Darssi kunnis: laius 32 km, sugavus 18 m). Laanemere vooluhulk kui talvel ning 2 korda suurem kui suvel.
Lasti koormustabel — reisi alguses (lõpus) Last m z Mz x Mx t m tm m tm 1 2 3 4 5 6 Tühilastis laev m0 z0 m0z0 x0 m0x0 Laeva varud (kütus, vesi, õlid jne.) mv zv mvzv xv mvxv Last trümmis nr.1 m1 z1 m1z1 x1 m1x1 ………. …. …. ….. …. ….. ………. …. …. ….. …. ….. Last trümmis nr. N Mn zn mnzn xn mnxn Ballast (vedel) mb zb mbzb xb mbxb Vedelike vaba-pindade parand – – Mvp – –
Laeva ujuvus – Russian Maritime Register of Shipping - St. Petersburg ehk Российский Морской Регистр Судоходства – Peterburi; – Lloyd’s Register of Shipping - London; – Det Norske Veritas - Høvik - Norra; – Bureau Veritas - Pariis; – Germanischer Lloyd - Hamburg; – American Bureau of Shipping - Houston; – Registro Italiano Navale - Rooma.

Lastimis - lossimisoperatsioonide ajal tuleb sobitada terminali ja laeva ESD-karakteristikud, eelkõige reageerimis- ja ventiilide sulgumise aeg. Terminali personal peab kohandama lastimiskiiruse laeva ESD-ventiilide sulgemisajaga või paigaldama laevale seadmed, mille abil on võimalik sisse lülitada terminaali ESD ja lõpetada lasti pumpamine laeva enne, kui sulguvad laeva ventiilid.
Laastplaat on hügroskoopne, s.t. õhu niiskuse muutudes muutub ka plaadi niiskus. Turbumisel muutub laastplaadi pikkus mitte üle 1…2 mm, ristsuunas aga on muutused
Lastiplaaniks nimetatakse kaubapartiide asetuse graafilist kujutist laeva pikiläbilõike joonisel. Lastide paigutus peab tagama: - meeskonna ja lasti ohutuse - lasti vigastusteta sihtsadamasse toimetamise - laeva kandevõime ja mahutavuse parima ärakasutamise - vähima lastimise ja lossimise aja Laeva lastiplaan koostatakse laeva ja lasti andmete põhjal.

Laeva mass - veeväljasurve on võrdne laeva poolt väljasurutud vee massiga ∆ = ρ⋅∇ , kus ρ - vee tihedus.
Laagri tööpinnad on kaetud õhukese antifriktsiooni sulami kihiga, milleks reeglina on babliit, seatina-pronks,fosfor-pronks jne, sulamikihi paksus tänapäeva laagrites ulatub 0,5-1,5mm. Laagripoolte ühenduspindade juurde tehakse võrdlemisi laiad ja madalad süvendid, et suunata õli ühtlasemalt lagri tööpinnale.
Laba EHK SIIBERPUMBAD Siiberpumba eelised . lihtne ehitus , väike kaal ja gabariit,

Laeva autonoomsus on aeg, millise vältel laev võib merel viibida täiendades varusid vahesadamates 2. laeva autonoomsus on aeg, mille vältel laev võib merel viibida ilma varusid täiendamata 3. laeva autonoomsus on laeva võime katta võimalikult pikk vahemaa ilma kütuse varusid täiendamata
Laevaliikumisi on iga aasta u. 83000. (Laevaliikumise all on mõeldud seda, et arvestatud on merelaeva liikumine sadamasse sisenemisel ja sadamast väljumisel ning laeva võimalik liikumine sadama siseselt ühe kai äärest teise kai äärde, mis võib olla päris pikk vahemaa.
Laevas ON TULEKAHJU JA PARDAL OHTLIK LAAADUNG VÕI MINU LAEVAST LEKIB OHTLIKKU LAADUNGIT 11. K – KILO – MA SOOVIN TEIEGA ÜHENDUST VÕTTA 12. L – LIMA – PEATAGE OMA LAEV OTSEKOHE 13. M – MIKE – MINU LAEV ON PEATATAUD JA EI OMA KÄIKU VEE

Lastiruumides on kauba niiskumise ärahoidmiseks poordil vee kondenseerumise tagajärjel paigutatud higilauad- paiknevad paralleelselt üksteisele, mõõtmed 50 x 120 mm. Enne laadimise algust tuleb lastiruum puhtaks pühkida, vajadusel pesta ja kuivatada.
Laeva peal on ballasti süsteem mis koosneb 12 tangidest need tangid tasakaalustavd laeva ja nende abil laadimise ajal hoiab parema püstuvust, tangid on vaja et vältida suure kreeni ja suure trimmi . Tangid saab mõõta mõõdulindiga.
Lastimis - lossimisoperatsioonide järelevalve Operatsioonide alguses ja käigus peab vastutav tüürimees sageli tegema operatsioonide järelevalvet, veendumaks, et last läheb määratud tanki või pumbatakse määratud tankist ja

Laba on pealt laiem, kuid kõige laiem koht (22-25 cm) on ülevalt 2/5 labapikkuse kohal ja sealt algab ühtlaselt ringjalt kitsenev osa kuni alumise otsani, mille laiuseks on 6-8 cm ja ots tuleb väheke kumer.
Laeva sõiduomadused on parimad, kui trimm on ligikaudu 60…90 cm. Kui lastimise lõpetamisel trimm erineb optimaalsest, tuleb korrigeerida trimmi lasti ümberpaigutamisega vööritrümmidest ahtritrümmidesse vōi vastupidi.
Laevale on paigutatud 24 täispuhutavat päästeparve Viking DKS 100 (mahutavus 101 inimest) ja kaks Viking DKS 50 (mahutavus 51 inimest). Päästeparved asetsevad 6.tekil. Pääs päästeparvedesse läbi MES-i.

Lastevanematele on olemas lasteaed, kuhu panna oma väiksed lapsed. Samuti on liuväli, korv-, võrk- ja golfiväljak, 2 mägironimisseina, 2 surfisimulaatorit, täisvarustuses jõusaal, 700 meetrine jooksurada ja spaa.
Laevade areng on silmnähtav. Areng on seotud tehnika kiire arenguga 20. ja 21. sajandil, inimeste paranenud elujärg võimaldas neile pakkuda kruiisipuhkust järjest suurenevate atraktsioonidega.
Lastiplaani koostamine on keeruline ka juhul, kui lastid on adresseeritud mitmesse sadamasse. Esimeses sadamas lossitav kaup tuleb stoovida teiste lastide peale, viimases sadamas lossitav aga kõige alla.

Laanemere jaotus on jargmine: Laanemere avaosa (Baltic temperatuuri ja rohu abil maaratakse merevee soolsus empiirilise Proper), Pohjalaht (Gulf of Bothnia), Soome laht (Gulf of algoritmi abil.
Laevaühendus mere - ja siseveesadamate ei ole Eestis paraku olnud kunagi võimalik: Takistuseks on Peipsit merega ühendava Narva jõe kärestikud ning Euroopa võimsamaite sekka kuuluv kosk.
Laeva püstuvus on laeva ohutuse ja keskkonnakaitse seisukohalt elulise tähtsusega, niisiis peab püstuvuse jälgimist ning korraldamist lugema laeva ekspluatatsiooni võtmeelemendiks.

Laevas on ka automaatrool, et minna üle käsiroolile, on vaja lülitada sisse 4 pumpa ja siis vajutada nuppu, mis lülitab välja automaatrooli ja lülitab sisse käsirooli.
Laevale on paigaldatud 6 poolkinnist päästepaati, tüüp Fassmer SEL 10.5, mis on varustatud mootoritega. Paadid asetsevad 7. tekil, juurdepääs paatidele asub 6. tekil.
L3mf 52 – 104 Pööred: 2900 R.P.M Tootlikkus 2900 r.p.m juures: 440 l/min ° Maksimaalne temperatuur süsteemis: 70 C Solenoidklapi tüüp: Vickers 24 V DC

Laevapere liige on kohustatud viivitamatult teatama vahitüürimehele igast üle parda kukkunud inimesest, avastatud laevakere vigastusest, vee tungimisest laeva.
Laevas on kaks autoteki kolmas ja viies tekk ja üks lisa autotekk ehk kuues tekk, lisa autotek koosneb neljast rambist, sinna tulevad väikesed autod.
Lambi põlemisel on relee aknas näha punane lipik valge punktiga, lambi kustumisel vool relee ahelas katkeb, punane lipik kaob, näidates milline tuli ei põle.

Lalala – laeva asukoha laiuskraad vaatlusmomendil, viimane koht on kraadi kümnendikes, mis saadakse minutite jagamisel 6-ga, jääki ei arvestata.
Langemisel 8 - 9 kraadini. Signaalvähk koeb kohe pärast paaritumist, jõevähil venib paaritumise ja kudemise vaheline aeg isegi kuni kuu pikkuseks.
Laakimine - laeva liikumise elementide arvestamine tema asukoha määramiseks ja kaardile kandmiseks (K; V; α; β). Graafiline ja analüütiline.

Lant on käesoleva määruse tähenduses puust, metallist või muust materjalist valmistatud peibutis, mis imiteerib kala looduslikku toitu.
Laeva tankides on 3650 m3 naftat, mille temperatuur on +5,8 oC. Nafta tihedus +15 oC juures on 777,9 kg/m3 . Kui suur on laevas oleva nafta mass?
Laevapere liige on isiklikult vastutav selle eest, et tema meresõidudokumendid ja tervisetõend kehtivad igakordsel munsterrolli kandmisel.

Lahed - suhteliselt väike maismaasse lõikuv ookeani- või mere osa. Lahe hüdroloogiline režiim on põhiveekogu omast erinev.
Laeva kere on kaetud kevlariga ja see neelab radarilaineid, lisaks on terase osakaal nii väike, et praktiliselt puudub magnetväli.
Laanemere lounaosas on toitainete (fosfor, lammastik) ulekullus veekogus, mis sageli esineb toostusliku nafta ja polevate gaaside leiukohti.

Lastimis - ja lossimistööde käigus tekib palju tolmu, sest tsement pudeneb välja väga väikestest aukudest ja õmblustest.
Lastiseade - seadmekompleks, millega laevas tehakse kõik kaubalaadimiseks, lossimiseks ja ümberpaigutamiseks vajalikud tööd.
Laevapere liikmel on kategooriliselt keelatud alkoholi, toksiliste ja narkootiliste ainete toomine laeva ja nende tarvitamine laeval.

Laevas on keelatud: 1.5.1. kasutada lahtist tuld vastavat luba omamata 1.5.2. suitsetada selleks mitte ettenähtud kohas.
Laeva vahel on ka auru kaldamahutisse suunamise torustik, saab selle abil tankis tekkiva ülerõhu suunata kaldamahutisse.
Laagriliuad on ülevalatud babiidiga B – 83 või b – 89 ( 83% Sn, 10%St, ~ 5% Cu ja ülejäänud on muud lisandid.

Labadega difuusor - tööratta taha paigutatakse labadega aparaat ,kus labade vahe suureneb 3 .Kombineeritud difuusssor.
Laineperiood – period of waves – kahe järjestikuse laineharja vaatlejast möödumise vahele jääv ajavahemik.
Laagrikaaned on kinnitatud tikkpoltidega, kinni pingutatud dünamomeetrilise võtmega ja kinnitatakse splindiga.

Laminaarne vool - on selline vedeliku voolamine, kus vedeliku osakestel on vaid  voolusuunaline kiirus 
Laeva ujuvus – pindalade pikimomentide miidlist e. MS-st summa ja mahulise veeväljasurve ∇ jagatis on XB.
Laiema reguleerimisdiapasooniga on reguleeritava tagasivooluga, auru-mehaanilised, rotatsioon- jm keerukama ehitusega pihustid.

Laadivatel - lossivatel OBO laevadel ja “ainus põiktank- single tank across” kujundusega tankeritel.
Laevapere on laeva ohutuks kasutamiseks vajalike spetsialistide ja teiste töötajate koosseis laeval.
Laevapere juhiks on kapten. 2.2.3. Kapteni ajutisel puudumisel laevalt on tema asendajaks vanemtüürimees.

Laeva süvismaht ehk mahuline veeväljasurve ∇ on laeva kõige enam iseloomustav geomeetriline suurus.
Laguuniks nimetatakse ka atolli keskel või mere pinnani ulatuva vulkaani kaatris asuvat veekogu.
Lastimis - ja lossimistoodel tekkiv ohureostus (naide-> Konventsioon (1973 a. Gdanskis); BOOS.

Laevapere liikmel on oma kajutis suitsetamine lubatud ainult sellel juhul, kui ta elab seal üksinda.
Laeva keres on 2m süvisel auk mõõtmetega 250x250mm. Leida laeva veega täitumise kiirus.
Laineteks nimetatakse pinnalaineid, mille pikkus on suurem kui mere sügavus antud kohas.

Lastimine - lossimine toimub tankeri ja terminali omavahel kooskõlastatud plaani järgi.
Labad on propellerpumba püstvõllile kinnitatud kas jäigalt või pööratavatena.
Laadimis järjekord ehk lastiplaan Peale puistlasti vedamist tuleb kontrollida ja kraabitakse.

Lastiplaani koostamiseks on vajalikud andmed laeva, reisi ning lastimis- ja lossimissadamate kohta.
Laevale on paigaldatud 6 vertikaalset evakuatsioonisukka, mis asetsevad 6. tekil.
Lahkumise võimalus on ankrukett lihtsalt katki lõigata või tervenisti ankrukett ära anda.

Laagripooled on üldreeglina valmistatud terasest,harvemini malmist ja ka pronksist.
Laba EHK SIIBERPUMBAD Pumba rootor paikneb ümmarguses keres eksentriliselt.
Lahtise kasti ehk päraga lõkspüünis; 6) [kehtetu - RT I 2005, 28, 201 – jõust.

Laastplaadi pind on kõva, sile ja tasane, pinna tihedus on suurem kui keskosa tihedus.
Laeva püstuvus on seetõttu ohustatud ja kapteni tegevus võib vajalikuks osutuda.
Lastiruumid on rõhtsate vahetekkidega jaotatud kaheks või kolmeks vahetekiks.

Lahustest on eelistatumad 30 g karbamiidi ja 40 g keedusoola 10 l vee kohta.
Laevaruumidesse on paigutatud andurid, mis reageerivad temp tõusule v suitsule.
Lastiruumides on kauba niiskumise madalamale vööris paiknevast ringtulest.

Laevapere liikmel on keelatud viia messist välja toitu, jooke ja toidunõusid.
Lastid on nt. kruus, kivid, betoontooted, marmor, liiv, tellised jt.
Laeva ruumides on andurid. Laevas on järgmised tüüpi tulekahju andurid:

Laiemalt võttes on tegu tööpinkide või nende liini automatiseerimisega.
Lambikese aeg - ajaline süttimine järsult kasvavate koormuste korral.
Lastimisel on vajalik pidevalt jälgida stoovimist ja kinnitamist.

Lastiks nimetatakse transpordivahendiga teisaldatavat kaupa.
Laevas on kahte liiki taglast: seisev- ja jooksevtaglas.
Lasti lugemine on kaubalugeja e. talimani (tallyman) ülesanne.

Lasti kohalhoidmiseks on piisav soringute kolmekordne tugevusvaru.

Laevastik on arenenud, lossimisaparatuur arenenud.
Lainetuse seisukohalt on tsunami vaid üks pinnalainete liik.

Vote UP
-1
Vote DOWN
Laeva pikkus on LPP = 220m, s.t. δL = 220/10 = 22 m. Calculate the area, position of the flotation and the second moments of area about the two principal axes of the waterplane defined by the following ordinates, numbered from aft. It is 220 m long.
Laeva sisse - ja väljasõidu klaarimine

Vote UP
-1
Vote DOWN
Laanemeri on uks enam uuritud mere pinnal (merelaineid, pinnalaineid) pohjustavad tuul; meresid maailmas.
Vote UP
-1
Vote DOWN
Laeva vee - ja tulekindlad sektsioonid -ja päästevarustuse asetus on näidatud FIRE AND SAFETY PLAN.

Vote UP
-2
Vote DOWN
Laeva kohta on vajalikud järgmised andmed: 55 - pikkus perpendikulaaride vahel - laius - täiskandevõime - lastiruumide mahutavus - hüdrostaatilised kõverad - lastiskaala - kütusekulu täiskäigul ja sadamas - mageda vee kulu ülesõidul ja sadamas - määrdeõli kulu - tankide plaan ja mahutavus.



Tulemused kuvatakse siia. Otsimiseks kirjuta üles lahtrisse(vähemalt 3 tähte pikk).
Leksikon põhineb AnnaAbi õppematerjalidel(Beta).

Andmebaas (kokku 683 873 mõistet) põhineb annaabi õppematerjalidel, seetõttu võib esineda vigu!
Aita AnnaAbit ja teata vigastest terminitest - iga kord võid teenida kuni 10 punkti.

Suvaline mõiste



Kirjelduse muutmiseks pead sisse logima
või
Kasutajanimi/Email
Parool

Unustasid parooli?

või

Tee tasuta konto

UUTELE LIITUJATELE KONTO AKTIVEERIMISEL +10 PUNKTI !


Sellel veebilehel kasutatakse küpsiseid. Kasutamist jätkates nõustute küpsiste ja veebilehe üldtingimustega Nõustun