„
Rohtaed “ ja Juulius Kilimit„Rohtaed“ näitab Eesti linnaharitlase kujunemist,
esitades Juulius Kilimiti elust kolm kindlat
piiritletud elulõiku: õpiaastad
(1890-1896), küpsusaastad (
1910 -1914) ja eluloojaku aastad
(1933-1934).
Juulius Kilimit sündis küla koolmeistri
pojana . Kõigi raskuste
kiuste tahtis isa anda pojale korraliku klassilise hariduse. „
Vaevalt esimesed emakeelsed sõnad selgeks saanud, võis ta hakata oma isalt
kõike tarkust vastu võtma mida too isegi teadis. Ja headest
raamatutest võis sellele peagi lisa saada. Aga ei
puudunud ka mängud
koolimajas ja selle õuel koos suurte õpilastega, kes koolmeistri
poega kohtlesid, nagu see sellele kohane, arvestades muidugi ka
aastate vahet.“ ( K.
Ristikivi . Tallinn: Eesti raamat, 1985 lk 17
).
Huvi hariduse ja koolmeistriameti vastu sai alguse üsna varakult.
Ma arvan, et just eluaastad isa juures said tema elus määravaks.
Isa oli talle suur eeskuju ja õpetaja. Juuliuse ema suri kui poiss
oli alles üsna noor. Isa Aleksander Kilimit abiellus uuesti ja
Juulius sai võõrasema.
„Head inimesed surevad vara, ja ka Juulius Kilimiti võõrasema
suri veel enne, kui kui olid jõudnud tulla kõik need ebameeldivad
sündmused, mis pidid lõpetama ta lapsepõlve.“ (K. Ristikivi.
Tallinn: Eesti raamat, 1985lk 17 ). Üsna pea suri segastel
asjaoludel ka Juuliuse isa Aleksander.
Siis oli tulnud hea onu ja võtnud
poisi oma
tallu . Nii sattuski
lõpuks Juulius Kilimit linna kooli- leivakott kaasas ja saiaraha
taskus ning asus elama mamma Neideri
pansioni .
Mamma Neideril oli kaks tütart, vanem tütar Emiile Villemiine ja
noorem tütar Anna Karoliine. „ Mamma
Neider kohtles teisi
poisse Juuliusega võrreldes alati nagu lapsi, mida need ka olid, sest neil
polnud ei aateid ega põhimõtteid. Praegu huvitas neid ainult see
küsimus, millal mamma Neider
kartulid praetuks saab.“ (K.
Ristikivi. Tallinn: Eesti raamat, 1985 lk 20 ). See näitab mamma
Neideri
suhtumist Juuliusesse, ta austas noormeest just
põhimõttelisuse ja hea kasvatuse tõttu. Juulius ei olnud nagu
teised poisid, ta erines neist juba noorpõlvest peale. Temas
peitus midagi
enamat kui ühes
lihtsas õpilases.
„Temasugusel tähtsal isikul oli oma tuba ja oma laud, kuna teised
pidid
kolmekesi üheskoos läbi
ajama .
Tuppa ei mahtunud midagi peale
voodi, laua ja tema enese, kuid rohkem polnud ka vaja, tema unistused
võisid vabalt läbi seinte sisse ja välja
liikuda ning neile kuulus
terve suur maailm.“ (K. Ristikivi. Tallinn: Eesti raamat, 1985 lk
22 ). See on suurepärane tõestus sellest, kui kõrgelt mamma Neider
Juuliust ikkagi
hindas . Selline privileegi oli väga
ebatavaline mamma Neiderile, Juulius Kilimit oli
majas väga austatud ja kõrgelt
hinnatud.
Juulius Kilimiti esimene armastus oli Leonoore. Tüdruk oli tema
muusa ja andis inspiratsiooni luuletuste kirjutamiseks. Ometi ei
saanud sellest armastuset kunagi asja. See armastus oli puhtalt
illusioon ja
unelm .
„Oma esimese noore
Elu
kuldse koidu all
Leidsin sinu, Leonoore,
Kevadise
nurme raal...“ (K.
Ristikivi. Tallinn: Eesti raamat, 1985 lk 33 ).
Kuigi Leonoore inspireeris Juuliust, ei õnnestunud
noormehel luuletuste kirjutamine kuigi hästi, millest ta ka ise aru sai.
Luuletuste kirjutamisega sai ta väljendada vaidtundeid mida tüdruk
temas tekitas.
„Kuid neis polnud õieti enam mingit luulet, seda tundis ta ise
kohe. Ja see tundus kõik nii väga ühe teise laulu moodi, mida ta
täpselt küll ei mäletanud. „ (K. Ristikivi. Tallinn: Eesti
raamat, 1985 lk 33 ).
Suvevaheajal onu juurde maale minnes ei võetud teda just kuigi hästi
vastu. Tema suhtes olid suured eelarvamused. „ Linnahais juures,
mis muud! Linnariided ja- puha.. „ (K. Ristikivi. Tallinn: Eesti
raamat, 1985 lk 41 ).
Maarahvas suhtus Juulius Kilimiti kui
haritlasse kes maailma tegelikest õigetest väärtustest ja
oskustest ei tea midagi, tema ebatavalised kombed ja
viisakus olid
neile võõrad.
Kõik uus oli neile võõras, nemad olid
harjunud lihtsa maaeluga ja
ei suutnud kuidagi Juuliust mõista. „Juulius täitis oma
lahke teretamiskombe, millele teised kõik natuke tõrksalt vaatasid, nagu
oleks selles midagi ebasündsat.“ ( IV peatükk lk 42 ). Tollel
ajal
haridus eestis alles hakkas kujunema, üldine
kirjaoskus suurenes, revolutsioonipäevil kerkis esile emakeelse kooli nõue ja
ka kõrgharidust sai hakata eestis omandama. Uuendused nõuavad aga
natuke aega kõikide inimesteni jõudmisel. Harimatu
talurahvas ei
osanud esialgu hinnata hariduse tähtsust, nende jaoks oli esmane
siiski talutöö, seda nad oskasid ja see andis neile leiba lauale.
Juulius Kilimit aga vastupidiselt talurahvale hindas väga haridust,
tema jaoks olid talutöö võõras, ja ka
alkohol oli talle
vastumeelt, just alkoholi mittetarbimise tõttu suurenes ka
maainimeste
umbusaldus tema vastu. „See polnud Juuliusel esimene
ega viimane kord õllekruusi tagasi lükata, ja igaüks, kellele ta
ära ütles, näis võtvat seda peaaegu isikliku solvamisena.“ (K.
Ristikivi. Tallinn: Eesti raamat, 1985 lk 44 ). Alkohol oli tollel
ajal vägagi levinud, seda tarbiti ohtralt, alkoholist keeldumist
võeti kui
isiklikku solvamist. Juulius Kilimit oli aga väga
põhimõtteline mees, temale oli alkohol vastuvõetamatu.
Kogu
taluelu tundus Juuliusele vastumeelne ja igav, ta ihkas tagasi
linna kooli, mõte sinna minekust andis talle jõudu. „Jah, kui
poleks olnud seda kaugustesse igatsemist, mõnigi päev oleks võinud
kujuneda ilusamaks. Nüüd ei
tundnud Juulius õiget rõõmu isegi
jaaniõhtust, mil ta
seisis kõigist eemal ja üksi, nagu ta oli
seisnud sõnnikuveopäeva õhtul, nagu poleks neil päevadel mingit
vahet. Ta ei näinud kunagi palju maailmast, mis oli nüüd ja
siinsamas, ta oli
vaimus sellest kaugel eemal.“ (K. Ristikivi.
Tallinn: Eesti raamat, 1985 lk 48 ).
Iseenesest taluinimestel polnud midagi Juuliuse vastu ja ka
Juuliusel nende vastu. Konfliktid ja arusaamatused tekkisid just
erinevast mõttemaailmast. „
Sulane Ants oli ju igati
tubli poiss,
ta oleks isegi Juuliusega võinud heaks sõbraks saada, kuid tal oli
mitu halba omadust. Olgu sellega kuidas tahes, et tal oli suur suu ja
ta käis öösiti hulkumas, kuid tal oli eriline nõrkus alkoholi
vastu, mida Juulius põlastas...“ (K. Ristikivi. Tallinn: Eesti
raamat, 1985 lk 50 ).
Aeg möödus ja oli aeg taas kooli minna, Juuliuse
onul olid aga
noormehega teised plaanid, ta soovis jätta poisi talusse, oli ju
vaja järeltulijat. Ettekääne oli väga lihtne, Juuliuse isa
pärandus olevat otsas ja uut raha õppimiseks pole. Juulius Kilimit
oli aga
kangekaelne mees kes trotsis saatust ja ei alistinud esimese
tagasilöögi juures, nii põgenes ta maalt linna. Põgenedes ei
võtnud ta kaasa tükikestki toitu, ta oli põhimõtteline ja aus.
„Kuigi ta oli siin suve läbi tööd teinud ja kuigi ta ikka ei
saanud lahti mõttest, et onu osa tema pärandusest oli ära
kavaldanud, jäi ta enesele truuks. Teiste autust ei õigusta veel
meie üleastumist- ja Juulius Kilimit ei võtnud ainustki kildu leiba
kaasa oma teekonnale. Tal oli veel natuke raha järel- sele eest võis
ju midagi osta.“ (K. Ristikivi. Tallinn: Eesti raamat, 1985 lk 57
).
Linna jõudes muretses mamma Neider Juuliusele töö Reite aiaäris.
Seal töötas Juulius vana Väärtnõu abilisena. Väärtnõu ei
hoolinud raamatute maailmast,
temal olid teised ideaalid, ja seda
kõike jagas ta rõõmuga.
„Väärtnõu ise ei suhtunud just
soodsalt raamatutarkustesse. Ta
võis tegelikust elust võetud näidete
varal Juuliusele selgeks
teha, kui vähe kasu on inimesel raamatust õpitud asjust ja et eriti
iluaianduses oleneb kõik kogemustest, mida tal oli rikkalikult ja
mida ta
sugugi ei keeldunud Juuliusele edasi andmast, kui sel oleks
rohkem huvi asja vastu. Sest ei olnud talle ometi ometi jäänud
märkamata, et Juulius siiski ainult poole hingega asja juures oli.“
(K. Ristikivi. Tallinn: Eesti raamat, 1985 lk 64 ). Juulius Kilimit
oli
kohusetundlik mees, tal küll puudus armastus töö vastu ent
tulemus oli siiski hea.
Aiandus küll röövis enamiku tema ajast kuid siiski jätkas
noormees kirjutamisega. „Sest ta kirjutas ikka veel,
Kiitused autorile!
Kõik kommentaarid