Psühholingvistika kujunemise eeldused (1)

1 Hindamata
Punktid

Esitatud küsimused

  • Mis vanusest oleks vaja õpetada keelt ?
  • Kuidas keelematerjali organiseerida ?
  • Kui inimene õpib teist keelt, kas tema mõtlemine muutub või ei ?
  • Mis on nende roll ?
  • Kuidas kõnet taastada ?
  • MIS? Mis üksused ?
  • KUIDAS? Kuidas mõte jõuab kõneni ?
  • Kui me kuulame ja üritame aru saada ?
  • Millised probleemid võivad tekkida kui midagi on kõnemehhanismis valesti ?
  • Miks peab ütlema tere ?
  • Miks on kõnetakt oluline ?
  • Mida peab teadma ?
  • Millistest osadest koosneb kõne FS ?
  • MIKS ta seda ütleb ja MIS ta tahab saavutada ?
  • Kuidas teksti luua ?
 
Säutsu twitteris
Kõnetegevus
1. loeng, sissejuhatus. 14.02
Psühholingvistika kujunemise eeldused
Psühholingvistika kujunes peale II MS, tekkis vajadus võõrkeeleõppeks- tekkisid küsimused:
• mis  vanusest  oleks vaja õpetada keelt? Kindlat vastust pole
• K
  uidas keelematerjali organiseerida?  Kas enne pikem tekst või lühem, enne raskem osa või 
kergem?
• Kui inimene õpib teist keelt, kas tema mõtlemine muutub või ei? Uued teadmised, sh 
kultuuri valdkonnas. Kas mõeldakse nt enne emakeeles ja siis  kirjutatakse  võõrkeeles.
Arvutid -  mis on nende roll? 
• Põhiidee-Arvuti peaks tõlkima meie tekste (USA idee). Oli vaja keeleteadmisi. 
Suur vigastatute hulk, ajukahjustused.  Afaasia
Kõnepuue ajukahjustuse tagajärjel- kuidas kõnet taastada? Kõnevõime
• Sideteooria- teadete  kodeerimine - edastatakse- nt telefoni abil- vastu võttes tuleb 
dekodeerida 
Baasteadmiste areng:
Psühholingvistika kujunes nii, et mitmetel teadustel tekkis samasugune huvi kõneakti vastu, kujunes 
uus piirteadus/interdistsiplinaarne-kasutab mitmeid teadusi, esitati erinevaid küsimusi. Sh siis ka 
psühholoogia. 
Psüholingvistika 4.slaid- vt slaide ka.
Pragmaatika    Semantika
Keeleteaduse huviorbiidis oli MIS? Mis üksused? 
Psühholoogia huviorbiidis KUIDAS? Kuidas mõte jõuab kõneni?Kõneprotsess? Mida me teeme 
kui me kuulame ja üritame aru saada?
Probleemid- ei uurinud mõlemat korraga. Ei vaadatud suhtlusakti  tervikuna , vaid ainult kõne 
mõistmist, ei arvestanud keele rolli kõne kui vahendi väljendamisel. KEEL JA KÕNE EI OLE 
SÜNONÜÜMID!!
Kõnemehhanism- aju roll kõneprotsessis (kuidas me kõne mõistame) + mis roll on ajul keelega 
seoses. Millised probleemid võivad tekkida kui midagi on kõnemehhanismis valesti?
Keeleteadlastest:
L.Štšerba- oli see, kes pakkus välja ühe  uurimismeetodiverifitseerimine
(õige ja vale keelendi 
määramine). See on uurimisviis  ja võte, mida saab kasutada laste õpetamisel. Lapsele esitatakse 
keelend (keeleüksus) ja peab otsustama, kas see on õige või vale. Erinev läbiviimine sõltuvalt 
vanusest- 4-5a. Lapsel mänguliselt (tuleb robot  ja räägib ja laps peab ütlema, kas robot räägib 
õigesti või ei). Kasutatakse keelevaistu uurimiseks- alateadlik tunnetus, kuidas on õige öelda. Kui ta 
ei tuvasta, kas on õigesti, ei oska ka ise õigesti rääkida.  Keelevaist  kujuneb keele omandamise 
käigus. Võimaldab uurida hääldust, grammatikat, sõnakasutust.
Nt sisseütleva käände valesti ütlema- õige kasutuse aluseks on keelevaist. Nt  panen pliiatsi  sahtlile.  
Nt karu ütleb, et "panen klotsi kotile"- kas karu ütles õigesti? Kui  tajub , et karu ütleb valesti ja laps 
tajub ära, siis on suht hea- laps võib-olla ütleb ise valesti veel, aga tajub ära, mis on valesti. 

Psühholoogid-
W. Wundt
  assotsiatiivne   eksperimentmillised seosed on inimesel sõnade vahel. Sõnad on ajus 
omavahel seotud, kuna muidu ei oleks võimalik, et leian ajust  õige sõna. Grupeeritud (nt sendid on 
jaotatud kotis oma rühmadesse selleks, et ma leiaksin õige  sendi
80% sisust ei kuvatud. Kogu dokumendi sisu näed kui laed faili alla
Vasakule Paremale
Psühholingvistika kujunemise eeldused #1 Psühholingvistika kujunemise eeldused #2 Psühholingvistika kujunemise eeldused #3 Psühholingvistika kujunemise eeldused #4 Psühholingvistika kujunemise eeldused #5 Psühholingvistika kujunemise eeldused #6 Psühholingvistika kujunemise eeldused #7 Psühholingvistika kujunemise eeldused #8 Psühholingvistika kujunemise eeldused #9 Psühholingvistika kujunemise eeldused #10 Psühholingvistika kujunemise eeldused #11 Psühholingvistika kujunemise eeldused #12 Psühholingvistika kujunemise eeldused #13 Psühholingvistika kujunemise eeldused #14 Psühholingvistika kujunemise eeldused #15 Psühholingvistika kujunemise eeldused #16 Psühholingvistika kujunemise eeldused #17 Psühholingvistika kujunemise eeldused #18 Psühholingvistika kujunemise eeldused #19 Psühholingvistika kujunemise eeldused #20 Psühholingvistika kujunemise eeldused #21
Punktid 50 punkti Autor soovib selle materjali allalaadimise eest saada 50 punkti.
Leheküljed ~ 21 lehte Lehekülgede arv dokumendis
Aeg2013-06-01 Kuupäev, millal dokument üles laeti
Allalaadimisi 113 laadimist Kokku alla laetud
Kommentaarid 1 arvamus Teiste kasutajate poolt lisatud kommentaarid
Autor sandra0o Õppematerjali autor

Lisainfo

tartu ülikooli kõnetegevuse psühholoogia konspekt
ütlus , kõneloome , foneem , Psühholingvistika kujunemise eeldused

Mõisted

Sisukord

  • Kõnevõime
  • Metakeelelised operatsioonid
  • Muuteoperatsioonide käsitlus
  • KÕNETEGEVUS
  • Koartkulatsioon
  • Morfofonoloogia
  • Kõne
  • KÕNETAKTI ROLL: KÜSIB EKSAMIL
  • BAASSÕNAVARA
  • Helide (mürade) tekitamise ehk generaatorsüsteem
  • Olulised on pilkkõhred
  • Süvakäänded

Kommentaarid (1)

Miho profiilipilt
Miho:
17:43 30-03-2016


Sarnased materjalid

68
doc
Kõnetegevuse psühholoogia
106
pdf
PSÜHHOLOOGIA ALUSED
52
pdf
Erivajadustega laste psühholoogia eksamiküsimused
56
doc
Semiootika konspekt ja küsimused
937
pdf
Erakorralise meditsiini tehniku käsiraamat
69
doc
Matemaatika õpe erivajadustega lastele
78
doc
Õpiraskuste psühholoogia
132
pdf
Sidusa kõne arendamine SKAP lapsel





30 päevane VIP +50% ROHKEM

Telli VIP ja ole 30+14 päeva mureta

5.85€

3.9€

Oled juba kasutaja? Logi sisse

Faili allalaadimiseks, pead sisse logima
Kasutajanimi / Email
Parool

Unustasid parooli?

Pole kasutajat?

Tee tasuta konto

UUTELE LIITUJATELE KONTO MOBIILIGA AKTIVEERIMISEL +50 PUNKTI !