Plaanid puhkusele minna? Võta endale majutus AirBnb kaudu ja saad 37€ kontoraha Tee konto Sulge
Facebook Like

Tahmafilter (0)

1 Hindamata
Punktid
 
Säutsu twitteris
7
D

TAHMAFILTRID

iiselmootorite heitgaaside koostises on keskkonnale ohtlikumaks komponendiks tahm (puhas süsinik). Kaasaegsetel diiselmootoritel on karme saastenõudeid arvestades hakatud tahma koguma filtritesse, kus hiljem see töö käigus põletatakse.
Diiselmootorites DW12TED4 koguneb tahm filtrisse , mille esi- ja tagumises otsas on erilised rõhuandurid. Need annavad heitgaasi rõhu kohta signaali mootori arvutisse : kui rõhkude erinevus muutub väga suureks, on see signaaliks filtri ummistumisest tahmaosakestega. Sellisel juhul rakendab mootori arvuti nn. sundregenereerimise programmi: peale tavalist tööprotsessi mootori silindris pihustatakse silindrisse kütust veel lisaks töötakti lõpus, mis ei jõua väljalaske takti alguseks veel ära põleda ja heitgaasidesse jääb palju põlemata süsivesinikke (HC), mida järelpõletatakse katalüsaatoris. Tulemuseks on tahmafiltrisse sisenevate heitgaaside kõrgem temperatuur, mis põletabki ära filtrisse kogunenud tahma. Heitgaaside temperatuuri tõstmiseks lülitab BSI plokk tööle ka mõningad elektritarbijad (tingimusel, et aku pinge ei langeks alla 12,8V), et suurendada mootori koormust.
Tavalises tööprotsessis võib samuti toimuda tahmaosakeste regenereerimine : see juhtub siis, kui tööprotsessis heitgaaside temperatuur filtris tõuseb 450°C. Tahmafilter ongi arvestatud sellisele tavaregenereerimisele auto kasutusprotsessis. Kui aga auto sõidab linnatingimustes, võib juhtuda, et lühikeste sõidutee pikkuste tõttu regenereerimine kas ei käivitu või jääb pooleli.

Juhul, kui heitgaaside madala temperatuuri tõttu või mõnel muul põhjusel on tahmafiltrisse kogunenud palju tahma, süttib hoiatustuli (piktogramm), teatades juhile, et auto tuleks lähiajal (100 km läbisõidu jooksul) viia sundregenereerimist soodustavale töörežiimile: vähemalt kolme minuti jooksul sõita kiirusega mitte alla 50 km/h.

Selleks, et alandada tahma põlemistemperatuuri umbes 100° võrra, et see oleks 450°C, lisatakse kütusele erilist lisandit - tseriinoksiidi baasil valmistatud “EOLYS”-i. See lisand paikneb omaette väikeses paagis mahutavusega 5 liitrit, mis on ehitatud põhikütusepaagi sisse. Igal kütusetankimise ajal pihustatakse kütuse hulka lisandit koguses, mis vastab paaki tulnud kütusele. Lisandi pihustamist juhib arvuti. Viiest liitrist lisandist jätkub 80 000 km läbisõiduks. Siis tuleb tankida uus lisand, mida tehakse ainult töökoja tingimustes.

Tseriinlisand ühineb tahmaga kütuse põlemise ajal mootori silindris. Tänu lisandile alaneb tahma põlemistemperatuur 550°-lt C 450°-ni C ja ühtlustub põlemisprotsess tahmafiltris. Kahjuks aga lisand ise ei põle ära ja põhjustab aja jooksul tahmafiltri ummistumist. Seetõttu tuleb koos uue lisandiga (80 000km läbisõitu) ka vahetada tahmafilter (filtri puhastamise tehnoloogia on väljatöötamisel).








Diiselkütuse ja õhu segu diiselmootori põlemiskambris ei ole kunagi nii ühtlane, et kogu kütus täielikult ära põleks. Alati leidub põlemiskambris tsoone, kus moodustub rikas segu. Eriti tõenäoline on selliste tsoonide teke mootori kiirendamisel. Kuna rikastatud segu tsoonis ei jätku piisavalt hapnikku kütuse täielikuks ärapõlemiseks, moodustub põlemata kütuseosadest puhas tahm (süsinik), mis väljub koos heitgaasidega. Nendesse tahmaosakestesse absorbeeruvad ka muud põlemata kütuseosad, mis eralduvad heitgaasidesse süsivesinike (HC) kujul. Peale selle kogunevad tahmaosakeste pinnale ka vee ja vääveldioksiidi (SO2) osakesed. Kokku moodustavad need osakesed inimorganismile küllalt kahjulikke ühendeid, mille sissehingamise võimalikud tagajärjed on näidatud allpool toodud skeemil , lk.4. Kahjulike osakeste suurus kõigub vahemikus 0,1 kuni 1,0 mikronit.
Ühel allpool toodud skeemidest, lk. 4, on näidatud ka tegurid, mis mõjutavad tahmaosakeste teket. Põhiteguriteks tuleb lugeda õhu ja kütuseosakeste segunemise ühtlust, sealhulgas ka kütuse pihustumise kvaliteeti.
Õhu paremaks segunemiseks kütusega on kasutusele võetud erilise kujuga sisselasketorustikud, mis tekitavad õhupööriseid ning on välja töötatud ka sellise kujuga põlemiskambrid, kus õhu kokkusurumise ajal tekivad intensiivsed õhukeerised.
Kütus peab pihustuma vajaliku suurusega piiskadeks ja süüteviivis peab olema selline, et kütuse pihustamise ajal kütusepiisad soojeneksid ja aurustuksid selle aja jooksul, kui kütuse esimesed osakesed jõuavad põlemiskambri seinani ning siis toimuks ka kütuse süttimine (lähemalt vt.”Dm üldine” lk 2).
Kaasaegsete diiselmootorite ja nende toiteseadmete konstruktsiooni väljatöötamisel ongi ühe põhitegurina arvesse võetud kütuse võimalikult täiuslikku ärapõlemist, mis vähendab ka tahmasisaldust heitgaasides.
Peale selle aga on autodele paigaldatud tahmafiltrid, mis peavad ära hoidma nende vähestegi tahmaosakeste sattumise väliskeskkonda. Reeglina koguvad tahmafiltrid tahmaosakesi, et neid siis perioodiliselt järelpõletada.

Mootori DW12TED4 (2,2 HDI) toiteseadmete elektriline ühendusskeem


  • CAN võrgustiku kaudu on BSI plokk ühendatud mootori ( 1320 ), stabiilsuskontrolli (7800), automaatkäigukasti (1630) ja ABS (7020) juhtarvutitega.
  • VAN mugavusvõrgustiku kaudu on BSI plokk ühendatud näidikuteplokiga (0004) ja pardakompuutriga (7215).
  • Auto kere VAN võrgustiku kaudu on BSI plokk ühendatud kütuselisandi juhtarvutiga (1282).











Ühendusskeemil näidatud seadmete spetsifikatsioon


V1300

Mootori diagnostika signaaltuli

BSI

Peaarvuti
0004
Näidikute plokk
1115
Nukkvõlli asendi andur
1150
Hõõgküünalde juhtplokk
1160
Hõõgküünlad
1203
Inertslüliti
1210
Etteandepump paagis
1220
Jahutusvedeliku temperatuuri andur
1221
Kütuse temperatuuri andur
1233
Turbolaaduri hõrendusklapi elektromagnetiline juhtklapp õhurõhu juhtimiseks
1253
Heitgaasi tagastuse (EGR) elektromagnetiline juhtklapp
1261
Gaasipedaali asendi andur
1263
Jahutatud õhu elektromagnetiline juhtklapp
1264
Sisselasketoru (T) avamisklapi elektromagnetiline juhtklapp
1277
Kõrgrõhu pumba kolmanda silindri väljalülimiseadme elektromagnetklapp
1282
Kütuselisandi juhtarvuti
1283
Kütuselisandi pump
1284
Kütuselisandi pihusti
1285
Soojendatud õhu elektromagnetklapp
1304
Mootori kaitserelee
1310
Õhukulu mõõtur koos õhu temperatuuri anduriga
1312
Õhurõhu andur sisselasketorustikus
1313
Väntvõlli pöörlemissageduse andur
1320
Mootori juhtarvuti
1321
Kütuse kõrgrõhu andur
1322
Kütuse kõrgrõhu regulaator
1331
1. silindri pihusti
1332
2. silindri pihusti
1333
3. silindri pihusti
1334
4. silindri pihusti
1341
Tahmafiltri rõhuandurid
1343
Heitgaaside temperatuuri andur enne tahmafiltrit
1344
Heitgaaside temperatuuri andur enne katalüsaatorit
1508
Jahutussüsteemi ventilaatori väikese pöörlemissageduse relee
1509
Jahutussüsteemi ventilaatori suure pöörlemissageduse relee
1620
Auto kiiruse andur
1630
Automaatkäigukasti juhtarvuti
2100
Piduripedaali lüliti
4315
Kütuse tasapinna andur
4320
Kütusepaagi korgi andur
7020
ABS juhtarvuti
7215
Pardakompuuter
7300
Püsikiiruse hoidja ümberlüliti
7305
Püsikiiruse hoidja lüliti
7306
Siduripedaali lüliti
7308
Piduripedaali dubleeriv lüliti
7800
Stabiilsuskontrolli juhtarvuti
8007
Konditsioneeri töövedeliku rõhu andur

KÜTUSELISANDI ETTEANNE


Nagu eespool juba mainitud , toimub tahmafiltris aeg-ajalt tahmaosakeste järelpõletamine. Tahmaosakesed vajavad
80% sisust ei kuvatud. Kogu dokumendi sisu näed kui laed faili alla
Vasakule Paremale
Tahmafilter #1 Tahmafilter #2 Tahmafilter #3 Tahmafilter #4 Tahmafilter #5 Tahmafilter #6 Tahmafilter #7 Tahmafilter #8 Tahmafilter #9 Tahmafilter #10 Tahmafilter #11 Tahmafilter #12 Tahmafilter #13 Tahmafilter #14 Tahmafilter #15 Tahmafilter #16 Tahmafilter #17 Tahmafilter #18 Tahmafilter #19 Tahmafilter #20 Tahmafilter #21 Tahmafilter #22 Tahmafilter #23 Tahmafilter #24 Tahmafilter #25
Punktid 100 punkti Autor soovib selle materjali allalaadimise eest saada 100 punkti.
Leheküljed ~ 25 lehte Lehekülgede arv dokumendis
Aeg2012-02-15 Kuupäev, millal dokument üles laeti
Allalaadimisi 58 laadimist Kokku alla laetud
Kommentaarid 0 arvamust Teiste kasutajate poolt lisatud kommentaarid
Autor minimy Õppematerjali autor

Lisainfo

Räägib sellest kuidas tahmafilter töötab.
tahmafilter , tahmafiltri ehitus

Mõisted


Meedia

Kommentaarid (0)

Kommentaarid sellele materjalile puuduvad. Ole esimene ja kommenteeri


Sarnased materjalid

5
pdf
Bensiinimootorite heitgaasid
181
doc
A Palu mootorratta raamat
162
pdf
Täiturmehanismid-ajamid-mootorid
81
pdf
Diiselmootorite juhtseadmed II
200
doc
Masina osadest ja kontroll
92
docx
Autod-Traktorid I kordamisküsimused 2013-2014
15
docx
Automootor
20
doc
Automootor



Faili allalaadimiseks, pead sisse logima
Kasutajanimi / Email
Parool

Unustasid parooli?

UUTELE LIITUJATELE KONTO MOBIILIGA AKTIVEERIMISEL +50 PUNKTI !
Pole kasutajat?

Tee tasuta konto

Sellel veebilehel kasutatakse küpsiseid. Kasutamist jätkates nõustute küpsiste ja veebilehe üldtingimustega Nõustun