Alternatiivpedagoogikal põhinevad koolisüsteemid - Montessor - sarnased materjalid

montessori, maria montessori, pedagoog, alternatiivpedagoogika, montessori pedagoogika, rooma, haridus, õppimine, vabakasvatus, arengu teooria, pedagoogiline, elutöö, steinerpedagoogika, mälestussammas, reaktsioonid, kasvatamine, teadlane, uudishimu, avaldus, geograafias, avastagem laps, arenguaste, mehhanism, inimese areng, teine laps, elukutse
Montessori pedagoogika
10
pptx

Montessori pedagoogika

MONTESSORI  PEDAGOOGIKA Maria Montessori (1870­1952) Ta oli psühhiaater, arst, õpetaja  ning uute humanitaarsete ideede  eest võitleja Juhtis nõrgamõistluslike laste kooli  aastatel 1899­1901 1906. aastal täitus Maria ammune  unistus – avati esimene Montessori  Lastemaja Eestis on Montessori põhimõtetest  lähtuvad lasteaiad nt Kalevipoeg ja  Sinilill Montessori põhimõtted “Last ei saa kasvatada, lapsel tuleb lasta kasvada” Täiskasvanu valmistab ette ümbruse Pedagoog on nähtamatu abiline, kes peab olema vajadusel abiks, aga ei tõmba  lapse tähelepanu endale Pedagoogika alustoeks on kord Laps vajab arenguks vabadust ning spontaansust Tunnid peavad olema kolmeosalised Täiskasvanu peab laskma lapsel töösse süveneda, mitte teda pidevalt kiitma ja  keelama PÕHI...

Eelkoolipedagoogika -
55 allalaadimist
Steiner--montessori- ja freinetpedagoogika võrdlus
2
doc

Steiner-, montessori- ja freinetpedagoogika võrdlus

Steinerpedagoogika Montessori Freinet pedagoogika Steinerpedagoogika pedagoogika 1. Ühine: mõlemas pedagoogikas ära toodud Ühine: õppimiseks ei kasutata õpikuid. lapse arengutsüklid. 7-aastased 6-aastased Õpikute asemel Õpikute asemel arenguperioodid. arengutsüklid. terviklikud töötavad õpilased ülesandesarjad, ...

Alushariduse pedagoog - Tallinna Ülikool
38 allalaadimist
Maria Montessori lasteaed
8
wps

Maria Montessori lasteaed

...ab. Tunnetab reeglite vajalikkust ja nõuab nende täitmist nii iseendalt kui teistelt. *Distsipliin,mis tekib väljast tuleva keelu või käsu kaudu, püsib enamasti vaid seni, kuni korraldajatoast lahkub. Seepärast on laste eneste poolt tunnetatud ja saavutatud töörahu väärtuseks, mida iga Montessori pedagoog peab ülimaks hüveks ja mille poole pürgivaid lapsi ta kogu südamest aitab. *MariaMontessori kasutab terminit horme, rääkides lapse vitaalsusest. See jõud paneb lapse tegema mitmesuguseid tegusi, ja kui last ei takistata, avaldub ta elurõõm. Siis on laps ettevõtlik ja õnnelik. *Kui lapse ei ole võimelised koolis õppima, siis pole põhiliseks takistuseks mitte intellekti puudumine, vaid iseloomu nõrkus - ei suudeta end kokku võtta, puudub oskus raskusi ületada. Kui puudub iseloom, ei teostu ka kõige geniaalsem idee. Jalutule ei aita palvest "Kõnni ilusasti". *Kui täi...

Sissejuhatus... - Tallinna Ülikool
150 allalaadimist
Alternatiivpedagoogika analüütiline essee
6
doc

Alternatiivpedagoogika analüütiline essee

Analüütiline essee alternatiivpedagoogikas Tallinna Pedagoogiline Seminar Alternatiivpedagoogika Lugesin läbi kohustusliku kirjanduse, mis käsitleb Montessori-, Waldorf-, Reggiopedagoogikat, Johannes Käisi üldõpetust ning Hea Alguse programmi ja metoodikat. Leidsin palju ühiseid jooni ja ka erinevusi. Olenemata sellest, et ma ei olnud vastavat kirjandust varem lugenud ja vaevalt kuu õpetajana töötanud, leidsin palju mõtteid, mis on mulle omased ja tuttavad. Analüüsisin ja võrdlesin neid erinevaid alternatiivpedagoogika alasid. Montessori pedagoogika kõige tähtsamaks põhimõtteks on ettevalmistatud keskkond, mille loojaks on õ...

Alternatiivpedagoogika - Tallinna Pedagoogiline Seminar
129 allalaadimist
MARIA MONTESSORIST JA TEMA METOODIKAST
13
doc

MARIA MONTESSORIST JA TEMA METOODIKAST

MARIA MONTESSORIST JA TEMA METOODIKAST SISUKORD SISSEJUHATUS.........................................................................................3 KES OLI MARIA MONTESSORI...............................................................4 MONTESSORI METOODIKAST..............................................................8 1.1 Lugema ja kirjutama õppimine Montessori järgi.................................10 1.2 Arvutama õppimine Montessori järgi..................................................11 KOKKUVÕTE...........

Pedagoogika alused -
38 allalaadimist
MONTESSORI PEDAGOOGIKA - KASVATAMISEST JA FILOSOOFIAST
25
pdf

MONTESSORI PEDAGOOGIKA - KASVATAMISEST JA FILOSOOFIAST

TALLINNA ÜLIKOOL Kasvatusteaduste Instituut MONTESSORI PEDAGOOGIKA - KASVATAMISEST JA FILOSOOFIAST Tallinn 2011 2 SISUKORD SISSEJUHATUS ........................................................................................................................ 3 MARIA MONTESSORI ELUST ............................................................................................... 4 MARIA MONTESSORI PEDAGOOGILISE LÄHENEMISE FILOSOOFIA ........................ 9 MONTESSORI METOODIKA ............................................................................................... 12 1.1. Lugema-õppimine Montessori meetodi järgi ................................................................ 14 1.2. Kirjutma-õppimine Montessori meetodi järgi ............

Kasvatusteadus ja... - Tallinna Ülikool
100 allalaadimist
Ajaloo kordamismaterjal eksamiks
48
doc

Ajaloo kordamismaterjal eksamiks

AJALOO RIIGIEKSAM 2010 EESTI AJALUGU Eesti ajaloo perioodid, üldiseloomustus ja pöördepunktid periood Eesti kaart pöördepunktid (haldusjaotus) muinasaeg 8 suurt maakonda + 4/6 Muistne vabadusvõitlus (1208-1227) kuni 13. väikest, kihelkonnad (45) sajandi alguseni keskaeg a) neli feodaalriiki: Jüriöö ülestõus 1343-1345 (Taani valduste 13.saj.-16. Tartu piiskopkond müümine, muutused talupoja õiguslikus olukorras: Saare-Lääne piiskopkond pärisorjuse ja teoorjusliku mõisamajanduse sajandi Eestimaa hertsogkond kujunemine), keskpaik (Taani valdus) Linnade tekkimine (9), Hansa Liit ...

Ajalugu - Keskkool
202 allalaadimist
Alternatiivpedagoogika referaat
8
doc

Alternatiivpedagoogika referaat

...seerida. Töö käigus püüan jõuda arusaamiseni, kas lasteaedades ja koolides oleks võimalik nii suhtumise kui ka õpetamise poolest midagi muuta selleks, et lastel parem keskkond arenemiseks oleks. Rudolf Steiner ( 1861- 1925) oli saksa-austria filosoof, kelle panus pedagoogikale on selles, et ta lõi inimese arengut kehalisest, hingelisest ja vaimsest seisukohast uuriva antropoloogia alusel pedagoogika, mis hõlmab nii tunnetuslike, kunstivõimeliste, moraalsete kalduvuste kui ka religioossete elamuste arengut. Esimene Waldorfkool asutati 1919. aastal Saksamaal Stuttgardi lähedal. Waldorfkooli õppekava põhineb akadeemiliste, kunsti-ja tegevusainete tasakaalul. Maria Montessori ( 1870- 1952) oli itaalia arst ja pedagoog, kes on tuntud eelkõige Montessori pedagoogika väljatöötajana. Tema õpetusviisi mõte seisneb selles, et stimuleerida lapse iseõppimist, enesearendamist ja ...

Alternatiivpedagoogika - Tallinna Pedagoogiline Seminar
49 allalaadimist
Kooli ajalugu ja tänapäev
9
doc

Kooli ajalugu ja tänapäev

...el põhikooli tasemel: • rõhutati iga õpilase ainulaadsust • aktiivsed õppemeetodid avastuslik õppimine • loobuti tasemerühmadest • jäeti ära tasemeeksamid või muudeti nende olemust Montessori pedagoogika “Aita mind et võiksin seda ise teha” Montessori pedagoogika põhimõtted: • Õppimist ja arenemist • Kasvatuse kõige olulisema perioodi – eelkooliea väärtustamine Maria Montessori 1870 1952 toetavate õppevahendite väljatöötamine nii eel kui algkoolile • Tundlikkusperioodide tundmaõppimine Waldorfpedagoogika • Sotsiaalne pädevus läbi koosõppe • Õppimine tegevuse kaudu • Tundlikkuse ja emotsionaalse intelligentsuse arendamine läbi kunsti muusika eurütmia Rudolf Steiner 1861—1925 • Tsükliõpe • Individuaalne tagasiside: tekstitunnistused • Kollegiaalne juhtimine • Waldorfkoolid kunstiline aspekt kasvatuses •Lapse...

Pedagoogika alused - Tartu Ülikool
73 allalaadimist
Pedagoogiline eetika-Seminarid
8
doc

Pedagoogiline eetika. Seminarid.

SEMINARID FLFI.02.097 Pedagoogiline eetika Prof. Margit Sutrop 2011/2012 sügissemester 11. 11.2011 I SEMINAR Kutse-eetika küsimusi. Õpetaja eetika. Professionaalsus, Rollimoraal. 1. küsimus: Hannele Niemi ütleb, et õpetaja ülesanne on juhtida ja toetada õpilase kasvamist ja arengut. Niemi osutab, et õpetamisel tehakse suur hulk väärtusvalikuid. Milles need väärtusvalikud tema järgi seisnevad? Tema on väärtusvalikutele lähenemiseks laias laastus leidnud kaks huvitavat ideelist lähenemist, mille detailidel on vägagi erinevad tahud : - ...

Pedagoogiline eetika - Tartu Ülikool
67 allalaadimist
Kooli ajalugu ja tänapäev kordamine
2
docx

Kooli ajalugu ja tänapäev kordamine

1.Kooli ja kasvatuse ajaloo allikad: • maailmapedagoogika klassikud (Russeau, John Dewey, Maria Montessori jp) • Eesti pedagoogika klassika (Peeter Põld, Johannes Käis, Hilda Taba, Aleksander Elango) • pedagoogiline perioodika • haridusseadusandlus • õpikud, õppevahendid, õppekavad ja programmid • kunst, kirjandus, kultuuriloolised materjalid 2.Hariduse eesmärgid ja korraldus Antiik-Kreekas Ateenas oli kooliharidus vaid abadele kodanikele ja ainult poistele, koolid tegelesid õpetaja eraalgatuselnin olid õppemaksuga; koolihariuse sisu: lugemine, ...

Pedagoogika alused -
9 allalaadimist
Kooli ajalugu-kordamisküsimuste vastused
4
doc

Kooli ajalugu: kordamisküsimuste vastused

...n väärtus last ei tohi sundida omandama seda mille vastu tal huvi pole Lapse teadmised peaksid tulema tema kogemustest 3 Pestalozzi „Elavad sõnad“ Rõhutab koduse kasvatuse olulisust 4 Dewey – Õppimine läbi tegevuse Püüdis ka realiseerida oma ideid Tema koolide juures olid laborid et kontrollida oma teooriaid eksperimentidega 5 Steiner waldorfkoolide rajaja 6 Montessori – Alus ja alghariduse pedagoodika mis levist itaaliast ülejäänud maailma Kõigepealt haris erivajadusega lapsi seejärel ka nn tavalisi lapsi Palju õpitakse läbi tunnetamise Õpetajal on ettenäitaja roll hiljem õpivad lapsed ise Loob lastele keskkonna õppimiseks Hoiab vanemaid kursis lapse arenguga Eesti pedagoogika klassika 1 Peeter Põld Tartu Ülikooli esimene pedagoogika professor 2 Johannes Käis Loodusteaduste metoodika hariduspoliitilised vaated kes...

Pedagoogika alused -
133 allalaadimist
Kooli ajalugu KT vastused
2
odt

Kooli ajalugu KT vastused

... anda võimalus omapead tegutseda, mitte takistada last tema valikutes, iseseisvas töös. Nimelt lapse arengus on nn tundlikkuse staadiumid, mil teatud oskuste õppimine on kõige kergem ja pakub lapsele suurt rahuldust. Oluline on, et laps saaks igal arenguastmel oma vajadusi rahuldada. Teadlane tõstatas probleemi keskkonnast, st kuidas luua lapse vajadustele kõige sobivamad tingimused”. Maria Montessori mõtles välja spetsiaalsed ülesannete süsteemid koos õppevahenditega, nii eel- kui algkoolile. M. Montessori pedagoogilise süsteemi tundjate suhtumine on enamasti positiivne. Montessori metoodika kasutamist peetakse laste tegevust rikastavaks. Usun, et uus info jääb lastele paremini meelde, kui kõik meeled on haaratud, metoodika pakub vaheldust ning muudab õpitava veelgi arusaadavamaks. Usun, et Montessori pedagoogika põhimõtteid saab lastega töö planeerimisel igati raken...

Pedagoogika alused - Tartu Ülikool
31 allalaadimist
Pedagoogika aluste KT konspekt
3
odt

Pedagoogika aluste KT konspekt

...Dewy (vabakasvatus, summerhill): - õppimisprotsessis olulised õppija enda kogemused - Õppimine läbi tegevuse - õpetaja uus roll: kaotab oma positsiooni väljaspool oleva juhi ja otsustajana ning temast saab rühma tegevuse juhendaja. Vabakasvatuse puhul loobub pedagoog täielikult oma seisundist autoriteedina ega sea kasvatatavatele mingeid nõudmisi (peamine esindaja A. S. Neill) - Maria Montessori: - kasvatuse kõige olulisema perioodi – eelkooliea väärtustamine - õppimist ja arenemist toetavate õppevahendite väljatöötamine nii eel- kui algkoolile - Tundlikkusperioodide tundmaõppimine - koolides rõhutati iga õpilase ainulaadsust, aktiivsed õppemeetodid, avastuslik õppimine; loobuti tasemerühmadest; jäeti ära tasemeeksamid või muudeti nende olemust - rudolf Steiner – waldorfpedagoogika - sots. Pädevus läbi koosõppe - Õppimine tegevuse kaudu ...

Pedagoogika alused - Tartu Ülikool
73 allalaadimist
Alternatiivpedagoogika ja autism
11
docx

Alternatiivpedagoogika ja autism

...t Voolimine mesilasvahaga – mäng kui ka kunstitegevus Mesilasvaha on käesõbralik materjal mida saab korduvalt kasutada ning millega voolimine võimaldab lastel kasutada nii oma meeli kui ka fantaasiat Montessori pedagoogika Montessori pedagoogika on teaduslik pedagoogiline kasvatus ja haridus süsteem lastele vanuses kuni 12 aastat mis on välja töötatud arsti psühholoogi pedagoogi Maria Montessoori 1870 1952aa poolt Maria Montessori on lapse ja õppimise olemust kirjeldanud järgmiselt: laps loob end oma sisemiste jõudude abil lapsele on omane loomulik uudishimu ja teadmisjanu millele õppimine peaks toetuma lapse arengus on nn tundlikkuse staadiumid mil teatud oskuste õppimine on kõige kergem ja pakub lapsele suurt rahuldust laps on tervik Seepärast ei ole tema arengus otstarbekas ega isegi võimalik eristada intellektuaalset füüsilist afektiivset ja sots...

Lapse areng - Tallinna Ülikool
38 allalaadimist
Martin Lutheri panus kooli ajalukku
9
docx

Martin Lutheri panus kooli ajalukku

...e, et ta oli auväärt kodanik, kuulus ta ka linna nõukogusse. Hiljem suutis Hans pürgida edukamate töstusettevõrjate hulka. Nende kodus oli tähtsal kohal distsipliin. Isa lähtus pühakirja sõnast: „Kes vitsa ei tarvita, see vihkab oma poega“. Kodune kasvatus lähtus just eelmisest lausest. Nii ema kui ka isa tarvitas seda abinõua väga sageli. Kooliteed alustas Martin Luther umbes kuue-seitsmeaastasena, mil ta astus Mansfeldi ladina kooli. Ka sealne kord nägi ette laste karitamist kehalise vägivalla näol. Selline pedagoogika viis peab õpilast õpetama õpetajat kartma ja armastama. Neljateistaastasena siirdus ta edasi Magdeburgi toomkooli. Selle kooli õpetajad olid vagad mehed, ning nende õpetuse eesmärgiks oli moodne vagadus – lakkamatu püüa täiuslikkusele. Arvatakse, et juba seal puutub Luther kokku piibliga või evangeeliumitega. Selles kooli õppis ta siiski vaid ...

Pedagoogika alused - Tartu Ülikool
21 allalaadimist
Vana-Idamaade haridusest
10
docx

Vana-Idamaade haridusest

Vana-Idamaade haridusest Referaat Monika Sepp Kunstiõpetuse õpetaja magistriõpe Õppejõud Karmen Trasberg Tartu Ülikool 2011 Sissejuhatus Kuna territoriaalselt kuulub Vana-Idamaade alla väga palju riike küllaltki laialt maaalalt ning teadaolevalt on näiteks Sumerite kiilkirja peetud paljude hilisemat...

Pedagoogika alused -
7 allalaadimist
KOOLIEELSED LASTEASUTUSED EESTIS
7
docx

KOOLIEELSED LASTEASUTUSED EESTIS

...i on koolieelsed lasteasutused haridusasutused, mis toetavad ja täiendavad perekondlikku kasvatust. Mõnel pool mujal maailmas näiteks Taanis, Saksamaal ja Soomes, reguleeritakse lasteasutuste tegevust sotsiaalsfääri kaudu, seega oli Eesti lasteaia määratlemine haridusasutusena väga oluline.Lasteaedades hakati rakendama lisaks üldõpetusele erinevaid alternatiivseid metoodikaid nagu näiteks: Montessori, Waldorf, Reggio Emilja. 1994 aastal jõudis Avatud Eesti Fondi kaudu Eestisse Hea Alguse programm. Tekkisid mitmed koolitusfirmad ja mittetulundusühingud, mis hakkasid tegelema perekoolitustega. Lasteaiale pandi Koolieelse lasteasutuse seadusega lastevanemate nõustamise kohustus . Täpsem suund koolieelse lasteasutuse tegevusele anti 1999. aastal, kui võeti vastu uus Koolieelse lasteasutuse seadus ja kinnitati Alushariduse raamõppekava, mis kehtib tänaseni. Seaduses asendus “kasv...

Pedagoogika alused -
12 allalaadimist
Eestikeelse õppe sissevimine vene koolidesse
5
doc

Eestikeelse õppe sissevimine vene koolidesse

... See pidi algama juba 2001. aastal, aga valitsus arvas, et vene koolid ei ole selleks veel valmis. Reformi algus pandi kõrvale kuni 2007. aastani. 2007. aastal pidi igas vene koolis olema vähemalt üks aine riigikeeles. Igal aastal lisandus veel ühe aine õpetamine eesti keeles. Kui kool õpetaks rohkem aineid riigikeeles, siis määrati neile lisarahastamine. 2010. aastaks pidi igas koolis olema 3-4 ainet eesti keeles. Sellest aastast peab vene gümnaasiumis olema 60% ainete õpetamisest riigikeeles. Nagu te võite arvata, siis on see pooleli. Lõplik eesmärk on teha niimoodi, et Eestis poleks ühtegi vene gümnaasiumit. Kuidas valitsus argumenteerib selle reformi vajadust? Põhimõtteliselt annab vaitsus ainult kaks põhjust: 1. Eesti keele teadmiste paranemine 2. Venekeelse rahva konkurentsivõime suurendamine eesti keele parema tundmise kaudu. Kuidas on läbi viidud s...

Pedagoogika alused - Tartu Ülikool
12 allalaadimist
4 pr töö - lihtsustatud õppekava
11
doc

4 pr töö - lihtsustatud õppekava

Lihtsustatud õpe Autor: Anna Veeber Põhikooli lihtsustatud riiklikus õppekavas (§ 2) on kirjas: “Lihtsustatud, toimetuleku- ja hooldusõppe korraldamisel lähtutakse „Põhikooli- ja gümnaasiumiseaduse” § 15 lõike 2 alusel kehtestatud põhikooli riiklikus õppekavas (edaspidi põhikooli riiklik õppekava) sätestatud põhihariduse alusväärtustest, õppe- ja kasvatuse eesmärkidest, õppimiskäsitusest, hindamispõhimõtetest, nõuetest õpikeskkonnale ning õpilaste ja vanemate teavitamise ja nõustamise korraldusest, võttes arvesse käesolevas määruses esile toodud erisusi n...

Eripedagoogika -... - Tartu Ülikool
31 allalaadimist
Waldorfi referaat
14
doc

Waldorfi referaat

Sissejuhatus Käesolev referaat käsitleb Rudolf Steineri pedagoogikal põhinevat Waldorf-meetodit, mille baasil on rajatud spetsiaalsed Waldorf-koolid. Rudolf Steiner (1861-1925) oli saksa-austria filosoof, kelle panus seisneb selles, et ta lõi inimese arengut kehalisest, hingelisest ja vaimsest seisukohast uuriva antropoloogia alusel pedagoogika (antroposoofia), mis hõlmab nii tunnetusjõudude, kunstivõimete, tunnete, moraalsete kalduvuste kui ka religioossete elamuste arengut. Esimene waldorfkool asutati 1919. aastal Stuttgarti lähedal Waldorf-Astoria AS direktori pal...

Eripedagoogika - Tallinna Ülikool
119 allalaadimist
SISSEJUHATUS KASVATUSTEADUSESSE
6
odt

SISSEJUHATUS KASVATUSTEADUSESSE

... pidas kooli arendamise lähtekohaks kodanikukasvatust. Temalt on ka mõte, et traditsiooniline raamatukool tuleb asendada töökooliga. Käsitöö lülitati kooliprogrammi ja seda võeti õpetama oma ametit tundvaid käsitöölisi. Mõtted, mis viisid töökooli ideeni: kodanikukasvatus, kõlbeline kodanik-suudab ja soovib täita mõnd ülesannet, aidata õpilasel leidaoma koht ühiskonnas. Maria Montessori 1870-1852) uuenduslikud ideed olid revolutsioonilised tollaste ideede valguses. Montessori on lapse loomust kirjeldanud järgmiselt: l • laps loob end oma sisemiste jõudude abil; • talle on loomuomane uudishimu ja teadmisjanu; • lapse arengus on tundlikkuse staadiumid, mil on tal teatud oskusi kergem omandada; • laps on tervik; • tasakaalustatud isiksuseks areneb laps töö kaudu; • last ei tohi lahutada loodusest; • õppimine on ise...

Kasvatusteadus ja... - Tallinna Ülikool
87 allalaadimist
Kasvatusteadused muutuste ajateljel
6
doc

Kasvatusteadused muutuste ajateljel

... vabu, mõtlevaid ja iseseisvaid inimesi, tugevdada laste keha, harjutada meeli, anda tegevust nende ärkvale vaimule. Ta väitis, et laps peaks kasvama nagu viljapuuaias hoolsa kogenud aedniku hoolitsuse all kooskõlas loodusega. Fröbel pidas väga tähtsaks mängu, miles ta nägi vahendajat looduslike, hingeliste, emotsionaalsete ja intellektuaalsete jõudude vahel. Avas lasteaeda. Kes on Maria Montessori? M. Montessori (1869-1952) on nimetanud koolieelset iga isiksuse tekkimise perioodiks. Laps vajab sel ajajärgul armastust, kaitsest, iseseisvat tegutsemist ja sotsiaalseid suhteid. Last iseloomustab absorbeeriv meel, mis imeb endasse kõike, mis ümberringi toimub; ta kuuleb, näeb, haistab, kombib ning alles seejärel jõuab kogetu tema teadvusse. Sel arenguperioodil omandab laps keele, saavutab iseseisvuse liigutustes, reguleerib oma aistinguid, õpib häid kombeid. Kümme ol...

Arengupsühholoogia - Tallinna Ülikool
104 allalaadimist
Seksuoloogia ja seksuaalkasvatus
35
doc

Seksuoloogia ja seksuaalkasvatus

SEKSUOLOOGIA JA SEKSUAALKASVATUS 08.09.2008 Seksuoloogia on teadus, mis käsitleb ja uurib inimese sugulisi suhteid, hõlmab soo jätkamisega seoses olevaid bioloogilisi, füsiolooglisi, psühholoogilisi, meditsiinilisi, sotsiaalseid, juriidilisi, pedagoogilisi ja filosoofilisi probleeme. Seksuoloog – isik, kes uurib või praktiseerib seksuoloogia valdkonnaga seonduvat (60% paaridest esineb seksprobleeme). Seksuoloogia funktsiooniks on tagada inimese seksuaalne tervis, s.o võime - nautida seksuaalelu - saada soovitud lapsi - kontrollida seksuaalkäitumise vastavust ühiskondlikule ja isiklikule moraalile - mitte tunda põhjendamatut hirmu, häbi või süütunnet seksuaalsusega seonduvates küsimustes ja olla vabad eelarvamustest Seksuaalpatoloogia – meditsiiniline seksuoloogia valdkond, käsitleb seksuaalfunktsioonide häireid Seksuaalpsühholoogia – psühholoogia valdkond, uurib seksuaalkäitumise põhjusi psühholoogilisest aspektist lähtudes Multidis...

Seksuoloogia ja... - Tartu Ülikool
154 allalaadimist
Ajaloo eksami punktid
20
doc

Ajaloo eksami punktid

...rtolomeu Diaz-Portuali meresõitja, kes purejtas aastatel 1487-1488 esimese eurooplasena ümber Aafrika lõunatipu, mis kuninga soovil nimetati nüüd Hea Lootuse neemeks. Portugaallaste edestamiseks asus Hispaania kuningakoda toetama ideed üritada jõuda Indiasse lääne poole sõites, selle pakkus välja juudi päritolu Christoph Kolumbus. 3. augustil 1492 suundus Kolumbus kolme karavelliga(Santa Maria, Pinta ja Nina) Andaluusiast pikale mereteele. Lühike peatus tehti Kanaari saartel ja sealt edasi kulges teekond tundmatusse. 12. oktoobri ööl märgati kuuvalguses esimest korda maad. 12. oktoobrit tähistatakse tänini Ameerika avastamise päevana, ehkki toonased meresõitjad uskusid, et nad olid jõudnud Indiasse. Meretee Indiasse avastas eurooplastele hoopiski Portugali meresõitja Vasco da Gama, kes jätkas teekonda Hea Lootuse neemelt piki Aafrika idarannikut ja jõudis 20. Mail 1498 ar...

Ajalugu - Keskkool
16 allalaadimist
ANTIPEDAGOOGIKA-KOOLIDETA ÜHISKOND
12
doc

ANTIPEDAGOOGIKA: KOOLIDETA ÜHISKOND

...matuid, mida kasutati ka laste õpetamisel. Inimkonna arenedes hakkasid preestrid järjest rikkalikumaks muutuva kultuuripärandi, eriti kirjaoskuse edasiandmiseks noorsoole templite juurde organiseerima koole, millega pandi alus kooliharidusele. Koolihariduse vajalikkuses ei kahtleks tänapäeval ilmselt keegi, kuid veel eelmise sajandi 70ndatel levisid hariduskriisist ajendatuna Kesk-Euroopas Ivan Illichi, Alice Milleri ja teiste antipedagoogika ja nn. „musta kasvatuse“ propageerijate ideed ühiskonnast, kus koolil on hoopis negatiivne mõju lapse haridusteel. Kaheldi koolihariduse vajalikkuses ja õigsuses ning lähtuti arusaamast, et haridus pole kohustus, vaid õigus. Kuna kooliharidus on tänapäeval iseenesestmõistetav ning arenenud riikides on seaduses sätestatud kohustus omandada põhiharidus, ajendas mind antipedagoogilisi vaateid lähemalt uurima just asjaolu...

Ühiskond -
4 allalaadimist
Filosoofia p eriood
20
docx

Filosoofia p?eriood

PAGE 1 PAGE 1 FILOSOOFIA AJALOO PÕHIPERIOODID JA PÕHIJOONED Filosoofia püüab väljendada väljendamatut; mis on teadmiste piiride taga On vihje et kusagil on tõde Mõtteteadus elu liigub mõtte jõul edasi Kui mõte on loid siis nii liigub ka elu Filosoofias on erinevaid vaateviise ühele ja samale asjale Filosoofia lätteks on kõrgem uudishimu mis Vanas Kreekas liikus kahes suunas: 1 Joonia koolkond praeguse Türgi Väike Aasia rannik esitatakse küsimus asjade algusest arhe ;...

Filosoofia - Keskkool
20 allalaadimist
Eesti kultuurilugu- eksamiks
17
doc

Eesti kultuurilugu- eksamiks

Kultuuriajaloo arvestuseks •Klassikaline kultuuriajalugu- Kultuuri mõiste tekkis 19.sajandil, algselt keskenduti kõrgklassi mentaliteedi uurimisele, kunstiajaloole. Ühesõnaga, teemadevaldkond oli kitsam. •Uus kultuuriajalugu- Teemadering muutus palju laiemaks, hakati pisikesi asju uurima. Mikroajalugu(nt uuriti ühe küla elu).Rahvakultuur muutus oluliseks. Ameerika kultuuri avastamise ja õppimise kõrvalt hakati tähele panema ka endi ümber olevat kultuuri ning asuti seda uurima. Uuriti väga erinevaid asju (kasvõi näite...

Eesti kultuuriajalugu - Tartu Ülikool
68 allalaadimist
Eesti kirjandus I-kordamine
28
docx

Eesti kirjandus I, kordamine

...kaks romaani, nt „Palveränd“. Läti Henrik on oma Kroonikates kirjeldanud võikaid stseene, kus ristirüütlid on langenud võitlusesse paganatega ja juhuslikult võitnud, siis kohtlevad nad neid julmal viisil 1223. Rebisid välja südame ja sõid selle ära. Et saada tugevaks kristlaste vastu. Süda on see paik, kus on juhi võim ja vägi. Eestlased polnud ainsad paganad. Me kuulusime muinas-põhja areaali, kuhu kuulusid ka skandinaavia rahvad. Ka Vanas Eddas on stseen südame küpsetamisest ja pärast sellest pärit vere maitsmist oskas ta äkki lindude keelt. Otsene paralleel Läti Hendriku kroonikas ja ilukirjanduslikus eeposes Vana Edda. Läti Hendrik kirjeldab elu ristirüütlite vaatenurgast, rõõmsal toonil.Tubli töö! Seevastu paganaid kirjeldab stiilis vaata, kui inetu lugu. Läti Hendrik (1188-1259) - tegi kogu ristisõja kaasa ja hiljem pani sündmused kroonikasse. Kirju...

Ajalugu -
10 allalaadimist
Arengupsühholoogia loengukonspekt
15
docx

Arengupsühholoogia loengukonspekt

J. M. Baldwin- 1861-1934- Piaget mõjutaJa. PeetaKse üheks olulisemaks kaasaegse arengupsühholoogia alusepanijaks. Oli ka I teadusliku psühholoogiaajakirja rajaja. 1903-1908- Andis välja oma kolmeköitelise sarja „Geneetiline loogika“. See käsitleb lapse mõtlemise arengut. Nende raamatutega pani ta aluse lapse teadmiste progressiivse arengu teooriale. Ta arvas et areng toimub läbi järjestikuse üksteisest eristuvate staadiumite. Alates kaasasündinud motoorsetest refleksidest ning liikudes edasi kee...

Arengupsühholoogia - Tallinna Ülikool
579 allalaadimist
Kasvatus eri kultuurides
24
doc

Kasvatus eri kultuurides

...rid ja sõnavara eriseisuste esindajatega suhtlemisel. Oluliseks peetakse teiste austamist. Hinnatud on väärikus ja tagasihoidlikkus. Omavahelisi suhteid tuleb rajada võrdsetel alustel, arvestades ainsana vanuselist erinevust. Missioon oli kõlbeline kasvatus, kus humanitaarteaduste osa oli esmajärguline. Väärikust peavad kõige soovitumaks kõigest, mida on võimalik õppida. Humanistlik pedagoogika, eitades feodaalseisuslikke printsiipe hariduses ja kasvatuses, püüdis uutmoodi organiseerida nii ühiskonda kui ka moodust lülitada temasse inimest. Pedagoogika ei tundnud mingeid sotsiaalseid piiranguid. Et saada humanistlikku kasvatust oli vaja võimeid „vabade kunstide” omandamiseks, vahendeid nendega tegelemiseks ja nende tähtsuse mõistmist. Osal humanistidel on selgelt väljendatud kodanlik- patriootilise kasvatuse nõudeid. Humanistid püüdsid kasvatada kuuls...

Alushariduse pedagoog - Tallinna Ülikool
118 allalaadimist
Jaapani hariduse areng
8
doc

Jaapani hariduse areng

...raat Juhendaja: 2008 Jaapani hariduse areng Jaapani hariduse areng. Taih? koodeks nägi ette esimese ametliku kooli rajamise. See oli mõeldud valitsusametnike koolitamiseks ja sinna pääsesid vaid nobiliteedi lapsed. Kamakura perioodil hõlmas haridus ka talurahvast. Koolivõrgul oli laiem ulatus alates 17. sajandist, kus tekkis arvukalt kesk- võimu ja kohalike poolt rajatud koole, sh erakoole. Tavaliselt põhines õpetamine neokonfutsiaanlikul õpetusel. Suurem ulatus haridusel pärast Meiji reforme. Paljudesse provintsidesse rajati väiksemaid templeid, kuhu saadeti mungad hariduse andmiseks. Tendai koolkond pööras haridusele suurt tähelepanu. Õppemeetodeid oli 3: • 1. mon-e – õppimine kuulmise abil • 2. shi-e – õppimine mõtlemise abil • 3. shu-e – õppimine meditatsiooni kaudu Õppekursus kestis 12 aastat j...

Ühiskonnaõpetus - Keskkool
10 allalaadimist
Kasvatus eri kultuurides
32
doc

Kasvatus eri kultuurides

TALLINNA ÜLIKOOL Rakvere kolledž alushariduse pedagoog AP I Sigrid Kaasik KASVATUS ERI KULTUURIDES Juhendaja: magister Lehte Tuuling Rakvere 2008 Sissejuhatus Esimeses raamatu osas on üldistatud iga perioodi ideaaltüüpi: muinasaeg on loodus- inimese kujundamine, Vana-Idamaades kujuneb kirjutaja, juudid on ennekõike ühe jumala ja tema seaduse inimesed, kreeklased kasvatavad kangelast ja roomlased rõhutavad kodanikku. Eri ajastute inimese väärtushinnangud on väga erinevad. Teises osas käsitletakse keskaja homo christianuse kujunemist koos monopedagoogika ja selle aja olulisemate pedagoogiliste subkultuuridega. Selle ajastu inimese puhul oli igal pool tegu kristlasega, kes täitis kristlikke ...

Sissejuhatus... - Tallinna Ülikool
208 allalaadimist
Rohtaed - kokkuvõte
14
doc

Rohtaed - kokkuvõte

„Rohtaed“ ja Juulius Kilimit „Rohtaed“ näitab Eesti linnaharitlase kujunemist, esitades Juulius Kilimiti elust kolm kindlat piiritletud elulõiku: õpiaastad (1890-1896), küpsusaastad (1910-1914) ja eluloojaku aastad (1933-1934). Juulius Kilimit sündis küla koolmeistri pojana. Kõigi raskuste kiuste tahtis isa anda pojale korraliku klassilise hariduse. „Vaevalt esimesed emakeelsed sõnad selgeks saanud, võis ta hakata oma isalt kõike tarkust vastu võtma mida too isegi teadis. Ja headest raamatutest võis sellele peagi lisa saada. Aga ei puudunud ka mängud koolimajas ja selle õuel koos suurte õpilastega, kes koolmeistri poega kohtlesid, nagu see...

Eesti keel - Keskkool
1094 allalaadimist
Sissejuhatus vene kirjanduslukku I
37
doc

Sissejuhatus vene kirjanduslukku I

...a – sel aastal tungis Napoleon Vm-le. Esimese teatri rajasid Sumarokov, kellest sai esimene teatridirektor, ja F. Volkov, keda kutsuti esimeseks näitlejaks, mis tähendas lavastajat. Alguses oli teater Vm-l mitmežanriteater, kuid sellest sündis kaks erinevat teatrit – muusikateater ja draamateater. Esimesed teatrid 6 kandsid naistenimesid – Maria ja Aleksandra teater. 18. saj ja 19. saj esimesel poolel parteris toole ei olnud, inimesed seisid – need olid kõige odavamad kohad (par ter - ’maa peal’). Denis Fonvizin – 18. saj suurim Vene dramaturg. Lugeda „Äbarik“! Esimene vene ajaleht oli „Vedomosti“, mis on kirjutatud vanas slaavi tähestikus. Esimene eraajakiri oli „Töökas mesilane“. Vene teatri areng 18. sajandil Keskaja vanavene kultuuris oli selgelt vastandatud kaks kultuurilist kihti – kõrgkultuur ja rahvakultuur. E...

Kirjandus - Tartu Ülikool
68 allalaadimist
Sotsiaalpedagoogika eellugu
3
docx

Sotsiaalpedagoogika eellugu

...enius rõhutas õppeainete vahelist integratsiooni, veelgi enam teeb seda R. • NB töö roll. R: “Tööta inimene on varas!” LAPSEKESKSUS tol ajal- Tulenes sotsiaalse heategevuse taustal olulist rolli mänginud kristliku ligimesearmastuse ideest, mis rõhutas inimväärikust ja hingeelu rolli. Rousseau: inimene peab elama vastavalt oma olemusele. See on ka LEARNING BY DOING- teooria aluseks. M. Montessori (1870-1952) • Jätkas eelkäijate ideid, mis omakorda kujunesid eelduseks tänapäevastele meetoditele nagu juhtumitöö (case study), eneseabi vms. • Mainitud klassikuid mõjutas oluliselt religioosne initsiatiiv. D. Diderot (1713-1784) • Soovitas eristada kohustuslikke põhiteadmisi nn. täiendteadmistest, mis valmistavad ette mingiks elukutseks. • Sarnaselt Comeniusele pidas ka Diderot vajalikuks, et üldhariduse kõrgemal astmel oleks igal klassil m...

Sotsiaalpedagoogika teooria ja... -
106 allalaadimist
Haridus Eesti kultuuris
18
doc

Haridus Eesti kultuuris

...kirikulaulu ning ladina keele õppimiseks. Kirjaoskuse järele oli nii suur nõudlus, et 1437. aastal asutati ka Niguliste koguduse juurde kirikukool. Ametlike koolidega hakkasid võistlema eraõpetajatega, nende nn. kirjutuskoolid aitasid kaasa lugemisoskuse levimisele kõigis Eesti linnades. 1422. aastal Valgas kokku tulnud maapäev nõudis kirikuõpetajailt meieisapalve, „Ave Maria“, kaheteistkümne usupeatüki ja kümne käsu õpetamist rahvakeeles. Vaimulikud pidid õppima koguduse liikmete keelt ja selles keeles jutlustama. Siit alates hakati tõlkima ja levitama nõutavaid tekste eesti keeles. Eestikeelne kirjasõna alustas vaevalist arenguteed. Lääne-Euroopa eeskujul asutati kirikumõisate juurde kirikukoolid. Kuna katoliku kirikus oli tähtsal kohal poistekoori laul, võeti kooli peamiselt hea lauluhäälega poisse. Köstrite juhtimisel õpetati noorukitele ...

Euroopa tsivilisatsiooni... - Tallinna Ülikool
393 allalaadimist
VÕGOTSKI-ELKONINI JA PIAGET I MÄNGU ARENGU TEOORIA
19
doc

VÕGOTSKI, ELKONINI JA PIAGET`I MÄNGU ARENGU TEOORIA

Eelkoolipedagoogika - Tallinna Ülikool
108 allalaadimist
Alternatiivseid koolisüsteeme – Dalton Plaani kool
9
doc

Alternatiivseid koolisüsteeme – Dalton Plaani kool

Tartu Ülikool Referaat Alternatiivseid koolisüsteeme – Dalton Plaani kool Tartu, 2010 Sisukord  TOC \o "1-3" \u Sisukord  _Toc275085212 \h 2 Ajalugu  _Toc275085213 \h 3 Ülevaade Dalton Plaanist  _Toc275085214 \h 3 Maja, Ülesanded ja Labor  _Toc275085215 \h 4 Maja  _Toc275085216 \h 4 Ülesanded  _Toc275085217 \h 4 Labor  _Toc275085218 \h 5 Kooli missioon  _Toc275085220 \h 5 Õppekava  _Toc275085221 \h 5 Esimene aste  _Toc275085222 \h 6 Põhikool  _Toc275085223 \h ...

Pedagoogika alused - Tartu Ülikool
8 allalaadimist
Sissejuhatus sotsiaalteadustesse- küsimused vastused
4
docx

Sissejuhatus sotsiaalteadustesse / küsimused vastused

KÜSIMUSED EKSAMILT 1. Jared Diamondi mingi tsitaat: „püssid, pisikud, teras“ Seal Diamond esitab küsimuse „ miks mõned ühiskonnalliikmed on ajaloo jooksul olnud edukamad kui teised? Milles see edukus tuleneb? Edukad on ühiskonnas: (tavad, tehnoloogia, haigused) 2.) vahetute põhjuste põhjused ( põllumajanduslik eluviis, suur rahvaarv, teaduse areng) 3.) fundamentaalne põhjus on geograafiline asukoht. 2. Mis on kultuur - märgisüsteem, milles oluliseim on keel 3. Mis tähtsus on Maastrichti lepingul? – pani aluse EL’ile 4. Mis tähtsus oli Söe- ja Teraseühendusel? – integratsioon, ühine julgeolek (ehk kõik antud variandid) 5. Ühiskonda pole olemas, on individuaalsed mehed ja naised – Margaret Thatcher 6. Positivistlik vaateviis – kõik looduses käib oma seaduspära järgi 7. Kõige levinum vaateviis – sotsiaalne konstruktivism 8. Antropoloogia põhieesmärk – uurida kultuuride ja ühiskondade mi...

Sotsiaalteadused -
55 allalaadimist
Eeva Hujala raamatu-Uuenev alusharidus-
5
doc

Eeva Hujala raamatu "Uuenev alusharidus"

Tähtsamaid mõtteid Eeva Hujala raamatust „Uuenev alusharidus“ Eelõpetuse teooriast praktikasse: Pedagoogiline teadlikkus eelõpetuse arengu alusena: Probleemiks tänapäeval on pedagoogilise teadlikkuse süvendamine Pedagoogilise teadlikkuse struktuur eelõpetuses: 1 Teoreetiline teadlikkus – teadmine lapsepõlvest ja lapsepõlves õppimist puudutavatest teoreetilistest nägemustest ja uurimustest 2 Kontekstuaalne teadlikkus – teadmine laste ja lapsevanemate ühisest igapäeva...

Eelkoolipedagoogika - Tallinna Pedagoogiline Seminar
168 allalaadimist
Fakte muusika ajaloost
14
doc

Fakte muusika ajaloost

Stiilimuutusi põhjustab ikkagi inimese vanus; 1....5 aastaselt kuulasin ainult eesti muusikat, lemmikuks oli Kollane Allveelaev G - Vaikus on Kuldne 5....7 aastaselt tulid lihtsama sisuga välismaised laulud, lemmikuks oli Shaggy - Boombastic 7....10 aastaselt oli mul muusikast ysna yxkõik, see eriti ei huvitanud mind. Lemmikuteks olid Down Low - Jahnny B ja Fools Garden - Lemon tree 10...11 aastaselt hakkasin muusika fanaatikuks, lemmikuteks said Blur - Song 2 jms. 12...14(?) aastaselt on olnud põhiliseks selline veic raskem stuff, nagu System of A Down - Know, Toxicity jms. Eriti on aga (ikka veel) Thumbs up for Gorillaz. Muusika ajalugu a...

Eesti keel - Keskkool
45 allalaadimist
Lasteaia asutamine
18
doc

Lasteaia asutamine

................................................................................ 4 2.1.Juhtimine...............................................................................................................4 3.2.Personal.................................................................................................................5 3.3.Õppe- ja kasvatustöö.............................................................................................6 3.4.Rühmad ja laste arv...............................................................................................7 3.5.Materiaaltehniline baas......................................................................................... 7 Sissejuhatus 1. Üldandmed Aadress Rakvere Tähe 3 ...

Lasteasutuse seadlusandlus ja... - Tallinna Ülikool
71 allalaadimist
Konspekt - 10 klass
32
doc

Konspekt - 10 klass

...ulliveri läbiotsimine ja ülekuulamine, riigialamate köiel tantsimine, üle kepi hüppamine, roomamine ja lindid, 9 Liliputtide maa ja Blefuscu iidse vaenu pôhjus, Tramecksan ja Slameksan ning kingakontsad 2. Moliere, Tartuffe – Orgone, Elmire ja Tartuffe; Orgone, Damis ja Tartuffe; Orgone, Mariane, Valere ja Tartuffe Teatrikirjand ? Konspekti metoodika 1. avarus, selgus, ülevaatlikkus 2. skeemid, tabelid, tulbad 3. värvid, jooned, nooled 4. lühendid, lakoonilisus, oma märgid *kôigepealt loe ja tutvu *teistkordsel lugemisel konspekteeri Moliere – Jean Baptiste Poquelin (1622 –1673) ôpiku pôhjal konspekti koostamine vastavalt konspekti nôuetele tugisônad 1. rändnäitleja, kuninga soosing, mida kujutas ja mida naeruvääristas teoseti, skandaalsus, vaenlased ja tagakiusamine, oma teatri amet...

Kirjandus - Keskkool
342 allalaadimist
Hüperaktiivsus lasteaias
9
docx

Hüperaktiivsus lasteaias

... Juhendaja: Malle Tänav Tallinn 2010 Sissejuhatus Referaat keskendub hüperaktiivsetele lastele koolieelses eas, sest lapseeas on see üks olulisemaid psüühikahaigusi, millele tuleb pöörata koheselt tähelepanu. Selle teema valisin sellepärast, et saada ise täiendavat informatsiooni oma tulevases töös. Kuigi ATH e. aktiivsus- ja tähelepanuhäire juured ulatuvad 20 sajandi algusesse, oli veel aastal kakstuhat see sõnapaar suhteliselt tundmatu nii pedagoogidele kui ka lapsevanematele. Nüüd, mil sellele on hakatud pöörama rohkem tähelepanu, seisame silmitsi probleemiga, kus osad vanemad ei julge seda tunnistada vaid põgenevad selle eest, arvates, et nii probleem kaob. ATH vajab märkamist ning seda just vanemate poolt, kes on siiski esmased vastutajad lapse arengu eest, õpetaja osa on lasteaias lapsevanema teadvus...

Suulise ja kirjaliku... - Tallinna Pedagoogiline Seminar
32 allalaadimist
Vana-kreeka ja hellenism
8
pdf

Vana-kreeka ja hellenism

AJALOO RIIGIEKSAMIKS 2009 INIMENE. ÜHISKOND. KULTUUR MIHKEL HEINMAA | RÜG | MAI 2009 V A N A - K R E E K A . H E L L E N I S M KREETA-MÜKEENE KULTUUR Geograafiliste olude mõju Kreeka tsivilisatsioonile. Kreeka on mägine ja väga liigendatud, väikesi tasandikke eraldavad raskelt läbitavad mäeahelikud, või sügavale mandrisse tungivad merelahed. Seega on peamine ühendustee olnud meri. Sellised olud tingisid avatuse välismaailmale, aga ka sisemise killustatuse. Tänu oma asukohale kõrgelt arenenud Ida ja vähe arenenud Lääne vahel, on Kreeka olnu pidev kultuu...

Ajalugu - Keskkool
33 allalaadimist
Tervisedendus-pediaatria-lastekaitse
11
doc

Tervisedendus, pediaatria, lastekaitse

... ja keeleoskused • Kommunikatsioonioskused ja üldised teadmised 3. Kuidas teete tervisedendust lasteaias? I Koostöö arendamine ja tugevdamine erinevatel tasanditel laste ning lasteaia personali tervise nimel. II Lapse arengule ja tervisele soodsate tingimuste loomine. III Lapse arendamine ja tervisliku eluviisi kujundamine. Peamised tegutsemispõhimõtted ja/või tegevusvaldkonnad väike- ja eelkooliealiste laste tervisliku arengu toetamisel on: • lapse arengu stimuleerimine läbi mängu, suhtlemise ja sotsiaalse toetuse; • eale sobiva ja tervisliku, sh mitmekesise, tasakaalustatud, ohutu ning toitumissoovitustele vastava toidu tagamine; • tervislike toitumis- jm harjumuste kujundamine; • igakülgse kehalise tegevuse soodustamine; • turvalise, tervisliku ja lapse arengut stimuleeriva keskkonna loomine (füüsiline ja psühhosotsiaalne keskkond); ...

Tervisedendus, pediaatria,... -
105 allalaadimist
Ajalugu 1 õppeaasta konspekt 10kl
88
rtf

Ajalugu 1 õppeaasta konspekt 10kl

Vana-Kreeka ehk Hellas Loodusolud ja nende mõju tsivilisatsiooni kujunemisele Asukoht: Balkani ps lõunaosa Egeuse mere saared Järsud ja kaljused mäed (4/5 maast) ning lahed jagavad mandriosa kolmeks: Lõuna-Kreeka (Peloponnesose ps) Kesk-Kreeka Läbimatute mägede vahel ainus ühendustee. Põhja-Kreeka umbes 50m laiune Termopüülide kitsastee. Peamine ühendustee MERI. Avatus muule maailmale ja sisemine killustatus. Hellas kui kultuurivahendaja: Hellenid võtsid üle Ida tsivilisatsiooni saavutused...

Ajalugu - Keskkool
44 allalaadimist
Rahvuslik liikumine
14
doc

Rahvuslik liikumine

Eesti kultuur XVI sajandist tänapäevani Rahvuslik liikumine 19. sajandil kasvas kogu Euroopas huvi rahvuste ja nende eripärade vastu. Eesti talurahva eneseteadvus oli tõusmas seoses vabanemisega päris-orjusest ja suurte muudatustega maa majanduselus 19. saj. keskel. Venestuse pealetung sundis baltisakslasi senisest rohkem tähelepanu pöörama põlisrahvastele, sooviti neid germaniseerida. Olles veel alles 19 sajandi alguses talurahvale saksa keel õpetamise vastu hakati seda ägedalt propageerima. Samas soovis Vene riik eestlasi oma liitlasteks teha, sakslastest lahti saada ja asendada saksa ülemvõim vene omaga. 1840-50. aastate talurahvaliikumised põhinesid eesti talurahva naiivsel us...

Ajalugu - Kutsekool
72 allalaadimist
Retoorika
3
doc

Retoorika

...omlastele anti. Õpetati ka kõlblusõpetust. Kõnes temaatikaks ka ühiskondlikud põhialused. Samal ajal arenesid retoorikaga käsikäes kõik teadused ja kunstid. Arendati ladina keelt (uued mõisted, eeskujud, kreeka kunstist või keelest). Nende põhjal loodi uued terminid – retoorikud kuni keeleteadlased. Kustutamata jälje jätnud Euroopa kultuuri, kõnekunsti Marcus Tullius Cicero 106-43 ekr. Polnud sünnipärane Rooma kodanik, sellepärast peeti teda uustulnukaks – lomaroos/lomonoos (inimene, kes hakkas tööle kõnepidajana). Ruttu saavutas kuulsuse hea kõnelejana. Võimemeeste seas tekkis palju vastaseid – pidi tihti roomast põgenema, sest elu mitmel korral ohus. Väike-aasias ja kreekas täiendas oma oskuseid. Tegutses kõrgetes riigiametites : preetor ehk kohtupidaja. 63.a saavutis poliitilise karjääri tipu – valiti konsuliks (kõrgeim võimu...

Euroopa tsivilisatsiooni... - Tallinna Ülikool
59 allalaadimist
Haldusõigus
84
doc

Haldusõigus

... I teema AVALIK HALDUS _______________________________________________________ §1 Avaliku halduse määratlemine 1. LOENG 08.09.2008 1. Avaliku halduse mõiste. Avaliku halduse erinevad määratlused. Avaliku halduse tunnused, ülesanded, funktsioonid. Avaliku halduse seotus õigusega. 2L 2. Haldusõigus. Haldusõiguse mõiste. Era- ja avaliku õiguse piiritlemisteooriad. Haldussuhete õigusliku regulatsiooni erisused. Haldusõiguse süsteem ja vahekord teiste avaliku õiguse harudega. Haldusõiguse realiseerimine. Halduse toimimine eraõiguslikes vormides: halduseraõigus. 2L EKSAM: saab kasutada, kaasuse lahendamise metoodikat, ka haldusõiguse üldosasse kuuluvaid seadusi. Haldusmenetluse seadus, riigivastutuse seadus, asendustäitmise ja sunniraha seadus ja halduskohtuseadus.Ka põhiseadust võib vaja...

Õigus - Tartu Ülikool
562 allalaadimist
Inimese kujunemine
12
odt

Inimese kujunemine

.................................................. 11 10. Kasutatud kirjandus ........................................... 12 2 SISSEJUHATUS Isiksus kujunemine saab alguse juba väiksest peast.Põhimõtteliselt juba sellest hetkest kui ta siia sünnib toimub sotsialiseerumine. Ta kohtub oma ema-isaga, kes temaga suhtlevad ning tänu kellele saab väikesest juba suur. Ei maksa arvata, et kui laps sünnib, siis hakkavad kõik tema kehalised ja vaimsed omadused korraga arenema. Igal omadusel on oma aeg, millal tema areng algab, millal kulgeb kiiresti ja millal aeglustub või lakkab. Küpse isiksuse kujunemiseks kulub aega (u 20 aastat) Enesehinnang on muudetav uute enesekohaste positiivsete kogemuste ning käitumis- ja mõtlemisviiside omandamise abil. See, kelleks me end peame ja kuidas me teis...

Psühholoogia - Kutsekool
59 allalaadimist
Eesti ajalugu
24
doc

Eesti ajalugu

Kordamine 10 klassi ajalooeksamiks: Eesti ajalugu Muinasaja uurimine Lk 8 9  esiaeg muinasaeg muistis arheoloogia dendrokronoloogiline skaala numismaatika etnoloogia rahvaluule kroonikad *esiaeg muinasaeg Ajajärku esimeste inimeste saabumisest kuni muistse vabaduse kaotamiseni 19 saj alguses p Kr Nimetatakse esiajaks ehk muinasajaks *muistis ehk muinasjäänused Nt: omaaegsed asulakohad linnused kalmistud ohverdamispaigad jäljed põldudest metallitöötlemiskohad aga...

Ajalugu - Keskkool
79 allalaadimist
Võrdlev õigussüsteemide ajalugu
45
doc

Võrdlev õigussüsteemide ajalugu

VÕRDLEV ÕIGUSSÜSTEEMIDE AJALUGU TARTU ÜLIKOOL 1. LÜHIKOKKUVÕTE SISSEJUHATAVAST LOENGUST Skeem 1 – keskaegse Euroopa õigusüsteem Islami õigus Kanooniline õigus Heebrea õigus Religioossed õigussüsteemid Arhailine õigus (rahvaõigus) Ilmalikud õigussüsteemid ___________ Õigusteadus (rooma õigus) Feodaal- Manoriaal- Linna- Kuninga- Kaubandus- Õigus Õigus Õigus Õigus Õigus Skeem 2 – kaasaja suuremad õigussüsteemid Islami õigus Heebrea õigus Kanooniline õigus Hindu õigus 1 Rooma-Katoliku kirik Religioossed õigussüsteemid Arhailine õigus ...

Õigus - Tartu Ülikool
582 allalaadimist
Infoteaduse lõpueksami küsimused ja vastused
51
odt

Infoteaduse lõpueksami küsimused ja vastused

...teemikeskselt lähenemiselt kognitiivsele lähenemisele. Seda on iseloomustatud kui tähelepanu nihkumist infosüsteemidelt inimestele. 6. Infoteaduse seosed teiste teadusvaldkondadega, infoteaduse ja raamatukoguteaduse seosed. Raamatuteaduse interdistsiplinaarsus / raamatuteaduse seosed: kirjadusteadusega, teadusloo, filosoofia, ühiskondliku mõtte ajalooga, orientalistikaga, psüholoogia, pedagoogika, sotsioloogiaga, infoteaduse ja raamatukogundusega, majandusteadus, õigusteadusega. Paljud akadeemilised distsipliinid uurivad informatsiooni erinevaid aspekte: • loodusteadused uurivad meid ümbritsevat looduslikku maailma • sotsiaalteadused inimeste poolt loodud maailma 10 • humanitaar- ja kunstiteadused inimeste loomingu sisu ja konteksti. Infoteadus uurib eelkõige seda, kuidas...

Infoteadus -
144 allalaadimist
Muusikaajalugu
6
doc

Muusikaajalugu

Muusikalugu, kordamine eksamiks 1. Eesti rahvalaul- liigid, teemad, esitamistavad. Rahvapillid. Eesti rahvalaul jaguneb kaheks: 1) vanem e. Regilaul 2) uuem e. Lõppriimiline rahvalaul Regilaul tekkis oletatavasti 3000 a eKr läänemere soomlaste ja algbaltlaste vastastikusel mõjutusel. Regilauluga säilisid, muutusid, arenesid: 1) huiked ja kutsed 2) loitsud (kasut. Töö edendamiseks ja tõvest hoidumiseks) 3) kaebehüüded (lein ja kurbus) 4) loodushäälte jäljendused (onomatopöa) (linnulaulud ja peibutamised jahimeestel) ...

Muusika - Põhikool
31 allalaadimist
Arenguspsühholoogia konspekt
22
doc

Arenguspsühholoogia konspekt

Arengupsühholoogia - Tallinna Ülikool
244 allalaadimist
Jalgsema küla ajalugu
38
doc

Jalgsema küla ajalugu

Järva-Jaani Gümnaasium Kuldar Kark Jalgsema küla Uurimistöö Juhendajad õpetajad: Helgi Veemaa, Heli Kark Järva-Jaani 2009 Sisukord Sissejuhatus....................................................................................................................3 1. Jalgsema küla ajaloost................................................................................................6 1.3 Küla jäi sõjast ...

Ajalugu - Keskkool
25 allalaadimist
Antiigipärand Euroopas
10
rtf

Antiigipärand Euroopas

Antiigipärand Euroopas Küsimused ja teemad kordamiseks 2010.a. Nende teemade alusel tuleb 5 lühivastustega küsimust (4-5 lauset). Pikem analüüsiv vastus valmistada ette 2 teema jaoks. Teemade loetelu ja vastavad teosed on AY loengukavas (ÕIS) ja loengus jagatud materjalides. Iseseisva tööna on osa vastuseid vaja ette valmistada Antiigileksikoni ja Tragöödialeksikoni alusel. Mütoloogia teemade kohta vt. õpikud kirjanduse loetelust. 1. Millises seoses on omavahel mõisted humanism ja antiik (vt. ka Antiigileksikon, HUMANISM, UUSHUMANISM? Humanistid leidsid klassikalisest antiigist...

Antiigi pärand euroopa... - Tartu Ülikool
228 allalaadimist
Pedagoogilise psühhologia referaat
14
doc

Pedagoogilise psühhologia referaat

TARTU ÜLIKOOL Usuteaduskond Kätlin Liimets Kognitiiv-informatsiooniliste õppimisteooriate üldiseloomustus. Informatsiooni töötlemine ja säilitamine erinevates mälustruktuurides. Metakognitsioon ja selle roll mõtlemises. Referaat Juhendaja: Ingrid Raudsepp Tartu 2012 Sisukord 1. Kognitiiv-informatsiooniliste õppimisteooriate üldiseloomustus...........................................3 2. Informatsioo...

Pedagoogiline psuhholoogia - Tartu Ülikool
77 allalaadimist
Tallinna Polütehnikumi I kursuse muusika konspekt
11
docx

Tallinna Polütehnikumi I kursuse muusika konspekt.

... sisuseletus. 3. Operett – meelelahutus zanr kus erinevalt ooperist on suur osa sõnal, teemaks on tavaliselt õnneliku lõpuga armastuslugu, kuid ta võib olla ka ajakajaline. 4. Ballett – muusikaline lavateos kus teose sisu antakse edasi tantsides. Heliloojad – romantikud 1. Niccolo Paganini – Itallia (1782-1840) 2. Franz Schubert – Austria (1797-1828) 3. Carl Maria von Weber - Saksamaaa (1786-1826) 4. Hector Berlioz - Prantsusmaa (1803-1869) 5. Robert Schumann - Saksamaa (1810-1856) 6. Felix Mendelssohn - Saksamaa (1809-1847) 7. Fryderyk Chopin – Poola (1810-1849) 8. Ferenc Liszt – Ungari (1811-1889) 9. Giuseppe Verdi – Itaalia (1813-1901) 10. Richard Wagner – Saksamaa (1813-1883) 11. Johannes Brahms – Saksamaa (1833-1897) 12. Georges Bizet – Prantsusmaa (1838-1875) 13. Jean Sibelius – Soome (1865-1957) ...

Muusika - Kutsekool
66 allalaadimist
Vana-Kreeka-konspekt
15
doc

Vana-Kreeka (konspekt)

Vana-Kreeka ehk Hellas 1. Loodusolud ja nende mõju tsivilisatsiooni kujunemisele a. Asukoht: • Balkani ps lõunaosa • Egeuse mere saared b. Järsud ja kaljused mäed (4/5 maast) ning lahed jagavad mandriosa kolmeks: • Lõuna-Kreeka (Peloponnesose ps) • Kesk-Kreeka Läbimatute mägede vahel ainus ühendustee. • Põhja-Kreeka umbes 50m laiune Termopüülide kitsastee. c. Peamine ühendustee MERI. ...

Ajalugu - Keskkool
148 allalaadimist
Ferenz Liszt
5
doc

Ferenz Liszt

FERENC LISZT (1811-1886 ) Ta oli ajastu suurimaid pianiste, kelle sensatsioonilist menu võis samastada ainult Paganini omaga. Lisaks sellele oli ta viljakas helilooja, pedagoog, muusikakirjanik, dirigent, organisaator ja kunstilise tõe eest võitleja mitte ühe maa kitsastes piirides, vaid kogu Euroopa ulatuses. Ta oli pikk ja kõhetu, kahvatu näo ja suurte merevee värvi rohekate silmadega. Kõnnak oli tal ebakindel. Intiimses seltskonnas oli ta näoilme hajameelselt rahutu, kontserdilaval aga kuninglik. Rääkis ...

Muusika - Põhikool
47 allalaadimist
Haridusest Eestis Nõukogude võimu ajal- uurimustöö
38
doc

Haridusest Eestis Nõukogude võimu ajal- uurimustöö

...im küüditab, hävitab ja mobiliseerib kokku 533 õpetajat (üle 10% õpetajate koguarvust), sh 389 meesõpetajat (üle 15% meesõpetajate koguarvust). Sõjategevuses hävib 1941. a. suvel täielikult 30 koolihoonet, osalisi purustusi saab 49 koolimaja. Veel umbes 70 koolil kannatab inventar. Pärast 1944. a. võetakse koolikorralduse aluseks nõukogude ühtluskooli süsteem ja nõukogude pedagoogika, teisi suundi eiratakse täielikult. Lammutatakse vana haridussüsteem ja rajatakse uus vastavalt Nõukogude Liidus käibivatele normidele. Õppetöö põhikoolis toimub riigi kulul, kuid keskkool on maksuline. Eestis tekib kaks haridussüsteemi: eestikeelne ja Vene NFSV eeskujul üles ehitatud venekeelne kasvava migrantide kogukonna liikmete jaoks. Keskkooli moodustasid 9.- 11. klass, vene õppekeelega koolid olid 10-klassilised. 1948/1949. õppeaastal peaks käsu järgi valland...

Ajalugu - Keskkool
88 allalaadimist
Mälu
51
docx

Mälu

1 MÄLU Tuntud Kanada-eestlasest teadlane, mälu-uurija Endel Tulving on öelnud: „Mälu on üks kolmest alustalast, millel tugineb arukas elu; taju ja mõtlemine on kaks ülejäänut ... Kõik, mida inimene ja teised kõrgemad loomad teevad, sõltub sellest, millist informatsiooni nad ümbrusest ammutavad ja kasutavad oma ...

Üldpsühholoogia -
28 allalaadimist
Renessanss - kokkuvõte
23
doc

Renessanss - kokkuvõte

Tapa Gümnaasium Renessanss Lisbeth Vinter 10b Tapa 2011 Renessanss ( "http://et.wikipedia.org/wiki/Prantsuse_keel" \o "Prantsuse keel" prantsuse sõnast renaissance 'taassünd') (itaalia keeles Rinascita „taassünd“) oli  "http://et.wikipedia.org/wiki/Itaalia" \o "Itaalia" Itaaliast alguse saanud ning  "http://et.wikipedia.org/wiki/14._sajand" \o "14. sajand" 14.- "http://et.wikipedia.org/wiki/17._sajand" \o "17. sajand" 17. sajandil väldanud periood  "http://et.wikipedia.org/wiki/Euroopa" \o "Euroopa" Euroopa kultuuriloos. Ajastut iseloomustas eemaldumine "http://et.wikipedia.org/wiki/Religioon" \o "Religioon" religioonikesksetelt väärtustelt inimesekeskse maailmapildi suunas. Renessanss järgnes "http://et.wikipedia.org/wiki/Keskaeg" \o "Keskaeg" keskajale. Renessansi sünnikohaks peetakse valda...

Muusikaajalugu - Keskkool
33 allalaadimist
Keskaeg ja varauusaeg konspekt
5
doc

Keskaeg ja varauusaeg konspekt

BÜTSANTSI KIRIK JA KULTUUR 1054. aastal leidis aset suur kirikulõhe ehk skisma. Ristiusu kirik jagunes kaheks: läänekirik e. Roomakatoliku kirik ja idakirik e. Kreekakatoliku kirik. Roomakatolik = katoliku ja kreekakatoliku = õigeusu. Erinevused lääne- ja idakiriku vahel: Läänes püha vaim lähtub isast ja pojast, idas ainult isast. Läänes kehtis tsölibaat, idas ainult kõrgvaimulikel. Läänes ristimärgitegemine viie sõrmega, idas kolmega. Ilmalikud inimesed said läänes armulaual ainult leiba (osa kristuse ihust), idakirikus said ilmalikud nii leiba kui veini. Läänes toimusid jumalateenistused ainult ladina keeles, idas kohalikus keeles. Paavst ja patriarh panid end vastastikku kirikuvande alla ehk kuulutati et kumbki pole ristiusu kir...

Ajalugu - Keskkool
18 allalaadimist
Õigusõpetuse kontrolltööde küsimuste vastused
20
docx

Õigusõpetuse kontrolltööde küsimuste vastused

1. Mis on õigus?- sotsiaalne kord, reguleerib inimeste omavahelisi suhteid. Riigi poolt kehtestatud käitumisreeglid(üldkehtestatud,formaalsed),mida riik kontrollib riikliku sunnijärevalvega. Ideaal korral inimine ise vabatahtlikult järgib reegleid. 1. Inimeste vastastikuse kaitse ja heaolu tagamise; 2. Sotsiaalse koostöö organiseerimise; 3. Koordinatsiooniküsimuste lahendamise • Ojektiivselt -õiguse omavahel seotud normid, mis vastavad ideele õigusest. ...

Õigusõpetus - Tallinna Tehnikaülikool
125 allalaadimist
Iseloomu kasvatamine-mis see on
13
docx

Iseloomu kasvatamine, mis see on?

TALLINNA ÜLIKOOL Kasvatusteaduste Instituut Kasvatusteaduste osakond ISELOOMU KASVATAMINE- MIS SEE ON? Referaat Õppejõud: Marika Veisson Tallinn 2009 SISUKORD 2 SISSEJUHATUS Inimese areng hõlmab süstemaatilisi muutusi alates munaraku viljastumise hetkest, kuni surmani. Maailmas on miljoneid erineva iseloomuga inimesi, kuid ometigi on neist nii mõnedki kasvanud sarnastel elutingimustel. Seega võiks arvata, et karakterit ehk iseloomu ei määra niivõrd keskkond vaid selle interprete...

Lapse areng - Tallinna Ülikool
51 allalaadimist
Kes avastas Ameerika
33
doc

Kes avastas Ameerika?

...kes seisis laeva ninas, hüüdis: “Maa! Maa!”, siis polnud enam mingit kahtlust. Otse laeva ees paistis lähedane rannariba. Kolumbus käskis purjed kokku panna ning alustada triivimist. Kiirustamata lähenevad laevad saarele, kiirustamata sõidavad nad ümber massiivse kaldanuki. Saarel on palju rohelust – seda on kohe näha. Peale selle on saar ka asustatud. (Varšavski 1982:10-11). “Santa Marialt” lastakse alla paadid. Neis asuvad oma kohtadel hästi relvastatud madrused. Esimesena randub Admirali paat. Peale Kolumbuse on veel paadis “Pinta” kapten Martin Alonso Pinzón, peaaegu kõige kogenum meremees kogu eskaadris, ja “Niña” kapten Vicente Yáñes Pinzón. Kolumbusel on käes kuninglik lipp. Kaptenitel on kaks lippu roheliste ristidega ja Hispaanias valitseva kuningapaari initsiaalidega “F” ja “I” – Fernando ja Isabel. Üleval initsiaalide kohal on vapi kujutis. (Varšavski...

Ajalugu - Keskkool
23 allalaadimist
Laste mõtlemine
15
doc

Laste mõtlemine

Tallinna Ülikool Kasvatusteaduste Instituut Klassiõpetaja kõrvalainega EKL-2kõ Laste Mõtlemine REFERAAT Koostaja: Kadri Kivirand Juhendaja: Marika Veisson Tallinn 2008 SISUKORD Tallinna Ülikool......................................................................................................................... 1 SISUKORD................................................................................................................................2 SISSEJUHATUS............................

Arenguõpetus - Tallinna Ülikool
54 allalaadimist
Rehabilitatsiooni portfoolio kokkuvõte
109
doc

Rehabilitatsiooni portfoolio kokkuvõte

TALLINNA ÜLIKOOL Rakvere Kolledž Rakenduslik sotsiaaltöö Anna-Margarita Nukk REHABILITATSIOONI TEOORIAD, MEETODID JA KORRALDUS Portfoolio Juhendaja: Karin Hanga Rakvere 2012 SISUKORD SISSEJUHATUS 1. REHABILITATSIOONI TEOORIAD, MEETODID JA KORRALDUS LOENGU MATERJAL ....................................................................................... 4 2. MÄRKSÕNAD 2.1. Rehabilitatsioon ............................

Rehabilitatsiooni teooriad,... - Tallinna Ülikool
90 allalaadimist
Lapsekeskne kasvatus
8
docx

Lapsekeskne kasvatus

...a peamised argumendid ja nende kriitika 12. Koolikohustuse kriitika. Illich versus Dearden 13. Tänapäeva lapsekeskse pedagoogika lähtekohad 14. Klasside õpetus Soome koolis 15. Kokkuvõttev hinnang Lapsekeskne kasvatus 2012 2. Lapsekeskse kasvatuse määratlus Bruhn jõuab tõdemuseni, et selle aja lapsekeskses pedagoogikas võib eristada kolme suunda: aktiivsus-, vabadus- ja sotsiaalpedagoogiline. Aktiivsuspedagoogid tahtsid asendada koolides valitsevat ühepoolset vastuvõttu eeldavat õpetusviisi õpilaste omaalgatuse ja aktiivsusega. Vabaduspedagoogid nõudsid eelkõige lapsest endisest suuremat lugupidamist, laiemat tegevusvabadust ning liikumisruumi. Sotsiaalpedagoogid rõhutasid kasvatuses sotsiaalseid külgi, millele traditsioonilise kooli esindajad olid vähe tähelepanu pööranud. White analüüsis ja järeldas et kasvatuses võib lapsekeskse hoiaku võtta kolmel viisil: kasvatus...

Õpetaja koolis ja ühiskonnas - Tallinna Ülikool
64 allalaadimist
Võrdlev raamatukogundus
12
pdf

Võrdlev raamatukogundus

1. Võrdleva raamatukogunduse sisu võib kokku võtta järgmiste märksõnadega: - üksteiselt õppimine - sarnasuste ja erinevuste leidmine - toimuva kirjeldamine ja sellest tulenev analüüs / võrdlus - põhjuse ja tagajärje seoste analüüsimine Antud mõiste võeti kasutusele esmakordselt 1950-datel, kui Dane arvates oli võrdlev rmtk õpetus raamatukogude arengutest eri riikides, et leida juurutamist vääriv teistes maades. Tema arvates oli see põhjuse ja tagajärje uurimus rmtk arengust kogu maailmas. 1965.aastal ütles Foskett, et võrdlev rmtk haarab rahvusvaheliste, kultuu...

Infoteadus -
24 allalaadimist
Filosoofia materjale
87
doc

Filosoofia materjale

...uteaduse metodoloogia. Dilthey. Mõistmine kui eksistentsiaal. Heideggeri ?Olemine ja aeg? 28. Gadamer. Meetod ja tõde. Traditsioon, eelarvamus ja autoriteet humanitaarias. Kunst, keel ja tõde. Heideggeri ?Kunstiteose algupära? 29. Teisi teaduskriitilisi mõtlejaid. Kuhn, Feyerabend, Foucault ?episteme? mõiste. 30. Spekulatiivsete kunstiteooriate kriitika. Jean-Marie Schaeffer. 31. Psühhoanalüüs ja kunst. Psühhoanalüüs kui teraapia ja teadus 32. Psühhoanalüüs kui teooria ja tõlgenduspraktika. Freud, Oidipus, unenäod. Teadvuse struktuur, kultuuriuuringud 33. Kierkegaard, Jung, Fromm, Marcuse. Eksistentsifilosoofia. Võõrandumiskontsptsiooni arendusi 20. sajandil. Antipsühhiaatriline liikumine. 34. Deleuze ja Guattari, Lacan ja Zizek. ...

Filosoofia - Tartu Ülikool
256 allalaadimist
Vana-Kreeka ajaloo periodiseering
15
doc

Vana-Kreeka ajaloo periodiseering

Vana-Kreeka Geograafilised olud- Balkani ps ja Egeuse mere saartel. Mägine, geograafiliselt liigendatud. Ühendustee naabermaadega meri. Avatud. Eripärad- tugevalt killustunud arvukateks linnriikideks. Tsivilisatsiooni lähtekoht Euroopas. Ajaloo periodiseering: 2500 eKr võeti Kreekas ja Egeuse mere rannikul kasutusele pronks, tekkisid asulad. 2200-2000 eKr Balkani ps kreeklaste esivanemad. Kreeta jäi hõivamata. Kreeta- Mükeene periood Minoiline tsivilisatsioon, keskus Kno...

Ajalugu - Keskkool
331 allalaadimist
Eesti kultuuri ajalugu
15
doc

Eesti kultuuri ajalugu

Eesti kultuuri ajalugu EESTI KULTUURI AJALUGU Kuupäevad, mil olin kohal: 10.09; 22.09; 29.09; 08.10; 20.10; 03.11; 05.11; 10.11; 12.10; 17.11; Kuupäevad, mil puudusin: 08.09; 15.09; 17.09; 06.10; Kohustuslik kirjandus: L. Vahtre (2000). Eesti kultuuri ajalugu: lühiülevaade. Virgela I. Talve (2004). Eesti kultuurilugu. Ilmamaa. Leheküljed: 7-25; 37-52; 58-86; 95-115; 131-190; 216-300; 307-313; 326-374; 383-426; 442-528; 543-594 Kirjandust: 1. „Kuld Lõwi ja Kultase ajal“ Kalervo Hovi. Varrak 2003, Tallinn Loengud on kuni 17. nov, millal hakkavad seminarid. Eesti kultuur ja eesti kultuur Eesti kultuur: see on topograafiline kultuur, s.h. nii sakslaste kui rootslaste eeskujudega eesti kultuur: alates 19.saj II poolest omanäoline eestlaste loodud kultuur MUINASAEG EESTIS Kivi- ja pronksiaeg jäävad muinasajast kultuurilis...

Ajalugu - Tallinna Ülikool
214 allalaadimist
Ajalugu 10-klassile
34
doc

Ajalugu 10. klassile

AJALOO ARVESTUS – TERTIA VEEBRUAR 2009 1 SISSEJUHATUS KESKAEGA Mõiste “keskaeg” võtsid kasutusele Itaalia humanistid õpetlased kes hakkasid tähtsustama inimese osa ühiskonnas mitte jumala 15 sajandil Sellega nad tähistasid perioodi antiigi ja antiigi taassünni ehk renessanssi vahel kus nende arvates ei toimunud mitte midagi Nende arvates oli keskaeg tume pime periood Tänapäeval käsitletakse keskaega ajaperioodina antiik ja uusaja vahel mil toimub üleminek Rooma maailmar...

Ajalugu - Keskkool
145 allalaadimist
Kõrg-Keskaeg Euroopas-konspekt
19
doc

Kõrg-Keskaeg Euroopas (konspekt)

Ülevaade Euroopa ajaloost kõrgkeskajal (XI-XIII saj.) 1. Tehnoloogia areng ja rahvastiku kasv. a. Tööviljakuse kasv põllumajanduses tänu uuele tehnoloogiale: • Raske ratasader kündis paksu ja viljaka mullakihi. • Härja asemel kiirema hobuse kasutamine. • Üleminek kolmeviljasüsteemile suurendades külvipinda 2/3-le. b. Rahvastiku kahekordistus: • X saj. 40 milj. • XIII saj. lõpul 70 milj. 2. Linnade teke ja kaubanduse areng. a. Linn kui käsitöö ja kaubanduskeskus: • Rahvastiku ...

Ajalugu - Keskkool
55 allalaadimist
Maailmakirjandus II eksamikonspekt
24
doc

Maailmakirjandus II eksamikonspekt

Maailmakirjandus II – Keskajast klassitsismini Maailmakirjandus II – Keskajast klassitsismini 1. Keskaja kultuuriline olustik • Pmst Lääne-Rooma riigi lagunemisest (5 saj) kuni renessansi alguseni (15. saj) • Keskaeg valmistas ette uusaegsete kultuuri ja identiteedi sündi. • Uute religioonide tormiline levik: kristlus, islam, budism. • Vanade rahvaste ulatuslik ümberpaiknemine, kokkupõrked, võitlused eluruumi tõttu. • Peamiselt germaani hõimud tungisid põhja ja idapoolsest Euroopast lõuna ja lääne poole (senistele Rooma riigi aladele) ja võtsid omaks ristiusu, mida innukalt paganate seas levitama h...

-
381 allalaadimist
Miks õpitakse rohkem humanitaaraineid kui reaalaineid
23
doc

Miks õpitakse rohkem humanitaaraineid kui reaalaineid

Tartu Ülikool Pärnu Kolledž Turismi- ja hotelliettevõtlus Miks õpitakse rohkem humanitaaraineid kui reaalaineid Uurimustöö Juhendaja: Liina Käär Pärnu 2008 3 Sisukord Sissejuhatus.......................................................................................................................4 1 Probleemi püstitamine.................................................................................................... 6 2 Hüpotees.............................

Turismi -ja hotelli... - Tartu Ülikooli Pärnu Kolledž
49 allalaadimist
Vana-Kreeka
1
doc

Vana-Kreeka

1. Asend. Geograafilised olud. Ajaloo perioodid, lühiiseloomustus. Kreeka kolonisatsioon Kreeka asub Balkani poolsaarel ja seda ida poolt piirava Egeuse mere saartel. See on väga mägine ja geograafiliselt väga liigendatud maa. Suhteliselt väikesi tasandikke eraldavad sageli raskelt läbitavad mäeahelikud või sügavalt maismaasse lõikuvad merelahed. Egeuse ehk Kreeta-Mükeene ajajärk (u 2000-1100 eKr) – 2000 eKr algas Minoiline kultuur Tume ajajärk (u 1100-800 eKr) – madal tsivilisatsioonitase ja suhteline eraldatus muust maailmast. Kreeklased võtsid kasutusele raua. Arhailine ajajärk (u 800-500 eKr) – u 800 eKr võeti kasutusele tähestik ja 776 eKr hakati üles kirjutama olümpiavõitjaid, seega umbes sellel ajal algasid olümpiamängud. Klassikaline ajajärk (u 500-338 eKr) – V saj. I pool eKr oli Pindarose ja Aischylose loomeperiood ning V saj. II pool...

Ajalugu - Keskkool
17 allalaadimist
F-Chopin ja F Liszt
5
doc

F. Chopin ja F.Liszt

FREDERYK CHOPIN 1810 1849 Elu Chopin sündis Varssavi lähistel Zelazova Wolas Chopini isa oli oma nooruse veetnud Prantsusmaal Ta oli seal sündinud 16 aastaselt aga Poolasse rännanud abiellunud poolatariga õpetajana oma elu poola haridusele ja kultuurile pühendanud Kui perekond Varssavisse kolis sai temast Varssavi Lütseumi õppejõud Suvekuud veetis helilooja maal kus erilist huvi pakkusid talle talupoegade koosviibimised rahvapilliorkestrid värvikad rahvariided toredad t...

Muusika - Keskkool
72 allalaadimist
Pärilikkus ja muutlikkus-Suuline arvestus-2 KT-
21
doc

Pärilikkus ja muutlikkus. Suuline arvestus, 2 KT.

BIO4: pärilikkus + muutlikkus. Suuline arvestus, 2 KT. (5 kursus on zooloogia välipraktika, u 8.-15. juuni, puugi vastu eelnevalt vaktsineerida. 4 rühma: linnud, kalad, imetajad – taskulambid, mudaelukad :D Mendeli seadus Gregor Mendel 1866. a. Mendelil kõrgem loodusteaduslik haridus, Brünni augustiinlaste kloostri õpetaja alguses, hiljem kloostriülem ehk abt. Vastutas kloostri taimekasvatuse eest. Tema seadused taasavastati 34 aastat hiljem. Mendel teostas katseid taimehübriididega, uuris tunnuste kujunemist järgnevates põlvkondades. Põhiliseks katsetaimeks aedhernes. Katsetaim...

Bioloogia - Keskkool
26 allalaadimist
Inimene Ühiskond Kultuur - Keskaeg-2 osa
32
pdf

Inimene Ühiskond Kultuur - Keskaeg, 2 osa

Ajalugu - Keskkool
8 allalaadimist
Kultuuri mõistest ja määratlusest
18
doc

Kultuuri mõistest ja määratlusest

... kui midagi mis tekib inimestevahelisest interaktsioonist ja eksisteerib kui põlvkondadevahelise edasikandumise tulemus 1 rõhuasetus kultuuril kui produktil v artefaktil Ameerika sotsioloog Sanford Winston 1933 Culture and Human Behavior Kultuur on on sotsiaalse interaktsiooni tulem [produkt] Inimkäitumine on kultuuriline käitumine sel määral et individuaalsete harjumuste mustrid põhinevad juba eksisteerivatel mustritel kui kultuuri lahutamatul osal millesse indiviid sünnib Culture in a vital sense is the product of social interaction Human behavior is cultural behavior to the degree that individual habit patterns are built up in adjustment to patterns already existing as an integral part of the culture into which the individual is born 2 rõhuasetus ideedel Ameerika etnoloog Cornelius Osgood 1940 Ingalik Material Culture Kultuur koosneb kõikidest ideed...

Kultuurilood - Tartu Ülikool
56 allalaadimist
Ajaloo põhiperioodid
39
doc

Ajaloo põhiperioodid

Ajaloo põhiperioodid (16.10.07) Vara-Keskaeg pärast 6 sajandit Frangi riik tekkis 5 sajandi lõpul. Tema rajaja oli Chlodovech, Merovingide dünastiast. Frangid olid alguses pigem paganad kui kristlased. Kristluse vastuvõtmine toimus teistest germaani hõimudest erinevalt. Frangid olid ariaanlased ja seega rooma kirikust erinevad. Frangi riik lagunes, sest Frangi kuningatel oli kombeks jagada oma riik poegade vahel. Pärast 6saj kohalik võim eriti lõuna pool kippus jääma kiriku kätte. Selle arengu tulemuseks tekkis neli p...

Ajalugu - Tartu Ülikool
209 allalaadimist
Rootsiaeg
19
doc

Rootsiaeg

Ajalugu - Keskkool
61 allalaadimist
11 klassi konspekt
22
doc

11 klassi konspekt

...vilisatsioon tähendab, et ühiskond on hästi korraldatud ja kõrge skulptuuri tasemega. Tunnused: 1) Põlluharimine, karjakasvatamine 2) Varanduslik kihistumine 3) Riik 4) Kiri 5) Arenenud religioon (usk), kirjandus ja teadus Esimesed tsivilisatsioonid tekkisid suurte jõgede äärde. 2. Idamaad 2.1. Muistne Egiptus Egiptus jagunes Alam- ja Ülem-Egiptuseks. Lõuna poole jäi Nuubea. Niiluse org on väga kitsas. Idast ja Läänest ümbritsevad Egiptust kõrbed. Põlluharimine oli võimalik ainult tänu Niiluse korrapärastele üleujutustele. Geograafiline eraldatus kaitses Egiptust sissetungijate eest, kuid pidurdas suhtlemist teiste maadega. Ajaloo põhietapid: Alam- ja Ülem-Egiptus olevat liitnud 3000 e.Kr. Ülem-Egiptuse valitseja Menes. Ta rajas Alam- ja Ülem-Egiptuse piirile uue pealinna Memphise. Kujunes hieroglüüfkiri. ...

Ajalugu - Keskkool
522 allalaadimist
T e a t a   v e a s t