Tarbimissotsioloogia (0)

5 Hindamata
 
1

Mis on tarbimissotsioloogia?
1. Sissejuhatus
Meie väike Eesti asub Lääne kultuuriruumis ja siin elades puutume me kokku meeletu
hulga tarbekaupade ja äriteenustega ja tekstide või siis peenemalt öeldes
diskursustega, mida identifitseeritakse kui tarbimiskultuuri või tarbimisühiskonda.
Asjad ümbritsevad meid sünnist surmani: sünni puhul kingitakse meie vanematele
igasuguseid asju, et oma rõõmu näidata, tihti on need asjad pehmed ja roosad.
Kui me sureme, siis kingitakse meie lastele igasuguseid asju, et oma kurbust näidata, tihti
on need asjad mustad, valged ning teravad - kaardid ja pärjad.
Selles mõttes ei ole ju eriti suurt vahet, kui me võrdleme ennast ükskõik millise lääne
kultuuri eelkäija-kultuuriga või traditsioonilise kultuuriga: avalikud ja eratseremooniatel
kasutati ka väga palju erinevaid objekte, millel oli erinev tähendus.
Sellele vaatamata on enamus tarbimiskultuuri ja tarbimisühiskonna kohta kirjutatud
käsitlustest negatiivses toonis. Tarbimiskultuur on olnud pigem hukkamõistev sõna kui
kirjeldav sõna. Marxi traditsioon on eriti tugev: alates tarbekaupade fetisismist ja
võõrandumisest kuni 50ndate kriitiliste teoreetikuteni: Marcuse, Baudrillard, Adorno,
Horkhaimer: kultuuri kadumine, väärteadvus jne. Praegu räägitakse tarbimisest kriitiliselt
ökoideoloogia raamides.
Mõned hüüdjad hääled kõrbes on tarbimisest rääkinud ka positiivselt, mõeldes loovale
tarbimisele, asjade teistmoodi kasutamisele näiteks Hebdidge ja Willis noorte
subkultuurist rääkides. Mõned on püüdnud rääkida tänapäevasest tarbimisest ka
neutraalselt, näteks Miller. Tema kuulus tees on see, et kui USA asemel oleks
tarbimisühiskonna lipulaev Norra, siis me peaksime rääkima hoopis teistmoodi
tarbimisest: see on egaltaarne, mitte võistluslik, kogukonnast hooli, säästev,
vähehedonistlik jne.
Kuidas siis alustada üldse tänapäevasest tarbimismaailmast mõtlemist?
Mis on selle loengu eesmärk? See on õppekava osast, mille nimi on uurimissuundi
sotsioloogias. Seepärast ongi eesmärgiks tutvustada, kuidas on mõeldud tarbimisest,
kuidas on tekkinud mõned põhimõttelised küsimused: näiteks turg ja vabadus, turg ja
kultuur, kuidas arenes postmodernism jne.
2. Tänapäeva tarbimiskultuuri eripäraks on see, et asjad on toodetud turu jaoks
Traditsiooniliselt on tarbimist mõtestatud nagu teisest aspekti tootmise järel. Ühena
esimestest rääkis tarbimisest Karl Marx (1818-1883), kelle jaoks tarbimise objektid ehk
2
tarbekaubad on ikkagi pealisehituse osa ja seepäprast mõjutatud baasist. Inimene
toodab oma tootmissuhetes asju, omamata vabadust oma tööaja üle ega ka töö üle.
Samasugune võõrandumine nagu tekib inimese ja töö vahel tekib ka kaupade ja
inimese vahel. Kuna neid toodetakse turu jaoks, siis nad omandavad teatava
fetisilaadse iseloomu, kuna keegi täpselt ei tea, kust ja kuidas nad tekivad ja miks kuld
on parem kui hobuserauad...
Põhinedes raamatul Sassatelli ,,Consumer Culture" 2007) alguseks Max Weberi 1923
aasta lause: tarbimisühiskond on selline ühiskond, kus igapäevaste vajaduste
rahuldamine teostub kapitalistlikul viisil.
See tähendab, et meie igapäevaseid vajadusi rahuldavad tarbekaubad, mis
saabuvad meieni läbi turu. Nad on toodetud mitte meie, vaid anaonüümse,
98% sisust ei kuvatud. Kogu dokumendi sisu näed kui laed faili alla
Tarbimissotsioloogia #1 Tarbimissotsioloogia #2 Tarbimissotsioloogia #3 Tarbimissotsioloogia #4 Tarbimissotsioloogia #5 Tarbimissotsioloogia #6 Tarbimissotsioloogia #7 Tarbimissotsioloogia #8 Tarbimissotsioloogia #9 Tarbimissotsioloogia #10 Tarbimissotsioloogia #11 Tarbimissotsioloogia #12 Tarbimissotsioloogia #13 Tarbimissotsioloogia #14 Tarbimissotsioloogia #15 Tarbimissotsioloogia #16 Tarbimissotsioloogia #17 Tarbimissotsioloogia #18 Tarbimissotsioloogia #19 Tarbimissotsioloogia #20 Tarbimissotsioloogia #21 Tarbimissotsioloogia #22 Tarbimissotsioloogia #23 Tarbimissotsioloogia #24 Tarbimissotsioloogia #25 Tarbimissotsioloogia #26 Tarbimissotsioloogia #27 Tarbimissotsioloogia #28 Tarbimissotsioloogia #29 Tarbimissotsioloogia #30 Tarbimissotsioloogia #31 Tarbimissotsioloogia #32 Tarbimissotsioloogia #33 Tarbimissotsioloogia #34 Tarbimissotsioloogia #35 Tarbimissotsioloogia #36 Tarbimissotsioloogia #37 Tarbimissotsioloogia #38 Tarbimissotsioloogia #39 Tarbimissotsioloogia #40 Tarbimissotsioloogia #41 Tarbimissotsioloogia #42 Tarbimissotsioloogia #43 Tarbimissotsioloogia #44 Tarbimissotsioloogia #45 Tarbimissotsioloogia #46 Tarbimissotsioloogia #47 Tarbimissotsioloogia #48 Tarbimissotsioloogia #49 Tarbimissotsioloogia #50 Tarbimissotsioloogia #51 Tarbimissotsioloogia #52 Tarbimissotsioloogia #53 Tarbimissotsioloogia #54 Tarbimissotsioloogia #55 Tarbimissotsioloogia #56 Tarbimissotsioloogia #57 Tarbimissotsioloogia #58 Tarbimissotsioloogia #59 Tarbimissotsioloogia #60 Tarbimissotsioloogia #61 Tarbimissotsioloogia #62 Tarbimissotsioloogia #63 Tarbimissotsioloogia #64 Tarbimissotsioloogia #65 Tarbimissotsioloogia #66 Tarbimissotsioloogia #67 Tarbimissotsioloogia #68 Tarbimissotsioloogia #69 Tarbimissotsioloogia #70 Tarbimissotsioloogia #71 Tarbimissotsioloogia #72 Tarbimissotsioloogia #73 Tarbimissotsioloogia #74 Tarbimissotsioloogia #75 Tarbimissotsioloogia #76 Tarbimissotsioloogia #77 Tarbimissotsioloogia #78 Tarbimissotsioloogia #79 Tarbimissotsioloogia #80 Tarbimissotsioloogia #81 Tarbimissotsioloogia #82 Tarbimissotsioloogia #83 Tarbimissotsioloogia #84 Tarbimissotsioloogia #85 Tarbimissotsioloogia #86 Tarbimissotsioloogia #87 Tarbimissotsioloogia #88 Tarbimissotsioloogia #89 Tarbimissotsioloogia #90 Tarbimissotsioloogia #91 Tarbimissotsioloogia #92 Tarbimissotsioloogia #93 Tarbimissotsioloogia #94 Tarbimissotsioloogia #95 Tarbimissotsioloogia #96
100 punkti Autor soovib selle materjali allalaadimise eest saada 100 punkti.
~ 96 lehte Lehekülgede arv dokumendis
2010-03-22 Kuupäev, millal dokument üles laeti
43 laadimist Kokku alla laetud
0 arvamust Teiste kasutajate poolt lisatud kommentaarid
Bruno M Õppematerjali autor

Lisainfo

Väga põhjalik materjal tarbimissotsioloogia ainest. PDF formaadis.
tarbimissotsioloogia , tarbmine , sotsioloogia

Mõisted

kultuuri eelkäija, sellele vaatamata, tarbimiskultuur, marxi traditsioon, tarbekaubad, erinevus 16, ärimaailmas, töö müümine, itaalia konnotatsiooniga, tegemist vastanditega, asjadel, miks üldse, sotsiaalne maailm, olulisemgi veel, appadurai, inimeste vabadus, moodne riik, alternatiivne tarbimine, koperatiivide ajalugu, valgustusajastu, wedgewoodi keraamika, n 16, dekoreerima, tähendusi, intellektuaalselt, subjektiivsus, modernsus, tavaline reklaamis, saada jne, their emphasis, german, vajaduste täitmine, kriitiline teooria, probleem kriitikas, autoriteedid, maailmaga subjekt, tarbimiskultuur, kultuuri ülesanne, solidaarsust pole, romantitsismi pärand, permission, massikultuuri omadused, ebastabiilsus, moodne vajadus, amour, amour, vabad inimesed, kodanlikul ühiskonnal, mingis mõttes, nägemine kõikjal, estetiseerumine, esmaseks, visuaalsed, revolutsioon, marx, tarbekaup, frankfurterid, birminghami koolkond, kultuuriline pööre, poststrukturalism, eco, rahvuskultuuride süsteemis, sama jama, semiootiline analüüs, tarbekaupadel, mckendrick, vihkajate klubi, vrd ajalugu, 1970ndate anti, staatusgrupi omaduseks, weberi jaotus, tarbimiskultuurist rääkides, elustiili, ikea, klassifikatsioonide süsteem, erinevatel klassidel, veelgi enam, maitsel, mõjutajate grupiks, bourdieu plussiks, bourdieud, lisaks sellele, keskklass, peamisi erinevusi, bourdieu järgi, jms, uus keskklass, organisatsioon, ehkki elustiil, gestalt, riigi roll, subkultuuri tähendus, asjade tähendus, üldine arvamus, subkultuuride teke, kasvanud 1938, moodsas maailmas, nähtavam, surmab vastupanu, eksisteerisid, popkultuur, nooruslikkus, mikromeedia, gen x, noortekultuur, feministlik mõtlemine, turg, ehkki asjad, revolutsiooniga, kodu kaunistamine, kehaosa, paljudes kohtades, üheks väljendiks, just looking, teiseks inimene, mõnes aspektis, vaba tahe, funktsionalism, identiteediturg, inimese identiteet, tarbitavad, tarbimiskultuuri sees, ekstra, peresuhteid, vabastanud vaid, toimija, kultuuriuuringutes, subjektiivsused, materiaalsed asjad, identiteet, isiklik identiteet, sotsiaalne identiteet, kultuuriline identiteet, mees 25, kaotanud inimesed, tarbimiskultuur, porbleem, ebameeldiv üllatus, peeter liiv, ebakindluse kasv, nortel 20, vrd taust, tom, segadus, majanduslik tegevus, müümisnipid, aktiivne tarbimine, kooperatiivne kindlustus, inimesed ise, võitjad, naderism, tarbimiskriitika, suurem sensoorsus, meant self, cafedirect, öko, rohetarbimisest, inglastest, reformistid, radikaalid, kolmas maailma, erinevus varasemaga, uus keskklass, parmalati pankrotid, tehnoloogiate spinnimist

Kommentaarid (0)

Kommentaarid sellele materjalile puuduvad. Ole esimene ja kommenteeri


Sarnased materjalid

8
doc
17
rtf
83
doc
198
doc
22
doc
56
doc
11
docx
20
docx





30 päevane VIP +50% ROHKEM

Telli VIP ja ole 30+14 päeva mureta

5.85€

3.9€

Oled juba kasutaja? Logi sisse

Faili allalaadimiseks, pead sisse logima
Kasutajanimi / Email
Parool

Unustasid parooli?

Pole kasutajat?

Tee tasuta konto