Vajad kellegagi rääkida?
Küsi julgelt abi LasteAbi
Logi sisse

Võrdlev raamatukogundus (0)

3 HALB
Punktid

Esitatud küsimused

  • Mida peab LIS haridus tegema et ellu jääda?

Lõik failist

  1. Võrdleva raamatukogunduse
sisu võib kokku võtta järgmiste märksõnadega:
- üksteiselt õppimine
- sarnasuste ja erinevuste leidmine
- toimuva kirjeldamine ja sellest tulenev analüüs / võrdlus
- põhjuse ja tagajärje seoste analüüsimine
 Antud   mõiste   võeti   kasutusele   esmakordselt   1950-datel,   kui    Dane    arvates   oli   võrdlev    rmtk    õpetus 
raamatukogude  arengutest  eri riikides, et leida juurutamist vääriv teistes maades. Tema arvates oli see 
põhjuse ja tagajärje uurimus rmtk arengust kogu maailmas.
1965.aastal ütles Foskett, et võrdlev rmtk haarab rahvusvaheliste, kultuuridevaheliste ja geograafiliselt eri 
piirkondades ilmnevat läbi sotsiaalse lähtekoha.
Shores   defineeris   antud   õpetust   korduvalt   (1966   ja   1970),   esimese   monograafilise   käsitluse   autor 
võrdlevast rmtk oli  Sylvia  Simsova, kes analüüsis eelnevaid definitsioone ja esitas omapoolse: võrdlev 
rmtk   on   eelkõige    akadeemiline     distsipliin ,   mis   kasutab   võrdlusmeetodit.   Termineid   "võrdlev"   ja 
"rahvusvaheline" ei käsitleta sünonüümidena ja võrdlemine ei pea olema rahvusvahelises kontekstis.
1971  eitas oma definitsiooni Collings ja 1973 Danton, viimase aktsepteeris oma rahvusvahelise koostöö 
arendamisel Ameerika Raamatukoguühing.
1970date lõpus seosta ti rahvusvahelist rmtk enam rahvusvaheliste organisatsioonide  tegevusega  (Carrolli 
definitsioon   1979).   1980datel   arenesid   käsitlused   enam   rahvusvaheliste   raamatukogu-   ja   infoalaste 
organisatsioonidekeskseks.   Tänapäevane   arusaam   on   aga   veidi   teisenenud   (Harvey   ja   Carrolli 
definitsioon   1987:   võrdlev   rmtk   on   kahe   või   enama   rmtktegevuse    uurimine    erinevatest   aspektidest 
eesmärgiga leida sarnasusi / erinevusi ja seletada need lahti.
Kaasaegseid seisukohti on kujundanud oluliselt Nitecki ja Buckland.
 
Areng kokkuvõtvalt:
- 1950dad - filosoofia ja poliitika, teooria ja praktika
- 1970dad - kvaliteet ja  intellektuaalne  vabadus
- 1980dad - rahvuslikkus ja  rahvusvahelisus
2. RAHVUSVAHELINE  RAAMATUKOGUNDUS
Rahvusvaheline   raamatukogundus   vaevles   aastaid   definitsiooni   puuduses,   samuti   eesmärgi   ja 
käsitlusala/ulatuse   ebaselguses.   Rahvusvahelist   raamatukogundust   kasutati   aastaid   võrdleva 
raamatukogundusena.   Kuid   termineid   võrdlev   ja   rahvusvaheline   ei   kasutata   sünonüümidena   (1970 
Simsova)
Stephen Parkeri  (1974) definitsiooni  järgi koosneb rahvusvaheline  raamatukogundus  tegevustest,  mis 
teostatakse riiklike või mitteriiklike organisatsioonide, organisatsiooni gruppide ning kahe või enama 
rahvuse vahel, et edendada, asutada, arendada toetada ja väärtustada raamatukogu  ja raamatukogundust 
(ka raamatukogunduse professiooni)  tervikuna  kogu maailmas
1970ndate   aastate   lõpus    seostati    rahvusvahelist   raamatukogundust   rohkem   just   rahvusvaheliste 
organisatsioonide tegevusega,  selgituseks  definitsioon Keresztesi’lt (1981):
Rahvusvahelise raamatukogunduse ajaloo tähtis/õige/ sobivaks  aluseks on multilateraalsed, rahvusülesed 
organisatsioonid  ja  institutsioonid , mis loodi raamatukogu  ja infoteenuste  arendamiseks  ja edendamiseks 
ühispingutuse tulemusel üle kogu maailm.
Ja nagu Keresztesi,  lisas   Carroll  palju  kitsamat  tähelepanu rahvusvahelisele raamatukogundusele. Carrolli 
1
(1979)arvates oli rahvusvahelise raamatukogunduse valdkonna.
“Rahvusvaheliste   organisatsioonide   ja   nende   vahelise   koostöö   kaudu   on   rahvusvahelised   ühendused 
loodud… Rahvusvahelise raamatukogunduse käsitlusala/tegevusulatus peab olema suur ja peegeldama 
geopoliitilist maailma ja  toimima  selles olenemata riigipiiridest
Käsitlused   arenesid   1980ndatel   aastatel   enam   rahvusvaheliste   raamatukogu   ja   infoalaste 
organisatsioonide   keskseteks.   M   Keresztesi   tuletab   rahvusvahelise   ja   võrdleva   raamatukogunduse 
definitsiooni käsitlusobjektist tulenevalt.
Tänapäeva   arusaam   võrdlevast   ja   rahvusvahelisest   raamatukogundusest   on   teisenenud   ning   baseerub 
tuntavalt John Harvey ja  Frances  Carrolli definitsioonile (1987)
Raamatukogundust  eri aspektidest uurides,  sarnasuste ja erinevuste leidmisel ning nende tõlgendamisel 
kultuuriliste,   demograafiliste,   majanduslike,   hariduslike,   ajalooliste,   poliitiliste,   sotsiaalsete   või   teiste 
faktorite taustal  
Kaasajal  kasutatavaid seisukohti rahvusvahelisest raamatukogundusest on kujundanud oluliselt Joseph Z. 
Nitecki
Michael Buckland (1992)on määratlenud 3 rahvusvahelisele raamatukogundusele omast tunnust:
1) Rõhuasetus kontekstil, st raamatukogu- ja  infoteaduse  kui nähtuse konteksti  mitmekesisus ;
2) Keelest, kultuurist, geograafilistest vahemaadest tulenevad praktilised raskused 
3) Teadlik rõhuasetus võrdlusel (võrdlusmeetodi kasutamise vajadus ja oskus).
Buckland rõhutab rahvusvahelise raamatukogunduse jaotumist teoreetiliseks ja praktiliseks, mille vahele 
tuleks nö lisada valdkonna standardimisega ja tasemeharidusega seonduvad küsimused.
3. Võrdlevad analüüsid raamatukogunduses.
Rahvusvahelise   ja   võrdleva   raamatukogunduse   puhul   eristatakse   järgmisi   võrdlevaid   analüüse   (S. 
Simsova 1974): 
a) Juhtumi/näite uuring ( case   study )- nt.: raamatukoguhooned Skandinaaviamaades;
b)   Võrdlev   probleemi   uuring   ( comparative    problem   study)-   nt.   Raamatukoguhooned 
Skandinaaviamaades ja troopilise  kliimaga  riikides (erinev & ühine); 
c) Piirkonna uuringud (area  studies )- nt. Raamatukogud/ raamatukogundus Skandinaaviamaades. 
d)  Totaalne /   täielik   võrdlus   ( total     comparison )-   nt.   Raamatukogud/   raamatukogundus 
Skandinaaviamaades ja Suurbritannias (erinev & ühine);
e) Maailma trendid (world trends)- nt. Info- ja kommunikatsioonitehnoloogia kasutamine  avalikes  
raamatukogudes: ülevaade suundumustest maailmas (erinevust mõjutavad tegurid);
f) Globaalne   võrdlus   ( global    comparison)-   nt.   Raamatukogud/   raamatukogundus   XX   sajandil 
(ajaline);
D. Collings  (1971) eristab 3 võrdleva analüüsi  dimensiooni :  1. piirkonna uuringud (area studies); 2. 
rahvuste ja kultuuride vahelised uuringud (gross natural/ cultural  studies); 3. näidisjuhtumid ( case  studies).
Juhtumi/näite   uuring   (case   study)-  John   F.   Harvey   artikli   järgi   keskendub   case   study   ühe   riigi 
kirjeldamisele,   ilma   võrdluseta   ja   keskendub   ühele    teemale .   Enamus   rmtk.   case   studysid   on   pigem 
ajaloolised,   kirjeldavad   ja informatiivsed,  kui  teaduslikud .  Nad võivad olla huvitavad, kuid enamasti 
nende  usutavus  on tõestamata seetõttu tuleb neile läheneda ettevaatlikusega. 
Piirkonna uuringud (area studies)-  Harvey artikli järgi reastab raamatukogu piirkonna uuring rmtk. 
omadused ühes riigis või maailma piirkonnas. See on enamasti kirjeldav ja võib pakkuda algandmeid 
(raw data), mida saab hiljem kasutada keerulisemates võrdlusuuringutes. Harva, piirkonna uuring võib 
olla analüütiline, mitte lihtsalt kirjeldav, kuid selle valdkonna andmete piires. Nt. Harvey   Pakistani  ja 
2
Afganistaani Raamatukogundus.
4. Võrdlusmeetod ja selle kasutamine raamatukogunduses.
Võrdleva   meetodi   kasutamine   raamatukogundusuuringuis   sisaldab   mitmeid   staadiume   ja   probleeme. 
Bereday ja Simsova järgi võib võrdlusmeetodi  kasutamisel  eristada 12 faasi, millele tuleks mõelda kui 
hakata läbi viima võrdlevat  uuringut :
1)  Spekulatiivne  faas – selles faasis toimub aine valimine, on olemas ähmane  ettekujutus  sellest, mida 
asutakse võrdlema;
Vasakule Paremale
Võrdlev raamatukogundus #1 Võrdlev raamatukogundus #2 Võrdlev raamatukogundus #3 Võrdlev raamatukogundus #4 Võrdlev raamatukogundus #5 Võrdlev raamatukogundus #6 Võrdlev raamatukogundus #7 Võrdlev raamatukogundus #8 Võrdlev raamatukogundus #9 Võrdlev raamatukogundus #10 Võrdlev raamatukogundus #11 Võrdlev raamatukogundus #12
Punktid 50 punkti Autor soovib selle materjali allalaadimise eest saada 50 punkti.
Leheküljed ~ 12 lehte Lehekülgede arv dokumendis
Aeg2013-01-11 Kuupäev, millal dokument üles laeti
Allalaadimisi 41 laadimist Kokku alla laetud
Kommentaarid 0 arvamust Teiste kasutajate poolt lisatud kommentaarid
Autor Vaiko Edur Õppematerjali autor
Aine \"Võrdlev raamatukogundus\" (Aira Lepik) eksami küsimused ja vastused (2003).

Sarnased õppematerjalid

thumbnail
10
docx

Raamatukogundus KT kordamisküsimused

KORDAMISKÜSIMUSED (raamatukogundus) 1. Mis on raamatukogu? (määratlus/definitsioon). Raamatukogu on traditsioonilises tähenduses raamatute kogu ja selle kogu hoidmise koht. 2. Raamatukogu funktsioonid. Raamatute säilitamine, kogumine ja kättesaadavaks tegemine. 3. Nimeta S.R Ranganathani seadused (e. viis põhimõtet) 1) raamatud on kasutamiseks 2) igale lugejale tema raamat (raamatud on kõikide jaoks) 3) igale raamatule tema lugeja 4) säästa lugeja aega 5) raamatukogu on arenev organism 4. Raamatukogude 5 põhitüüpi on: 1) rahvusraamatukogu 2) kõrgkooliraamatukogu 3) erialaraamatukogu 4) rahvaraamatukogu 5) kooliraamatukogu 5. Mis on rahvaraamatukogu eesmärk? Rahvaraamatukogu eesmärk on tagada elanikele vaba ja piiramatu juurdepääs informatsioonile, teadmistele, inimmõtte saavutustele ning kultuurile, toetada elukestvat õppimist ja enesetäiendamist. 6. Mis on rahvaraamat

Raamatukogundus
thumbnail
5
docx

Tutvumine olulisemate erialaorganisatsioonidega

Tutvumine olulisemate erialaorganisatsioonidega Eesti Raamatukoguhoidjate Ühing- Ühing on loodud 1923. aastal ning taasasustatud 1988. aastal. Sinna kuulub 800 raamatukoguhoidjat ja raamatukogu. Tänu ühingule saavad raamatukoguhoidjad raamatukogunduse arengule kaasa rääkida. Samuti korraldatakse avalikkusele raamatuid ja raamatukogusid tutvustavaid üritusi, seminare ja koolitusi. Raamatukoguhoidjate Ühing annab välja ka aastaraamatut ja ajakirja ,,Raamatukogu". Tegevuse eesmärkideks on tagada elanikele vaba ja piiritu juurdepääs informatsioonile, teadmistele, inimmõtte saavutustele ning kultuurile, toetada elukestvat õppimist ja enesetäiendamist. Oma eesmärkide saavutamiseks ERÜ: · teeb koostööd juriidiliste ja füüsiliste isikutega · korraldab avalikkusele raamatuid ja raamatukogu tutvustavaid üritusi · korraldab konverentse, seminare, koolitus- ja muid üritusi · omistab raamatukoguhoidjate kutsekvalifikasiooni ?

Raamatukogundus ja infokeskkonnad
thumbnail
5
docx

Nimetu

Arlee Kaugemaa Tutvumine olulisemate erialaorganisatsioonidega Eesti Raamatukoguhoidjate Ühing- Ühing on loodud 1923. aastal ning taasasustatud 1988. aastal. Sinna kuulub 800 raamatukoguhoidjat ja raamatukogu. Tänu ühingule saavad raamatukoguhoidjad raamatukogunduse arengule kaasa rääkida. Samuti korraldatakse avalikkusele raamatuid ja raamatukogusid tutvustavaid üritusi, seminare ja koolitusi. Raamatukoguhoidjate Ühing annab välja ka aastaraamatut ja ajakirja ,,Raamatukogu". Tegevuse eesmärkideks on tagada elanikele vaba ja piiritu juurdepääs informatsioonile, teadmistele, inimmõtte saavutustele ning kultuurile, toetada elukestvat õppimist ja enesetäiendamist. Oma eesmärkide saavutamiseks ERÜ: · teeb koostööd juriidiliste ja füüsiliste isikutega · korraldab avalikkusele raamatuid ja raamatukogu tutvustavaid üritusi · korraldab konverentse, seminare, koolitus- ja muid üritusi · omistab raamatukoguhoidjate kutsekval

Kategoriseerimata
thumbnail
51
odt

Infoteaduse lõpueksami küsimused ja vastused

Peter Ingwersen ­ Taani. Kasutab infoteadust põhimõistena ning käsitleb raamatukogundust kui spetsiifilist teadus- ja arendustegevuse valdkonda infoteaduses. Raamatukoguteadus seostatuna infoprotsessidega raamatukogus. Infoteadus sotsiaalteadusena (1991a): 1) interdistsiplinaarne tasand: kommunikatsioon, süsteemiteadused, kognitiivsed teadused 2) distsiplinaarne tasand: psühholoogia, lingvistika, infoteadus, sotsioloogia, arvutiteadus 3) rakendustasand: raamatukogundus, dokumentalistika, raamatuteadus (lähtub infoteadusest). Infoteaduse iseloomulikud tunnused on järgmised: 1) Infoteadus on interdistsiplinaarne teadus. Seosed teiste teadusvaldkondadega on pidevas muutumises ja interdistsiplinaarne evolutsioon ei ole sugugi lõppenud. 2) Infoteadus on lahutamatult seotud ITga. Tehnoloogiline imperatiiv on vastupandamatu ja tõukab infoteaduse arengut nii nagu ta tõukab paljusid teisi valdkondi ja kogu ühiskonda.

Infoteadus
thumbnail
6
doc

Tutvumine olulisemate rahvusvaheliste erialaorganisatsioonidega - sissejuhatus infoteadustesse

Praktiline töö: Tutvumine olulisemate rahvusvaheliste erialaorganisatsioonidega Ülesanne:  Leidke, millise organisatsiooniga on tegemist? Millal on loodud/rajatud jms.  Mis on tegevuse eesmärgid? Keda kaasatakse, kellele ollakse suunatud jt?  Millega organisatsioon ennekõike tegeleb? (Töörühmad, sektsioonid jms) Erialaorganisatsioonid: 1. ASIS&T - http://www.asis.org/ ASIS&T aitab järje peal olla tipptasemel teadustööde, informaatika ideede ja teiste seotud teemadega. ASIS&T on ainuke professionaalne assotsiatsioon, mis on sillaks infoteaduste praktika ja uurimistööde vahel. Organisatsioon rajati 1937. aastal American Documentation Institute nime all. Alates 2000. aastast on organisatsiooni nimi American Society for Information Science and Technology. ASIS&T liikmed jagavad ühist huvi parandamaks viise, kuidas ühiskond säilitab, otsib, analüüsib, haldab, arhiveerib ja levitab informatsiooni. Liikmeteks on tuhanded teadlased, arendajad, õpilase

Sissejuhatus infoteadustesse
thumbnail
30
doc

Raamatukogunduse lõpueksam

Raamatukogude olemus ja tüübid Raamatukogu on informatsiooni, teadus, arendus ja kultuurikeskus, mille ülesanne on dokumentide ja inforessursside kogumise, töötlemise, säilitamise ja kättesaadavaks tegemise kaudu tagada vaba juurdepääs üldkasutatavale informatsioonile. Raamatukogu on igasugune dokumentide korrastatud kogu, kus teenindavad koosseisulised töötajad. Eesmärgiks on hankida kasutajate vajadustele vastavaid dokumente. Oluline: 1. Dokumentide korrastatud kogu 2. Teeninduse olemasolu Põhiprintsiibid: - teabele võrdse juurdpääsu tagamine igale ühiskonna liikmele - rahvuskultuuri ja rahvusliku eneseteadvuse säilitamine ning arengu tagamine - kultuuri, teaduse, hariduse, poliitika, majanduse edendamine nende valdkondade jaoks vajaliku info vahendamise teel, olenemata info asukohast Raamatukogude tüübid: 1. Rahvusraamatukogu riigi keskne t

Raamatukogundus ja infokeskkonnad
thumbnail
58
ppt

Digikogud ja digitaalraamatukogud

Digikogud ja digitaalraamatukogud Mõisted, tähendused ja tüübid Kaasaja raamatukogu · Tänapäeva raamatukogud osutavad traditsiooniliste teenuste kõrval üha rohkem elektroonilisi teenuseid. Inforessursside uute vormide arenguga ja infovahenduse uute võimaluste tekkega on raamatukogude kogud ja teenused põhjalikult muutunud ning elektrooniliste raamatukoguteenuste (eriti veebipõhiste) kasutamine kiiresti kasvanud. · Hoolimata jätkuvatest muutustest infomaailmas ei saa raamatukogud jääda ootama protsessi stabiliseerumist, vaid peavad püüdma oma tegevust selles valdkonnas mõõta ja sellest aru anda. Kogude kujundamist ja kasutamist peegeldav traditsiooniline statistika iseloomustab ainult osa raamatukogu jooksvast tegevusest. Kaasaja raamatukogu · Kui enamiku traditsioonilist statistikat saab raamatukogu koguda iseseisvalt, siis elektroonilisi teenuseid ja eelkõige nende kasutamist puudutavaid statistilisi an

Digitaalraamatukogud
thumbnail
159
doc

Kultuurialaste veebisaitide kvaliteedikäsiraamat

Kultuurialaste veebisaitide kvaliteedikäsiraamat Kvaliteedi parendamine kodanike hüvanguks Versioon 1.2 ­ kavand Kultuuriveebi sisu ja kvaliteedipõhimõtete piiritlemine lähtudes kasutajate vajadustest Toimetanud MINERVA 5. töörühm. 6. november 2003 MINERVA 5. töörühm Kultuuriveebi sisu ja kvaliteedipõhimõtete piiritlemine lähtudes kasutajate vajadustest Tegevuse eestvedaja Henry Ingberg (Prantsuse Kogukonna Ministeeriumi kantsler, Belgia) Koordinaator Isabelle Dujacquier (Prantsuse Kogukonna Ministeerium, Belgia) Liikmed: Majlis Bremer-Laamanen (Soome Rahvusraamatukogu); Eelco Bruinsma, Digitaalpärandi lähtekohad (Madalmaad); David Dawson, Ressursid (Ühendkuningriik); Ana Maria Duran, Kultuurivõrk (Rootsi); Pierluigi Feliciati (Itaalia); Fedora Filippi (Rooma Arheoloogiajärelevalve Amet, Itaalia); Muriel Foulonneau Euroopa kultuurivaramu (Prantsusmaa); Antonella Fresa, MINERVA tehniline koordinaator; Franca Garzotto (Milano Polütehnikum, Itaalia); Hubau

Kultuurilugu




Kommentaarid (0)

Kommentaarid sellele materjalile puuduvad. Ole esimene ja kommenteeri



Sellel veebilehel kasutatakse küpsiseid. Kasutamist jätkates nõustute küpsiste ja veebilehe üldtingimustega Nõustun