Sippari linna arhitektuur, skulptuur, reljeefid, pitsatid, rituaalsed esemed, tarbekunst (0)

1 Hindamata
Punktid
 
Säutsu twitteris

Sippari linna arhitektuur , skulptuur , reljeefid , pitsatid, rituaalsed esemed, tarbekunst




Margit Korbe

Sisukord

1. Sissejuhatus 3
3
2. Ăśldisi teadmisi Sipparist 4
3. Tähtsad Sippari ajaloost kõnelevad leiud 5
3.1. Monumendid 5
3.2. Tahvlid 6
3.3. Piirikivid 10
3.4. Skulptuurid 12
3.5. Veel huvitavaid leide Sipparist 14
4. Kokkuvõte 16
Kasutatud allikad 16


1. Sissejuhatus


Käesolev referaat räägib Akadi -aegsest linnast Sippar , mis asus tänapäeva Iraagi piirkonnas. Töös on keskendutud peamiselt Sipparis asunud Shamashi templist leitud esemetele, et nende kaudu saaks selgemaks ka üldisemad jooned Sippari arhitektuuris, skulpuutis, reljeefis, pitsatites ning tarbekunstis. Referaadi koostamisel on toetutud erinevatele internetiallikatele, kõige rikkalikumalt aga andis leitud esemete kohta huvitavat ja konkreetset infot Briti Muuseumi kodulehekülg ( http://www.thebritishmuseum.ac.uk ). Väga suur ja oluline osa leide, mis kajastavad elu iidses Sipparis, on tulnud välja Hormuzd Rassami kaevanduste käigus 1880. aastate algul.
Referaat kirjeldab lühidalt üldisi teadmisi Sippari linnast ning seejärel keskendub olulistematele ja iseloomulikumatele leidudele ning nende sisule , mis pärinevad päikesejumal Shamasi templist.

2. Ăśldisi teadmisi Sipparist


Sippar oli Sumeri linnriik 3. aastatuhande alguses. Sippar kuulub Akadi perioodi, mil ühendati terve Mesopotaamia . Iidse Sippari linna, nüüd teatud kui Abbu Habbah, asukoht on Bagdadist edelas ning Babülooniast põhjas Eufrati ääres Iraagis . See oli üks Sumeri kõige põhjapoolsemaid linnu. Sumeris oli linn tuntud kui Zimbir, Assüürias ja Babüloonias aga kui Sippar. Kaevamistel on sealt leitud müüriga ümbritsetud linn, mille keskel asub väike astmikpüramiidiga sarnane tempel ning selle ümber teised linnaehitised1. Linn oli kunagi tähtis kaubanduse ja religioosne keskus. Sippar oli jagatud kaheks kvartaliks: päikesejumal Shamashi Sippariks ja jumalanna Anuniti Sippariks. Leitud kirjutistel on mainitud veel kahte Sipparit, millest üks on Eedeni Sippar, mis pidi olema linna lisakvartal. On võimalik, et teist võib hoopiski identifitseerida läbi Akadi, esimese Babüloonia impeeriumi pealinna. Shamashi ja Anuniti Sipparit nimetatakse Vanas Testamendis ühiselt Sefarvaimiks. Akadi ajajärgu kunsti on säilinud väga vähe. Olulisi uuendusi tehti Akadi ajal pitserite lõikamise vallas. Shamashi templi varemetest on leitud arvukalt kiilkirja tahvleid ja teisi mälestisi. Sumerid nimetasid templit E-babaraks, semiidid aga Bit-uniks. Leidude põhjal on arvatud, et tempel võis olla seotud ka kooli ja raamatukoguga.
Babüloonia preestri Berossuse järgi oli Noa matnud teavikud veeuputuseelse maailma kohta kahtlemata Sipparisse, kuna linna nimi olevat seotud mingi kirjutisega. Pärast uputust olevat ellujäänud Sipparisse läinud ning ajaloo taastanud2.
Leitud tõendid räägivad, et Sipparis toimus elu alates Uruki perioodist (4000 eKr), kuid tegevus selles piirkonnas katkes aastal 481 eKr, mil toimus mäss Pärsia kuninga Xerxese vastu.

3. Tähtsad Sippari ajaloost kõnelevad leiud


3. aastatuhandest eKr on Sipparist ja teistest Sumeri asulatest leitud india pitsereid, mis osutavad sidemetele induse kultuuriga. Leidude hulka kuulub ka ühe olulise kullassepa peidetud vara, mis leiti purki peidetuna Ebabbari templi põranda alt. Peale kuld- ja hõbeehete, poolvääriskivist pärlite, vasktööriistade, savipitsatite ja ühe hematiitsilindri kuulus sinna veel 67 erinevast materjalist (enamasti ahhaadist ja hematiidist) ja erineva kujuga kaaluvihte. Kogu vara oli peidetud Ebabbari pühakompleksi, kus tegeleti juhtimise, käsitöö ja kultusega. Niisiis on leitud esemed sümboolsed objektid seotud religioosse tegevusega . Päikesejumal Shamashi seostatakse ka õigusemõistmisega, sealjuures on vajalik õigust „mõõta“ ja „kaaluda“, mida kaaluvihud sümboliseerivadki3.
Üldiselt räägivad paljud arheoloogilised leiud sellest, kui tähtis oli tol ajal jumalakultus. Sippari jumal Shamash oli väga kummardatud jumal. Jumalatest loodi kivitahvleid, kujusid ja erinevaid saviesemeid. Üks Idamaises Instituudis hoitud tahvel kujutab Shamashi oma troonil istumas: tema ees on tema sümbol – päikeseketas, jumala jalgu toetab paar härg-inimesi, keda tihti seostatakse Shamashiga. Tahvlil on kolm kirjutist, millest üks sisaldab teksti: „Shamashi võrdkuju, suur isand , see, kes elutseb Ebabbaris, mis asub Sipparis.4“ See lausung näitab, kui väga olid Mesopotaamias jumalad austatud ning kummardatud.

3.1. Monumendid


Algupäraselt pärineb Sipparist Naram-Sini võidusammas, mis sõjasaagina sealt 12. sajandil eKr Susasse viidi. Monument illustreerib Akadi Semiidi dünastia 4. kuninga Naram-sini võitu mägirahva üle Lääne-Iraanis. Naram-sin väitis end olevat universaalne valitseja ning teda jumalikustati tema eluajal. Monumendil lasi ta end kujutada mäe otsa ronivana, oma vägede eesotsas. Tema kiivri küljes on sarved, mis tähistavad jumalikku jõudu ning väsinud näol on ideaalse inimvallutaja ilme. Kuningas sõtkub mäetipu jalamil vaenlase jalge alla. Selle kõige kohal asetseb päikeseketas, millele kuningas
80% sisust ei kuvatud. Kogu dokumendi sisu näed kui laed faili alla
Vasakule Paremale
Sippari-linna arhitektuur-skulptuur-reljeefid-pitsatid-rituaalsed esemed-tarbekunst #1 Sippari-linna arhitektuur-skulptuur-reljeefid-pitsatid-rituaalsed esemed-tarbekunst #2 Sippari-linna arhitektuur-skulptuur-reljeefid-pitsatid-rituaalsed esemed-tarbekunst #3 Sippari-linna arhitektuur-skulptuur-reljeefid-pitsatid-rituaalsed esemed-tarbekunst #4 Sippari-linna arhitektuur-skulptuur-reljeefid-pitsatid-rituaalsed esemed-tarbekunst #5 Sippari-linna arhitektuur-skulptuur-reljeefid-pitsatid-rituaalsed esemed-tarbekunst #6 Sippari-linna arhitektuur-skulptuur-reljeefid-pitsatid-rituaalsed esemed-tarbekunst #7 Sippari-linna arhitektuur-skulptuur-reljeefid-pitsatid-rituaalsed esemed-tarbekunst #8 Sippari-linna arhitektuur-skulptuur-reljeefid-pitsatid-rituaalsed esemed-tarbekunst #9 Sippari-linna arhitektuur-skulptuur-reljeefid-pitsatid-rituaalsed esemed-tarbekunst #10 Sippari-linna arhitektuur-skulptuur-reljeefid-pitsatid-rituaalsed esemed-tarbekunst #11 Sippari-linna arhitektuur-skulptuur-reljeefid-pitsatid-rituaalsed esemed-tarbekunst #12 Sippari-linna arhitektuur-skulptuur-reljeefid-pitsatid-rituaalsed esemed-tarbekunst #13 Sippari-linna arhitektuur-skulptuur-reljeefid-pitsatid-rituaalsed esemed-tarbekunst #14 Sippari-linna arhitektuur-skulptuur-reljeefid-pitsatid-rituaalsed esemed-tarbekunst #15
Punktid 50 punkti Autor soovib selle materjali allalaadimise eest saada 50 punkti.
LehekĂĽljed ~ 15 lehte LehekĂĽlgede arv dokumendis
Aeg2009-05-04 Kuupäev, millal dokument üles laeti
Allalaadimisi 7 laadimist Kokku alla laetud
Kommentaarid 0 arvamust Teiste kasutajate poolt lisatud kommentaarid
Autor Germoo Ă•ppematerjali autor

Meedia

Mõisted

Sisukord

  • ONUMENDID
  • AHVLID
  • IIRIKIVID
  • KULPTUURID
  • HUVITAVAID
  • LEIDE
  • IPPARIST

Teemad

  • Sisukord
  • SISSEJUHATUS
  • ĂśLDISI TEADMISI SIPPARIST
  • TĂ„HTSAD SIPPARI AJALOOST KĂ•NELEVAD LEIUD
  • KOKKUVĂ•TE
  • KASUTATUD ALLIKAD
  • Sissejuhatus
  • Ăśldisi teadmisi Sipparist
  • Tähtsad Sippari ajaloost kõnelevad leiud
  • Monumendid
  • fraus pia
  • Tahvlid
  • baru
  • Barult
  • Piirikivid
  • kudurrudeks
  • Skulptuurid
  • baru
  • Veel huvitavaid leide Sipparist
  • Kokkuvõte
  • Kasutatud allikad

Kommentaarid (0)

Kommentaarid sellele materjalile puuduvad. Ole esimene ja kommenteeri


Sarnased materjalid

168
doc
Ajaloo mõisted ja isikud tähestiku järgi
116
doc
Vanaaeg
0
docx
V-Hugo Jumalaema kirik Pariisis terve raamat
76
rtf
Vana-Egiptus
14
doc
Egiptus-Mesopotaamia-konspekt
20
doc
Ajaloo eksami punktid
49
doc
Suur Kokkuvõte Ajaloo 9 kl õpikust
67
pdf
Esiajalugu ja arheoloogia alused





Faili allalaadimiseks, pead sisse logima
Kasutajanimi / Email
Parool

Unustasid parooli?

Pole kasutajat?

Tee tasuta konto

UUTELE LIITUJATELE KONTO MOBIILIGA AKTIVEERIMISEL +50 PUNKTI !