Vajad kellegagi rääkida?
Küsi julgelt abi LasteAbi
Logi sisse

Riigiõigus - Seadusandlus, rahandus, riigieelarve (0)

1 Hindamata
Punktid

Lõik failist

Seadusandlus , rahandus
riigieelarve
• Seadusi võetakse vastu kooskõlas põhiseadusega (PS § 102)
• Seaduste algatamise õigus on:
1) Riigikogu liikmel;
2) Riigikogu fraktsioonil;
3) Riigikogu komisjonil;
4) Vabariigi Valitsusel;
5) Vabariigi Presidendil põhiseaduse muutmiseks. 
• Riigikogul on õigus koosseisu häälteenamusega tehtud otsuse alusel pöörduda Vabariigi 
Valitsuse poole ettepanekuga algatada Riigikogu poolt  soovitav  eelnõu (PS § 103)
• Seaduste vastuvõtmise korra sätestab Riigikogu kodukorra seadus (PS § 104)
•  Lihtseadused , mille vastuvõtmiseks ja muutmiseks on nõutav Riigikogu poolthäälte 
enamus (PS § 73)
• PS § 104 lg 2 sätestab, millised seadused ehk konstitutsioonilised seadused tuleb 
Riigikogus vastu võtta riigikogu koosseisu häälteenamusega
• Riigikogu koosseisu häälteenamust nõuab põhiseadus  veel §-des 76, 85, 97, 101, 103, 
129, 138, 145, 153 ja 165 sätestatud juhtudel
Rahvahääletus
• Rahvahääletuse toimumise otsustab ainult Riigikogu (PS § 105, lg 1)
•  Hääletamise objektiks  võib olla:
seaduseelnõu
- muu riigielu küsimus.
• Ainult rahvahääletusel saab muuta:
- PS I peatüki – „Üldsätted“ ;
- PS XV peatüki - „Põhiseaduse muutmine“ muutmine
• Rahvahääletusele ei saa panna (PS §106, lg 1):
- eelarve;
- maksude;
- riigi rahaliste kohustuste;
- välislepingute ratifitseerimise ja denonsseerimise;
- erakorralise seisukorra  kehtestamise  ja lõpetamise;
riigikaitse   küsimusi .
• Seadused kuulutab välja Vabariigi  President  (§ 107)
• Vabariigi Presidendi seadlused
• Vabariigi Valitsuse ja selle liikme õigusaktid
Rahandus ja riigieelarve
Eesti Pank
• Eesti  Pank  on Eesti Vabariigi  keskpank . Eesti Pank on Euroopa 
Keskpankade Süsteemi liige
• Eesti raha emissiooni  ainuõigus  on Eesti Pangal. Eesti Pank korraldab 
raharinglust ja seisab hea riigi vääringu stabiilsuse eest (PS § 111)
• Eesti Panga esmane eesmärk on aidata kaasa hinnastabiilsuse
säilitamisele euroalal. Stabiilset hinnataset aitab hoida euroala ühtne 
rahapoliitika, mille kujundamisel Eesti Pank koos teiste eurosüsteemi 
liikmetega osaleb. Eesti Pank  viib ellu euroala ühtset rahapoliitikat 
Eestis
Rahandus ja riigi eelarve
• Riiklikud maksud,  koormised , lõivud,  trahvid  ja sundkindlustuse maksed sätestab 
seadus (PS § 113)
• Riigieelarve on riigi majandusplaan eelolevaks aastaks. Eelarve sisaldab tulude ja 
plaanitavate kulude  kalkulatsiooni .
• Vabariigi Valitsus esitab riigieelarve eelnõu koos seletuskirjaga Riigikogule 
hiljemalt  kolm kuud enne  eelarveaasta  algust (RES § 38 lg 1)
• Riigieelarve või selle eelnõu muutmise ettepanekule, mis tingib nendes 
Vasakule Paremale
Riigiõigus - Seadusandlus-rahandus-riigieelarve #1 Riigiõigus - Seadusandlus-rahandus-riigieelarve #2 Riigiõigus - Seadusandlus-rahandus-riigieelarve #3 Riigiõigus - Seadusandlus-rahandus-riigieelarve #4 Riigiõigus - Seadusandlus-rahandus-riigieelarve #5 Riigiõigus - Seadusandlus-rahandus-riigieelarve #6 Riigiõigus - Seadusandlus-rahandus-riigieelarve #7 Riigiõigus - Seadusandlus-rahandus-riigieelarve #8 Riigiõigus - Seadusandlus-rahandus-riigieelarve #9
Punktid 50 punkti Autor soovib selle materjali allalaadimise eest saada 50 punkti.
Leheküljed ~ 9 lehte Lehekülgede arv dokumendis
Aeg2016-05-23 Kuupäev, millal dokument üles laeti
Allalaadimisi 8 laadimist Kokku alla laetud
Kommentaarid 0 arvamust Teiste kasutajate poolt lisatud kommentaarid
Autor A A Õppematerjali autor

Sarnased õppematerjalid

thumbnail
32
docx

Riigiõigus

Kohustuslik kirjandus: Taavi Annus "Riigiõigus" Juura 2006 Põhiseadus / ww.pohiseadus.ee Kasulikud lingid: riigiteataja.ee president.ee riigikogu.ee valitsus.ee õiguskantsler.ee riigikontroll.ee kohus.ee Lugemissoovitused: Taavi Annus "Riigiõigus" Jüri Põld "Loenguid Eesti riigiõigusest" Rait Maruste "Põhiseadus ja selle järelvalve" Riigiõiguse põhiküsimused Riigiõiguse mõiste Riigiõigus on õigusnormide kogum, mis määrab kindlaks ühiskondliku korra põhialused, riigiorganite moodustamise korra, pädevuse, nende vastastikused suhted, tegutsemise põhimõtted ja üksikisiku põhiõigused, vabadused ja kohustused Riigiõiguse ese on riik Riigiõiguse allikad Riigiõiguse suhe avaliku õigusega Riigiõiguse suhe rahvusvahelise õigusega Riigiõigusest(ainult meile, Eestile kehtivad) ei leia sanktsioone- tuleb vaadata teisi õigusharusid

Õigusteadus
thumbnail
6
pdf

Finantsoõiguse kordamiskuüsimused

1. Finantsõiguse mõiste ja seosed teiste õigusharudega vt õppematerjal ÕIS Finantsõigus- Tegemist on avaliku õiguse haruga, mille objektiks on riigi raharingluse korraldamine, rahandusasutuste süsteem ja ülesehitus, riigieelarve ja kohalike omavalituste eelarvete koostamine ja vastuvõtmine ning täitmise kord. Lisaks reguleerib finantsõigus Eesti vabariigi ja kohalikule omavalitsusele ning avalik-õiguslikule juriidilisele isikule ehk avalikule sektorile rahaliste kohustuste võtmise korda ja mitmete erinevate rahaliste kohustuste võtmise korda, erinevate avalik- õiguslike rahaliste kohustuste

Finantsõigus
thumbnail
22
doc

Eesti Põhiseadus

Asendusliikmel on kõik riigikogu liikme õigused ja kohustused. Riigikogu liikme volituste taastumisel lõpevad asendusliikme volitused. §65. Riigikogu: 1) võtab vastu seadusi ja otsuseid; 2) otsustab rahvahääletuse korraldamise; 3) valib Vabariigi Presidendi vastavalt põhiseaduse §-le 79; 4) ratifitseerib ja denonsseerib välislepinguid vastavalt põhiseaduse §-le 121; 5) annab peaministri kandidaadile volitused Vabariigi Valitsuse moodustamiseks; 6) võtab vastu riigieelarve ja kinnitab selle täitmise aruande; 7) nimetab Vabariigi Presidendi ettepanekul ametisse Riigikohtu esimehe, Eesti Panga nõukogu esimehe, riigikontrolöri, õiguskantsleri ja kaitseväe juhataja või ülemjuhataja; 8) nimetab Riigikohtu esimehe ettepanekul ametisse Riigikohtu liikmed; 9) nimetab Eesti Panga nõukogu liikmed; 10) otsustab Vabariigi Valitsuse ettepanekul riigilaenude tegemise ja riigile muude varaliste kohustuste võtmise;

Ühiskonnaõpetus
thumbnail
15
doc

Kontrollküsimused ja lühivastused Eesti Vabariigi Põhiseaduse I-XV peatüki kohta

kodanikud. Seadusega võib piirata karistust kandva kodaniku osalust hääletusel. Riigikogu valimiste korralduse määrab seadus. 16.Rahvahääletuse algatuse ja läbiviimise kord. Rahvahääletus PS §56 kohaselt on üks rahva poolt riigivõimu teostamisest osavõtu vorme. Rahvahääletuse algatuse õigus on vaid Riigikogul. Rahvahääletusele saab panna põhiseaduse muutmise, seaduse kinnitamise, riigielu muu olulise küsimuse. Rahvahääletusele ei saa panna riigieelarve, maksude, riigi rahaliste kohustuste, välislepingute ratifitseerimise ja denonseerimise küsimusi, erakorralise seisukorra kehtestust ega lõpetamist ning riigikaitse küsimusi. Põhiseaduse I ja XV peatüki sätteid muudetakse ainult rahvahääletusel. Läbiviimise korra sätestab seadus. Rahvahääletuse korraldus on sätestatud vastavas seaduses, mis oma ülesehituse ja korralduslikust küljest on unifitseeritud valimisseadustega. 17.Eesti Vabariigi Presidendi valimise kord

Õigus
thumbnail
12
doc

Riigi ja haldusõiguse konspekt

Vabariigi Valitsuse juures asub Riigikantselei, mille põhiülesandeks on valitsuse teenindamine ­ valitsuse ja peaministri asjaajamise korraldamine ja tehniline teenindamine. Riigikantseleid juhib riigisekretär, kelle nimetab ametisse ja vabastab ametist peaminister. Riigisekretär ei ole poliitiline ametnik ning tema ametiaeg ei sõltu valitsuste vahetumisest. Peamine allikas: Eesti Vabariigi põhiseadus: kommenteeritud väljaanne (Tallinn 2002) Seadusandlus Seadusi võetakse vastu põhiseaduslikke protseduure järgides. Seaduse algatamise õigus on: 1. Riigikogu liikmel; 2. Riigikogu fraktsioonil; 3. Riigikogu komisjonil; 4. Vabariigi Valitsusel; 5. Vabariigi Presidendil põhiseaduse muutmiseks; Riigikogul on õigus koosseisu häälteenamusega tehtud otsuse alusel pöörduda Vabariigi Valitsuse poole ettepanekuga algatada Riigikogu poolt soovitav eelnõu.

Riigiõigus
thumbnail
60
doc

RIIGIÕIGUSE KORDAMISKÜSIMUSED, eksam, arvestus

Poolt hääletab väh 2/3 RK koosseisust c RK 4/5 häälteenamus Poolt hääletab väh 4 korda rohkem kui vastu. 81. RK töövormid: (täiskogu istung, komisjoni istung, fraktsiooni koosolek, …) Riigikogu ei ole koos ega pea istungeid aastaringselt, vaid teatavatel perioodidel, mida nimetatakse istungjärkudeks. Eristatakse korralisi ja erakorralisi istungjärke (PS §-d 67 ja 68) 14 Vt lisa VII SEADUSANDLUS 82. Seaduste liigitamine vastuvõtmiseks nõutava häälteenamuse alusel (poolthäälte enamus, kvalifitseeritud häälteenamus, PS § 122 lg 2) Vt PS 83. Seaduseelnõu (SE) menetlemise üldskeem Vt üle 84. õigus juhtivkomisjoni määramise tähtsus, seaduseelnõu lugemist arv, III lugemise eesmärk, muudatusettepanekute esitamise õigus, seletuskirja ja stenogrammi Eelnõu teisel lugemisel toimub eelnõu sätete arutelu ning

Riigiõigus
thumbnail
33
doc

Riigiõigus

4) kohaliku omavalitsuse valimise seadus; 5) rahvahääletuse seadus; 1 Osa üldteadmistest omandatakse kevadsemestril 1 6) Riigikogu kodukorra seadus ja Riigikogu töökorra seadus; 7) Vabariigi Presidendi ja Riigikogu liikmete tasu seadus; 8) Vabariigi Valitsuse seadus; 9) Vabariigi Presidendi ja Vabariigi Valitsuse liikmete kohtulikule vastutusele võtmise seadus; 10) vähemusrahvuste kultuurautonoomia seadus; 11) riigieelarve seadus; 12) Eesti Panga seadus; 13) riigikontrolli seadus; 14) kohtukorralduse seadus ja kohtumenetluse seadused; 15) välis- ja siselaenudesse ning riigi varalistesse kohustustesse puutuvad seadused; 16) erakorralise seisukorra seadus; 17) rahuaja riigikaitse seadus ja sõjaaja riigikaitse seadus. I PÕHISEADUS ÜLDISELT, PREAMBUL 1. PS preambul. Kas Eesti PS preambulil on juriidiline tähendus? Preambul on sissejuhatav selgitus, mis esineb sageli õigusaktidel. Enamasti viitab preambul

Riigiõigus
thumbnail
66
doc

Riigiõigus

4) kohaliku omavalitsuse valimise seadus; 5) rahvahääletuse seadus; 6) Riigikogu kodukorra seadus ja Riigikogu töökorra seadus; 1 Osa üldteadmistest omandatakse kevadsemestril 1 7) Vabariigi Presidendi ja Riigikogu liikmete tasu seadus; 8) Vabariigi Valitsuse seadus; 9) Vabariigi Presidendi ja Vabariigi Valitsuse liikmete kohtulikule vastutusele võtmise seadus; 10) vähemusrahvuste kultuurautonoomia seadus; 11) riigieelarve seadus; 12) Eesti Panga seadus; 13) riigikontrolli seadus; 14) kohtukorralduse seadus ja kohtumenetluse seadused; 15) välis- ja siselaenudesse ning riigi varalistesse kohustustesse puutuvad seadused; 16) erakorralise seisukorra seadus; 17) rahuaja riigikaitse seadus ja sõjaaja riigikaitse seadus. I PÕHISEADUS ÜLDISELT, PREAMBUL 1. PS preambul. Kas Eesti PS preambulil on juriidiline tähendus? Preambul on sissejuhatav selgitus, mis esineb sageli õigusaktidel

Riigiõigus




Kommentaarid (0)

Kommentaarid sellele materjalile puuduvad. Ole esimene ja kommenteeri



Sellel veebilehel kasutatakse küpsiseid. Kasutamist jätkates nõustute küpsiste ja veebilehe üldtingimustega Nõustun