Plaanid puhkusele minna? Võta endale majutus AirBnb kaudu ja saad 37€ kontoraha Tee konto Sulge
Facebook Like

Renessanss - vararenessanss ja kõrgrenessanss (7)

5 VÄGA HEA
Punktid
 
Säutsu twitteris



RENESSANSS



Agnes Ott
11e klass
TVTG
Sisukord
Sissejuhatus . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 3
Vararenessansi maalikunst . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 4 - 7
Vararenessansi skulptuur . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 8 - 9
Vararenessansi arhitektuur . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 10
Itaalia kõrgrenessansi arhitektuur . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 11
Itaalia kõrgrenessansi suurmeistrid . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 12 – 16
Renessanss Madalmaades . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 17 – 18
Renessanss Prantsusmaal . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 19
Renessanss Saksamaal . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 20
Renessanss Eestis . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 21
Kasutatud materjal . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .. . . . . 22


Sissejuhatus
Renessanss sündis 15. sajandil Itaalias. Nimetus tuleneb itaaliakeelsest sõnast rinascita ja prantsusekeelsest sõnast renaissance , mis tähendaavad taassündi.
Itaalias oli ja on säilinud palju suurejoonelisi jälgi Vana – Rooma kultuurist, mille mõjul hakati antiiki millekski ideaalseks pidama .
Renessansikultuur tajus end antiikkultuuri taassünnina, mis ei tähenda siiski, et renessansiaja inimmõtte areng piirdunuks ainult vana meeldetuletamisega, sest sel ajal loodi palju täiesti uuelaadset kirjandust ja kunsti.
Renessansliku maailmavaate keskmeks on humanism – veendumus, et suurim väärtus on isiksuse vaba areng. Inimest ei hinnatud enam niivõrd päritolu kui isikuomaduste järgi. Ideaaliks sai üksikisik, kes teostab end iseseisvalt. Oluliseks muutus isikuvabadus – sõltumatus keskaegsetest kollektiividest, ka autoriteetidest, kaanonitest ja dogmadest.
Ilmaliku ja sakraalse piirid kadusid, eriti kui võrrelda väga religioonikeskse keskajaga. Kirjanduses ja kunstis ilmus jumala kõrvale maine element ning religioosseid teemasid hakati kujutama maises võtmes. Kirikuarhitektuur muutus inimesekesksemaks. Hägustus inimese ja jumala vaheline vertikaalne suhe, kus varem oli jumal üleval ja inimene kõiges all.
Renessanss on läinud ajalukku ka graafika ja trükipressi leiutamise ajastuna. Õpiti tundma puulõiget, vaselõiget ja söövitust. 15. sajandil trükiti Saksamaal esimesed mängukaardid ja pühakute pildid. Trükipress muutus uue ajastu sümboliks.
Kunstis sai iseloomulikuks arutlemine ilu üle ja selle poole püüdlemine. Varem olid kunsti headuse kriteeriumid lähtunud sellest, mis on õige ning see õigsus oli inimesest kõrgemal. Nüüd hakati taotlema elamuste pakkumist inimese meeltele.
Kujutavas kunstis ja kirjanduses oli renessansskultuuris esil peamiselt Itaalia, muusikas aga Madalmaad. Muusikaajaloos räägitaksegi sageli mitte renessansist, vaid Madalmaade vokaalpolüfoonia ajastust.
Renessanssis võib eristada kolme perioodi : 13-14.saj. eelrenessanss (trecento)
15.saj vararenessanss (quattrocento)
16.saj kõrgrenessanss (cinquecento)




Vararenessansi maalikunst
Maalikunsti tõi renessanssiajastu palju uut. 15. saj. alguses alanud võimas uuendusliikumine maalikunstis andis veel hiilgavamaid tulemusi kui arhitektuuris ja skulptuuris. Oluliseks sai looduse üksikvormide põhjalik tundmaõppimine ja püüd tundeelu momentidele täiuslikku väljendust anda. 15. saj esimene pool oli veel teatav üleminekuajastu. Sajandi esimese poole kunstis võib eristada kaht suunda. Üks oli radikaalne , realistlik suund, mis püüdis hüljata mineviku ( gooti ) traditsioone; teine oli konservatiivne , idealistlik suund, selle meistrid jäid mõneski suhtes truuks keskaja käsitlusele. Nüüd lähtusid maalijad suuresti loodusest, nad õppisid õiget ruumikujutust, varjutamist, loomulike pooside ja mitmekesiste tunnete edasiandmist ning palju muid oskusi. Tolleaegsetelt maalidelt hoovab vastu erilist helget ja pühalikku meeleolu. 15. saj. jätkus Itaalias freskomaali õitseng. Freskosid maaliti ka varem, kuid 15. sajandi esimestel aastatel toimus seinamaalikunstis järsk murrang. Massacio ( 1401 – 1429), keda peetakse vararenessanssi esimeseks maalijaks, saavutav Firenzes oma freskodega sellise inimlike tunnete väljenduse millist varem polnud nähtud. Tema kasutatud värvid on tumedad ja sügavad, inimesed tema freskodel tugevamad ja tüsedamad kui gooti aegsetel maalidel, nii et nende kehade kumerus tundub olevat lausa kombatav. Ta loobus tinglikust ja üldisest (kuigi ilmekast ja toredast) skeemist ja püüdis piiblitegelastest teha elavaid inimesi. Näiteks paradiisist väljaaetavat Aadamat ja Eevat kujutas ta erinevates tasapindades asuvatena, nii et tekib ettekujutus ruumist. Ka valguse suunas ta figuuridele ühele küljele, mis võimaldas kehadele ümaruse illusiooni andmist valguse ja varju abil. Edasi järgnes terve rida omanäolisi maalijaid, kellest üks oli leebe munk Fra Angelico (1387 - 1455). Ta maalis härda usutundega, säravalt, puhastes toonides freskosid, kasutatdes seejuures ohtralt kulda. Inimesed tema freskodel on veel gootilikult saledad , harukordselt hingelised on ta haprad ja enesessetõmbunud madonnad ja inglid. Looduslähedasele teele pöördus lühikese ajaga enamik itaalia maalijaid. See sai maalikunsti lipukirjaks. Toimusid kirglikud vaidlused selle üle, kuidas on õige kujutada loodust. Kui skulptoritel oli olemas teatud traditsioon antiikplastika näol, siis maalijatel need eeskujud praktiliselt puudusid. Üldjoontes oli eesmärk sama, mis skulptoritelgi, kuid kunstiliigi omapära nõudis hoopis teisi võtteid. Kõigepealt õpiti anatoomiliselt õigesti kujutama inimest, õpiti edasi andma tema kehavorme, kõikvõimalikke liigutusi ja näoilmeid. Seejärel kerkis kohe vajadus kujutada ka inimese ümbrust. Õpiti kujutama kõike- ehitisi , puid, loomi, linde jne. Paulo Uccello (1397 – 1475) lõi värvikaid lahingupilte, kus ta mõnuga demonstreeris oma oskusi ratsude ja rüütlite keerukate pooside edasiandmises. Vaikselt suursugused on Piero della Francesca (1416 – 1492) kindla ja lihtsa joonega freskod ning mehised tema portreed. Sageli on vararenessanssi ajastu maalide tagaplaan hele ja lagedavõitu ning seal kujutatud hooned või maastikud antud väga teravate joontega, kasutati puhtaid värvitoone. Naiivse põhjalikkusega on ära toodud kõik kujutatava sündmuse üksikasjad, tihti on tegelased paigutatud ridamisi ning eraldatud selgete piirjoontega, st nad pole taustaga ( maastikuga ) eriti seotud. Kuidagi kõle meeleolu õhkub Andrea Mantegna (1431 – 1506) maalidelt. Nendel on selge, läbipaistev, nagu liikumatult paigalpüsiv õhk, elutult mõjuvad puud ning paljaste kaljudega maastikutaustad. Teravajoonelised, karmid ja nagu altpoolt nähtud on tema poolt maalitud inimesed. Paljudelt tolleaegsetelt portreedelt vaatavad meile otsekohese ja rahuliku pilguga vastu teotahtelised renessanssiinimesed. Vararenessanssi portreedest on aga suur osa maalitud külgvaates ehk profiilis . Omamoodi täiuslikkuseni viis vararenessanssi maalikunsti Sandro Botticelli ( 14471510 ). See mahedate madonnapiltidega kuulsaks saanud kunstnik muutus peagi Medicite soosikuks. Temalt telliti muuseas ka kaks antiikmütoloogia ainelist tahvelmaali. Üks neist „ Primavera “ („Kevad“) ning teine „ Veenuse sünd“ , mis kujutab ilu – ja armastusjumalannat just merevahust sündinuna. Neis luulelise meeleoluga piltides on peenust ja graatsiat, sujuvat liikumist ning kauneid hingestatud nägusid. Vararenessanssi maalikunst alles püüdles täiuslikkuse poole, aga imelikul kombel võib ta oma otsingute ja siirusega rohkem südamesse minna kui täiuslikkuse saavutanud kõrgrenessanssi maalikunst.

Massacio – Paradiisist Väljaajamine Andrea Mantegna- Püha Sebastian Massacio – The Trinity
Paulo Uccello – San Romano
80% sisust ei kuvatud. Kogu dokumendi sisu näed kui laed faili alla
Vasakule Paremale
Renessanss - vararenessanss ja kõrgrenessanss #1 Renessanss - vararenessanss ja kõrgrenessanss #2 Renessanss - vararenessanss ja kõrgrenessanss #3 Renessanss - vararenessanss ja kõrgrenessanss #4 Renessanss - vararenessanss ja kõrgrenessanss #5 Renessanss - vararenessanss ja kõrgrenessanss #6 Renessanss - vararenessanss ja kõrgrenessanss #7 Renessanss - vararenessanss ja kõrgrenessanss #8 Renessanss - vararenessanss ja kõrgrenessanss #9 Renessanss - vararenessanss ja kõrgrenessanss #10 Renessanss - vararenessanss ja kõrgrenessanss #11 Renessanss - vararenessanss ja kõrgrenessanss #12 Renessanss - vararenessanss ja kõrgrenessanss #13 Renessanss - vararenessanss ja kõrgrenessanss #14 Renessanss - vararenessanss ja kõrgrenessanss #15 Renessanss - vararenessanss ja kõrgrenessanss #16 Renessanss - vararenessanss ja kõrgrenessanss #17 Renessanss - vararenessanss ja kõrgrenessanss #18 Renessanss - vararenessanss ja kõrgrenessanss #19 Renessanss - vararenessanss ja kõrgrenessanss #20 Renessanss - vararenessanss ja kõrgrenessanss #21 Renessanss - vararenessanss ja kõrgrenessanss #22 Renessanss - vararenessanss ja kõrgrenessanss #23
Punktid 50 punkti Autor soovib selle materjali allalaadimise eest saada 50 punkti.
Leheküljed ~ 23 lehte Lehekülgede arv dokumendis
Aeg2008-11-16 Kuupäev, millal dokument üles laeti
Allalaadimisi 230 laadimist Kokku alla laetud
Kommentaarid 7 arvamust Teiste kasutajate poolt lisatud kommentaarid
Autor Agnes Ott Õppematerjali autor

Mõisted


Meedia

Kommentaarid (7)

kt8900 profiilipilt
kt8900: väga hea! seda mul vaja oligi! ;)
18:44 08-06-2009
sk10 profiilipilt
Sandra Kurvits: Hea sisuga! Aitäh.
20:33 18-06-2012
zizzle profiilipilt
zizzle: Asjalik ja sisukas!
12:35 09-10-2012


Sarnased materjalid

4
docx
Renessanss ja Itaalia renessanss
16
doc
Üldkunstiajalugu - I ÕA - II semester
32
doc
Kordamine kunstiajaloo eksamiks
39
doc
Kunstiajalugu 13-18 sajand
5
doc
Kunst-Vara- ja kõrgrenesanss-barokk
23
doc
Romaani stiilist Flandria kunstini
14
doc
Renessanss - periodiseering-maalid ja kunstnikud
11
doc
Kunsti portfoolio





Faili allalaadimiseks, pead sisse logima
Kasutajanimi / Email
Parool

Unustasid parooli?

UUTELE LIITUJATELE KONTO MOBIILIGA AKTIVEERIMISEL +50 PUNKTI !
Pole kasutajat?

Tee tasuta konto

Sellel veebilehel kasutatakse küpsiseid. Kasutamist jätkates nõustute küpsiste ja veebilehe üldtingimustega Nõustun