Vajad kellegagi rääkida?
Küsi julgelt abi LasteAbi
Logi sisse

Surm ja matused eestlastel ja Eestis elavatel venelastel (4)

5 VÄGA HEA
Punktid
ühiskond - Isegi need väikesed ühiskonnad, millesse laps kõige enne sisse kasvab – perekond ja mänguseltskond, on talle tähtsad vaid üksikvahekordade kaudu

Esitatud küsimused

  • Kes hakkab kodu käima?
  • Miks läksid sa ära mu kallis et mullas magada?
  • Miks jätsid mind?
  • Kui ammu tegelete hauakivide kujundamisega?
  • Kuidas tavaliselt klient valiku langetab mida monumendil kujutada?
  • Missugune on kõige huvitavam tellimus Teie praktikas?
  • Kuidas siis teisiti b Võib olla kuid ei pea seda vajalikuks c Ei milleks?
  • Mis on teie jaoks surnu mälestamine?
  • Kuidas iseloomustaksite tuhkamismatust?
  • Mida tähendab hauakivile graveeritud puu?
  • Mida tähendab hauakivile graveeritud leek tuli või küünal?
  • Mida tähendab hauakivile graveeritud lind?
  • Mida tähendab hauakivile graveeritud lill?
  • Mida tähendab hauakivile graveeritud laev ja meri?
  • Milline matmisviis on kõige parem?

Lõik failist

Tallinna Ülikool Eesti Keele ja Kultuuri Instituut Eesti keel võõrkeelena ja eesti kultuur
Oksana Seliverstova
Surm ja matused eestlastel ja Eestis elavatel venelastel
Death and funeral ceremonies of the Estonian people and Russians are living in Estonia Bakalaureusetöö
Juhendaja : PhD Marju Torp-Kõivupuu
Tallinn 2009 SISUKORD:
Sissejuhatus..................................................................................................................................... 3 1. Surm kui bioloogiline ja filosoofiline kategooria ................................................................... 5 2. Matmiskombestik.................................................................................................................... 6 2.1. Ajalooline ülevaade matmiskombestiku kujunemisest muistses Eestis .............................. 6 2.2. Ajalooline ülevaade slaavlaste matmiskombestiku kujunemisest ....................................... 7 3. Matmisrituaalide struktuur...................................................................................................... 8 3.1. Matmiseelsed rituaalid ......................................................................................................... 8 3.1.1. Surnu pesemine............................................................................................................. 8 3.1.2. Esemete kirstupanek ..................................................................................................... 9 3.1.3. Kodus olek ja surnuvalvamine.................................................................................... 10 3.2. Matmisrituaalid:................................................................................................................. 11 3.2.1. Ärasaatmine ................................................................................................................ 11 3.2.2. Üldiselt leinatalitustest surnuaial ................................................................................ 12 3.2.3. Peied............................................................................................................................ 13 4. Matusekorraldamisest tänapäeval ......................................................................................... 16 5. Tänapäeva matuste viisid ja nende põhimõte ....................................................................... 17 5.1. Kristlikud matused ............................................................................................................. 19 5.2. ,,Vääralt surnute" staatus minevikus ja tänapäeval............................................................ 22 5.3. Poolkristlik matus .............................................................................................................. 23 5.4. Ilmalikud matused ja nende põhimõte ............................................................................... 24 6. Hauakivide sümboolika ........................................................................................................ 25 6.1. Sümbol ja hauakivi ............................................................................................................ 25 6.2. Üldiselt tänapäeva hauakividest......................................................................................... 26 6.3. Kõige levinumad hauaplaatide sümbolite liigid ................................................................ 28 6.3.1. Puu .............................................................................................................................. 28 6.3.2. Ristid ja kiriklik temaatika .......................................................................................... 31 6.3.3. Tuli, leek , küünal ........................................................................................................ 34 6.3.4. Linnud ......................................................................................................................... 35 6.3.5. Lilled ........................................................................................................................... 37 6.3.6. Maastik ja talumotiivid ............................................................................................... 39 6.3.7. Meretemaatika ............................................................................................................ 43 6.3.8. Erandid........................................................................................................................ 45 7. Küsitluse analüüs .................................................................................................................. 46 Kokkuvõte..................................................................................................................................... 55 Summary....................................................................................................................................... 58 .......................................................................................................................................... 60 Kasutatud käsikirjalised allikad ................................................................................................... 62 Kasutatud trükised ........................................................................................................................ 62 Internetiallikad.............................................................................................................................. 63 LISAD........................................................................................................................................... 66 LISA I ....................................................................................................................................... 66 LISA II...................................................................................................................................... 69 LISA III..................................................................................................................................... 70 LISA IV .................................................................................................................................... 76 LISA V...................................................................................................................................... 79 LISA VI .................................................................................................................................... 80 LISA VII ................................................................................................................................... 81
2 Sissejuhatus Eestis puudub siiani ajakohane ülevaade tänapäeva surmakultuurist. Selle koostamise eelduseks on Eestis erinevate kultuuriregioonide ning Eestis elavate muulaste kultuuride vastava ainestiku põhjalik läbitöötamine. Käesolev uurimus annab oma väikese panuse selle idee täideviimiseks. Eesti statistikaameti andmetel elas Eestis 2000. aastal 930 219 eestlast ning 351 178 venelast . Kokku moodustab venelaste arv ligikaudu 25% kogu Eesti Vabariigi elanikkonnast.1 Seega on venelased üks suuremaid osakultuure tänases Eesti ühiskonnas. Käesoleva bakalaureusetöö peamine eesmärk on viia läbi võrdlev analüüs eestlaste ja Eestis elavate venelaste matmiskombestikust tänapäeval. Autor uurib kahe rahvuse matusekombestiku ühiseid ja erinevaid jooni, eeldades, et hoolimata erinevast religioossest taustast toimub tänases sekulariseeruvas maailmas tavade ja kommete ühtlustumine. Uurimisülesannete hulka kuulub lisaks säilinud või hääbunud matuserituaalide ja kommete kirjeldamisele ka matusekommete muutusi tinginud asjaolude laiema kultuuritausta avamine. Oma uurimustöös analüüsin ka Tallinna kalmistute hauakivide sümboolikat. Hauakivide graveering on kunst , mis alistub ajale. See muutub samuti ajas nagu näiteks keel, tavad ja mood.

Vasakule Paremale
Surm ja matused eestlastel ja Eestis elavatel venelastel #1 Surm ja matused eestlastel ja Eestis elavatel venelastel #2 Surm ja matused eestlastel ja Eestis elavatel venelastel #3 Surm ja matused eestlastel ja Eestis elavatel venelastel #4 Surm ja matused eestlastel ja Eestis elavatel venelastel #5 Surm ja matused eestlastel ja Eestis elavatel venelastel #6 Surm ja matused eestlastel ja Eestis elavatel venelastel #7 Surm ja matused eestlastel ja Eestis elavatel venelastel #8 Surm ja matused eestlastel ja Eestis elavatel venelastel #9 Surm ja matused eestlastel ja Eestis elavatel venelastel #10 Surm ja matused eestlastel ja Eestis elavatel venelastel #11 Surm ja matused eestlastel ja Eestis elavatel venelastel #12 Surm ja matused eestlastel ja Eestis elavatel venelastel #13 Surm ja matused eestlastel ja Eestis elavatel venelastel #14 Surm ja matused eestlastel ja Eestis elavatel venelastel #15 Surm ja matused eestlastel ja Eestis elavatel venelastel #16 Surm ja matused eestlastel ja Eestis elavatel venelastel #17 Surm ja matused eestlastel ja Eestis elavatel venelastel #18 Surm ja matused eestlastel ja Eestis elavatel venelastel #19 Surm ja matused eestlastel ja Eestis elavatel venelastel #20 Surm ja matused eestlastel ja Eestis elavatel venelastel #21 Surm ja matused eestlastel ja Eestis elavatel venelastel #22 Surm ja matused eestlastel ja Eestis elavatel venelastel #23 Surm ja matused eestlastel ja Eestis elavatel venelastel #24 Surm ja matused eestlastel ja Eestis elavatel venelastel #25 Surm ja matused eestlastel ja Eestis elavatel venelastel #26 Surm ja matused eestlastel ja Eestis elavatel venelastel #27 Surm ja matused eestlastel ja Eestis elavatel venelastel #28 Surm ja matused eestlastel ja Eestis elavatel venelastel #29 Surm ja matused eestlastel ja Eestis elavatel venelastel #30 Surm ja matused eestlastel ja Eestis elavatel venelastel #31 Surm ja matused eestlastel ja Eestis elavatel venelastel #32 Surm ja matused eestlastel ja Eestis elavatel venelastel #33 Surm ja matused eestlastel ja Eestis elavatel venelastel #34 Surm ja matused eestlastel ja Eestis elavatel venelastel #35 Surm ja matused eestlastel ja Eestis elavatel venelastel #36 Surm ja matused eestlastel ja Eestis elavatel venelastel #37 Surm ja matused eestlastel ja Eestis elavatel venelastel #38 Surm ja matused eestlastel ja Eestis elavatel venelastel #39 Surm ja matused eestlastel ja Eestis elavatel venelastel #40 Surm ja matused eestlastel ja Eestis elavatel venelastel #41 Surm ja matused eestlastel ja Eestis elavatel venelastel #42 Surm ja matused eestlastel ja Eestis elavatel venelastel #43 Surm ja matused eestlastel ja Eestis elavatel venelastel #44 Surm ja matused eestlastel ja Eestis elavatel venelastel #45 Surm ja matused eestlastel ja Eestis elavatel venelastel #46 Surm ja matused eestlastel ja Eestis elavatel venelastel #47 Surm ja matused eestlastel ja Eestis elavatel venelastel #48 Surm ja matused eestlastel ja Eestis elavatel venelastel #49 Surm ja matused eestlastel ja Eestis elavatel venelastel #50 Surm ja matused eestlastel ja Eestis elavatel venelastel #51 Surm ja matused eestlastel ja Eestis elavatel venelastel #52 Surm ja matused eestlastel ja Eestis elavatel venelastel #53 Surm ja matused eestlastel ja Eestis elavatel venelastel #54 Surm ja matused eestlastel ja Eestis elavatel venelastel #55 Surm ja matused eestlastel ja Eestis elavatel venelastel #56 Surm ja matused eestlastel ja Eestis elavatel venelastel #57 Surm ja matused eestlastel ja Eestis elavatel venelastel #58 Surm ja matused eestlastel ja Eestis elavatel venelastel #59 Surm ja matused eestlastel ja Eestis elavatel venelastel #60 Surm ja matused eestlastel ja Eestis elavatel venelastel #61 Surm ja matused eestlastel ja Eestis elavatel venelastel #62 Surm ja matused eestlastel ja Eestis elavatel venelastel #63 Surm ja matused eestlastel ja Eestis elavatel venelastel #64 Surm ja matused eestlastel ja Eestis elavatel venelastel #65 Surm ja matused eestlastel ja Eestis elavatel venelastel #66 Surm ja matused eestlastel ja Eestis elavatel venelastel #67 Surm ja matused eestlastel ja Eestis elavatel venelastel #68 Surm ja matused eestlastel ja Eestis elavatel venelastel #69 Surm ja matused eestlastel ja Eestis elavatel venelastel #70 Surm ja matused eestlastel ja Eestis elavatel venelastel #71 Surm ja matused eestlastel ja Eestis elavatel venelastel #72 Surm ja matused eestlastel ja Eestis elavatel venelastel #73 Surm ja matused eestlastel ja Eestis elavatel venelastel #74 Surm ja matused eestlastel ja Eestis elavatel venelastel #75 Surm ja matused eestlastel ja Eestis elavatel venelastel #76 Surm ja matused eestlastel ja Eestis elavatel venelastel #77 Surm ja matused eestlastel ja Eestis elavatel venelastel #78 Surm ja matused eestlastel ja Eestis elavatel venelastel #79 Surm ja matused eestlastel ja Eestis elavatel venelastel #80 Surm ja matused eestlastel ja Eestis elavatel venelastel #81 Surm ja matused eestlastel ja Eestis elavatel venelastel #82
Punktid 50 punkti Autor soovib selle materjali allalaadimise eest saada 50 punkti.
Leheküljed ~ 82 lehte Lehekülgede arv dokumendis
Aeg2010-10-07 Kuupäev, millal dokument üles laeti
Allalaadimisi 142 laadimist Kokku alla laetud
Kommentaarid 4 arvamust Teiste kasutajate poolt lisatud kommentaarid
Autor O V Õppematerjali autor
Sissejuhatus
Eestis puudub siiani ajakohane ülevaade tänapäeva surmakultuurist. Selle koostamise eelduseks
on Eestis erinevate kultuuriregioonide ning Eestis elavate muulaste kultuuride vastava ainestiku
põhjalik läbitöötamine. Käesolev uurimus annab oma väikese panuse selle idee täideviimiseks.
Eesti statistikaameti andmetel elas Eestis 2000. aastal 930 219 eestlast ning 351 178 venelast.
Kokku moodustab venelaste arv ligikaudu 25% kogu Eesti Vabariigi elanikkonnast.1 Seega on
venelased üks suuremaid osakultuure tänases Eesti ühiskonnas.
Käesoleva bakalaureusetöö peamine eesmärk on viia läbi võrdlev analüüs eestlaste ja Eestis
elavate venelaste matmiskombestikust tänapäeval. Autor uurib kahe rahvuse matusekombestiku
ühiseid ja erinevaid jooni, eeldades, et hoolimata erinevast religioossest taustast toimub tänases
sekulariseeruvas maailmas tavade ja kommete ühtlustumine. Uurimisülesannete hulka kuulub
lisaks säilinud või hääbunud matuserituaalide ja kommete kirjeldamisele ka matusekommete
muutusi tinginud asjaolude laiema kultuuritausta avamine.
Oma uurimustöös analüüsin ka Tallinna kalmistute hauakivide sümboolikat. Hauakivide
graveering on kunst, mis alistub ajale. See muutub samuti ajas nagu näiteks keel, tavad ja mood.
Püüan tõlgendada hauaplaatide traditsiooniliste sümbolite tähendust eelkõige mütoloogiliste,
folkloristike ja usundiliste aspektide kaudu.
Matmiskombestik kuulub kultuuri süvakihtide hulka, moodustades surmakultuuri olulisima osa.
Välisest küljest on matusekombestik väga konservatiivne rahvatraditsioonide haru, mis pole
oluliselt muutunud alates ristiusustamist. Üksikuid olulisi muutusi Eesti matusekombestikus võib
märgata alles alates 1950. aastate keskpaigast, mil käibele tuli termin „nõukogulik kombetalitus”
(Järve 2007: 3). Sisemisest küljest on rahvatraditsioonid aga paindlikud, seostudes ühiskonna
vajadustega. Matusekombestikku mõjutavad nii piirkondlik päritolu kui ka perekondlikud ja
isiklikud tõekspidamised, alates otsusest, kas korraldatakse kiriklik- või ilmalik-, põletus- või
laibamatus. Kuna nüüdisaegne matusekombestik on mitmeplaaniline ja integreeritud, sisaldab
see detaile erinevatest aegadest, usunditest, kultuuridest (Ristolainen 2004: 13, 20), selle
käsitlemine ei ole mõeldav kristlikku ja sotsiaalset konteksti tundmata. Usundilisest aspektist
lähenetakse töös Eesti matmiskombestikule eelkõige luterliku ja õigeusu kultuuriruumi
vaatenurgast, sest just need ristiusu harud on eesti ja vene rahvustele omaseimad usundid
(Hansen 2002:126). Mõnede töö valdkondade analüüsis pöördutakse käesolevate rahvuste
eelkristlike uskumuste ja tavade poole.
Käesoleva töö esimeses peatükis lähtun surmast kui bioloogilisest ja filosoofilisest kategooriast,
seejärel annan lühikese ajaloolise ülevaate eestlaste ja idaslaavlaste eelkirstlikust
1Eesti statistikaameti andmebaas: Rahvaloendus 2000: Rahvus. Emakeel. Võõrkeelte oskus, RL 222 [WWW]
http://pub.stat.ee/px-web.2001/Database/Rahvaloendus/databasetree.asp , viimati vaadatud 04.11.2008
4
matmiskombestikust. Kolmandas peatükis käsitlen võrdlevalt eestlaste ja venelaste
külaühiskonna-aegset matmisrituaalide struktuuri, mil surmakultuur oli tugevalt seotud
usundilise maailmavaatega. Võrdlusena püüan näidata, millised rituaalid ja tavad on säilinud
tänapäevani, millised hääbumas ja miks, sest just matmiskombestiku rituaalides väljenduvad
sellised funktsioonid nagu surnusse suhtumine, kommete järgimise olulisus, individuaalsed ja
ühiskondlikud arusaamad surmast. Neljas ja viies peatükk annavad ülevaade matuste
korraldamisest tänapäeval, Eestis levinud erinevatest matmisviisidest ja nende põhimõtetest.
Peatükkide kaudu püüab autor vastata küsimustele, kuidas suhtuvad eestlased ja venelased
tuhastamisematusse; mis on tänapäeva kristlike-, ilmalike- ja segamatuste põhimõtted ning
funktsioonid ja milline matus on enim eelistatud. Kuues peatükk on pühendatud hauakivide
sümboolika kirjeldamisele ja sissejuhatavale analüüsile.
Materjalide kogumiseks ja läbitöötamiseks olen rakendatud folkloristikas ja sotsioloogias
praktiseeritavaid uurimismeetodeid nagu intervjuu, ankeetküsitlus, võrdlevat analüüsi jne.
Uurimistöö kirjutamisel kasutan erinevaid teoreetilisi allikaid. Tähtsamateks on erinevate
folkloristide, ajaloo- ja kultuuriteadlaste nagu Tarmo Kulmari, Eiki Bergi, Anu Korbi, Aivar
Jürgensoni, Tiia Ristolaineni, Marika Mägi, Maire Sala uurimusi, artikleid. Suuremal määral
toetun oma juhendaja PhD Marju Torp-Kõivupuu teadustöödele. Vene matmiskombestikku
puudutavad materjalid toetuvad eelkõige Andrei Kostini, Natalia Judina, Vladimir Andrejevi,
Tatjana Dronova, Tamara Tolchanova metoodilistele materjalidele ja artiklitele. Hauakivide
sümboolika tõlgendamiseks kasutan rohkesti Aleksander Heintalu, Matthias Johann Eiseni, Tiit
Saare, Mall Hiiemäe, Jelena Levkievskaja, Inna Smirnova, Jelena Grushko, Tolstaja teadustöid,
lisaks eelnenutele ka Eesti Rahvaluule Arhiivi uskumuste ja kombekirjelduste e-kartoteeki.
Oma uurimuse tarbeks viisin läbi intervjuu firmas Kiviraidur töötava skulptori Kaupo
Looheinaga, kes andis ülevaate tänapäeva hauakivide sümboolikast, inimeste eelistustest,
skulptori tööst ning andis võimaluse kasutada selle firma katalooge.
Lisaks intervjuule viisin läbi ka ankeetküsitluse. Küsitletavaid valisin Tallinna elanike seast
juhuslikkuse alusel. Küsitluses osales 50 vene rahvusest ning 50 eesti rahvusest elanikku vanuses
18-30 aastat. Käesolev vanuserühm on üles kasvanud muutuvas 1990.-2000. aastate Eesti
ühiskonnas. Ajaperioodil, kui nõukogude ideoloogia oli jäänud selja taha, kuid midagi uut aga
polnud veel üles ehitatud. Noored on kõige aktiivsem internetivõrgu kasutajad, tihti omavad nad
sõpru välismaalt, mõned saanud võimaluse palju reisida ja välismaal töötada. Kultuuridevaheline
kommunikatsioon, samuti eeskujud mõjutavad nende maailmakäsitust. Pealegi erineb laste
ilmavaade eriti tänapäeval oma vanemate omast, ajad muutuvad kiiresti. Paljud vastajatest ei
olnud veel lähedaste surmaga kokku puutunud, kuid neilgi tuleb kunagi matta oma vanemad.

Kasutatud allikad

Sarnased õppematerjalid

thumbnail
8
doc

Matused

Sissejuhatus: Meie grupitöö teema on matused, valisime sellise teema sellepärast, et meile tundus see lihtne kuna me kõik oleme selle läbi elanud. Alles hiljuti käis meist üks matustel ja tal on hästi meeles kõik, mis seal toimus ja seetõttu on seda teemat meil lihtsam koostada. Matus on inimese ära saatmine viimsele teele. Matuse tseremoonia võib olla kiriklik ja ilmalik. Matus on sama vana kui inimkond. Erinevatel religioonidel ja rahvastel on omad erinevad matusetalituse kombed. Lähedaste surm on raske sündmus, mis leinajas võib tekitada ajutist peataolekut ja abitust. Enim vajavad inimesed tuge ja abi, kuidas käituda. Leinajal endal tuleb muretseda surmatunnistus ja valmis vaadata hauaplats, ülejäänu eest kannab soovi korral hoolt juba matusebüroo. Surm tuleb registreerida kolme päeva jooksul. Matused

Ühiskonnaõpetus
thumbnail
10
docx

Egiptuse Surnuteraamat

TARTU ÜLIKOOL GERMAANI-ROMAANI FILOLOOGIA OSAKOND SKANDINAVISTIKA EGIPTUSE "SURNUTERAAMAT" REFERAAT Susanna Oja TARTU 2010 Sissejuhatus ,,Surnuteraamat" on Egiptuse matusetekstide moodne nimetus, mida kasutati esimest korda Uue Riigi alguses (ligikaudu 1550 eKr) ning, mis oli ikka veel kasutuses ligi 50a eKr. Teksti originaalne Egiptuse nimi on rw nw prt m hrw, mida on tõlgitud kui ,,Päeval esiletulijate raamat". Tekst koosneb mitmetest maagilistest loitsudest, mis peaksid aitama surnul leida enda tee läbi hauataguse elu. Tavaliselt kirjutati surnuteraamat papüüruserullile ning see asetati kirstu või lahkunu hauakambrisse. Mitmed loitsud, millest raamat koosneb, kirjutati ka hauakambri seintele ning sarkofaagidele. Raamat ­ koos teiste rituaalidega nagu nt mumifitseerimine ­ pidi aitama surnul jõuda Duat'i (Egiptuse allmaailm) või hauatagusesse

Iidsed tsivilisatsioonid
thumbnail
14
doc

Matused

Kuressaare Ametikool Hotelli-ja restoraniteeninduse osakond Koka eriala Kp-23 ja Kp-24 Tjorwen Treu, Maario Loorits, Erki Sepp Grupi töö Matused Õpetaja: Urmas Lehtsalu Sisukord Sissejuhatus.................................................................................................................................4 Veel matustest..............................................................................................

Perekonna õpetus
thumbnail
30
pdf

Kaheksakanna kui populaarse ornamendi tähendus Eestis läbi aegade

Hugo Treffneri Gümnaasium Virve Kass Kaheksakanna kui populaarse ornamendi tähendus Eestis läbi aegade uurimistöö Juhendaja: Aare Ristikivi Tartu 2010 Sisukord Sissejuhatus ........................................................................................................................... 3 1.Rahvamustrid ...................................................................................................................... 4 1.1

Käsitöö
thumbnail
82
pdf

Kummitustega seotud uskumused noorte seas PMG näitel

Kuid on ka esinenud jutustustes näiteks mõni looma- või linnukujutis, kes ei jäta jälgi endast liikudes. Traditsioonipäraselt võib eristada vähemalt kahte liiki vaimolendeid. Ühed rahutud surnud ilmutavad end sugulastele, tuttavatele ja teistele lähedastele. Nende ilmumine toimub tavaliselt piiratud ajal pärast surma ja nende rahustamiseks on võimalik kasutada tõrjemaagiat. Teistest kujuneb ehituse vaimolend, aardevalvur vms konkreetse kohaga seotud olend. Eestis on see nähtus sageli seotud vanade mõisate, losside või linnamajadega. Sagedamini võib kogeda kummituselamusi kohtades, kus on mõni inimene õnnetult surma saanud, surnuaedadel või erinevates kummituskohtades. Selliseks kohaks võib olla nii ehitis, maa-ala kui ka maa-alune käik, näiteks kanalisatsioon, katakombid, kaev jt. Üle maailma tuntud kummituskohad: Londoni Tower, St. Augustine’i tuletorn, Poveglia saar, Pennsylvania Ida Osariigi Vangla, Amityville’i

Ühiskond
thumbnail
25
docx

Referaat - Vaaraod

olnud Tutanhamonil selget pärijat. [(WWW) http://et.wikipedia.org/wiki/Kategooria:Egiptuse_vaaraod Egiptuse vaarad] Tutanhamon suri umbes 17-aastaselt, arvatavasti oma 9. valitsusaastal. Tema elu viimaste päevade kohta pole andmeid ja sellepärast on minevikus palju arutletud. [(WWW) http://et.wikipedia.org/wiki/Kategooria:Egiptuse_vaaraod Egiptuse vaarad] On pikalt arutatu seda, kas tema ilmselt koljuvigastusest tingitud surm oli õnnetus või salamõrv, ning poliitilise olukorra tõttu on viimane täiesti tõenäoline. [(WWW) http://www.annaabi.com/materjal-2468- egiptuse-vaaraod Referaat - Egiptuse vaaraod (22.11.2010)] Tema muumia põhjal on viimasel ajal tehtud suuri uuringuid. Varem oletati, et ta võidi mõrvata, kuid tänapäeval on üldine seisukoht, et ta suri tõenäoliselt malaariasse. Oma elu jooksul oli ta mitu korda malaariat põdenud. 2005

Ajalugu
thumbnail
27
doc

Egiptus

püramiidi külg asub pooleldi päikese käes ja pooleldi varjus. See fenomen kordub kaks korda aastas ja nimelt 14 päeva enne kevadist ning 14 päeva pärast sügisest pööripäeva. Antiikajal, kui püramiidi ümbritses veel läikima poleeritud kattekiht, torkas see silma palju selgemini kui tänapäeval. 10 HAUAD, HAUAKAMBRID, MASTABAD Varaseimasse perioodi kuuluvad matused olid niisugused: laip asetati enne muldasängitamist kägarasse. Vaatamata oma tohutule pindadele oli Egiptus lämbumas surnute hulga kätte, sest laipu maeti ainult kitsastele kultiveeritud maaribadele Niiluse läänekaldal ja deltas (aga varem, peamiselt vaesed inimesed, maeti kõrbesse, kus liiv kuivatas nende kehad). Kui jälgida varaste egiptuse haudade arengut, siis täheldame, et need tehti aja jooksul üha sügavamad, et öösiti ringihulkuvatele saakalitele mitte pakkuda saagivõimalust

Ajalugu
thumbnail
12
doc

Saastekvootide müük Eestis

Hugo Treffneri Gümnaasium Kadri Hiibus 12D Saastekvootide müük Eestis Referaat Tartu 2012 Sisukord SISSEJUHATUS...........................................................................................................3 1. KASVUHOONEGAASID EESTIS..........................................................................4 2. KYOTO PROTOKOLL JA SAASTEKVOOTIDE KAUPLEMINE........................5 3. KVOODIMÜÜGI PÕHIMÕTTED...........................................................................6 4. ROHELISED PROJEKTID.......................................................................................7 4.1 ELEKTRIAUTOD JA LAADIMISJAAMADE VÕRGUSTIK.........................................7 4.2 TEISI PROJEKTE..........

Ökoloogia




Meedia

Kommentaarid (4)

fking profiilipilt
fking: Suured tänud, oli palju abi.

10:08 18-04-2011
kikana profiilipilt
O V: hea, et oli abiks
08:58 24-03-2013
mikk122 profiilipilt
mikk sillamaa: See aitas mind väga palju
15:30 18-10-2010
gerdarentel profiilipilt
gerdarentel: ülipõhjalik, tasub
20:47 29-03-2011



Sellel veebilehel kasutatakse küpsiseid. Kasutamist jätkates nõustute küpsiste ja veebilehe üldtingimustega Nõustun