Plaanid puhkusele minna? Võta endale majutus AirBnb kaudu ja saad 37€ kontoraha Tee konto Sulge
Facebook Like

Toitumisõpetuse eksami küsimuste vastused (6)

4 HEA
Punktid

Esitatud küsimused

  • Mitu kcal energiat annab 1 g glükoosi ?
  • Millist toidusüsivesikut saab palju kartulist ?
  • Miks muutub leib kaua suus mäludes magusaks ?
  • Mitu g kiudaineid peaks inimene päevas toiduga saama, miks ?
  • Milliseid funktsioone on süsivesikutel inimese organismis ?
  • Mitu % päevasest toiduenergiast peaksid andma valgud (vahemik) ?
  • Kus neid leidub ?
  • Milliseid funktsioone on valkudel inimese organismis ?
  • Mitu % päevasest toiduenergiast peavad andma lipiidid (vahemik) ?
  • Mis vastavaid lipiide rohkem sisaldab ?
  • Milliseid funktsioone on lipiididel inimese oraganismis ?
  • Mitu kcal annab 1g lipiidide lagundamine lõpuni mitokondrites ?
  • Milliseid –happeid selleks vaja on ?
  • Millistes protsessides kaltsium organismis osaleb ?
  • Millistest toiduainetest saame seleeni ?
  • Milleks organism vajab magneesiumi ?
  • Milleks on vaja naatriumi ?
  • Mis on toiduhügieen ?
  • Mis on toiduseaduse eesmärk ?
  • Kes on riskirühmad toidust tingitud haigestumistele ?
  • Milline on mahetootmise kontrollsüsteem Eestis ?
  • Kuidas tagatakse mullaviljakus mahetootmises ?
  • Milliseid meetmeid rakendatakse taimekaitses ?
  • Millised on peamised erinevused mahe- ja tavaloomakasvatuses ?
  • Kuidas märgistatakse mahetooteid ?
  • Millal võib viidata mahetootmisele ?
  • Miks on mahetooted kallimad kui tavatooted ?
  • Milline peaks olema loomkatsetes ja inimuuringutes võrreldav sööt/toit ?
  • Millises vanuses toiduallergiad tavaliselt avalduvad ?
  • Millistest toiduallergiatest võib „välja kasvada“ ?
  • Milline toiduallergia võib jääda terveks eluks püsima ?
  • Mis põhjustab laktoositalumatust ?
  • Mis põhjustab II tüüpi diabeeti ?
  • Kuidas suurendada liikumist ?
  • Milline on sinu kehamassiindeks ?
  • Kuidas peaks sportlane treenigu ajal vedelikku tarbima ?
 
Säutsu twitteris
Toidusüsivesikud:
1. Mitu kcal energiat annab 1 g glükoosi? 4,1 kcal
2. Millist toidusüsivesikut saab palju kartulist? tärklis
3. Mitu % päevasest energiast peaks andma toidusüsivesikud (vahemik)? 55-60%
4. Miks muutub leib kaua suus mäludes magusaks ? amülaas lõhustab tärklist ja saadusteks on maltoos
5. Tärklis on
a) monosahhariid
b) disahhariid
c) polüsahhariid
6. Milline hormoon on vajalik glükoosi transpordiks läbi rakumembraanide ? insuliin
7. Mitu g kiudaineid peaks inimene päevas toiduga saama, miks?
Päevas peab
täiskasvanud inimene saama 25–35 g kiudaineid. suurendavad toidukördi mahtu, tekitades sellega täiskõhutunde, 
 - kiirendavad toidumassi edasiliikumist peensooles ,
 - aitavad vältida kõhukinnisust ja võivad ennetada mõningaid vähivorme,
 - soodustavad kolesterooli väljutamist organismist,
 - aeglustuvad glükoosi imendumist, vältimaks veresuhkru taseme liiga kiiret tõusu.
8. Milliseid funktsioone on süsivesikutel inimese organismis?
• on organismi põhiliseks energiaallikaks: 1 gramm süsivesikuid = 4,1 kcal,
• kuuluvad rakkude ja kudede koostisesse,
• määravad veregrupi,
• kuuluvad paljude hormoonide koostisesse,
• omavad kaitsefunktsiooni antikehade koostises,
• neil on inimorganismis varuaine roll – maksas ja lihastes talletatav glükogeen on ajutine glükoosi tagavara , mida organism saab vastavalt vajadusele hõlpsasti kasutada,
•  kiudained  on vajalikud seedesüsteemi korrashoidmiseks.
9. Kas sportlase toidus peaksid süsivesikud moodustama väiksema osakaalu kui tavainimese toidus, kui siis millises vahekorras peavad sportlase toidus olema esindatud süsivesikud valgud ja lipiidid energia saamise seisukohast ?
Sportlastel on soovitav saada kogu energiavajadusest rasvadest 20-35 %, süsivesikutest 55-65 % ja valkudest 15-20 %
10. Mitu g süsivesikuid peaks inimene toiduga saama, kui ta päevane energiavajadus on 2000 kcal? Arvuta, kui 1g süsivesikuid annab 4,1 kcal.
kui ainult süsivesikutest päevane energia siis (2000/4,1=487,8g)
kui on ka valgud ning rasvad mängus siis (0,55*2000/4,1= 268,3g kuni 0,60*2000/4,1= 292,7g)
11. Kuidas lagundatakse toiduga saadavad süsivesikud ja millistes seedesüsteemi osades need imenduvad?
süsivesikud lagundadakse glükoosiks ja see imendub kaksteistsõrmiksooles. Lagundajateks on amülaas ja pankrease ensüümid.
12. Millises raku organellis lagundatakse süsivesikud energia saamise eesmärgil?
mitokondri maatriksis
13. Millised molekulid toimivad organismis toitainete metaboliseerimisel vabaneva energia kandjatena? Molekuli nimetus
ATP adeniintrifosfaat
Toiduvalgud:
1. Mitu % päevasest toiduenergiast peaksid andma valgud (vahemik)? 10-15%
2. Millistest teguritest sõltub inimese päevane energiavajadus (loetle vähemalt 3)?
1)Organismi põhiainevahetuse energiakulu
2)Toidu seedimise ja omastamise energiakulu 3)Kehalise aktiivsuse energiakulu
3. Miks mõnda aminohapet nimetatakse asendamatuks, nimeta asendamatuid aminohappeid ja kus neid leidub?
sest neid organism ei ole suuteline sünteesima, metioniin , isoleutsiin, leutsiin ,lüsiin,fenüülalaniin,treoniin,trüpofaan,valiin,histidiin,türosiin,selenotsüsteiin
4. Kuidas lagundatakse organismis toiduga saadud valgud, seedesüsteemis, energia saamiseks?
valke lagundavad peptidaasid (pepsiin + kõhunäärme ensüüm trüpsiin) ning valgud lagundatakse aminohapeteks. need imenduvad maos ja kaksteistsõrmiksooles
5. Milliseid funktsioone on valkudel inimese organismis?
Valkudele kuulub tähtis roll organismi ehituses ja talituses
Valkudega on seotud kõik organismi elutähtsad funktsioonid: toitumine, hingamine , kasvamine, pärilikkus, paljunemine jne.
• vajalikud organismi kasvuks ja ehituseks,
• peaaegu kõik ensüümid ning osad hormoonid on valgulise koostisega,
• osalevad aktiivselt antikehade tootmises ja tagavad organismi tugeva ning toimiva immuunsüsteemi, 
• osalevad paljude ühendite transpordis ,
6. Mitu kcal energiat saab 1g valkude lõpuni lagundamisest mitokondrites? 4,2 kcal
Toidulipiidid:
1. Mitu % päevasest toiduenergiast peavad andma lipiidid (vahemik)? 25-30%
2. Kuidas peaksid toidus jaotuma küllastatud lipiidid, monoküllastamata ja polüküllastamata lipiidid? Too näide mõnest toiduainest, mis vastavaid lipiide rohkem sisaldab?
Toidurasvad peaksid katma 25–30% toiduenergiast, sh:
• küllastunud rasvhapped ja trans-rasvhapped kokku mitte 10%;
• monoküllastumata rasvhapped 10–15%;
• polüküllastumata rasvhapped 5–10%, sh asendamatud polüküllastumata rasvhapped vähemalt 3% toiduenergiast.
Küllastunud rasvhapped
või, juust, liha, lihatooted (viinerid, sardellid , hamburgerid), täispiim ja - jogurt (kõrge rasvasisaldusega), kondiitritooted , kõvad margariinid , pekk, rasv praadimiseks, palmi - ja kookospähkli õli
Monoküllastumata rasvhapped
Oliivid , rapsiseemned, pähklid (pistaatsia, mandlid , sarapuu, pekaanpähklid), arahhis ja neist valmistatud õlid ning avokaado
Omega-3 polüküllastamata rasvhapped
Lõhe, heeringas , forell ja rapsiseemned, sojaoad, linaseemned ning neist valmistatud õlid.
Omega-6 polüküllastumata rasvhapped
Päevalilleseemned, nisuidud, seesamiseemned, pähklid, sojaoad, mais ja neist valmistatud õlid ning mõned margariinid.
Transrasvhapped
Mõned küpsetamis- ja praadimisrasvad (nt. hüdrogeenitud taimseid õlisid sisaldavad), mida kasutatakse pagaritoodetes: küpsistes, tortides, pirukates.
3. Milliseid funktsioone on lipiididel inimese oraganismis?
põhiülesandeks on energia saamine ning säilitamine,
• annavad toiduenergiat: 1 g rasva = 9,3 kcal,
• nad on asendamatute polüküllastumata rasvhapete allikas,
• nad on rasvlahustuvate vitamiinide allikaks ning samaaegselt soodustavad nende imendumist,
• võtavad osa kasvuprotsesside ja muu elutegevuse reguleerimisest,
• fosfatiidid ehk liitlipiidid , mille koostises on peale rasvhapete ja glütserooli lämmastikalused ja fosforhape, kuuluvad kõikide kudede ja rakkude koostisesse, suuremal hulgal on neid närvikoes ja ajurakkudes
kolesterool on vajalik sapphapete , suguhormoonide ning D-vitamiini sünteesiks organismis
Rasvad on vajalikud, kuid õiges koguses ja omavahel õiges vahekorras.
4. Mitu kcal annab 1g lipiidide lagundamine lõpuni mitokondrites?
9,3 kcal
5. Kuidas lagundatakse rasvad seedesüsteemis ja millises seedesüsteemi osas rasvade komponendid imenduvad, milliste ensüümide kaasabil lagundatakse?
rasvu lagundavad lipaasid ja sapivedelik emulgeerib rasva gloobulid. imenduvad peensoolest lümfi
6. Kuidas läbivad peensoole seina vees lahustumatud rasvade komponendid, milliseid – happeid selleks vaja on? sapphappeid????
7. Kas lipiididevaene dieet (üldse mitte lipiide sisaldav) dieet on võimalik ja milliseid tagajärgi see oraganismis võib avaldada (too vähemalt 2 näidet)?
Võimalik oleks aga sellega kaasnevad naha hädad, rasvlahustuvate vitamiinide puudus, asendamatatute rasvhappete puudus.
Vitamiinid :
1. Vitamiinid. kirjelda lahustuvust, milleks organismis vajalik, millised on puuduse sümptomid või tagajärjed, kas organismis säilib varu või mitte, millistes toiduainetes leidub:
A –rasvlahustuv, nägemisprotsessiks, limaskestade naha, embrüo, kõhrkoe, spermide luukoe jm rakkude arenguks. Antioksüdantse toimega, vähivastane toime; kasvamiseks ning organismi kudede taastootmiseks, 
• naha ja juuste tervise tagamiseks, 
• limaskestade kaitseks infektsioonide eest,
• kaitseks õhus esinevate saasteainete vastu,
• nägemiseks, aitab nt. kanapimeduse puhul,
• luudele ja hammastele,
• vereloomele,
• suguorganite arenguks,
• kolesterooli ainevahetuseks , muutes selle suguhormoonideks,
• maomahlade sekretsiooni ergutamiseks, mis on vajalik valkude täielikuks seedumiseks,
• sest ß-karoteenirikas toit (mitte toidulisanditest saadud ß- karoteen ) vähendab riski haigestuda kopsuvähki.
 Selle vitamiini defitsiit ohustab eeskätt ühekülgselt toituvaid inimesi ja ka kasvueas lapsi. A-vitamiini teke karotenoididest on häiritud suhkruhaiguse ja kilpnäärme vaegtalitluse korral, imendumis- ja salvestamishäired on tüüpilised maksatsirroosi, sapijuhade sulgumise, jämesoolehaavandite puhul. Vaegus võib kujuneda ka hingamisteede nakkuste ja kopsupõletiku järel. 
A-vitamiini vaeguse esmatunnus on nägemishäire hämaruses ehk kanapimedus. Defitsiidi süvenedes muutub silm kuivaks ja nakkustundlikuks. Haigustekitajad võivad põhjustada lõpuks pimedaks jäämise: arengumaades kaotab seetõttu nägemise väga palju lapsi. 
varu säilib rasvkoes , maksas
kala- ja loomamaks , või, karotenoidid ; Parimateks A-vitamiini allikateks on maks, piimatooted (juust, või); karotenoidid – kollased ja oranžid puu- ja köögiviljad ( porgand , paprika , tomat, apelsin , papaia)
  • C –vesilahustuv;  rasvhapete ja A-, D-, E-, B1-, B2-vitamiinide oksüdatsiooni vähendamiseks ning kaitsmaks valke, rasvu, süsivesikuid ja nukleiinhappeid (RNA, DNA) vabade radikaalide kahjuliku toime eest,
    • organismi vastupanuvõime tõstmiseks, kevadväsimuse ja stressi peletamiseks,
    • ühendavate kudede moodustamiseks nahas ja luudes , mis aitab säilitada veresoonte elastsust,
    • aminohapete (fenüülalaniini, türosiini) ainevahetuses, 
    • vähendamaks nitrosoamiinide teket,
    foolhappe ja B12-vitamiini ainevahetuseks,
    • aju normaalseks funktsioneerimiseks,
    • steroidhormoonide sünteesi mõjutamiseks ja sapphappe tekkimiseks kolesteroolist ning vere kolesteroolitaseme tasakaalustamiseks,
    • luude vastupidavuse, tervete hammaste ja igemete tagamiseks,
    • raua omastumise suurendamiseks teraviljatoodetest. naha, igemete, kapillaaride, hammaste, luude
    ja sidekoe talitluseks ; virgatsainete sünteesiks, sapphappe sünteesiks kolesteroolist, steroidhormoonide sünteesiks, peamine antioksüdant veres, pärsib nitrititest nitrosoamiinide teket, immuunsõsteemi tugevdav , kiirendab paranemisprotsesse; Vajatakse naha, igemete, kapillaaride, hammaste, sidemete ja luude normaalseks funktsioneerimiseks.
  • Kollageeni  ja elastiini sünteesi ensüümide kofaktorina on vajalik sidekoe normaalseks arenguks ja funktsioneerimiseks ning haavade paranemiseks.
  • On oluline mitmetes hüdroksüülimistes: nt. neuromediaatorite, karnitiini, sapphapete ja steroidide sünteesis.
  • On keskne vesilahustuv antioksüdant veres ja rakkudes: osaleb vitamiin E algvormi taastamises, kaitseb vitamiini A, riboflaviini, foolhapet, tiamiini, pantoteenhapet ja hemoglobiini oksüdatsiooni eest ning pärsib nitroosamiinide teket seedekulglas . Vabade radikaalide püüdmisel tekib L-askorbaadist L-askorbüülradikaal, mis konverteeritakse dehüdroaskorbiiniks, mis omakorda võib GSH toimel redutseeruda tagasi L-askorbaadiks.
  • Osaleb ka ravimite biotransformatsioonis, mõjutades tsütokroom P450 mõnede isovormide sünteesi ER-s (endoplasmaatiline retiikulum ).
  • Stimuleerib Fe2+ imendumist ja raua vabanemist transferriinist (seega ka raua kasutamist).
  • Soodustab foolhappe koensüümse vormi (THF) teket.
  • Tugevdab immuunsüsteemi.

Normaalse ja tervisliku toitumise korral ei teki. Defitsiit tekib aga kergesti alkohoolikutel, suitsetajatel ja antibiootikumide tarbimisel. Mõõduka defitsiidi tunnused:
  • sinised laigud kehal;
  • kerge  aneemia ;
  • kahvatud igemed ;
  • valusad liigesed ;
  • haavade aeglane paranemine.

Tõsise defitsiidiga kaasneb:
  • skorbuut, mida iseloomustavad lihasnõrkus, kapillaaride katkemised, hemorraagia , tursed , katkised põletikulised igemed ja hammaste väljalangemine, raskesti paranevad haavad (armkoe rabestumine), kergesti murduvad luud , kõhulahtisus;
  • osteoporoos ;
  • tugev aneemia.

varusid pole
mustsõstra ja kibuvitsa marjad , jõhvikas kapsas ,
paprika, pähklid, tsitrused
Parimateks C-vitamiini allikateks on marjad, puu- ja köögiviljad, nt mustsõstrad, astelpaju, kiivi , paprika, tsitruselised , kaalikas ja kartul .
B1-vesilahustuv
süsivesikute lõhustamiseks >närvirakkude talitluseks, virgatsainete tekkeks, närviimpulsside edastamiseks, ajutegevuseks ja mälu talitluseks, rasvhapete ja aminohapete lõhustamiseks, soolhappe sünteesiks;  organismi ainevahetuses energia tootmiseks, kuna ta aitab organismil vabastada süsivesikutest energiat, 
• närvisüsteemi, lihaste ning südame normaalseks funktsioneerimiseks,
• soolestiku peristaltika ergutamiseks ja söögiisu stabiliseerimiseks, 
• lastel kasvamiseks, 
• lihaste toonuse hoidmiseks ja tõstmiseks,
• õppimisvõime parandamiseks.
Defitsiiti normaalse toitumise ja tervislike eluviiside puhul ei esine. Kuna tiamiini vajavad mitmed metabolismi võtmeensüümid, siis häirib tema defitsiit väga tugevasti glükoosi ehk veresuhkru lõhustamist metaboolse energia saamiseks, samuti rasvhapete ja aminohapete lõhustamist.
Eeskätt just glükoosi katabolismi sügavast häirumisest on põhjustatud tõsised närvitalitluse häired tiamiini puudusel , sest närvikude ei saa sellisel juhul oma põhilist energiasubstraati, glükoosi, normaalsel viisil kätte ja tekivad toksilised vaheühendid, mis kuhjuvad.
Transketolaasi häire pärsib ka nukleotiidide sünteesi (väheneb  riboos -5-fosfaadi teke).
Kestev alkoholi, kohvi ja musta tee tarbimine, suitsetamine ja antibiootikumide kasutamine tekitab mõningase defitsiidi. Defitsiiti võib tekitada ka kestev väga rohke suhkru tarbimine.
Tiamiini normaalset funktsioneerimist
80% sisust ei kuvatud. Kogu dokumendi sisu näed kui laed faili alla
Vasakule Paremale
Toitumisõpetuse eksami küsimuste vastused #1 Toitumisõpetuse eksami küsimuste vastused #2 Toitumisõpetuse eksami küsimuste vastused #3 Toitumisõpetuse eksami küsimuste vastused #4 Toitumisõpetuse eksami küsimuste vastused #5 Toitumisõpetuse eksami küsimuste vastused #6 Toitumisõpetuse eksami küsimuste vastused #7 Toitumisõpetuse eksami küsimuste vastused #8 Toitumisõpetuse eksami küsimuste vastused #9 Toitumisõpetuse eksami küsimuste vastused #10 Toitumisõpetuse eksami küsimuste vastused #11 Toitumisõpetuse eksami küsimuste vastused #12 Toitumisõpetuse eksami küsimuste vastused #13 Toitumisõpetuse eksami küsimuste vastused #14 Toitumisõpetuse eksami küsimuste vastused #15 Toitumisõpetuse eksami küsimuste vastused #16 Toitumisõpetuse eksami küsimuste vastused #17 Toitumisõpetuse eksami küsimuste vastused #18 Toitumisõpetuse eksami küsimuste vastused #19 Toitumisõpetuse eksami küsimuste vastused #20 Toitumisõpetuse eksami küsimuste vastused #21 Toitumisõpetuse eksami küsimuste vastused #22 Toitumisõpetuse eksami küsimuste vastused #23 Toitumisõpetuse eksami küsimuste vastused #24 Toitumisõpetuse eksami küsimuste vastused #25 Toitumisõpetuse eksami küsimuste vastused #26 Toitumisõpetuse eksami küsimuste vastused #27
Punktid 100 punkti Autor soovib selle materjali allalaadimise eest saada 100 punkti.
Leheküljed ~ 27 lehte Lehekülgede arv dokumendis
Aeg2011-12-23 Kuupäev, millal dokument üles laeti
Allalaadimisi 123 laadimist Kokku alla laetud
Kommentaarid 6 arvamust Teiste kasutajate poolt lisatud kommentaarid
Autor huntliba Õppematerjali autor

Lisainfo

Mõisted


Kommentaarid (6)

kveri profiilipilt
kveri: Super, väga põhjalik konspekt õppimiseks!
09:32 06-12-2018
trr profiilipilt
trr: Väga korralik ja hea ülevaade.
14:49 18-12-2012
ivaat12 profiilipilt
ivaat12: Põhjalik ülevaade.
22:16 08-07-2012


Sarnased materjalid

31
doc
KORDAMISKÜSIMUSED inimese toitumisõpetus
9
doc
Eksami küsimused & vastused
62
doc
Toiduained
44
doc
Toit
34
doc
Kordamisküsimuste vastused
13
docx
Inimese toitumisõpetus
33
docx
Koka kutseeksami küsimused ja vastused
26
docx
Koka eksamiküsimused vastustega



Faili allalaadimiseks, pead sisse logima
Kasutajanimi / Email
Parool

Unustasid parooli?

UUTELE LIITUJATELE KONTO MOBIILIGA AKTIVEERIMISEL +50 PUNKTI !
Pole kasutajat?

Tee tasuta konto

Sellel veebilehel kasutatakse küpsiseid. Kasutamist jätkates nõustute küpsiste ja veebilehe üldtingimustega Nõustun