Vajad kellegagi rääkida?
Küsi julgelt abi LasteAbi
Logi sisse

Vaimupuue, õpimapp (0)

1 Hindamata
Punktid

Lõik failist

TALLINNA ÜLIKOOLI PEDAGOOGILINE SEMINAR
Alushariduse osakond
VAIMUPUUE
Õpimapp
Tallinn 2014


SISUKORD


SISSEJUHATUS 3
1.VAIMNE ALAARENG 5
1.1.Definitsioon 5
1.2.Vaimse alaarengu tasemed 6
1.3.Põhjused 7
1.4.Kui inimesel on vaimupuue 8
2.VAIMUPUUEGA LAPS LASTEAIAS 10
2.1.Varajane sekkumine 10
2.2.Arendustegevus 11
2.3.Individuaalne arenduskava 12
2.4.Psühhosensoorne treening , mootoorika treening ja kommunikatsioon 14
KOKKUVÕTE 16
KASUTATUD KIRJANDUS 17
LISA 2


SISSEJUHATUS


J. Kõrgessaar (2002) on määratlenud oma raamatus „Sissejuhatushariduslike erivajaduste käsitlussse” varasema ajaga võrreldesuudse erivajaduse sõnastuse: „Mõnikord erinevad lapsed omaiseloomu, tausta ja võimete poolest sedavõrd , et nendearenguvajadusi on raske rahuldada tavakeskkonnas, sel viisilavalduvaid erinevusi nimetetakse arengulisteks või hariduslikekserivajadusteks.” (viidanud Lilleoja, 2012, 5).
Puudega lapsel peavad olema terve lapsega samaväärsed võimalusedhariduseks, arenemiseks ja eneseteostuseks. Haridustee alguseks võibpidada aga lasteaeda (Eesti Vabariigi Lastekaitseseadus 1992).
Puudega lapse sünd perekonda toob kaasa muudatusi igapäevaelus koguselle perekonna jaoks – vanemate, õdede ja vendade , vanavanemate ,ka sugulaste, s.t. kõigi jaoks, kes puudega lapse eesthoolitsemisega igapäevaselt kokku puutuvad. Esmalt vajavad vanemadinformatsiooni, mida edasi teha, mis on puudega lapse jaoks kõigeparem, milliseid teenuseid on tal õigus saada. Kahtlemata on suurroll ühiskonnal – kuidas aidata ja pakkuda sotsiaalset jamajanduslikku toetust vastavalt vajadustele. (Rästas, 2000.)
Perekonna toetamine peaks alguse saama juba puudega lapse varajases eas, sest ka puudega laps on õpivõimeline ning arenemisvõimeline.Sellega tuleb aga algust teha juba varakult, et mitte õiget aegamööda lasta. Osade lasteaias käivate laste arengusse sekkumine onjäänud hiliseks – lapse valed asendid, käitumismustrid onkinnistunud, puuduvad iseteeninduse harjumused. Seega on lapsearendamise ja õpetamise seisukohast väga oluline leida sobiv koolieelne lasteasutus – erilasteaed või tavalasteaed. (samas, 3.)
Iga laps, sealhulgas ka vaimupuudega laps, teeb oma arenguprotsessisläbi samm-sammult kogu inimsoo ajaloolise arenemise tee, temakehalise ja vaimse arengu, aga selle tee läbimise kiirused onerinevad. Iga laps on kordumatu, täiesti omanäoline. (Rästas,2000.)
Oluline on meeles pidada, et vaimupuudega lapsesse suhtutagu alatimitte vanuse, vaid arenguastmele vastavalt. Puudega laste õpetamiselon oluline arvestada lapse vanust ja arengutaset. Kooliealinevaimupuudega laps on tavaliselt oma arengulise vanuse poolesteelkooliealise lapse eas. Seda silmas pidades tuleb valida sobivaraskusastmega tegevused ja meetodid lapse õpetamiseks. (Rästas,2000, 4.)
Vaimupuudega lapsed vajavad kõike seda, mida teisedki lapsed:armastust ja lähedust, julgustust ja olemisrõõmu, mängu ja samapalju lapse arenguks sobivaid lelusid kui teisedki, ning kedagi, kesusub lapsesse, kes juhendab ja õpetab teda.
  • VAIMNE ALAARENG


    Vaimne alaareng pole eraldi kliiniline sündroom ega haigus, kuigisee võib tekkida haiguse või trauma tagajärjel. Wechsler kirjutaspoolsada aastat tagasi, et vaimne alaareng „pole haigus nagu tüüfusvõi leetrid , vaid pigem teatud terviklik tagajärg, millel ei oleüht kindlalt või selgelt nähtavat põhjust. Vaimselt alaarenu ei põe mingit haigust, vaid ta on isik, kes mõistuse puuduliku arengutõttu ei ole võimeline oma keskkonnas toime tulema ilma spetsiaalsehoolitsuseta, koolituseta ja vahel ka hooldusasutuses olemata.(Linna, 2004.)
    Vaimset alaarengut peeti kaua salapäraseks seisundiks, millega onseotud üleloomulike jõudude toime. Esimene, kes vaimselealaarengule teaduslikus mõttes tähelepanu pööras, oli prantsusearst M. G. Itard, kes 1801. aastal avaldas teose De l`Educationd`un Homme Sauvage. (samas, 5).
  • Definitsioon


    Vaimse alaarengu definitsioonid , nagu ka nimetused, on aja jooksulmuutunud. Mental retardation ja mental deficiency
  • Vasakule Paremale
    Vaimupuue-õpimapp #1 Vaimupuue-õpimapp #2 Vaimupuue-õpimapp #3 Vaimupuue-õpimapp #4 Vaimupuue-õpimapp #5 Vaimupuue-õpimapp #6 Vaimupuue-õpimapp #7 Vaimupuue-õpimapp #8 Vaimupuue-õpimapp #9 Vaimupuue-õpimapp #10 Vaimupuue-õpimapp #11 Vaimupuue-õpimapp #12 Vaimupuue-õpimapp #13 Vaimupuue-õpimapp #14 Vaimupuue-õpimapp #15 Vaimupuue-õpimapp #16 Vaimupuue-õpimapp #17 Vaimupuue-õpimapp #18 Vaimupuue-õpimapp #19 Vaimupuue-õpimapp #20
    Punktid 50 punkti Autor soovib selle materjali allalaadimise eest saada 50 punkti.
    Leheküljed ~ 20 lehte Lehekülgede arv dokumendis
    Aeg2015-03-07 Kuupäev, millal dokument üles laeti
    Allalaadimisi 73 laadimist Kokku alla laetud
    Kommentaarid 0 arvamust Teiste kasutajate poolt lisatud kommentaarid
    Autor Elise1988 Õppematerjali autor
    SISUKORD
    SISSEJUHATUS 3
    1. VAIMNE ALAARENG 5
    1.1. Definitsioon 5
    1.2. Vaimse alaarengu tasemed 6
    1.3. Põhjused 7
    1.4. Kui inimesel on vaimupuue 8
    2. VAIMUPUUEGA LAPS LASTEAIAS 10
    2.1. Varajane sekkumine 10
    2.2. Arendustegevus 11
    2.3. Individuaalne arenduskava 12
    2.4. Psühhosensoorne treening, mootoorika treening ja kommunikatsioon 14
    KOKKUVÕTE 16
    KASUTATUD KIRJANDUS 17
    LISA 1
    LISA 2

    Sarnased õppematerjalid

    thumbnail
    18
    docx

    ERIVAJADUSTEGA LASTE ARENGU TOETAMINE ENNE KOOLIIGA

    § 127. Lapsehoidjale ja temaga ühist eluruumi kasutavale isikule esitatavad nõuded (1) Lapsehoidja on füüsiline isik, kes lapsehoiuteenuse osutamise kestel last isiklikult hooldab ja arendab ning tagab tema turvalisuse. (3) Isikul peab lapsehoidjana tegutsemiseks olema kutseseaduse alusel välja antud lapsehoidja kutsetunnistus. PUUETEGA INIMESTE SOTSIAALTOETUSTE SEADUS (1999) : § 2. Mõisted: (1) Puue on inimese anatoomilise, füsioloogilise või psüühilise struktuuri või funktsiooni kaotus või kõrvalekalle. Käesoleva seaduse mõistes on puudel kolm raskusastet: 1) sügav puue on inimese anatoomilise, füsioloogilise või psüühilise struktuuri või funktsiooni kaotus või kõrvalekalle, millest tingituna vajab isik pidevat kõrvalabi, juhendamist või järelevalvet ööpäevaringselt;

    Psühholoogia
    thumbnail
    16
    docx

    Vaimupuudega lapse olemus ja puude põhjused. Väärtushinnangud vaimupuudega inimestest.

    alla 6 eluaastat F73 ­ sügav vaimne alaareng IQ ­ alla 20; psüühiline vanus - alla 3 eluaastat F78 ­ muu täpsustatud vaimne alaareng F79 ­ täpsustamata vaimne alaareng. (Lõnnqvist & Hekkinen & Henrikson & Marttunen & Partonen, 2006) Vaimu- ja või liitpuuded on lai mitmeti määratlev kategooria. Ebalev määratlus on seotud ka asjaoluga, et mõõdukale, eriti aga raskele ja sügavale vaimupuudele lisandub sageli, kuid mitte alati mõni lisapuue. Teiselt poolt kaasneb vaimupuue sageli raskete meele- ja kehapuuetega ning emotsionaal- või käitumisraskustega. Seetõttu on otstarbekas käsitleda raskeid sügavaid vaimupuudeid pigem koos liitpuuetega. (Kõrgesaar, 2002) Kerge vaimse alaarenguga lastel areneb kõne aeglasemalt kui teistel. Nad saavutavad iseteeninduse oskuse, samas praktilistes oskustes on nad aeglasemad kui teised lapsed. Nende käitumine võib olla väga erinev. Osad on väheaktiivsed, loiud, halva koordinatsioonitajuga, peenmotoorika on halb

    Alternatiivpedagoogika
    thumbnail
    12
    docx

    Erivajadustega laste arengu toetamine enne kooliiga konspekt

    Erivajadustega laste arengu toetamine enne kooliiga Erivajadustega laps vanuses 0-7a, arengukeskkonna mõjutegurid: Mõnikord erinevad lapsed võimetelt, taustalt ja isiksuseomadustelt sedavõrd, et nende arenguvajadusi on keeruline rahuldada harjumuspärasel viisil või tavakeskkonnas. Sel viisil avalduvaid erinevusi nimetataksegi laiemalt erivajadusteks. Kui erivajadused ilmnevad enne kooliiga, siis nimetatakse neid pikemalt arengulisteks erivajadusteks, koolieas aga hariduslikeks erivajadusteks. Seega on lapse erivajadusi võimalik määratleda üksnes tema arengu põhjaliku tundmaõppimise järel ja konkreetset kasvukeskkonda arvestades. Lapse abistamiseks ja arendamiseks ei piisa tema puuete või häirete diagnoosimisest arsti de poolt, suuremat tähelepanu tuleb pöörata lapse olemasolevate oskuste hindamisele, keskkonna võimaluste arvestamisele ja koostööle täiskasvanute vahel. Koolieelses eas avalduvad eakohase arengu korral järgmised juhtivad tegevused: • imikuiga (0

    Eripedagoogika
    thumbnail
    48
    docx

    ERIVAJADUSEGA LAPS LASTEAIAS 1

    digar.ee/cgi-bin/dea?a=d&d=opetajateleht20090605.1.16 j. Leelo Tiisvelt: erivajadusega laps tavaklassis? Jah, see on normaalne. Kaasav haridus astub Eestis esimesi samme ja on selge, et tahtes kasvada tervemaks, tugevamaks ja taiplikumaks ühiskonnaks, ei ole meil teist teed, kui sellega sügavamalt edasi tegeleda, kirjutab Randvere kooli direktor Leelo Tiisvelt. Haridusliku erivajadusega on õpilane, kelle andekus, õpiraskused, terviseseisund, puue, käitumis- ja tundeeluhäired vm toovad kaasa vajaduse teha muudatusi või kohandusi õppe sisus, õppeprotsessis, õppe kestuses jne. Ehk lühidalt – nad vajavad abi, mida tavaline õpilane ei vaja, ja toetust, mida tavaline õpetaja sageli ei suuda pakkuda. Kaasava hariduse põhimõtete järgi peaks iga laps saama kvaliteetse hariduse kodu lähedal asuva kooli tavaklassis koos tavaliste õpilastega. Sama selge on, et

    Alushariduse pedagoog
    thumbnail
    9
    pdf

    Liitpuue

    Liitpuue Struktuur: 1. Liitpuue - mis see on? Liitpuue on seisund, mil inimesel on vähemalt kaks puuet. Puue on organismi struktuuri või funktsiooni puudumine või anomaalia, mis segab või aeglustab inimese tavalist arengut ja/või funktsioneerimist. Liitpuuet kirjeldades on võimalik eraldi välja tuua põhipuue ja kaasnevad puuded, näiteks: põhipuue - vaimupuue + kaasnevad puuded liikumispuue ja nägemispuue. 2. Liitpuude määratlus Liitpuude määratlust ei saa samastada haigusega, vaid erinevad haigused ja häired võivad põhjustada liitpuude. Vaimupuude põhjuseks on tihti ajukahjustus või muutused ajustruktuurides, mis võivad lisaks vaimupuudele põhjustada ka teisi häireid ja kahjustusi. Neist sagedamini esinevad: - epilepsia - tserebraalparalüüs - meelepuue 3. Liitpuude näited

    Meditsiin
    thumbnail
    9
    docx

    Lapsehoidja kutseeksami küsimuste vastused kordamiseks

    LAPSE EALE VASTAV TOITUMINE 1. Imiku põhitoit kuni aastaseks saamiseni on rinnapiim. 2. Laps on valmis lisatoitu sööma, siis kui laps hoiab hästi pead, tahab lusikast toitu võtta, istub toe najal ning tahab koos teistega laua ääres süüa. 3. Ühe nädala jooksul võib pakkuda vaid üht lisatoitu korraga. 4. Iga uue lisatoidu pakkumist tuleb alati alustada väikesest, ühe teelusikatäie suurusest kogusest, edaspidi suurendada järk-järgult. 5. Imiku toit ei tohi olla väherasvane või rasvavaba, kuna rasvad on vajalikud närvisüsteemi, aju, silmade, veresoonte arenguks ning kaitsevad last nakkuste eest. 6. Imiku toidu maitsestamiseks võib lisada erinevad maitsetaimed, näiteks till, petersell, seller. 7. Gluteenivabad toit tähendab seda, et toidus ei ole nisu, rukkist, otra ja kaera. Ning lapsed peaksid saama gluteeni ehk nisu, otra ja rukist sisaldavaid roogi pärast kuuekuuseks saamist. 8. Väik

    Lapsehoidja
    thumbnail
    5
    docx

    Varajane sekkumine Soomes - referaat

    Varajane sekkumine Soomes Sirle Veider Referaadi teemaks on varajane sekkumine meie põhjanaaberriigis Soomes. Esmalt antakse ülevaade olulistest varajase sekkumise alastest õigusaktidest ja poliitilistest muudatustest enne ja pärast 2004. aastat, seejärel tutvustatakse Soome varajase sekkumise süsteemi üldisemas mõttes ning kitsamas tähenduses saab sellest aimu väikelapse psüühikahäire näite varal. Soome on Euroopa Eripedagoogika Arendamise Agentuuri üks liikmesriikidest. Agentuuri poolt koostatud raporti järgi oli Soomes enne 2004. aastat seitse seadust/määrust, mis käsitlevad kas vähemal või rohkemal määral varajast sekkumist. 1972. aastal anti välja rahva tervise seadus, millele järgnesid laste päevahoiu seadus (1973), vaimse puudega inimeste eriteenuste seadus (1977), sotsiaalhoolekandeseadus (1982), puuetega inimeste sotsiaalhoolekande, - teenuste ja ­abi sead

    Eripedagoogika
    thumbnail
    8
    docx

    ERIVAJADUSTEGA LAPSE VAJADUSED JA VÕIMALUSED REHABILITATSIOONIKS 1

    Teenustena toon välja erinevad teraapiavormid nagu: füsioteraapia, psühhoteraapia, tegevusteraapia, kõneteraapia, eripedagoogi nõustamine, liiva-, muusika-, mängu-, looma-, kirjandusteraapiad. Kõik need tugiteenused on väga arendavad, vajalikud ja kasulikud erivajadustega lastele, kuid kas need on kättesaadavad kõigile, kes seda vajaksid? Süsteemi miinusena näen ka veel seda, et vastavad tugiteenused on tasuta vaid neile lastele, kellele on ametlikult määratud puue, kuid palju on neid, kellel see protsess alles käimas või ootel, aga vastavatest teenustest oleks abi juba nüüd. Kokkuvõtteks saan öelda, et kogu protsess algab siiski varajase märkamisega, arengu vaatlustega ja arengu hindamisega. Nende tegevustega selgitatakse välja erivajadusega lapse vajadused ja seejärel saab hakata välja selgitama vajaduste parendamiseks võimalused. Kasutatud kirjandus: Häidkind, P. (2007). Erivajadustega lapsed lasteaias. Psühhosotsiaalse keskkonna

    Alushariduse pedagoog




    Kommentaarid (0)

    Kommentaarid sellele materjalile puuduvad. Ole esimene ja kommenteeri



    Sellel veebilehel kasutatakse küpsiseid. Kasutamist jätkates nõustute küpsiste ja veebilehe üldtingimustega Nõustun