Vajad kellegagi rääkida?
Küsi julgelt abi LasteAbi
Logi sisse

Teadusfilosoofia (2)

2 HALB
Punktid

Esitatud küsimused

  • Miks Lakatosi meelest ei sobi kinnitatavus teaduslikkuse kriteeriumiks?
  • Miks ka kummutatavus ehk falsifitseeritavus ei sobi?
  • Mis on ratsionaalne rekonstruktsioon?
  • Miks Lakatosi meelest ei sobi kinnitatavus teaduslikkuse kriteeriumiks?
  • Miks ka kummutatavus ehk falsifikatsioon ei sobi?
  • Mis on ratsionaalne rekonstruktsioon?
  • Milles on probleem absoluutse objektiivsuse mõiste raskused sellega?
  • Milles on probleem abs objektiivsuse mõiste raskused sellega?
  • Milline on teadusfilosoofia ülesanne Chalmersi järgi?
  • Milles on sarnasused ja milles erinevused?
  • Mis paneb teadlase loobuma vanadest arusaamadest?
  • Mida tähendab Kuhni väide et teadusrevolutsioon muudab teadlase maailmapilti?
  • Miks ei ole õige käsitleda Newtoni teooriat Einsteini teooria erijuhuna?
  • Mis mõttes jäävad revolutsioonid mis ju ometi toovad kaasa avastusi nähtamatuks?
  • Mida ütleb Kuhn relativismi kohta?
  • Kuidas on võimalik progress?
  • Mida teie arvate?
  • Mida on selleks vaja?
  • Mida õieti tähendab mõistatuselahendamise metafoor?
  • Millised osad on paradigmal?
  • Kuidas tuleks Popperi arvates asuda lahendama induktsiooniprobleemi?
  • Milles seisneb demarkatsiooniprobleem?
  • Kuidas positivistid selle lahendasid?
  • Kuidas lahendab Popper demarkatsiooni-probleemi?
  • Kui meetod mida see tähendab?
  • Kuidas mõistab Popper objektiivsust?
  • Kui Te peaksite olema Popperi oponent kuidas tema vaateid kritiseeriksite?
  • Kuidas Popper mõistab empirismi?
  • Miks Popperi arvates empirismi argumendid ei pea paika?
  • Mis siis on teadmiste allikaks kui vaatlus ja eksperiment seda ei ole?
  • Mida tähendab väide et tõde on üle inimliku võimu?
  • Miks peab Popper pragmatismi ja instrumentalismi nö pessimismi liikideks?
  • Milles pessimistid sh pragmatism eksivad?
  • Milline on Popperi lahendus?
  • Mis on vaatluse teooriast koormatus ja kas see sobitub Popperi skeemi?
Vasakule Paremale
Teadusfilosoofia #1 Teadusfilosoofia #2 Teadusfilosoofia #3 Teadusfilosoofia #4 Teadusfilosoofia #5 Teadusfilosoofia #6 Teadusfilosoofia #7 Teadusfilosoofia #8
Punktid 50 punkti Autor soovib selle materjali allalaadimise eest saada 50 punkti.
Leheküljed ~ 8 lehte Lehekülgede arv dokumendis
Aeg2010-12-29 Kuupäev, millal dokument üles laeti
Allalaadimisi 129 laadimist Kokku alla laetud
Kommentaarid 2 arvamust Teiste kasutajate poolt lisatud kommentaarid
Autor mmnm Õppematerjali autor
Teadusfilosoofia eksami kordamisküsimuste vastused ehk kõikide seminaride küsimused

Sarnased õppematerjalid

thumbnail
82
docx

Teadusfilosoofia – ja metodoloogia

Teadusfilosoofia – ja metodoloogia I. 1. Loeng. Sissejuhatus: mis on teadus? Mis on teadusfilosoofia? II. 1. Seminar. Objektiivne teadmine teaduse eesmärgina. Objektiivsuse mõiste mitmetähenduslikkusest. Milline objektiivsuse käsitlus on omane teie erialale? Miks ei saa rääkida objektiivsusest ühes ja universaalses tähenduses? (Megill) Objektiivne teadmine – (universaalne) tõde; kirjeldus asjadest nii nagu need on. Teadus – mehhanismide kirjeldus. Subjekt ja objekt – ajaga muutunud tähendus. Subjekt (pole meile teada – antiik);

Filosoofia
thumbnail
38
docx

Teadusfilosoofia ja metodoloogia

Teadusfilosoofia ja metodoloogia Eksam: 4 küsimust, 2 pikemat (1-2 lk) Objektiivne teadmine.. kuid ka teaduses on palju seisukohti ümber hinnatud. Esitused sõltuvad vaatenurkadest, eesmärkidest, uurimisülesandest jne. Akadeemilise teaduse 3 dimensiooni: filosoofiline, psühholoogiline, sotsioloogiline Teadlast raamitsevad traditsioonid ja institutsioonid. Normatiivne vs deskriptiiven – filosoofia peaks olema loomu poolest normatiivne (alati ei vaja empiirilisi fakte) Epistemoloogia – so teadmiste ja tunnetamise teooria, Episteme – kindel, kaheldamatu. Uurib, missugune on teadmine (uskumus, teadmine, juhuse tõttu on uskumus tõene). Episteme järgi peab aga lati olema tõene, alusega. Uurib üldisi seoseid tõendite ja üldväidete vhael. Teadus võimaldab meil põhjendada uskumusi ja seletada ümbritsevat maailma.

Teadusfilosoofia ja metodoloogia
thumbnail
12
odt

Karl pPopper

õpetaja Peeter Lemats 1 Antsla 2011 Sisukord Sissejuhatus..........................................................................................................................................3 Elulugu.................................................................................................................................................4 Popperi filosoofia.................................................................................................................................6 Induktsionismi kriitika.....................................................................................................................6 Oletused ja ümberlükkamised..........................................................................................................7 Avastuskontekst ja õigustuskontekst..............................................

Filosoofia
thumbnail
6
pdf

„Mõistatuslik Muinas-Eesti"

..] pedantsete tsitaatidega teaduslikku traktaati [...]", kuigi eesmärgiks seab ta senise arheoloogilise tõlgenduse moesuuna kummutamise. Viimast ambitsiooni on aga raske nimetada mitteteaduslikuks, kui sihtmärk on juba paika pandud. Ent loobudes ometi nii selgelt diskussioonist, ei ole M. Remmelil kahjuks enne võimalik endale seatud eesmärki täita, kui ta antud kinnisideest loobub ja areneb edasi lootuses, et mõnedes kriteeriumites on tema teooria vähemasti teadusfilosoofia probleemistiku valguses teaduslikuna käsitletav. Lõpetuseks aga jäägu I. Lakatosi teaduse käsitluse kohaselt M. Remmeli ,,Mõistatuslik Muinas-Eesti" ja seal esitatud teooria alles potentsiaalse, uuesti esilekerkiva ja edukalt naasva teooriana (Chalmers 1998, 155), mis uute horisontide avanedes võib osutuda teaduslikumaks kui kõik eelnevad. Üks on kindel, retsensioonis käsitletud raamat ärgitas muinasteadusega

Kirjandus
thumbnail
5
doc

Karl R-Popperi kriitiline ratsionalism

Filosoofia ajalugu I / FLFI.01.103. Karl R. Popperi kriitiline ratsionalism Seminarikava Millist probleemsituatsiooni käsitleb Popperi teadusfilosoofia? Ta käsitleb teadusfilosoofias küsimusi näiteks: kuidas võis juhtuda, et üks vaatlustes ja eksperimentides laialdast kinnitust leidnud teaduslik teooria osutus lõpuks ikkagi paljuski ekslikuks? Miks ei avastatud selle teooria puudujääke mitme sajandi vältel, vaid see paistis kaasaegsetele hoopis lõpliku tõena? Kas ei või sama saatus oodata ka neid teooriaid, milles tänapäeval ei osata kahelda? Millist probleemsituatsiooni käsitleb Popperi poliitiline filosoofia?

Filosoofia ajalugu
thumbnail
18
doc

K. R. Popperi kriitiline ratsionalism.

Andrus Tool/Sissejuhatus filosoofia ajalukku/FLFI.01.053. 16. teema: K. R. Popperi kriitiline ratsionalism. Probleemsituatsioon. Karl Raimund Popper (1902-1994) oli kahekümnenda sajandi filosoof, kes mõtestas oma filosoofilises õpetuses just seda maailma, milles inimkond kahekümnendal sajandil elas. Tema peamisteks uurimisvaldkondadeks olid teadusfilosoofia ja poliitiline filosoofia ning ta püüdis lahendusi leida küsimustele, mis olid ajendatud kahekümnendal sajandil teaduses ja poliitikas toimunud sündmustest. Antud loeng on kirjutatud kommentaarina Popperi artiklile “Teadmised ilma autoriteedita” [Akadeemia 1990, nr. 9]. Selles kirjutises käsitleb Popper näiliselt filosoofia ajalukku puutuvaid teemasid, ehkki tema kui teoreetiku peamine huvi ei olnud üldiselt sugugi suunatud filosoofia ajaloole. Ning ka antud

Filosoofia ajalugu
thumbnail
10
docx

Teadustöö

Popperi falsifikatsiooni printsiip: Popperi falsifikatsionistliku vaate järgi saab teadust demarkeerida pseudoteadusest ja metafüüsikast selle järgi, et teaduslik teooria on falsifitseeritav: "et väiteid või väidete süsteeme saaks pidada teaduslikeks, peavad nad saama olla konfliktis võimalike või mõeldavate vaatlustega"[1]. See võimaldab tema arvates eristada kogemusteaduse väiteid "kõigist teistest väidetest – olgu nad siis religioosse või metafüüsilise iseloomuga või lihtsalt pseudoteaduslikud". Popperi kriteerium on leitud olevat liiga tugev, sest hea teadus ei pruugi seda rahuldada [2] ja seda võivad rahuldada pseudoteadused[3]. Pseudoteadused võivad vabalt esitada väiteid, mida saab falsifitseerida. Näiteks astroloogiat ja psühhoanalüüsi on falsifitseeritud. Popperi kaitsjad osutavad sellele, et Popperi jaoks ei olnud falsifitseeritavus teaduslikkuse piisav kriteerium[4]: ta nõ

Teenindusfilosoofia
thumbnail
5
doc

ALAN F. CHALMERS „MIS ASI SEE ON, MIDA NIMETATAKSE TEADUSEKS?“

TARTU ÜLIKOOL ÕIGUSTEADUSKOND TALLINNAS Avaliku õiguse instituut Liis Tõnismaa ALAN F. CHALMERS ,,MIS ASI SEE ON, MIDA NIMETATAKSE TEADUSEKS?" Raamatuülevaade Juhendaja: Varro Vooglaid Tallinn 2010 Mis asi see on, mida nimetatakse teaduseks? Läbi ajaloo on üritatud vastatud küsimusele ,,mis on teadus?". Seetõttu on tekkinud palju erinevaid arusaamu, mille esindajad usuvad, et just nende selgitus on parim ja tõelähedaseim. Siiski pole leitud ühte ja õiget seisukohta ning igaühele jääb oma arvamus. Adam Chalmers on oma raamatus teinud neist arusaamadest hea ülevaate ning avaldanud ka oma arvamuse. Kõige varasem on induktivistlik seisukoht, et teadus on tõestatud teadmine. Tõestuse all mõeldakse vaatlustulemusi, kogemusi ja eksperimente ning väide

Teadustöö alused




Kommentaarid (2)

arche profiilipilt
Laur Lõhmus: Eksamiküsimused on tõesti. Üks peatükk (Küsimused Kuhni rmt I osa ja postscriptumi kohta) on päris hästi ja põhjalikult lahti kirjutatud, teised pooleteise-kahe-lauseliste kiirkonspektivastustena..

Mingit aimu eksami kohta saab, aga üldiselt üsna kesine materjal. 50 punkti on raiskamine.
08:37 19-01-2012
AlekseiN profiilipilt
Alex Nik: Tänan abistava materjali eest!
21:32 07-05-2019



Sellel veebilehel kasutatakse küpsiseid. Kasutamist jätkates nõustute küpsiste ja veebilehe üldtingimustega Nõustun