Majandusorganisatsioonid 1) OPEC - Naftat Eksportivate Riikide Organisatsioon Toorainekartell. Asutati 1960.a, peakorter Viinis. Eesmärk-->reguleerida toornafta hinda, määrates kindlaks naftatoodangud ja ekspordikvoodid. Liikmesriikide heaolu tagamine. 12 liiget: Iraan, Iraak, Kuveit, Saudi-Araabia, Katar, Araabia ÜE, Liibüa, Nigeeria, Alzeeria, Angola, Venezuela, Ecuador. 1 barrel=158,92 liitrit. 2) NAFTA - Põhja-Ameerika Vabakaubanduse Assotsiatsioon Loodi 1994. a; peakorter Ottawas. Liikmed: USA, Kanada, Mehhiko.
6. RAHVUSVAHELISED MAJANDUSORGANISATSIOONID Riigid võivad koostööd teha järgmistes vormides: Vabakaubanduspiirkond Tolliliit Ühisturg Majandusliit Organisatsioonid võib jagada kolmeks: 1) Toorainekartell lepitakse kokku tootmismahus, mis mõjutab ka hinda 2) Piirkondlikud majandusühendused peamine eesmärk on kaubavahetuse lihtsustamine 3) Kogu maailmamajandust koordineerivad organisatsioonid 1) Toorainekartell OPEC Naftat Eksportivate Riikide Organisatsioon moodustati 1960 eesmärk kaitsta naftat tootvate maade sissetulekut ja huvisid rahvusvahelistel turgudel liikmed: Iraan, Iraak, Kuveit, Saudi-Araabia, Venezuela, Alzeeria, Indoneesa, Liibüa, Nigeeria, Katar, AÜE, Angola, Albaania miks nii edukas? - toodab vajalikku asja, mida tarbivad rikkad riigid + suured varud 2) Piirkondlikud majandusühendused EFTA Euroopa Vabakaubanduse Assotsiatsioon loodi 1960
3) tarbijale orienteeritud (suurlinnad) toiduainetööstus (pagarid) karastusjookide tööstus (vett et transpordita) 4) koostöö teiste ettevõtetega aglomeratsioonitööstus linnastu (lähestikuses linnad moodustavad ühtse terviku) autotööstus 5) teaduskeskustele orienteeritud tööstus kõrgtehnoloogilised harud Tööstusettevõtte paigutust võib mõjutada valitsuse poliitika asutavad ettevõtted ümber Kapitalimahukad: infrastruktuuride rajamise projektid 3. RAHVUSVAHELISED FIRMAD Kaubamärk märk, mis eristab ühe etttevõtte tooteid teiste ettevõtete toodetest eesmärk teha tootele reklaami ja tutvustada kaubamärk bränd SÕNALINE Coca Cola, Canon TÄHISMÄRK MNG, ISC, H&M, D&G KUJUTISMÄRK , , KOMBINEERITUD RUUMILINE Margitoode ehk bränd kaubamärk, millele tarbijad on andnud lisaväärtust tarbija ootab kvaliteeti kahtlemata rahvusvahelised Laia tarbijaskonnaga kaubamärgid: USA, Jaapan, Sveits
Rahvusvahelised majandusorganisatsioonid Jagatakse: toorainekartellid- organisatsioonid, mis koondavad mingit toorainet või põllumajandussaadust tootvad ja eksportivad riigid (OPEC) regionaalsed majandusorganisatsioonid-koostööd teevad teatud piirkonna riigid (EFTA, NAFTA, ASEAN, APEC, MERCOSUR, SRÜ, Euroopa Liit jpt.) kogu maailma majandust koordineerivad organisatsioonid - ühendab paljusid riike maailma erinevatest piirkondadest (IMF, IBRD, WTO) Naftat Eksportivate Riikide Organisatsioon (OPEC) loodi 1960 naftat tootvate arengumaade ühendusena ja hetkel on 13 liiget: Saudi-Araabia, Iraak, Iraan, Kuveit, Araabia Ühendemiraadid, Katar, Alzeeria, Liibüa, Nigeeria,Angola, Indoneesia, Venezuela, Ecuador. Eesmärgiks: liikmete huvide kaitsmine maailma naftaturul. Toornafta hinna kontrolli eesmärgil määrab kindlaks liikmete naftatoodangu ja
rahvusvahelise turismi kasv Globaliseerumist iseloomustab massikultuuri levik kohaliku kultuuri hääbumise arvelt. Kasvanud on rahvusvaheline kultuurivahetus Globaliseerumise mõõtmine Majanduslik integratsioon: rahvusvaheline kaubandus, välismaised otseinvesteeringud riiki, välismaalt saadud tulud (toetused, palgad jne) Tehnoloogia arengutase: interneti kasutajad, Internetiühendusi kodudes, Isiklikud kontaktid: väliskülastuste arv, rahvusvahelised telefonikõned, rahaülekandeid jne Poliitiline tegevus: esindusi välisriikides, osalemine rahvusvahelistes organisatsioonides, osalemine ÜRO missioonides Globaliseerumise head ja halvad küljed kaubandusbarjäärid vähenevad, suureneb kauba valik turgudel, suureneb konkurents investeeringud üle kogu maailma info kiire levik (maailma muutub väiksemaks) väiketootjad ei suuda konkureerida suurfirmadega vaesed piirkonnad jäävad investeeringutest eemale
tegurit: w uute tehnoloogiate kasutuselevõtt, transpordi ja telekommunikatsiooni kiire areng w uus rahvusvaheline tööjaotus w finantssfääri rahvusvahelistumine w rahvusvaheliste turgude suurenemine ja homogeniseerumine Maailmamajanduses on järjest suurem roll rahvusvahelistel firmadel, riikide osatähtsus majanduse juhtimisel on vähenenud. Tagajärjed: w Maailmamajanduse ja kaubanduse reguleerimiseks on tekkinud rahvusvahelised (majandus)organisatsioonid (WTO, IMF, EL, NAFTA, OPEC jne). w Tootmine on tuumikaladest kandunud ääremaadele, kus palgad on madalad ja toote omahind tuleb odavam. w Tuumikalad on spetsialiseerunud kõrgtehnoloogiale, äriteenustele: infoteenus, kindlustus, turu-uuringud jne w Vahed arenenud (tuumik) riikide ja arengumaade (perifeeria) vahel järjest kasvavad. RAHVUSVAHELISED ORGANISATSIOONID
· Arengumaade loodusvarade odav müük ja laastamine, keskkonna saastumine. Globaliseerumise näitajad: Majanduslik · Välisinvesteeringute hulk riigis · Rahvusvaheliste firmade arv riigis · Ekspordi/impordi maht ja struktuur Poliitiline · Osalus erinevate organisatsioonide töös · Esindused välisriikides · Osalemine ÜRO missioonides Sotsiaalne · Turistide hulk · Rahvusvaheliste kõnede arv, rahvusvahelised ülekanded · Interneti kasutajate arv Näited globaliseerumisest: · Eestis on välismaiste firmade kette (nt. Mc Donald'si kiirtoidurestoranide kett) · Eesti kuulub rahvusvahelistesse organisatsioonidesse (nt. EL, NATO) · Eesti on osalenud ja osaleb ÜRO missioonides (nt Iraagis, Afganistanis) 7. Üksikettevõtte paigutust mõjutavad tegurid: · Kapital · Tööjõud Tööjõu odavus (lihttöölised)
parlamentaarne Assablee (13 alalist liigeT), rahvusvaheline organisatsioon, millesse kuulub 47 Loodi Euroopa Nõukogu, muutus inimõiguste ja humanitaarprobleemidega Peasekretär + sekretariaat, Euroopa Kohalike Euroopa Nõukogu EN 1949 liikmesriiki Euroopast ja Aasiast. tegelevaks organisatsiooniks ja Piirkondlike Omavalitsuste Kongress Euroopa Rahainstituudi EMI
Kõik kommentaarid