SISUKORD Sissejuhatus strateegilisse juhtimisse...............................................................................................2 Strateegilise juhtimise olemus......................................................................................................2 Strateegilise juhtimise ajalugu..........................................................................................................4 Ettevõtte strateegiline orientatsioon.................................................................................................8 Strateegia väljatöötamine ja seda mõjutavad tegurid.......................................................................8 Eesmärkide püstitamine....................................................................................................................9 Strateegia väljatöötamise neli tasandit diversifitseeritud ettevõttes..........................................
Strateegiline juhtimine Kordamisküsimused 1. kontrolltööks 1. Strateegilise juhtimise olemus Edukate ettevõtete edu tugineb alati heale ja läbimõeldud strateegiale. Ettevõtte strateegiline juhtimine seisneb strateegia väljatöötamises, elluviimises, kontrollimises ja hindamises. Strateegia väljatöötamisele eelneb tavaliselt ettevõtte välis- ja sisekeskkonna analüüs. Mõneti võib strateegiat käsitleda kui üldist kirjeldust käitumisest ja astutavatest sammudest, mille abil ettevõte kavatseb oma eesmärgid saavutada. Strateegia seisneb püüdest mõista, kus sa tahaksid olla, realistlike võimaluste hindamises, kuidas liikuda ühest punktist teise 2
üldistes strateegilistes perspektiivides. Keskkonna koolkond näeb strateegia kujundamist kui keskkonna muutustele reageerivat protsessi. Põhiidee on selles, et jõud väljaspool organisatsiooni, keskkond, ei ole mitte ainult strateegia kujunemist mõjutavateks passiivseteks, vaid pigem aktiivseteks osalejateks selles protsessis. Keskkonnast tulenevad ettevõtte ees seisvad ülesanded ja strateegia tegemine taandub keskkonnamuutusi peegeldavaks protsessiks. Nii juhtimine kui ka organisatsioon alluvad väliskeskkonnale. Konfiguratsiooni koolkond näeb strateegia kujundamist kui transformatsiooniprotsessi. Ühelt poolt kirjeldatakse eri seisundeid organisatsiooni ja teda ümbritsevate keskkonda kui konfiguratsioone. Teiselt poolt on vaatluse all strateegia loomise protsess: kui transformatsioon ühest seisundist teise. 6. pakkuge välja strateegiliste ja finantseesmärkide loetelu valitud ettevõttele.
· reaalsete tulemuste võrdlemine standarditega tulemus peab mahtuma lubatavate hälvete piiridesse · reageerimine kontrolli tulemustele Järelvalvetoimingute lõikes võib kontrolli jagada järgmiselt: · Operatsioonide kontroll kuidas kasutatakse ressursse, kvaliteedikontroll · Finantskontroll · Struktuurne kontroll jälgib, kuidas struktuurielemendid suudavad täita oma eesmärke. · Strateegiline kontroll püüab kindlaks teha, kuivõrd tulemuslikud on funktsionaalse, äri-, ja korporatsioonitasandi strateegiad, saavutamaks organisatsiooni eesmärke. Organisastiooni kultuur Organisatsiooni kultuur on väärtuste, normide, hoiakute ja põhimõtete kogum, millest ettevõte lähtub oma igapäevastes tegevustes. Organisatsiooni kultuur võub töötajate käitumist oluliselt mõjutada ja seega avaldada ka mõju organisatsiooni strateegiale. Kui on
Strateegiline juhtimine Kordamisküsimused 1. Strateegia. x Strateegia on firma otsustusloogika. (Kreitner) x Strateegia kujutab endast teatud hulka hüpoteese põhjuste ja tagajärgede seoste kohta. (Kaplan, Norton) x Strateegia on org.-i eesmärkide ja ressursside ning muutuvate turundusvõimaluste ühildamine. (Kotler) x Strateegia ilma taktikata on kõige aeglasem tee võiduni. Taktika ilma strateegiata on ainult ettevalmistus alistumiseks. (Sun Tzu c. 500 BC)
INTEGREERITUD TURUNDUS kõik turundustegevused toode ja hinnakujundus -> kommuni-katsioon (reklaam, müügitoetus, üritused, avalikud suhted, otseturundus, isiklik müük) -> jaotuskanalid -> SIHTTURG SOTSIAALSELT VASTUTUSTUNDLIK TURUNDUS tarbijate vajaduste rahuldamine, samal ajal võimalikult minimeerides ümbritsevale keskkonnale tehtavat kahju SIHTTURUNDUS parnerlus kõigi ettevõtte osapooltega (kliendud, hankijad, vahendajad jne) -> kliendisuhete juhtimine põhineb headel kliendiandmetel; -> väärtuspõhine juhtimine põhineb turunduse kui investeeringu käsitlemisel; -> suust-suhu turunduse puhul ärgitatakse oma lojaalseod kliente soovitama konkreetseid tooteid ka oma sõpradele Ettevõtte edukus 1. Konkurentsivõime - Turuosa - Suhteline turuosa - Patendid - Sihtgrupi katvus 2. Turu atraktiivsus - Turu kasv - Innovatsioon - Kliendi mõjujõud
olemasolevalt organisatsioonilt saama kaasa mingi konkurentsieelise eeldused või vastupidi, tema lisandumine peaks tekitama täiendava konkurentsieelise eeldused juba olemasolevatele äriüksustele. SEOTUD DIVERSIFITSEERIMINE Üheks diversifitseerimise võimaluseks on diversifitseerimine ettevõtte senise põhitegevusega seotud valdkondadesse. Sellisel juhul eksisteerib ettevõtte tegevusvaldkondade vahel mingi haakumine ehk strateegiline kokkusobivus. Erinevate äriüksuste väärtusketid on omavahel seotud, see võib pakkuda järgnevaid võimalusi konkurentsieelise loomiseks: 1. Oskusi, tehnoloogiat ja juhtimisalast oskusteavet saab üle kanda ühest valdkonnast teise 2. Erinevate äriüksuste seotud tegevusi saab ühendada kulude vähendamiseks. Mida suurem on mastaabiefekti mõju, seda enam on eeldusi konkurentsieelise loomiseks madalate kulude baasil.
Ettevõte võib kujuneda lüpsilehmaks, mille arvelt püütakse katta pereliikmete kõikvõimalikke kulusid. Pereettevõtte juht juhib ettevõtet keskmiselt märksa kauem, kui keskmine tegevjuht teistes ettevõtetes (USAs on see vahe koguni 6 kordne). Suurem riskide vältimine võib olla küll eeliseks, kuid ka puuduseks. Näiteks jäetakse seetõttu kasutamata osa laienemisvõimalusi. Sageli puudub pereettevõttes strateegiline planeerimine ja juhtimine sellega kaasnevad ohud eriti ettevõtja vananemise ja terviseprobleemide korral. Pereettevõttesse investeeritakse lisaks rahale ka töö, hing ja tervis. Suur löök võib olla see, kui lapsed ei ole ettevõttest huvitatud ning elutöö tuleb müüa. Põlvkonnavahetus - ideaaljuhtum: Juhtimise üleandmise etapid: 1) Senine juht (sageli ettevõtte rajaja ja omanik) juhib ise ettevõtet.
Kõik kommentaarid