NB!
üldpsühholoogia III osa sisaldab pilte (lisatakse 20.novembriks)
Areng
-organismi korrapärane liikumine
suurema diferentseerituse ja integreerituse poole, hõlmates vaimse,
sotsiaalse ja füüsilise seisundi muutuseid.
Areng algab munaraku viljastamise
hetkest ja jätkub peale sündi. Arengulised muutused toimuvad läbi
inimese
eluea .
Ontogenees – organismi
individuaalne arenemine viljastatud munarakust kuni surmani,
fülogenees – organismide ajalooline areng.
Arengu käigus
toimuvad
kvantitatiivsed (hulk, suurus) ja kvalitatiivsed
(olemus) muutused.
Sotsialiseerumine on
protsess, mille vahendusel õpime hoiakuid, norme, motiive ja
käitumismudeleid, mida peetakse sobivaks või kohaseks inimestele
konkreetses ühiskonnas.
Mina-pilt (kogum teadmisi enda
kohta) kujuneb läbi interaktsioonide ümbritsevaga (perekond,
mängud, rolli võtmine), tagasiside olulistelt teistelt,
rolliidenteedi mõju mina-skeemidele. Sotsiaalse võrdluse teooria
(soov enda võimeid ja teadmisi hinnata paneb nt.
otsima standardeid
või nende puudumisel võrdlema ennast teiste inimestega).
Enesehinnang peegeldab
suhtumist endasse
Kõlbelise mõtlemise areng
(Lawrence
Kohlberg )
- Kohlberg näeb laste moraalset arengut
üldistele printsiipidele põhineva liikumisena konkreetselt
üldisele, enesekeskselt ja vahetult hoolitsuselt enda eest
hoolitsusele teoste heaolu eest
Prekonventsionaalsed astmed
-
Karistuse-allumise
orientatsioon – sel asteml püüavad lapsed
peamiselt hoiduda ebameelidvusest , vältida karistust, vabaduse
piiramist, ärevusi tekitavaid situatsioone
- Instrumentaal –
relativistlik orientatsioon – ka siin on lapse põhimureks oma
tarvete rahuldamine, kuid saavad ka aru, et teistel on teatud õigused.
Seeõttu ilmutavad mõnikord soovi jõuda kokkuleppele, mis
võimaldaks võrdsel alusel rahuldada kõikide osapoolte vajadusi.
Konventsionaalse moraali astmed - Armsa tüdruku/hea
poisi orientatsioon - Elu
kuldreegel – tehke teistele seda, mida te
tahate, et nad teeksid teile. Sel astmel on lapsed õppinud tundma
rõõmu teiste heatahtlikkusest ning nad püüavad nüüd teistele
meeldida ja nende heakskiidu osaliseks saada. Ollakse konformsed,
otsuste langetamisel arvestatakse teiste ja endi eesmärke,
kavatsusi.
- Seaduse ja korra orientatsioon
– lapsed saavad aru, et sotsiaalne kord sõltub inimeste tahtest
täita oma kohust ning nende austusest seaduslike võimuorganite
vastu
Postkonventsionaalsed astmed
- Sotsiaalse kokkuleppe orientatsioon – õigeid toiminguid iseloomustab nende vastavus standardsetele nõuetele ning õigutsele, milles ühiskond on kokku leppinud. Reegleid võib muuta. Sellel astmel tehtud otsused on paindlikumad.
- Universaalse eetika prontsiibid – sellel astmel otsuste tegemisel ei lähtuta mitte ainult ühiskonna fikseeritud reeglitest, vaid pööratakse tähelepanu ka sellele, kuivõrd respekteeritakse universaalseid eetilisi prontsiipe. Inimene võib oma põhimõtete kaitsmise nimele leppida avaliku alandusega või minna märtrisurma.
Kognitiivne areng
Jean Piaget – areng toimub
organismi füsioloogilise küpsemise ja keskkonna vastastikusel
toimel; kaasasündinud huvi kui liikumapanev jõud; salvestatakse
kogemused, kujunevad skeemid e kognitiivsed struktuurid , mis
kujutavad, mida teame maailmast, kuidas näeme ja tajume seda. Uus
teadmine integreeritakse skeemidesse assimilatsiooniportsessi
vahendusel. Sobimatu ( vastuolus skeemiga) informatsiooni korral tekib
tasakaalutusseisund, mis kutsub esile akommodatsiooni – skeemide
modifitseerimise ja kohandamise, leidmaks kohta uuele
informatsioonile. Ebakõla likvideerimine akommodatsiooni ja
assimilatsiooni kaudu.
Vaimne areng toimub lastel
kvalitatiivselt erinevate astmete järgnevusena, kus iga aste on
järgmise eelduseks .
Etapid: (areng algab sensomotoorsete
skeemide formeerumisega, läheb üle tunnetuslike skeemide
kasutamisele ja jätkub verbaalsete skeemide formeerumisega)
- sensomotoorne periood kujunemine (kuni 1,5 / 2 eluaastat); kujuneb arusaam objektide permanentsusest – teadlikkus sellest, et objektid eksisteerivad sõltumatult nende endi toimingutest ja tajudest
- operatsioonide eelne (1,5 / 2 kuni 7 aastat); hakatakse kasutama sümboleid objektide v sündmuste tähitsamiseks, kirjeldamiseks; kujuneb arusaam, et inimestel võivad olla erinevad mõtted ühe ja sama objekti kohta
- konkreetsete operatsioonide periood (7-12 a); maailmanägemises väheneb enesekesksus; suudetakse objekte klassifitseerida, seoseid nende vahel leida (eeldab loogilist mõtlemist)
- formaalsete operatsioonide tase (alates 12 a.); suudetakse mõtleda abstraktsetes kategooriates
Erik Erikson : isiksuse
arengufaasid kirjeldatuna läbi psühhosotsiaalsete
kriiside
(allikas: Lindgren, H., Suter, N. (1994). Pedagoogiline psühholoogia koolipraktikas)
- Väikelaps. Globaalne usaldus/ usaldamatus (-1 eluaastat). Lapsed õpivad, kas keskkond on sõbralik v ebasõbralik, kas nad võivad loota sellele, et keskkond pakub neile
Kõik kommentaarid