Plaanid puhkusele minna? Võta endale majutus AirBnb kaudu ja saad 37€ kontoraha Tee konto Sulge
Facebook Like

Vitamiin D (3)

1 HALB
Punktid

Esitatud küsimused

  • Mis on D-vitamiin ehk kaltsiferool ?
  • Milleks?" http://woman.delfi.ee/talje/soovitused/article.php ?
  • Milleks?" http://woman.delfi.ee/talje/soovitused/article.php ?
 
Säutsu twitteris

Sissejuhatus
Vitamiinid on hädavajalikud kõikide organismide normaalseks elutegevuseks, kuid nende ühendite sünteesivõimelt on organismirühmad küllaltki erinevad. Inimene saab vitamiine põhiliselt ja enamikus toiduga. Hea näide ongi inimene, kes suudab sünteesida ainult üksikuid vitamiine ja neidki vaid sobivate lähteühendite ja välistingimuste koosmõjul. Vitamiinide sünteesivõime minetamisel kui kohastumusel on nii head kui halvad küljed. Positiivne on kindlasti see, et nii toimub biokeemiliste ressursside (substraadid, ensüümid, energia) kokkuhoid, sest vastavad sünteesirajad puuduvad. Vitamiine vajab inimorganism ööpäevas mikrokogustes ning nende biokeemilised sünteesirajad on keerulised ja mitmeetapilised. Sellest ka sünteesi puudumisel biokeemiline kokkuhoid! Puudus on selles, et paratamatult suureneb sõltuvus toidu kvaliteedist ja me peame kes rohkem, kes vähem arvestama toidu vitamiinide sisaldust.(„Toidu vitamiinid” http://www.healthilife.ee/raamat/vitamiinid.html )
Referaadis käsitletakse D- vitamiini mõistet ning tuuakse selle vitamiini kohta erinevaid teadlaste avastusi.




1. Mis on D- vitamiin ehk kaltsiferool ?
D vitamiin (kaltsiferool) on rasvlahustuv vitamiin, mille peaülesandeks organismis on normaalse kaltsiumi ja fosfaadi kontsentratsiooni säilitamine veres ja ekstratsellulaarses vedelikus . D vitamiin on samuti vajalik skeleti mineraliseerimiseks. Seda ülesanet täidab D vitamiin põhiliselt stimuleerides sooles kaltsiumi imendumist. D vitamiini saame piimast ja margariinist, mida on rikastatud D vitamiiniga, rasvasest kalast ja kalamaksaõlist. Päikesekiirguse käes suudab organism ise muundada D vitamiini eelstaadiumist aktiivseks D vitamiiniks.
Mürgitusohu tõttu tuleb olla ettevaatlik A vitamiini manustamisega retinooli näol liiga suurtes doosides. Beetakaroteen seevastu ei kätke endas mürgitusohtu.
D vitamiin on vitamiin, mille puhul on oht kõige suurem, et saame seda toidust liiga vähe, mistõttu soovitatakse ametlikult, et just lapsed ja vanurid võtaksid lisa kalamaksaõli näol. D vitamiini puudus põhjustab kudede halvenenud mineraliseerumist, millega kaasneb skeletihälvete risk.
Nagu vitamiin A puhul, tuleb ka vitamiin D puhul vältida üledooside annustamist mürgitusriski tõttu.(„Toit- vajalik kõigile” http://www.nutrikaubandus.ee/Extran2/artiklid/Toit_vajalik_k6igile.php )
Vitamiin D soodustab luude mineraliseerumist, aitab kaasa hammaste moodustumisele ja luumurdude paranemisele, on oluline südametegevusele ja närvisüsteemi stabiilsusele. Kui d-vitamiini on vähe, võib tekkida luude pehmumine –lastel rahhiit, täiskasvanutel osteomalaatsia , hammaste lagunemine, lihaste nõrkus, kuulmise nõrgenemine, lühinägelikkus. Kui vitamiin D on liiga palju, võib tekkida iiveldus , oksendamine , kõhulahtisus ja nõrkus; kaltsiumi on veres liiga palju ja tekivad lubikolded veresoontes ning neerukivid .
Parimad allikad on kala, kalamaksaõli, liha ja maks, kanamunad, rasvane juust, seened, või, pärm ja päikesevalgus.(„Vitamiini ABC-mis milleks?” http://woman.delfi.ee/talje/soovitused/article.php?id=10803416 )
  • D-vitamiini uuringud
    2. 1. D-vitamiini sisaldavad toidulisandid
    D-vitamiini sisaldavad toidulisandid ei vähenda riskigruppi kuuluvatel eakatel luumurruohtu. Tegemist on lühikese aja jooksul juba teise uuringuga, mis näitab, et tavaliselt alates keskeast tekkiva luuhõrenemise ehk osteoporoosi kulu aeglustamiseks laialdaselt välja kirjutatavad toidulisandid ei oma erilist efekti.
    Yorki ülikooli uurija David J. Torgersoni juhitud
  • 80% sisust ei kuvatud. Kogu dokumendi sisu näed kui laed faili alla
    Vasakule Paremale
    Vitamiin D #1 Vitamiin D #2 Vitamiin D #3 Vitamiin D #4 Vitamiin D #5 Vitamiin D #6 Vitamiin D #7 Vitamiin D #8
    Punktid 10 punkti Autor soovib selle materjali allalaadimise eest saada 10 punkti.
    Leheküljed ~ 8 lehte Lehekülgede arv dokumendis
    Aeg2008-09-29 Kuupäev, millal dokument üles laeti
    Allalaadimisi 123 laadimist Kokku alla laetud
    Kommentaarid 3 arvamust Teiste kasutajate poolt lisatud kommentaarid
    Autor enika1 Õppematerjali autor

    Lisainfo

    Põhjalik uurimustöö
    kaltsiferool , d vitamiin

    Mõisted


    Meedia

    Kommentaarid (3)

    Marguerite profiilipilt
    Marguerite: hea!
    12:59 25-12-2008
    j22aeg profiilipilt
    j22aeg: hea
    17:20 05-09-2009
    j22aeg profiilipilt
    j22aeg: hea
    17:21 05-09-2009


    Sarnased materjalid

    7
    doc
    Vitamiinid
    23
    odt
    Vitamiinid
    34
    docx
    Vitamiinid
    48
    doc
    VITAMIINID
    9
    doc
    Vitamiinid
    10
    docx
    Vitamiinid
    126
    ppt
    Vitamiinid
    19
    docx
    Vitamiinid





    Faili allalaadimiseks, pead sisse logima
    Kasutajanimi / Email
    Parool

    Unustasid parooli?

    UUTELE LIITUJATELE KONTO MOBIILIGA AKTIVEERIMISEL +50 PUNKTI !
    Pole kasutajat?

    Tee tasuta konto

    Sellel veebilehel kasutatakse küpsiseid. Kasutamist jätkates nõustute küpsiste ja veebilehe üldtingimustega Nõustun