SISSEJUHATUS FILOSOOFIASSE 2012 sügis -- 31.12.2012 00:00
1.-2. MIS ON FILOSOOFIA?
1. Selgitage sõna „filosoofia“ etümoloogiat.
Sõna „filosoofia“ on võetud kreeka keelest ning tähendab tarkusearmastus.
Sõna esmatarvitus pole väga selge, u 5-4 saj. e.m.a
Herodotos oma töödes.
Esimeseks filosoofiks peetakse sageli Thalest (6. saj. e.m.a)
2. Mida tähendab, et filosoofia põhiküsimused on koolkonna spetsiifilised ?
Iga filosoofia koolkonnal on omad küsimused, millega nad tegelevad. Koolkondi seob ühine
eeldus filosoofia tegemise viisidest: põhiprobleemidest ja meetoditest mida ei panda
igapäevaselt
kahtluse alla.
3. Nimetage teoreetilise ja praktilise filosoofia valdkondi.
Teoreetiline filosoofia:
epistemoloogia (
teadmisega seotud küsimused), metafüüsika (olemisega
seotud küsimused),
keelefilosoofia (käsitletakse probleeme, mis tekivad keelelistest
segadustest), teadusfilosoofia (teaduse olemuse
uurimine ).
Praktiline filosoofia: poliitikafilosoofia (õigluse, omandi, riigi, vabaduse ja
valitsemisega seotud
küsimused),
eetika (moraalifilosoofia, õige ja väära
vahekord ), esteetika (
kunstifilosoofia , ilu ja
kunstiga seotud küsimused), haridusfilosoofia (hariduse ja õpetamisega seotud küsimused).
4. Selgitage mis mõttes on filosoofia kriitiline.
Filosoofilise probleemi püstitamine ja selle lahendamine algab reeglina kahtluse ja kriitikaga.
Filosoofia ei paku valmiskujul tõdesid, mida kahtluse alla ei seata.
Filosoofia on reeglina kriitiline
kolmes suhtes:
..argimõtte, tava-arusaamade ja eelarvamuste suhtes
..teiste filosoofide mõtete, teooriate, argumentide ja järelduste suhtes
..oma enese eelduste suhtes.
5.
Iseloomustage filosoofiat Sokratese ja Jeesuse erinevusele tuginedes.
Võrreldes Jeesusega, Sokrates:
.. ei andnud õpilastele dogmasid ega õpetussüsteeme
.. ei andnud lunastust ega pääsemist
.. ei nõudnud usku usupügalatesse
.. suunas inimesi iseenda kaudu uurima ja taotlema tarkust, tõde ja hüve.
.. oli
filosoof , kes
armastas tarkuse otsimist
..ei ole õpetaja, kel see tarkus on juba käes.
Niisiis , filosoofia on tarkuse otsimine, iseenda kaudu uurimine ja
taotlemine , mis ei anna
dogmasid ja õpetussüsteeme ega nõua usku ükskõik millesse.
6. Mida õpetab filosoofia Russelli arvates? Konstrueerige näide. Filosoofia on omamoodi vahelüli teaduse ja
teoloogia vahel. Filosoofia on eikellegimaa.
Filosoofia otsib vastuseid küsimustele, millele ei saa vastata laboris (teaduslikult) ja millele
teoloogide poolt
pakutud vastuseid võib seata kahtluse alla. Peamine ülesanne, mis võib praegu
täita filosoofia neile, kes sellega tegeleb on õpetada neid, kuidas elada ilma kindluseta ning
samal ajal ei jää halvatuks ostustamatuse tõttu. (A History of
Western Philosophy , 1945)
Alustuseks võime öelda, et eksisteerivad probleemid, mis teatud inimesi huvitavad ja mis
vähemasti praegu ei kuulu ühelegi eriteadusele.
Filosoofia küsimusteks on:
.. Kas tõesti eksisteerivad
loodusseadused või tegemist on meie usuga nendesse?
.. Mida kujutab inimene endast universumi suhtes?
.. Kas tarkus on tõesti olemas või tegemist on rafineeritud rumalusega? jpt
7. Selgitage milles seisneb tarvilike ja piisavate tingimuste meetod.
Näide „
printsessi “ mõistega:
.. „naissus“ on printsessile tarvilik, aga mitte piisav – leidub naisi, kes pole printsessid.
.. võime lisada: „kuninglik päritolu“
.. „naissus“ ja „kuninglik päritolu“ on eraldivõetuna tarvilikud, kuid ainult koos on nad
piisavad .
Seega, mitte alati üks tarvilikest tingimustest on piisav, tarvilikke tingimusi võib olla palju, aga et
langetada otsust tuleb, et neid oleks piisavalt palju
8. Selgitage filosoofiliste probleemide iseloomu I. Berlini järgi.
Filosoofilised probleemid ei
empiirilised (vastus on võimalik leida vaatlusest) ega
formaalsed (vastus on võimalik arvutada)
Filosoofilistel probleemidel on erinev iseloom, mõned neist käsitlevad fakte ja väärtusi, mõned
sõnu ja sümboleid, mõned ka
meetodeid , teaduste
vahekorda , moraali, poliitikat.
Neid ühendab aga üks oluline sarnasus – neile pole võimalik vastata ei vaatluse, arvutluse,
induktiivsete ega deduktiivsete meetodite abil.
Täpset vastust neile pole võimalik leida sõnaraamatust, entsüklopeediast, konspektidest.
3.-4. TÕDE
1. Mida võib silmas pidada mõistega „tõeteooria“? (vähemalt 3)
Silt „tõeteooria“ on tähistanud erinevaid asju. See on teooria:
.. tõekandjatest (
laused , kaardid, faktid)
.. tõefraasi („on tõene“) funktsioonist
.. tõe kriteeriumist
.. tõest endast
.. sõna „tõene“ tähendusest
.. mida tähendab mõista sõna „tõene“
.. sellest, mida tähendab omada tõe mõistet.
2. Milles seisneb nn tõekandjate küsimus?
Tõesust
omistatakse eelkõige keelelistele ühikutele.
Et keeleväliste asjadega (majad,
kivid ) seoses saaks tõest rääkida tuleb nende asjade kohta
midagi väita. Tõed ja väärused on arvamuste ja väidete omadused.
Täpsustused:
.. tõesust ei omistata mitte kõikidele keelelistele ühikutele, nt käsud, hüüatused, küsimused.
.. kui „tõeline“ tähendab näidis, eeskujulik,
ehtne (tõeline armastus, kommunist, isiksus,
luuletaja jms)
3. Iseloomustage tõe vastavusteooriat ja esitage vähemalt kaks etteheidet sellele.
Tõesus seisneb väite (otsustuse) ja tegelikkuse vastavuses.
Väide X on tõene ainult siis, kui X vastab faktile.
Kolm „tõde“ vastavusteooriast:
.. ajalooliselt kõige vanem teooria
.. kõige lähedasem tavaarusaamale tõest.
.. kõige tunnustatuim tõeteooria
Etteheited:
..Kuidas näidata vastavust? Väited ja maailm kuuluvad erinevatesse kategooriatesse, st neid ei
saa võrrelda.
.. Moraalitõdedel pole moraalifakte, millega saaksid moraalitõed vastavuses olla
.. aprioorsete tõdede probleem (nt 2+3=5), me ei ta milles seisneb vastavus tegelikkusega.
4. Milles seisneb tõe koherentsusteooria?
Tõde seisneb kooskõlalisuses, sidususes.
Väide on tõene siis, kui ta on kooskõlas teiste tõeseks
tunnistatud väidetega.
Kooskõla tähendab vastuolu puudumine.
X sündis aastal 1973 ja X sündis aastal 1937 on
vastuolus .
Teooria 2 lähtekohta:
.. metafüüsiline lähtekoht – pole eraldiseisvalt uskumusi või objekte; maailm ongi ainult
uskumuste süsteem.
.. episteemiline lähtekoht – me ei saa väljapoole oma uskumusi, et vaadata kuidas nad vastavad
nn objektiivseile faktidele; uskumuse põhjenduseks võib olla ainult teine
uskumus 5. Milles seisneb printsipiaalne erinevus vastavusteooria ja koherentsusteooria vahel?
Vastavusteooria järgi: väide (uskumus) – maailm (faktid)
Koherentsusteooria järgi: väide – teised väited
6. Iseloomustage vähemasti kahte koherentsusteooria nõrkust.
.. mis on uskumuste süsteem? Kelle uskumustega peab välde olema kooskõlas, selleks et see
väide saaks olla tõene? (kas ühiskonna/teadlaste/
tarkade /suure juhi/enamuse/ kirikuisade?)
.. „
Jane Austeni probleem“ – A: „J. A. poodi mõrvari poolt“ B: „J.A. suri oma
voodis “
Mõlemad uskumused on koherentsed mõne uskumuste hulgaga. Keegi ei
eelda , et A on tõene,
kuid koherentsusteoreetik ei saa õelda et A on väär, B on tõde.
7. Iseloomustage lühidalt pragmatismi tõekontseptsiooni.
Pragmaatiline tõeteooria määratleb tõeste uskumise tagajärgede kaudu. (W. James)
Tõe
kriteerium on tegevuse edukus.
Tõesed on sellised uskumused:
.. mis „töötavad“
.. millest lähtudes saab sihipäraselt tegutseda
.. mis ennast õigustavad
.. millesse on kasulik
uskuda Uskumus tuleb tõeseks lugeda siis, kui sellele rajanev tegevus viib seatud eesmärgile.
Täpsustused:
.. absoluutset tõde pole, peame leppima nende tõdedega, mis töötavad.
.. leidub siiski mõningaid absoluutseid tõdesid, nö tajumuslikult ilmsed (nt 1+1=2, valge erineb
hallist vähem kui
mustast )
8. Esitage vähemalt kaks vastuväidet pragmatismi tõekontseptsioonile.
.. sõna „töötama“ on kahemõtteline: mingi uskumus prognoosib juhtuvat, mingi uskumus
varustab meid energiat.
.. võib ju olla kasulik millessegi, mis on väär (nt hauatagusesse ellu)
.. mõned tõed on kasutud, mõned on kahjulikud (on valus kuulata)
9. Mis on deflatsionism ja kuidas see erineb teistest tõeteooriatest?
Moto: „Laskem tõest ja tõeteooriatest õhk välja!“
Tõeprobleemiga pole mõtet vaeva näha.
.. tõe mõiste pole midagi sügavat ja tähtsat, nagu eelmised teooriad on eeldanud
.. tõde ei oma mingit deepi „olemust“ – pole tõdede ühist omadust.
.. tõeprobleem on filosoofe masendanud seetõttu, et nad otsivad seda, mida pole olemas.
Deflatsionism ei väida, et tuleks:
..
fraas „on tõene“ tuleks keelest ära kaotada
.. tuleks
loobuda tõerääkimisest
.. sõnade „tõene“ ja „on tõene“ tarvitamine on kasutu või mõttetu
10. Selgitage vähemalt kolme tõefraasi funktsiooni.
.. stilistiline otstarve (et rõhutada midagi tähtsat lauses või ütluses)
.. üldistamise otstarve, tõefraas on üleliigne, ent on vaja lause puhul, mis pole antud (sõnaga
kõik)
.. kinnitamine ja nõustumine – väljendab inimese nõustumine mingi väitega.
.. väljenduslik otstarve (väljendub üllatust, kahtlust, mitteuskumust)
5.-6. TEADMINE
1. Millega tegeleb epistemoloogia?
Sõna „epistemoloogia“ on kreeka sõna, tähendab „teadmine“.
Epistemoloogia on filosoofia
valdkond , mis tegeleb teadmisega (loomus, piirid) ja sellega seotud
küsimustega/mõistega (taju, mälu, kindlus).
Termini mõtles aastal 1854 šoti mõtleja James Ferrier.
Termini „epistemoloogia“ kõrval on kasutuses ka terminid: „tunnetusteooria“,
„teadmiseteooria“, „teadmusteooria“, „episteemika“, „gnoseoloogia“.
2. Mida tähendab küsimus „teadmise ulatusest“?
Põhiküsimused: Kui palju me teame? Kus on teadmise piir?
Erinevad vaated kahe äärmuse vahel:
skeptitsism ja
realism .
Skeptikud: Me teame väga vähe, palju vähem sellest, mida me arvame end teadvat.
Äärmuslikversioon. Me ei tea midagi muud peale oma endi praeguste teadvuse
seisundite (praegused mõtted ja kogemused).
„Me ei tea mitte midagi“ on ennastkukutav, sest me ei saa ka teada, et me midagi ei tea.
Realistid : Me teame üsna palju endast ja meid ümbritsevast maailmast.
Me teame – läbi meelelise
tunnetuse – milline maailm tegelikult on. Maailm ongi nii nagu ta
tegelikult ja sõltumatult meie kogemisest on.
3. Mida heidab feminism ette traditsioonilisele epistemoloogiale?
Mõnede feministide arvates traditsiooniline epistemoloogia jätab teadmise subjekti (tema sugu,
rass või staatus) tahaplaanile. Õigustamatult peetakse teadjaks valgenahalist keskealist meest.
Miranda Fricker räägib oma töödes „episteemilisest ebaõiglusest“: igapäevas elus võetakse
naiste
juttu vähem-tõsiselt.
4. Iseloomustage empirismi ja ratsionalismi erimeelsust teadmise allika küsimuses.
Empistide arvates (Francis
Bacon , John Locke) kogemus on ainus teadmise allikas.
Laias mõttes st
sisaldab ka mälu ja sisekaemust.
Idealistlik ratsionalism (
Platon ): kogemus ei saa anda tõelist teadmist, sest kogemuse objektid on
muutumises. Ainus teadmise allikas on inimmõistus, mis võib saavutada teadmise
muutumatutest ideedest.
Klassikaline ratsionalism (
Leibniz , Descartes): me saame teadmisi läbi puhta mõistuse
(
kogemusel on aga vähemtähtis roll).
5. Selgitage näidete varal tutvusteadmise ja oskusteadmise erinevust.
Tutvusteadmine on kogemusteadmine. (teadmine kui tuttavolek)
Ma tean, mis on peavalu. (sest ma olen seda
tundnud )
Ma tean, mida tähendab kaotada meest. (sest ma olen sõbra kaotuse läbi elanud).
Oskusteadmine on kuidas-teadmine. (protseduuriline teadmine)
Ma tean, kuidas siduda salli (ma oskan)
Ma tean, kuidas teha kunstlikku hingamist (ma oskan)
Ma tean, kuidas kasvatada
kanepit (ma oskan)
6. Mis on propositsiooniline teadmine? Moodusta näide.
Propositsiooniline on et-teadmine, mis
viitab asjade kohta teadmisele.
See on
sisuline teadmine, mis
toetub rohkem uurimustele, mitte
kogemustele .
Avalik, tõestatav ja loogiline teadmine.
Näited: Ma tean, et loeng toimub auditooriumis XX. Ma tean, et 2x2=4. Ma tean, et Katri
Raik on
meie kolledži direktor.
On tavaks jaotada kaheks: aprioorne (kogemuse eelne, sellest sõltumatu), nt 3+1=4 või € on euro
sümbol ja
empiiriline teadmine (sõltub kogemusest)
7. Selgitage teadmise traditsioonilise määratluse kolme komponenti.
Uskumise tingimus (S usub, et p) – selleks, et ma võiksin teada, et X gripis, pean ka uskuma, et X
on gripis. Teisiti nimetatakse ka psühholoogiliseks tingimuseks.
Uskumust mõeldakse mitte-religioosses mõttes, see tähendab omaksvõtmist, aktsepteerimist.
Tõesuse tingimus (p on tõene) – selleks, et ma võiksin teada, et X on gripis, peab X tõesti olema
gripis.
Õigustatuse tingimus (S on õigustatud uskuma, et p on tõene) – selleks, et ma võiksin teada, et X
on gripis, on tarvilik, et minu usk oleks õigustatud (st et ma usuksin õigel alusel). See on kõige
raskem ja problemaatilisem osa.
Nt hääled
unes või saunajutt pole teadmise õigustuseks. Uskumus peab olema põhjendatud,
seletatud, peab olema adekvaatseid tõendeid.
8. Kritiseerige traditsioonilist teadmiskäsitlust vähemalt kahel viisil.
..Uskumise tarvilikkus (maha põlenud hütt) – Inimene hüüatab „ma ei usu seda“. Kas on
teadmine ilma uskumiseta? Ei, inimene ei taha või ei suuda uskuda, kuid teadmine on olemas.
.. Uskumise tarvilikkus (
eksam ) – eksamil kõneles
tudeng õppejõule õige vastuse, kuid ise ei
uskunud, et ta teab seda vastust.
.. Gettieri kriitika – ÕTU pole piisav. Kolm tingimust on, aga see pole teadmine.
Näited: (1) mündilugu (A ja B taotlevad sama töökohta. A tegi järelduse, et mehel, kes saab
töökoha, on 10 münti
taskus . Ta usub, et see on B, sest tal on 10 münti. Firma
president kinnitas,
et tahab valida B. Tegelikult valiti A ja tal oli ka oli 10 münti kaasas. Usk – on, järeldus on tõene,
õigustatud – on, aga teadmist pole), (2) vangilugu.
7.-8. ÕIGE JA VÄÄR
1. Selgitage normatiivse eetika ja meta -eetika erinevust.
Normatiivses eetikas vastatakse küsimusele milline tegu/käitumine on moraalselt hea (õige) ja
milline halb (väär). Kas käitumise moraalsuse juures tähtsam teo enese
seesmine väärtus või teo
tagajärg?
Meta-eetika uurib eetikaterminite tähendust, moraalsete hinnangute loomust ja põhjendamise
viise. Mida me teeme, kui ütleme, et „tapmine on väär“? Kas moraaliotsustused on
tõeväärtusega?
2. Selgitage teleoloogilise eetika ja deontoloogilise eetika erinevust.
Teleoloogilise eetika on tagajärje eetika.
Keskne idee: käitumise/teo teevad moraalselt heaks või
halvaks käitumise tagajärjed. Moraalsuse lõppkriteeriumiks on mingi teost tulenev
mittemoraalne väärtus (heaolu,
nauding )
Deontoloogiline eetika on
kohuse eetika. Keskne idee: käitumise
moraalne väärtus seisneb neis
tegudes enestes. Mõned teod on vaatamata tagajärgedele moraalselt kohustuslikud. Tõe
rääkimine on õige, isegi kui see võib põhjustada valu ja kannatusi. Vale rääkimine on väär, isegi
kui see võib kaasa tuua häid tagajärgi.
3. Selgitage teo-utilitarismi erinevust reegli-utilitarismist.
Teo-
utilitarism : teo on õige siis ja ainult siis, kui
selle üksiku teo tulemuseks on niisama palju
hüvet, kui mistahes mõeldaval alternatiivil. (teleoloogiline teooria)
Reegli-utilitarism (normi-utilitarism): ei kaalutle
iga üksiktegu eraldi, vaid postuleerib
üldised
reeglid tegevuste kohta, mis tavaliselt kalduvad kaasa
tooma õnnelikkust palju inimeste jaoks.
(teleoloogilise ja deontoloogilise teooria süntees)
4. Kritiseerige utilitarismi vähemasti kahel viisil.
..Õnnelikkust on väga raske mõõta ja raske on võrrelda erinevate inimeste õnnesid. Kes ja kuidas
võib otsustada, et ühe inimeste õnn või rõõm on suurem kui teisel inimesel. Kuidas on omavahel
võrrelda erinevaid naudinguid.
.. Probleem tagajärgedega. Mis on tagajärjed? Kas on parem vahetud või pikemaajalised
tagajärjed? Kus on nende piir? Tagajärgedest teab ainult
olend , kes teab kõike (nt Jumal).
.. Moraaliprintsiipide
avalikkus . Utilitarism läheb vastuollu ideega, et moraaliprintsiibid peaksid
olema selgelt ette antud ja avalikud. Tagajärgede teadmine ja mõistmine sõltub konkreetsest
inimesest, inimesed hakkaksid pidavalt oma kasu arvutama.
.. Utilitarism õigustab ebamoraalseid tegusid, nt surnud inimeste siseorganite kasutamine teiste
inimeste elu päästmiseks, süütu inimese poomine võib vähendada kuritegevust, narkootikumite
tarbimine.
5. Nimetage kahte reegli-deontoloogilist teooriat.
..
Intuitsionism – hea või õige tegu ei määra mitte
abstraktne reegel vaid intuitsioon, moraalne
taju, südametunnistus.
.. Kristlik eetika – 10 käsku on nimekiri kohustustest ja keelatud tegevusest. Need kohustused
rakenduvad vaatamata tagajärgedele. Need on absoluutsed kohustused. Õige on see mida jumal
tahab ja väär on jumala tahte vastane.
6. Milles seisneb kategooriline imperatiiv ? Imperatiiv: Toimi ainult selle maksiimi kohaselt, mille kohta sa saad samal ajal soovida, et sellest
saaks universaalne seadus.
Kanti arvates imperatiiv on kohustuslik printsiip kõigile, sõltumata nende päritolust ja staatusest.
Kategooriline imperatiiv on põhiseadus, mis määratleb inimeste
tegude moraalset külge.
Teo
motiiv on Kantile tähtsam, kui tagajärg.
K.i. kujutab endast mitte moraalireeglit vaid metareeglit. (teist järku reeglit)
Ta on mõeldud põhimõttelise viisina kuidas valida moraalireegleid. Kui toimijale tuleb pähe mõni
reegel, millest võiks oma käitumises juhinduda, tuleb see reegel allutada universaliseeritavuse
testile.
7. Selgitage universaliseeritavuse testi ideed.
Selleks, et tegu oleks moraalne, peab aluseks olev printsiip oma universaliseeritav.
Tuleb küsida: Mis juhtuks, kui kõik sellest lähtuksid? Kas sooviksite sellist olukorda? Kui ei, siis on
käitumine kõlbeliselt ebaõige.
8. Esitage Kanti eetikateooriale vähemalt kaks vastuväidet.
.. Triviaalsed teod. Triviaalsete tegude korral pole mõtet universaliseerida, nt igaüks peaks alati
enne kinni siduma parema kingapaela.
.. Vastuolu intuitsiooniga. Moraaliseadus on püha ja ilma eranditeta, nt „räägi alati tõtt“
.. Kohustuste konflikt. Kanti teooria ei näita, kuidas käituda siis, kui need kaks kohustust
konfliktnevad, nt „räägi alati tõtt“ ja „kaitse oma sõpru“.
.. Emotsioonide roll. Kanti
teooriale on ette heidetud, et see jätab emotsioonidele (kaastunne)
ebaadekvaatse rolli. Voorusteoreetikud arvavad teisiti.
9.-10. VABADUS
1. Nimetage neli filosoofilist probleemi seoses vabadusega.
Filosoofias otsitakse vastuseid küsimustele: Mis on vabadus? Kuidas mõõta vabadust? Mis on
vabaduse piirajad? Kes või mis on vabaduse
subjekt ?
Vabadus metafüüsikas: Kas isik on oma tegevuse algataja ja kontrollija? Kas
determinism sobib
kokku vabatahtega? Kas sisekaemuse teel on võimalik tuvastada kas
tahe on vaba või mitte?
Vabadus eetikas: vabaduse ja vastutuse vahekord. Kui vaba tahe on moraalse vastutuse
tingimus, siis determinism on ühtesobimatu moraalse vastutusega. Kas ma saan moraalselt
vastutada, kui kõik on ettemääratud? Kas ma saaksin moraalselt vastutada, kui kõik on juhuslik?
Vabadus
esteetikas : vabaduse ja loomingulise vabaduse vahekord. Kunstnikel peab olema
väljendusvabadus. Kuid teda piiravad materjalide kättesaadavus, tööde teema või ainestik
(valitseja tahe), žanrireeglid.
Politiikafiloofias: „puutumatuse ala“. Kui palju vabadust võib/peab riik inimesele andma? Millisel
alusel võib riik sekkuda indiviidide ellu? Mil määral on indiviidil võimalus vabalt toimida?
2. „Negatiivne vabadus“ tähendab …
Negatiivne vabadus on kitsenduste (piirangute, sekkumiste) puudumine. Oled vaba, kui sind
keegi ei
sunni , ega takista su tegemisi.
Küsimus: Millises ulatuses tuleks subjektil võimaldada teha seda, milleks ta on suuteline, ilma
teiste inimeste sekkumiseta.
3. Selgitage positiivse vabaduse paradoksi.
Positiivne vabadus on enese-valitsemine,
autonoomia . Oled vaba, kui käitud „tõelise“ mina järgi.
Mõned (riik,
kirik ) on targemad ja teavad mis on sulle ja riigile hea.
..Nad väidavad, et „tegelikult“ tahab inimene X-i. Kui sa seda ei taha, siis
tahad midagi sellist, mis
ei kuulu su tõelisse loomusesse.
..“Tegelikult“ tahad sa õppida. Nad „vabastavad“ sind su mitte-tõelisest loomusest, piirates,
takistades sind, su tõelise mina ja riigi vms huvides.
.. Sind
sunnitakse vabaks, aga sundi võib pidada vabaduse vastandiks.
4. Selgitage MacCallumi etteheidet negatiivse ja positiivse vabaduse eristamisele.
Vabaduse diskussioonides pole alati selge kas N-vabadus ja P-vabadus tähistavad erinevaid
vabaduse tüüpe, liike, kontseptsioone.
MacCallum: On eksitav väita, et N-vabaduse ja P-vabaduse näol oleks tegemist kahe erineva
vabaduse liigiga.
Kogu vabaduse diskussiooni saab analüüsida ühte tüüpi vabaduse kolme aspekti kaudu.
S on vaba C-st tegema A.
S – kes/mis on vaba? (toimija, subjekt), C – millest vaba? (takistused, piirangud), A – Mida
tegema? (sihid, taotlused)
5. Iseloomustage erimeelsusi vabaduse takistamise /piiramise küsimuses?
N-vabadusest kõnelejad käsitlevad takistustena reeglina toimijale väliseid asjaolusid.
N-vabaduse teoreetikutel on vabadus sotsiaalsete suhete mõiste – takistustena tulevad arvesse
ainult teiste inimeste teod. Looduslikud takistused ei
puutu asjasse. Võimetus pole vabaduse
puudumine.
P-vabadusest kõnelejad käsitlevad takistustena reeglina toimija seesmisi asjaolusid.
Küsimus: Kas majanduslikud
asjaolud on ka vabaduse takistajateks? Kas töötus ja
vaesus teevad
inimesi lihtsalt võimetuks või mitte-vabaks.
Vastused:
Liberaalid eitavad, sest vabaduse piiramine leiab aset ainult siis, kui keegi
kavatsuslikult takistab. Sotsialistid jaatavad, sest vaesed kapitalistlikus ühiskonnas pole vabad.
Ähvardused: Ähvardamine, ebameeldivus ei piira vabadust, sest tema tegevuse
sooritamine pole
keelegi teise isiku poolt võimatuks tehtud.
6. Kuidas põhjendas Mill seisukohta, et mõtte ja arutlemisvajadus peaks olema täielik?
Mõttevabadus peab olema täielik. Ei tohi midagi keelata. Kui mingi arvamus on väär, siis tuleb
otsida õiget, mis asendub väärt (mitte keelata väärt). Tõese arvamuse
keelamine tähendab, et
inimeste seas valitseb väär arvamus.
Milli põhjendused kõnevabaduse poolt (tsensuuri vastu):
.. Vabadus – tõde – õnn. Tarkuseni viib ainult üks tee: uurida mida on iga probleemi kohta
öelnud erinevate arvamuste esindajad. Mahasurutud (tsenseeritud) arvamus võib olla tõene.
Tõestest uskumistest lähtumine toob kaasa rohkem õnne. Tõe keelamine on kahjulik.
.. Tõeterad. Tsenseeritud arvamus, mis on üldjoontes ekslik, võib ometi
sisaldada veidi tõde.
.. Dogmastumine. Isegi kui arvamus on täiesti väär, võib selle tsenseerimine tuua kaasa tõeste
arvamuste dogmastumise.
7. Milles seisneb Milli vabaduse e. kahjuprintsiip?
Tegutsemisvabaduse üle otsustamisel tuleb lähtuda nn kahju- ehk vabadusprintsiibist.
Inimsool on lubatud oma liikmete tegutsemisvabadusse sekkuda ühelainsal eesmärgil –
enesekaitseks. Inimese suhtes vastu tema tahtmist jõu rakendamine on õigustatud ainult selleks,
et takistada kahju tekitamist teistele. Inimese enese füüsiline või moraalne hüvang pole piisav
õigustus. Põhjendus „nii on talle parem“ ka ei ole piisav sekkumiseks.
Printsiibi rakendamisel
piisab ettenähtavast kahjust. Kahju teket ei pea ootama.
Printsiip ei rakendu noortele ja lastele. Neid tuleb hoida ja kaitsta kahjustuste eest.
8. Kritiseerige vabadusprintsiipi vähemalt kahel viisil.
Miili kriitika võib jagada kaheks. Ühed väidavad, et kahjuprintsiip õigustab liiga palju sekkumist
inimese tegevustesse. Teised aga väidavad, et kahjuprintsiip lubab liiga vähe sekkumist.
Küsimus: Kas kahju on sekkumiseks piisav või üksnes tarvilik?
Kriitika: ..Kuigi indiviidi üksikud teod eraldivõetuna ei tekita kahju, võivad nad paljude poolt
tehtuna kaasa tuua ühiskonnale ja selle
liikmetele märkimisväärset kahju. (saastamine,
porno )
..Kui rakendaksime kahjuprintsiipi siis oleksid paljusid tänapäeva seadusi väga raske kaitsta.
Printsiibist lähtuvalt eutanaasia, abordi, duelli, enesetapu puhul sekkuda ei tohi, sest kahjut
teistele pole. Järeldus: Kahjuprintsiip on liiga nõrk.
11.-12. ÕIGLUS
1. Selgitage jaotava ja korraldava õigluse erinevust.
Jaotav õiglus e distributiivne, sotsiaalne, majanduslik. J-õiglus eelneb K-õiglusele.
Jaotava õigluse põhiküsimuste hulka kuuluvad küsimused on:
.. õigluse objekt (mida tuleks jagada): vara, võim,
respekt .. õigluse subjekt (mille või keele vahel jagada): inimesed (elavad, surnud..),
rahvad , riigid
.. mis on õige jaotus: igaühele vastavalt tema väärtusele/vajadusele/panusele/
staatusele või
kõigile võrdselt
.. pole oluline, kes jaotust korraldab
Korraldav õiglus e võrdsustav, rektifikatoorne, kommutatiivne, korrektiive
Küsimus on vahetus-
suhtest . „Õiglane“ tähendab „õiget proportsiooni“.
.. teenuse eest maksmine (kui palju „nänni“ tuleks vastu anda)
.. kahju ja hüvituse vahekord
.. kuriteo ja karistuse vahekord.
2. Formuleerige vähemalt 3 õiglase jaotamise printsiipi . ..Igaühele vastavalt tema väärtusele
..Igaühele vastaval tema vajadusele.
..Igaühele vastavalt tema staatusele.
..Igaühele vastavalt tema panusele.
..Kõigile võrdselt
3. Mis on Rawlsi hüpoteetiline algolukord ja mis on selle konstrueerimise mõte?
See on kujutletav olukord, kus inimese on teadmatuse
loori taga, ega tea
.. oma kohta ühiskonnas (staatus, rahvust, sugu)
.. oma andeid ja võimeid
.. mis on „hüve“ ja mida ihaldatakse (kuigi teatakse, et eelistatakse rohkem)
Ja küsimus on millised õigluse
printsiibid valitaks tingimusel, et nende printsiipide järgi tuleb
elada pärast loori eemaldamist (kui nad saavad teada kes nad tegelikult on)?
Rawls
arvab , et need on vabadus- ja erinevusprintsiip.
4. Kritiseerige Rawlsi õiglusteooriat vähemasti kahel viisil.
.. Alushüved ja printsiibid. Rawls eeldab, et algpositsiooni inimene tahab vabadust, võimalusi,
sissetulekuid. Need „üldinimlikud hüved“ lõhnavad kapitalistliku ühiskonna hüvede järgi.
.. Mõned on kahelnud, kas hüpoteetilises olukorras on
ratsionaalne valida just niisuguseid
printsiipe . Äkki valijad riskivad?
.. Erinevusprintsiip (suurim kasu neile kes on vaeses olukorras) diskrimineerib andekaid ja
edukaid inimesi. Miks peaks nad sellega nõustuma? (
Nozick )
5. Kuidas kritiseerib Nozick malli - ja eesmärgikeskseid õigluskontseptsioone?
Mallikesksed: Õiglus sõltub mingist konkreetsest tunnusest. Nt tööpanusest, töötatud ajast,
kõlbelisusest,
IQst . Probleem: lotovõit oleks ebaõiglane.
Mallikesksed õiguskontseptsioonid eeldavad hüvede ümberjaotamine ja sellega rikuvad inimeste
õigusi. Nad teostavad süstemaatilist vägivalda, et säilitada oma printsiipi.
Eesmärgikesksed: Õiglus sõltub eesmärgist või struktuurist. Õiglane kui 1% rikkaid jms
Probleem: ei suuda võtta arvesse individuaalseid saatusi – kuidas keegi selle olukorda jõudis.
Kahjustavad inimeste õigusi.
6. Iseloomustage Nozicku õigluskontseptsiooni ja vähemasti ühte vastuväidet sellele.
Õigused isikule vabadusele ja eraomandile on absoluutsed ja ülimuslikud. Neid õigusi ei tohi
kunagi piirata.
Eristab 3 tüüpi õigluskontseptsiooni: 1) lõppseisundi (eesmärgi) põhised printsiibid 2) malli
(skeemi) põhised printsiibid 3) ajaloolised printsiibid
Kõik on väärad, v.a tema enda ajaloolise
kontseptsioon .
Üldiselt: Mingi hüve jaotus on õiglane, kui see on saadud legitiimse protseduuriga:
.. omandatud oma töö ja võimete rakendamisega (enne kellelegi ei kuulunud)
.. saadud üleandmise kaudu (kingitus)
.. saadud ebaõigluse kõrvaldamisest. (ebaõigluse olukorra parandamine)
Vastuväited:
.. õiguste päritolu ja loomust jätab Nozick seletamata.
.. Nozick välistab mõned kaasaegse ühiskonna olulised süsteemid (
lastetoetused ,
pensionid ,
haridus ,
tervishoid jms on ebaõiglased, see on raha, mis kuulub teistele inimestele)
.. mis saab siis, kui algne omandamine olnud ebaõiglane?
7. Iseloomustage Walzeri kommunitaarset õigluskontseptsiooni.
Kesksemad ideed:
.. universaalsete ideede kriitika –
universaalsed õigusprintsiibid on müüt. Õiglus pole
abstraktsete normide kogum.
.. partikulaarsus – õiglus on seotud kogukonna (kultuuri) ühiste arusaamadega.
..
konservatiivsus – riigil tuleb säilitada antud eluvorme ja hoida traditsiooni ja nendesse
kehastatud õigluse ideed.
Peamine idee: erinevaid sotsiaalseid hüvesid tuleb jaotada erinevatel põhjustel erinevate
protseduuride käigus vastavalt erinevatele printsiipidele: tervishoid – vajaduse järgi, raha
teenete järgi, ametid – võimete järgi, kõrgem haridus – talenti järgi.
Õiglus seisneb igale sfäärile omase printsiibi järgimises ja sfääridevahelise piiride hoidmises.
8. Kuidas kritiseerib Walzer Rawlsi ja Nozicku õigluskontseptsioone?
Nozicku vastu: Õiglus on kultuurikeskne, st on seotud konkreetse
kommuni (kultuuri)
väärtussüsteemiga, mitte ausates tingimustes valitud printsiipidega ega õiglase päritoluga.
Rawlsi vastu: Küsimus, mida
ratsionaalsed inimesed valiksid nn algpositsioonis, on valesti
asetatud. Tuleb küsida: Mida valiksid sellised inimesed nagu meie?
Õigluse olemusele osutab mitte teadmatuse loor vaid rikas kultuuripagas ja teadmised oma
ühiskonna kohta.
13. DEMOKRAATIA
1. Võrrelge omavahel otsest demokraatiat ja esindusdemokraatiat.
Otsene demokraatia – need, kes on kõlblikud valima, valivad ja diskuteerivad iga probleemi
puhul, ilma endale esindajaid valimata. Otsene demokraatia on teostatav ja mõttekas, kui tuleb
teha vähe otsustusi ja suhteliselt väikse arvu
osalejate korral.
Esindusdemokraatias valivad hääletajad endale
esitajad . Eristatakse volitatud (ei tohi valijaist
sõltumata otsuseid langetada) ja sõltumata esindajaid (ise mõtleb).
2.
Selgitage demokraatia ja vabaduse vahekorda.
Vabadus pole paratamatult seotud demokraatiaga. Demokraatia võib võtta kodanikult terve
hulga vabadusi, kuid mingi vabameelne despoot võimaldab alamatele ohtralt palju
isiklikku vabadust.
3. Tooge vähemalt kaks asjaolu demokraatia kasuks. a) Strateegiline asjaolu – igaühel on
demokraatias mingi poliitiline võim. Võrreldes teiste
valitsemisvormidega, võtab demokraatia arvesse kõige suurema hulga inimeste õigusi,
arvamusi ja huvisid.
b) Episteemiline asjaolu – Kuna otsustamisse on kaasatud rohkem inimesi, suudetakse kaasata ka
rohkem informatsiooni ja teadmisi ning seepärast on alust arvata, et otsused tulevad
paikapidavamad ja pädevamad.
c) Moraal-psühholoogiline asjaolu – demokraatia avaldab inimestele
positiivset mõju –
ratsionaalsuses, autonoomsuses ja moraalsuses. Inimeses areneb
iseseisvus . Demokraatia
innustab inimesi oma endale seisukohale mõtlema.
4. Esitage vähemalt kaks kaalutlust osalusdemokraatia vastu.
Osalusdemokraatia on
esindusdemokraatia vorm, milles on ka otsedemokraatiale
omaseid jooni.
Rahvas küll igapäevaselt riigis võimu ei teosta, kuid demokraatlikult valitud
esindus peaks iga
otsuse tegemisel arvestama rahvastiku selle osaga, keda see otsus otseselt puudutab.
..Inimesed pole eksperdid kõigis valdkondades, on parem kui otsustab inimene, kes saab sellest
probleemist aru. Rahvas saab
targalt otsustada, kus võiks uue turu avada, kuid näiteks
välispoliitilise strateegia või maksuprobleemidega ei saa inimesed nii hästi hakkama.
..Kuna suur hulk seadusi ja otsustusi puudutab palju inimesi, siis nende kaasamine nõuab aega jt
kulusid .
..Paljude arvamuste tõttu inimeste seas võib otsustamisprotsess
kauaks venida.
5.
Kritiseerige demokraatiat kahel mitte-platonlikul viisil. ..Marxi lähtujad: osalemine poliitiliste otsustuste tegemisel on illusoorne, valimise protseduurid
ei garanteeri inimeste poolt valitsemist. (mõned ei tea mis on nende huvid, valijaid tüssatakse
osavatee kõnemeeste poolt, kandidaatide ring ei paku
valikuid ).
Valijad valivad osalejaid ebaoluliste omaduste järgi (naeratus, välimus)
..Tuntud loosung „Kaks pead on ikka kaks pead“ ei pea alati paika. Sellest lähtuvalt ühe riigi
poliitika peaks, võrreldes teiste riikidega,
targem olla.
..Schumpeteri kriitika: Demokraatia eeldab, et on olemas ühine hüve ning et iga mõistusega
inimene taipab seda, kui pole rumalust. Ent ühist huvi (identseid alusväärtusi) ei ole, kui oleks
olemas , ei tulene sellest ühest vastust üksikutele küsimustele. Valija „oma tahe“ on müüt.
6. Kuidas erineb volitatud esindaja teooria sõltumatu esindaja teooriast?
Volitatud: esindaja on
rangelt volitatud, ta on sõnumiviija, jooksupoiss, hääletoru, kes ei tohi
valijaist sõltumata otsuseid langetada. Kui ei täida oma ülesannet, siis kutsutakse tagasi.
Sõltumatu: Rahval pole alati lahendusi probleemidele ja küsimustele, st on vaja teatud viisil
sõltumatut esindajat, kes oskab ise „oma peaga“ mõtelda, ega tüssa neid kes teda esindama
saatsid .
7. Milles seisneb demokraatia paradoks ?
Minu arvates on õige poliitika A.
Enamus soovib poliitikat B.
Ma nõustun demokraatia põhimõttega: st et ellu viidaks enamuse otsuseid.
Seega nõustun, et viidaks ellu poliitika B.
Niisiis, olen ma seisukohal, et õige on viia ellu vale poliitika.
8. Milliseid hädaohte näeb Mill demokraatiale ja milliseid väljapääse ta pakub?
Hädaohud: vähemuste õigused ja isiksuse vabadus on ohus, sest võivad langeda enamuse
ohvriks. (enamuse türannia)
Enamuse arvamuse ohvriks võivad ka langeda vaimne elu, kriitika, sõnavabadus.
Järelikult, hakkab
valitsema üksluisus ja
konformism .
Väljapääs: parlamentlik representatiivne demokraatia. Parlament on vahelüli rahva ja võimu
vahel, mis peab ka arvestama vähemuste arvamusi. Mill mõtles välja valimissüsteemi, mis eeldab
esindajate õiglast ja võrdset (proportsionaalset) esindamist.
9. Kuidas kritiseerib Schumpeter klassikalist demokraatiadoktriini?
Demokraatia eeldab, et on olemas ühine hüve ning et iga mõistusega inimene taipab seda, kui
pole rumalust.
-- Ent ühist huvi (identseid alusväärtusi) ei ole. Küsimus milline peab olema elu ühiskonnas on
loogikast kõrgemal.
-- Kui ühine huvi oleks olemas, ei tulene sellest ühest vastust üksikutele küsimustele. Nt heaolu
„jah“, aga kas kohene või
tulevane ?
-- Valija sõltumatu „oma tahe“ on samuti müüt, sest inimese tahe on „töödeldud“ parteide ja
huvigruppide poolt. Valija käitub massides teisiti.
14.-15. KUNST
1. Kuidas võib mõista küsimust „mis on kunst “?
Kolm viisi selle küsimuse mõistmiseks:
..
kunstiteose tuvastamise mõttes: Missugused ümbritsevatest
objektidest on
kunstiteosed ?
.. kunsti defineerimise mõttes: Mis on kunsti tarvilikud ja piisavaid tunnuseid?
.. kunstiteose ontoloogia mõttes: Mis „tüüpi“ asjad on kunstiteosed?
2. Selgitage anti-essentsialismi põhisisu.
Anti-essentsialism on vaade, mis eitab „kunsti“ (mõistena) ja teiste traditsiooniliste
esteetikamõistete defineerimise võimalikkust ja mõttekust.
Kunsti defineerimatus pole probleem, sest kunsti
tuvastamine ei käi definitsiooni järgi.
Kunst on avatud mõiste. Suletud on ainult
matemaatika ja
loogika .
Anti-essentsialistide järgi on kõik traditsioonilised teooriad
esitanud kunsti definitsiooni, ent
luhtunud.
3. Mida tahtis Kennick tõestada kaubalao näitega?
Et kunstil pole leitud ühtki rahuldavat definitsiooni.
4. Milles seisneb Danto visuaalselt eristamatute paaride argument?
Sajandeid oli arvatud, et kunstiteosed peavad erinema lihtsalt reaalsetest asjadest, millest neid
on kerge eristada. Duchamp näitas, et see erinevus on niisugune, mida silmaga ei näe, nt
kunstilise teooria atmosfääri, teadmist kultuuri ajaloost, kunstimaailma.
5. Iseloomustage institutsionaalset kunstidefinitsiooni ja selle põhimõisteid.
Kunsti saab defineerida. Kunstiteosel on kaks tarvilikku tingimust:
artefakt , hindamisele
kandideerimise staatuse
omistamine .
Põhimõisted on:
.. artefakt – inimese poolt tehtud objekt: tegemise või omistamise kaudu
.. hindamisele kandideerimine – omaduste
presenteerimine , mida kunstnik peab väärtuslikuks ja
esitamisväärseks.
.. kunstimaailm – isikute kogum, kes moodustavad kunsti esitamise raamistiku.
.. liigitav tähendus – objekt kuulub teatud asjade kategooriasse, jättes lahtiseks, kas ta on „hea“
või „halb“.
6. Iseloomustage esteetilist kunstidefinitsiooni ja selle põhimõisteid.
Igasugune vaade, mille järgi on kunstil lähedane suhe „esteetilisega“.
Nt: „kunst on
esteetiline fenomen “ või „kunsti tähtsam funktsioon on esteetiline“
Defineeritakse kunsti „esteetilise kogemuse“ mõiste kaudu.
Kaks versiooni:
.. aktualism – kunstiteoseks on artefakt, mis standardtingimustes kutsub esile esteetilise
kogemuse.
.. intentsionalism – „x“ on
kunstiteos ainult siis, kui „x“ on loodud kavatsusega esile kutsuda
esteetiilist kogemust.
Põhimõisted:
.. produtseerimise tingimus – igasugune loomine esteetilise kogemuse esilekutsumiseks
.. esteetiline kogemus – (1) esteetiliste omaduste kogemine (2) keskendumine sellele, mida
tähendab omada esteetilist kogemust.
.. esteetiline kavatsus – ei pea olema kunstiteoses tegelikult täide
viidud .
7. Esitage vähemalt kaks vastuväidet esteetilisele kunstidefinitsioonile.
.. Mitte-esteetiline kunst: leidub
kunstiteoseid , millel pole esteetilise kogemuse esile kutsumise
taotlust. (nt Duchampi pissuaar,
Cage 4’33’’). Siia ka kuulub poliitiline kunst.
.. Esteetiline mitte-kunst: leidub asju, millel on esteetilise kogemise kavatsus - nt autod,
spordijuhtumid
8. Iseloomustage narratiivset kunstiteooriat.
„x“ on kunstiteos siis, kui see on teatavas seoses eelneva kunstiga – kunstitraditsiooniga.
(üksikute kunstiteoste või kunsti tegemise viisidega)
Kunsti defineerimisest loobutakse, kuid ei räägi, et kunsti tuvastamine oleks meelevaldne.
Objekt saab kunstiteoseks juhul kui saab näidata, et see objekt on kunsti ajalukku kuuluvate
teoste:
.. kordamine – teos kordab
eelnenud teoste vormi või taotlusi.
.. avardamine – mingi „kunstilise probleemi“ lahendamise korral.
.. hülgamine – eelnenud kunsti tegemise viiside suhtes.
9. Selgitage nn esimese kunstiteose etteheidet ajaloolistele kunstiteooriatele.
Kuna kõik ajaloolised teooriad on tagasiviitavad, seisavad nad
vastamisi tülika küsimusega –
kuidas sai kunstiks esimene kunstiteos?
Esimest kunstiteost ei saadud ju narratiivi kaudu eelneva kunstiga siduda, sest enne esimest
kunstiteost kunsti ei eksisteerinud.
Kõik kommentaarid