Plaanid puhkusele minna? Võta endale majutus AirBnb kaudu ja saad 37€ kontoraha Tee konto Sulge
Facebook Like

Tervislik toitumine (0)

1 HALB
Punktid

Esitatud küsimused

  • Missugune on tervislik toit ?
 
Säutsu twitteris
Toitu terviseks
Maailmas on palju rahvaid ja väga palju erinevaid toitumistavasid. Uuemal ajal on aga kunagised traditsioonilised toitumisviisid üha rohkem taandunud, asendudes järjest enam universaalse, arenenud riike iseloomustava toitumisviisiga, mida on nimetatud ka toidusedeli „läänestumiseks”. Mitmed uurijad on toitumisviisi „läänestumist” otseselt seostanud üha massilisema haigestumisega varem suhteliselt harva esinenud tõbedesse, nagu näiteks südamehaigused, diabeet , vähk, reumatoidartriit , podagra ja mitmed teised. Küllap annab see märku tõsiasjast, et traditsiooniliste toitumistavade hülgamisega on ühtlasi toimunud ka eemaldumine tervislikust toitumisest.
 
TERVISLIK TOIT
 
Missugune on tervislik toit? Tuleb silmas pidada, et peale päeva jooksul söödud toidu koguse on tähtis tähelepanu pöörata ka toidu kvaliteedile – tervislikum on tarbida mahetoitu ja täisteraviljast tooteid ning kõrgekvaliteedilist valku kvaliteetsete liha ja piimatoodete näol. Koguseliselt kõige rohkem tuleks tarbida köögivilju ja puuvilju , sest need sisaldavad lisaks muudele kasulikele ühenditele ka näiteks vähki ärahoidvaid fütotoitaineid. Kõige üldisemad soovitused oleksid järgmised (toodud on näidisvalik ühe päeva kohta, 1 klaasitäis on umbes 200-240 ml):
 
  • Köögivilju soovitatakse tarbida koguses, mis vastab umbes 5 klaasitäiele, millest pool peaks olema toores köögivili ja osa toorest köögiviljast on soovitav tarbida mahlana.
  • Puuvilju kaks klaasitäit peeneks hakituna või 400g 100%-list mahla, üks klaasitäis kuivatatud puuvilja või 3-4 keskmise suurusega puuvilja päevas.
  • Kaunvilju üks kuni poolteist klaasitäit päevas.
  • Täisteraviljaleiba 3 viilu, või siis selle asemel poolteist klaasitäit putru või helbeid , keedetud pastat või täisteri, või siis seitse supilusikatäit jahu või jahutooteid.
  • Rasvavajaduse rahuldamiseks vajab inimene päevas ¼ klaasitäit pähkleid või seemneid ja 2 supilusikatäit õli.
  • Kõrgekvaliteedilist valku vajatakse 2-3 portsjonit päevas. Selle kindlustab kvaliteetne liha, kala, muna jms. Ühe portsjoni suurus on umbes mängukaardisuurune tükk liha ehk umbes 100g.
  • Piima, jogurtit või kodujuustu 1-2 klaasitäit või juustu 30-60g.

 
Selline toiduvalik annab umbes 2000-kalorilise energiakoguse.
 
Kõige tähtsam toiduaine on köögivili. Köögivilja ingliskeelne vaste vegetable tuleneb ladinakeelset sõnast elustama, virgutama. Köögiviljad annavad meile elu, kindlustavad meid peaaegu kõikide vajalike toitainetega, nad on vitamiinide, mineraalainete, süsivesikute ja valkude allikad, sisaldavad ka vähivastaseid fütotoitaineid. Kunagi ei tohi ära visata köögiviljade keeduvett, sest paljud toitained eralduvad keetes keeduvette. Seda vett võib kasutada puljongina, või siis tuleks toitainete säilimise eesmärgil eelistada hoopis aedviljade aurutamist.
 
Puuviljad on ideaalsed suupisted ja magustoidud .
 
Puu- ja köögiviljad sisaldavad vähivastaseid fütotoitaineid. Nad sisaldavad piltlikult öeldes vähivastast kokteili . Vähi tekkimine võib olla nende ebapiisavas koguses tarbimise tagajärg.
 
Õigustamatult vähe tarbitakse kaunvilju (herned, oad, läätsed). Võrreldes teraviljaga annavad oad niisama palju kaloreid , kuid sisaldavad 2-4 korda rohkem valku ning on rikkamad lahustumatute kiudainete poolest, mis on olulised kolesteroolitaseme langetamisel ja veresuhkru stabiliseerimisel. Oad säilitavad oma tervislikkuse ka konserveerituna, olles niimoodi mugavad toiduks kasutada.
 
Valge jahu, valge saia ja valge riisi asemel tuleks eelistada täisteraleiba, muid täisterajahust tooteid ja pruuni või täisterariisi. Need on kasulikumad, kuna sisaldavad rohkem toitaineid – eeskätt liitsüsivesikuid, kiudaineid, magneesiumi ja teisi mineraale ning B-vitamiine. Täisteraviljarikas toit aitab nii ravida kui ka ära hoida diabeeti, südamehaigusi ja vähki.
 
 
TOIDURASVAD
 
Paljusid haigusi seostatakse toidu liiga kõrge rasvasisaldusega, eriti küllastatud rasvade ja kolesterooliga (vähk, südamehaigused ja insult ). Toidurasvast saadavad kalorid peavad päevasest kalorite hulgast moodustama 25-30%. Tervislik on niisugune toitumine, kus enamus kaloritest ja rasvadest saadakse taimsetest allikatest, sealhulgas taimsetest õlidest. Pähklid ja seemned sisaldavad küll palju rasva ja annavad palju kaloreid, kuid need rasvad koosnevad peamiselt tervislikest polüküllastamata rasvhapetest.
Et süüa tervislikult, peab jälgima nii rasva koostist kui ka selle kogust toidus. Päris ilma rasvata või liiga vähese rasvasisaldusega toit ei ole tervislik.
 
Toiduga peab kindlasti saama asendamatuid ehk polüküllastamata rasvhappeid (alfa-linoleenhape ehk omega -3 rasvhape ja linoolhape ehk omega-6 rasvhape), mis on organismile hädavajalikud. Teisi polüküllastamata rasvhappeid saab inimorganism ise moodustada neist kahest asendamatust rasvhappest, EPA-t ja DHA-d (eikosapentaeenhape ja dokosaheksaeenhape) toodetakse kehas omega-3 rasvhapetest. Valmiskujul saame neid aga merekalast – näiteks lõhest, makrellist, heeringast, hiidlestast jt.
 
Tänapäeva toit on liigselt küllastatud rasva (loomne rasv ) ja omega-6 rasvhapete (päevalilleõli, maisi- ja sojaõli ning teravilja ja loomsete jahudega toidetud loomade liha) rikas, mis soodustab paljusid haigusi.
Asendamatud rasvhapped muudetakse keharakkudes paljudeks koehormoonideks, nende kasulikkus on seotud just prostaglandiinidega, millest mõned on meie tervise seisukohast väga olulised,
80% sisust ei kuvatud. Kogu dokumendi sisu näed kui laed faili alla
Vasakule Paremale
Tervislik toitumine #1 Tervislik toitumine #2 Tervislik toitumine #3 Tervislik toitumine #4 Tervislik toitumine #5 Tervislik toitumine #6 Tervislik toitumine #7
Punktid 50 punkti Autor soovib selle materjali allalaadimise eest saada 50 punkti.
Leheküljed ~ 7 lehte Lehekülgede arv dokumendis
Aeg2012-01-20 Kuupäev, millal dokument üles laeti
Allalaadimisi 30 laadimist Kokku alla laetud
Kommentaarid 0 arvamust Teiste kasutajate poolt lisatud kommentaarid
Autor enelin l Õppematerjali autor

Lisainfo

Mõisted


Meedia

Kommentaarid (0)

Kommentaarid sellele materjalile puuduvad. Ole esimene ja kommenteeri


Sarnased materjalid

6
docx
MIS ON TERVISLIK TOITUMINE
21
docx
Tervislik toitumine
24
doc
Tervislik toitumine
32
docx
Tervislik toitumine
21
doc
Tervislik toitumine
4
pdf
Tervislik toitumine
7
odt
Tervislik toitumine
17
doc
Tervislik toitumine



Faili allalaadimiseks, pead sisse logima
Kasutajanimi / Email
Parool

Unustasid parooli?

UUTELE LIITUJATELE KONTO MOBIILIGA AKTIVEERIMISEL +50 PUNKTI !
Pole kasutajat?

Tee tasuta konto

Sellel veebilehel kasutatakse küpsiseid. Kasutamist jätkates nõustute küpsiste ja veebilehe üldtingimustega Nõustun