Plaanid puhkusele minna? Võta endale majutus AirBnb kaudu ja saad 37€ kontoraha Tee konto Sulge
Facebook Like


Transpordi areng (0)

1 Hindamata
Punktid
 
Säutsu twitteris

Transpordi areng ja mõju 
maailmamajandusele
Koostaja : Ülle Liiber
Transpordi 
areng
Avaldatud  Creative  Commonsi litsentsi „Autorile 
viitamine  + jagamine  samadel tingimustel 3.0 
Eesti (CC BY-SA 3.0)“ alusel, vt 
http://creativecommons.org/licenses/by-sa/3.0/ee/
Koostanud: Ülle 
Avaldatud Creative Commons litsensi „Autorile v
Liiiita
m
in
e+ jagamine 
samadel tingimustel 3.0 Eesti (CC BY-SA 3.0) alusel vt 
http://creativecommons.org/licenses/by-sa/3.0/ee
Transpordi roll 
maailmamajanduse arengus
 Transpordi areng on tihedalt seotud ühiskonna arenguga.
 Transport on oluline lüli majanduse toimimises, mis võimaldab nii 
inimeste kui kaupade (info) kiiret liikumist ning ettevõtete ja 
regioonide spetsialiseerumist.
 Transpordi areng  mõjutab paljusid teisi eluvaldkondi. 
 Transporditehnoloogiate arengust on sõltunud tööstusettevõtete 
paigutus , põllumajanduse areng, linnade laienemine. 
 Transpordi areng on  eelduseks  globaliseerumisele.
 Globaalses maailmamajanduses kasvab  nõudlus  transpordile 
pidevalt, sest inimesed on aina liikuvamad ja kaupade veomahud 
ning –kaugused kasvavad kiiresti. 
 Seda on põhjustanud ka vedude hinna pidev alanemine tänu 
paremale ja säästlikumale tehnoloogiale. 
 Transpordi  toimimine  eeldab infrastruktuuri pidevat  arendamist
Vedude korraldamisega tegelev  logistika  on üha enam kujunemas 
veonduse  võtmeharuks.
Transport agraarühiskonnas
 Agraarühiskonnas toodeti peamiselt oma tarbeks, seega oli kaubavahetus 
väike.
 Maismaal kasutati veoloomade abi ( hobused , härjad), merel tuule jõudu.
 Kaubakogused olid väikesed ja liiguti aeglaselt.  Hobusega  läbiti 8-15 km 
tunnis, merel  laevaga  veidi kiiremini.
 Veeteed olid ainukesteks transpordisüsteemideks, jõgede äärsed linnad olid 
üksteisega rohkem  kontaktis .
 Kuna maismaatransport oli sel ajal väga ebatõhus, siis oli ka  kauplemine  
kohaliku tähtsusega. 
 Asustus  koondus  suurema küla või linna ümber  raadiusega  5 km (jalgsi tee 
kaugusele).
 Rahvusvaheliselt kaubeldi vaid luksusesemetega nagu  vürtsid , siid, vein 
jmt.
Kunagisi transpordivahendeid 
võib nüüd näha vaid 
muuseumis . Postitõld, mille 
teenust said kasutada vaid 
vähesed, peamiselt rikkamad 
inimesed.
http://muuseum.mnt.ee/postitold-3/
Siiditee  ja  araablaste  
mereteed
 Siiditee oli ida-lääne 
suunaline   u 6400 km 
pikkune  kaubateede 
võrgustik Hiinast 
Euroopasse.
 Peamisteks kaupadeks 
olid siid,  kuld , tee, vürtsid, 
ravimid, klaas, kangad, 
juveelid  jmt.
 Siiditee tippaeg oli 13. saj 
 Peale kaupmeeste reisisid Siiditeed  M
mö o
ö ngo
da kliate impeeriumi ajal. 
   palverändurid, misjonärid, sõdurid ja 
rändrahvad. 
 Siiditeed mööda levisid ka mitmesugused 
    tehnoloogiad , usulised ja filosoofilised 
õpetused, 
   kuid ka haigused.
 Siiditeed kasutati ligi 1500 aastat, selle 
tähtsus 
http://people.hofstra.edu/geotrans/eng/ch1en/conc1en/img/Sil
kro
  a d.
h p
adf
kkas vähenema pärast Mongolite 
impeeriumi
   lagunemist.
Eurooplaste varased laevad
 Karavell oli esimene läbimurre Euroopa meretehnoloogias. 
 Esimesed väikesed kolmemastilised karavellid ehitati 
Hispaanias ja Portugalis 13. saj.  Neisse  mahtus 5-6 meest, neid 
kasutati kalapüügil, rannikuäärseks kaubaveoks. 
 Karavellide kõrgajaks oli 1430-1530. aastad, kui kõikjal 
Euroopas kasutati neid kaubaveoks ja uute maade avastamisel. 
  Kuulsaimad  karavellid olid Nina ja  Pintamillega seilas 
Kolumbus
http://people.hofstra.edu/geotrans/inde
x.html
18. saj  koloniaalkaubandus  
Põhja-Atlandil
 18. saj  algul toimus Põhja-Atlandil aktiivne kaubandus 
emamaade ja kolooniate vahel. 
 Euroopast veeti Aafrika ja Ameerika kolooniatesse tööstustooteid, 
Lõuna- Ameerikast  veeti välja suhkrut,  puuvilju , Põhja-Ameerikast 
tubakat , karusnahkasid,  saematerjali (laevaehituseks) jm.
  Kiiresti hakkas laienema eurooplaste kolonisatsioon. Juhtivateks 
mereriikideks olid  Hispaania  ja  PortugalSuurbritannia
80% sisust ei kuvatud. Kogu dokumendi sisu näed kui laed faili alla

Logi sisse ja saadame uutele kasutajatele faili TASUTA e-mailile

Vasakule Paremale
Transpordi areng #1 Transpordi areng #2 Transpordi areng #3 Transpordi areng #4 Transpordi areng #5 Transpordi areng #6 Transpordi areng #7 Transpordi areng #8 Transpordi areng #9 Transpordi areng #10 Transpordi areng #11 Transpordi areng #12 Transpordi areng #13 Transpordi areng #14 Transpordi areng #15 Transpordi areng #16 Transpordi areng #17 Transpordi areng #18 Transpordi areng #19 Transpordi areng #20 Transpordi areng #21 Transpordi areng #22 Transpordi areng #23 Transpordi areng #24 Transpordi areng #25 Transpordi areng #26 Transpordi areng #27 Transpordi areng #28 Transpordi areng #29
Punktid 100 punkti Autor soovib selle materjali allalaadimise eest saada 100 punkti.
Leheküljed ~ 29 lehte Lehekülgede arv dokumendis
Aeg2015-02-04 Kuupäev, millal dokument üles laeti
Allalaadimisi 7 laadimist Kokku alla laetud
Kommentaarid 0 arvamust Teiste kasutajate poolt lisatud kommentaarid
Autor Aksin Õppematerjali autor

Lisainfo

Transpordi areng Araablestel!Ehk merteed pmt
Transpordi areng , Transpordi areng Araablestel , meretee , transport

Meedia

Kommentaarid (0)

Kommentaarid sellele materjalile puuduvad. Ole esimene ja kommenteeri


Sarnased materjalid

58
ppt
Transpordi areng
12
docx
Transport
1072
pdf
Logistika õpik
4
doc
Transport ja side
3
doc
Transport
1
odt
Transport
193
docx
Turismiettevõtluse lõpueksami märksõnade konspekt
937
pdf
Erakorralise meditsiini tehniku käsiraamat





Logi sisse ja saadame uutele kasutajatele
faili e-mailile TASUTA

Faili allalaadimiseks, pead sisse logima

Kasutajanimi / Email
Parool

Unustasid parooli?

UUTELE LIITUJATELE KONTO MOBIILIGA AKTIVEERIMISEL +50 PUNKTI !
Pole kasutajat?

Tee tasuta konto

Sellel veebilehel kasutatakse küpsiseid. Kasutamist jätkates nõustute küpsiste ja veebilehe üldtingimustega Nõustun