Plaanid puhkusele minna? Võta endale majutus AirBnb kaudu ja saad 37€ kontoraha Tee konto Sulge
Facebook Like

Türi linn (1)

5 VÄGA HEA
Punktid
 
Säutsu twitteris
TÜRI LINNA ARENGULUGU
Esimest korda on Türi linna mainitud ajaloolistes ürikutes 1347 . aastal Turgeli nime all. XIX sajandi lõpul oli Türi kihelkonna keskus kiriku, kirikukõrtsi, apteegi, doktoraadi, surnuaia ja koolimajaga. Asula kasvas sajandivahetusel, kui Laupa mõisnik von Taube rajas1899.-1900. a Pärnu jõe äärde puupapivabriku ning ehitati Tallinn-Viljandi kitsarööpmeline raudtee , mis 1974. a rekonstrueeriti laiarööpmeliseks. 1917. aastaks oli asula elanike arv kasvanud sedavõrd, et saadi alevi õigused. Arenes hoogne ehitustegevus. 2. juulil 1926. a sai alev Türi linna nimetuse. Üldise tuntuse sai linn aga siis, kui 1937. a detsembris alustas tööd Türi saatejaam ja eetrisse läks kutsung “Halloo! Halloo! Siin Tallinn, Tartu ja Türi!”. Esimese vabariigi ajal kujunes Türist rohkete parkide, puiesteede ja väikeelamutega aedlinn . 1941. a sõjasuvel sai linn rängalt kannatada. Hävis suur osa linna hoonestusest ( raadiojaam , sillad, raudteejaam , üle 100 hoone). Sõja järel 1950.- 1959 . a oli Türi rajoonikeskus. Omavalitsuslik staatus on Türil 20. detsembrist 1990. Linna üldilme määrab endiselt madal hoonestus, kaunid koduaiad ja rikkalik rohelus .
RAUDTEE – TÜRI LINNA ALGUS
XIX sajandi teisel poolel hakati Eestimaa kubermangus raudteevõrku rajama. See kulges aeglaselt, sest nõudis suuri summasid. Ehitas Balti Raudtee Selts, hiljem oli abiks riigi raha.
Raudtee–ehitus tingis raudteeasulate tekke, nende hulgas ka hilisema Türi linna kujunemise.
Viljandist Türi kaudu Tallinna
Majanduse, sealjuures siseturu areng tekitas vajaduse ehitada laiarööpmelise raudtee kõrvale kitsarööpmelisi nn juurdeveoteid. Nende ehitamise eesotsas oli Juurdeveo Raudteede Selts. Valmis kitsarööpmeline raudtee Valga – Pärnu koos Viljandi haruteega, ees ootamas Viljandi ühendamine Tallinnaga raudteed kaudu.
Trassi valikul eelistati Järvakandile Paidet . Raudtee Paide kaudu kujunes lühemaks ja võimaldaks maakonnalinna ja selle tagamaade paremat arengut.
Paide raad oli vastu. Kardeti, et rong toob linna sulisid, odava kauba tulek vähendab kaupmeeste kasusid, inimestel tekivad unehäired, vedurisuits tekitab tuberkuloosi ja vähki, vähendab lehmade piimaandi.
Tänu Paide keeldumisele märgiti raudteesiht maha Türi Püha Martini kiriku lähedale Alliku mõisalt ostetud maadele. Siit ka raudteejaama esimene nimi Allenküll, Alliku saksakeelne vaste . Paidele lubati ühendust Tallinnaga Türi – Paide harutee kaudu.
1897 . aastal algas projekti dokumentatsiooni korrastamine, 1898 . aastal jäi valitsuse komisjon sellega rahule ja töö võis alata . Ehitustööd jagati alltöövõtjate vahel ja tee–ehitus algas ühel ajal nii Viljandist kui Tallinnast.
Türi võttis vastu insenere, meistreid ja lihttöölisi raudteesilda, jaamahoonet ja abihooneid ehitama. Samal aastal jõudsid Tallinna esimesed Belgia vedurid. 1899. aastal töö aeglustus. Kahelt poolt alustatud teeotsad jõuti kokku viia 1900. aastal Kolu jõe juures.
Esimene rong saabus Viljandist Tallinna 1900. aasta 18. juunil. Esimese sõidu tegid kaasa ka ümberkaudsed raudtee–ehitust toetanud mõisnikud.
Laupa mõisnik Otto von Taube kirjutab oma mälestustes, et rong sõitis esmasõidul rööbastelt maha ilma erilist õnnetust kaasa toomata. Kohalik talumees Puusepa –taat öelnud: kui tulli, küll mürises ja aas tuld välja, hobesed nakkasid lõhkuma.
Ajutine regulaarne rongiliiklus Viljandi ja Tallinna 150,6 km pikkusel teelõigul algas 1900. aasta 21. juunil, Türi – Paide haruteel 8. oktoobril. Ametlikult võeti raudtee vastu 1901. aasta 21. augustil.
1900. aasta 4. juuli Linda nr 27 kirjutab: « Rongid käivad üks kord päevas – õhtul väljub Tallinnast ja jõuab Viljandisse hommikul , olles teel 11 tundi ja 5 minutit. Viljandist väljub rong päeval ja jõuab Tallinna 10 tunni ja 40 minutiga. Õine sõit on ettevaatlikum. Siia lisab naljahammas juurde, et kitsarööpmeline kardab vist pimedal ajal komistamist.»
Raudtee esimesed aastakümned
Raudtee rajamine tingis puupapivabriku
80% sisust ei kuvatud. Kogu dokumendi sisu näed kui laed faili alla
Türi linn #1 Türi linn #2 Türi linn #3 Türi linn #4 Türi linn #5
Punktid 50 punkti Autor soovib selle materjali allalaadimise eest saada 50 punkti.
Leheküljed ~ 5 lehte Lehekülgede arv dokumendis
Aeg2008-03-25 Kuupäev, millal dokument üles laeti
Allalaadimisi 19 laadimist Kokku alla laetud
Kommentaarid 1 arvamus Teiste kasutajate poolt lisatud kommentaarid
Autor must1 Õppematerjali autor

Lisainfo

ajalugu

Mõisted


Kommentaarid (1)

Kertuke profiilipilt
Kertuke: hea
16:32 02-11-2008


Sarnased materjalid

5
docx
Türi linn
11
docx
Türgi
147
docx
Eesti XX sajandi algul
204
pdf
Eesti uusima aja ajalugu
44
docx
Eesti uusaeg
56
doc
Eesti ajalugu
83
doc
Eesti ajalugu
414
pdf
Tiit Lauk humanitaar





Faili allalaadimiseks, pead sisse logima
Kasutajanimi / Email
Parool

Unustasid parooli?

UUTELE LIITUJATELE KONTO MOBIILIGA AKTIVEERIMISEL +50 PUNKTI !
Pole kasutajat?

Tee tasuta konto

Sellel veebilehel kasutatakse küpsiseid. Kasutamist jätkates nõustute küpsiste ja veebilehe üldtingimustega Nõustun