Vajad kellegagi rääkida?
Küsi julgelt abi LasteAbi
Logi sisse

Proosateksti analüüs (0)

1 Hindamata
Punktid

Esitatud küsimused

  • Mida jutustatakse?
  • Kuidas jutustatakse?
  • Millised on narratiivi põhisündmused ja kuidas need on esitatud?
  • Kuidas on sündmused omavahel seotud?
  • Kuidas ja kui palju tehakse loos tagasivaateid minevikku ?
  • Kuidas on tegelane ühiskonnas võõrandatud?
  • Kuidas kujutatakse teoses klassivõitlust?
  • Kuidas defineeritakse tekstis mõisteid naine� ja naiselik �?
  • Millised on tekstis leiduvad patriarhaalsed normid või väärtused?
  • Kuidas kujutatakse naise keha ja kehaga seotud emotsioone?
  • Milliseid soometafoore ja sümboolikaid on tekstis kasutatud?
  • Millised on lugeja ootused teksti suhtes?
  • Millised on teksti avatud väljas�?
  • Kuidas loob lugeja teksti tähendusi avab selle perspektiive?
  • Kuidas tekst aktiveerib lugeja kujutlusvõime?
  • Kui üksikosade summa?
  • Milliseid binaarseid opositsioone tekst sisaldab?
  • Milline on sõnakunstiteose ehitus?
  • Milliseid süsteeme või struktuure tekst lõhub?

Lõik failist

Proosateksti analüüs
11.02.15
Proosatekst kui fiktsioon
Ilukirjandus on valdavalt fiktsionaalne.
Fiktsioon (lad. fictio või fingere ’väljamõeldis, teesklus ’ või ’moodustamine, kujundamine’)
  • Väljamõeldis, võltsing, igasuguse kujutlusvõime saadus .
  • Diskursus , milles mittetegelikke asjaolusid esitatakse erilisel viisil, et see sugereerib neid pidama tegelikeks.
  • Imaginaarsed juhtumite, asjade ja asjaolude väljamõtlemine , luulendamine (nt petmise eesmärgil)
  • Oletus , mille kohta on teada, et ta on faktist erinev, aga mida siiski aktsepteeritakse
  • Fiktsionaalne narratiiv , jutustav proosa sisaldab väljamõeldud lugusid
Proosa ja luule
Luulest kõneldakse kui millestki erilisest, mis vastandub proosale.
Luule on proosa suhtes midagi pidulikku, ta on justkui ehitud kõne ja ehiskõne.
Seega luuakse opositsioon „luule-proosa“
Perminil proosa on vähemalt kaks selget eristuvat tähendust
  • Proosa kui tavaline, argine , mittekunstiline küne;
  • Proosa kui sõnakunsti (ilukirjanduse) liik.
    Seega tuleks täpsuse huvides eristada kunstilist ja mittekunstilist proosat , sest tegemist on omavahel korreleeruvate, kuid täiesti eri keerukusastmetega struktuuridega.
    Küsimused kirjandusteose analüüsiks
    Küsimuste tüübid:
  • Fakti- ehk mäluküsimused – lugejatelt küsitakse tegelaste tunnuseid, süžee seiku , miljöö detaile.
  • Tõlgendusküsimused – lugejalt nõutakse teose detailidest lähtuvalt üldistuste ja järelduste tegemist, analüüsi ja sünteesi.
  • Fantaasiaküsimused – lugejalt eeldatakse kujutluslikku süsseelamist teosesse, sh sündmuste edasise käigu ja tegelaste tuleviku ennustamist, ent ka üldisemat loomingulist teemaarendust.
  • Rakenduslikud küsimused – küsimused, mis asetavad teose laiemasse konteksti ning aitavad meil näha kirjanduse ja elu seoseid ; eeldavad isiklikku vaatepunkti.
  • Väärtus- ja hindamisküsimused – küsimused, mis eeldavad lugejalt isiklikku kriitilist suhet ja kujutatud ainesega, kriistilist maitset ja hinnangut.
    ( Bloom )
    Kirjandusteose
  • Vasakule Paremale
    Proosateksti analüüs #1 Proosateksti analüüs #2 Proosateksti analüüs #3 Proosateksti analüüs #4 Proosateksti analüüs #5 Proosateksti analüüs #6 Proosateksti analüüs #7 Proosateksti analüüs #8 Proosateksti analüüs #9 Proosateksti analüüs #10 Proosateksti analüüs #11 Proosateksti analüüs #12 Proosateksti analüüs #13 Proosateksti analüüs #14
    Punktid 100 punkti Autor soovib selle materjali allalaadimise eest saada 100 punkti.
    Leheküljed ~ 14 lehte Lehekülgede arv dokumendis
    Aeg2015-10-21 Kuupäev, millal dokument üles laeti
    Allalaadimisi 61 laadimist Kokku alla laetud
    Kommentaarid 0 arvamust Teiste kasutajate poolt lisatud kommentaarid
    Autor Helenat95 Õppematerjali autor
    Proosateksti analüüsi põhjalik konspekt.
    Abiks proosaanalüüsi koostamisel.

    Sarnased õppematerjalid

    thumbnail
    8
    doc

    Sissejuhatus kirjandusteadusesse

    Kirjandusteaduse alused. Eksamiküsimused. 1) Kirjanduse mõiste. 2 tähendust: laiemalt mõeldakse igasuguseid kirjutatud tekste. kitsamalt ilukirjandus, sõnakunst, kunstikirjandus, mis jaotub 3-ks aladistsipliiniks : 1) LUULE, 2) PROOSA 3) DRAAMA (e. LÜÜRIKA, EEPIKA ja DRAMAATIKA) Eesti traditsiooni omapära- ka rahvaluule arvatakse kirjanduse hulka, samuti lastekirjandus ja draama, mis muus maailmas kuulub nt. eraldi valdkonda. KIRJANDUSE MÕISTE tekkis üldse 1,5 SAJ. tagasi, 19.saj-l. Ilukirjandusel on: 1) ESTEETILINE eesmärk, s.t. tegemist on kunstiga, mis peab tekitama emotsioone, tundeid nö. ilusasti kirjutatud kirjandus. 2) Ilukirjandus on KEELE ERILINE KASUTUS s.t., et keel on MITMETÄHENDUSLIK.

    Kirjandus- ja teatriteaduse alused
    thumbnail
    9
    pdf

    Eepilised tekstid

    EEPIKA suurima mahuga kirjanduszanr; mis omab vastet pragmaatilises keele-kasutuses: mittefiktsionaalne jutustamine (ajalookirjutus; elulugu, reportaaz jne) Narratoloogia Jutustamise strukturalistlik analüüs (vrd Ihonen 1996: 10) kõige sagedamini kasutatakse romaanide analüüsimisel Narratiivsed tekstid (`narrare' ­ ld. jutustama) Mõned küsimused, mida võib esitada eepilisele tekstile Kas on tegemist fiktsionaalse või faktoloogilise suunitlusega tekstiga? Mille järgi tunneme me ära, et tekst on fiktsionaalne? Kes jutustab? Millisest perspektiivist me `näeme' tegevustikku? Kuidas väljendub jutustaja? Milline on jutustuse ajaline struktuur? Kuidas on diskursuse tasand seotud story

    Kirjandusteadus
    thumbnail
    18
    docx

    Kordamisküsimused 2016 lõplik variant vastustega

    FLKU.05.063 Sissejuhatus kirjandusteadusesse Sügis 2016, Kurvet-Käosaar KORDAMISKÜSIMUSED EKSAMIKS KOHUSTUSLIK KIRJANDUS Loengumaterjalid (loengukonspektid Moodle’s, sh. konspekt „Postkolonialism”, „Postmodernistliku kirjanduse tunnusjooned“ ja „Modernistliku proosa tunnusjooned“) Merilai, Saro, Annus, „Poeetika”: Ilukirjanduslikkus (lk 9–14), Luule poeetika (17–88, sh osa „Kõne-lause ja piltkujundid”), Proosa poeetika (139–194) J. Kraavi, „Postmodernismi teooria”, lk 110–135 (ÕIS ja Moodle). T. Hennoste, „Postkolonialism ja Eesti, http://www.kirikiri.ee/article.php3?id_article=201 (ÕIS ja Moodle) T.Hennoste. Kaanon. Kaanan. Teoses „Eurooplaseks saamine“. TÜ kirjastus, 2003, lk 178-182 (ÕIS ja Moodle). KORDAMISKÜSIMUSED Kuidas on mõiste ’kirjandus’ tähendus ajalooliselt muutunud (mõiste ’ilukirjandus’ eristamine, selle roll kirjandusteaduse arengus

    Kirjandus
    thumbnail
    20
    doc

    Sissejuhatus kirjandusteadusesse

    tegudes ja mõtetes. (esindajaks Honore´de Balzac) Modernistlik romaan – peegeldab oma ajastu üldist tõe kriisi. Modernistlik romaan rõhutab tõe teadasaamise võimatust. Vaatepunkt subjektiivne ja piiratud. Modernistlik romaan võib esitada kordamööda erinevate tegelaste vaatepunkte, rõhutades nende lahknevust üksteisest. Eesmärgiks oli saada võimalikult lähedane pilt tegelase sisemaailmast. (tuntuim esindaja Franz Kafka) Novell – proosa lühivorm, selle pikkust mõõdetakse kümnetes lehekülgedes. Tekst keskendub peamisele ega püüa esitada sündmustikku detailiderohkuses ning täies arengus. Tegelaste arve on piiratud, tavaliselt jäävad tegelased muutumatuteks. Suletud novell – tihe ja läbimõeldud, väga hoolikas ülesehitus, kus pinge järk-järguline tõus viib üllatava lõpplahenduse ehk puändini.Avatud novell – hajusam, puänt võib puududa.

    Kirjandusteadus
    thumbnail
    3
    doc

    Konspekt - Kirjandusteaduse alused

    Kirjandusteaduse alused. Eksamiküsimused 1. Kirjanduse mõiste. Laiemalt hõlmab kirjandus erinevaid erialasid puudutavate tekstide kogumit. Sinna kuulub nt ajakirjandus. Kitsama definitsiooni järgi on kirjandus ilukirjandus (belletristika). Eestlastel mahutab sõna ,,kirjandus" rohkem, kuna sõnakunsti alla lähevad ka rahvaluule ja draamakirjandus (mida tajutakse kirjanduslikuna). 2. Kirjandusteaduse mõiste ja liigitus Kirjandusteadus tegeleb peamiselt kommunikatsioonimudeli uurimisega (autor ­ tekst ­ lugeja). Kirjandusteaduse raamistik (paradigma) koosneb üldtunnustatud mõistetest. Kirjandusteooria kese on meetodid: positivism, psühhoanalüüs, uuskriitika, strukturalism, poststrukturalism, feministlik kriitika, postkolonialistlik kriitika ja nii edasi. Kirjandusteooria komponendiks on ka poeetika (käsitlus kirjandusteksti ülesehitusest). Narratoloogia uurib, mis tingimusel lugusid jutustatakse, samuti jutustamise ja aja vahelisi seoseid. 3. Lugeja kirjandusliku

    Kirjandus- ja teatriteaduse alused
    thumbnail
    26
    docx

    KORDAMISKÜSIMUSED kirjandusteadus

     Dramaatika o Tragöödia, komöödia, draama, kuuldemäng, intermeedium, libreto, stsenaarium, erinevate ajastute tragöödiad o Algne struktuur – vaatused ja stseenid o Tegevuse vahetu kujutamine, otsene kõne, dialoog o Tegelaste kõne – isiksuste erinevused o Konflikt o Ekspositsioon > konflikti areng > kulminatsioon  Eepika o Nii proosa kui värsivorm o Žanrid: eepos, romaan, jutustus, novell, laast, essee, autobiograafia o Klassikaliselt värsivorm, tegelasteks kangelased o Kolmandas isikus, pikem narratiiv o Välismaailma kirjeldamine o Keskmes objektiivne, väline pilt, olnud või arenev sündmus Autor, tekst ja lugeja kui kirjandussituatsiooni tuum. Autorist, tekstist, lugejast ja kontekstist lähtuvad kirjandusteooriad, nende fookused ja rõhuasetused.

    Kirjandus
    thumbnail
    31
    docx

    Sissejuhatus kirjandusteadusesse kordamisküsimused eksamiks - Tartu ülikool

    kõiketeadev jutustaja, ebausaldusväärne jutustaja, minajutustaja, heterodiegeetiline, homodiegeetiline, autodiegeetiline jutustaja) ja jutustamistasandi (samaaegne, järgnev, ennetav, vahelepõimitud) määramine proosakatkes. Loengumaterjalid (slaidid, ÕIS-is, vt ka viimane konspekt „Postkolonialism”) Merilai, Saro, Annus, „Poeetika”: Ilukirjanduslikkus (lk 9–14), Luule poeetika (17–88, sh osa „Kõne-lause ja piltkujundid”), Proosa poeetika (139–194) J. Kraavi, „Postmodernismi teooria”, lk 110–135. S. Nootre, Kirjanduse kõnetus: 13–33, 58–60, 63–65, 111–135 T. Hennoste, „Postkolonialism ja Eesti, http://www.kirikiri.ee/article.php3?id_article=201 KORDAMISKÜSIMUSED Millised on kirjandusteadlase/kriitiku kompetentsid?  Kirjanduskaanoni tundmine  Süvateadmised kaanonisse kuuluvate autorite loomingust, biograafilisest ja kultuurilisest taustast erinevatel ajaperioodidel

    Keeleteadus
    thumbnail
    28
    docx

    Kirjandusteaduse kordamisküsimused

    Kuid nii toimides kirjandus kinnitab kultuuri vorme neid kirja pannes. Seega lood nii kinnistavad kultuuri kui problematiseerivad selle üle. Lood ja kordus: millest tuleb vajadus samade lugude järele üha uuesti ja uuesti? nt. lapsed tahavad, et neile loetaks üha uuesti ja uuesti sama muinasjuttu. See tuleneb lugude korrastavast toimest, kordus kinnistab - tekitab turvatunnet, rütmilisest struktuurist saadavat naudingut. (vrd. korduse funktsioon luules) Narratiivi analüüs: Kes kõneleb? kellele? millal? mis keeles? millise autoriteediga? Fokaliseering - aeg, kaugus ja kiirus, teadmiste piiratus. Loo korrastatus. Anakrooniad (analepsis ja prolepsis). Anakrooniad - prolepsis (ettevaade) ja analepsis (tagasivaade). Anakroonia võib loo sisse tuua kõiketeadev jutustaja või mõni tegelane, siis on see looga seotud. Tähtsat tühisest eristab anakrooniate loomise võimalus. Sündmuste kestus - stseen, kokkuvõte, paus ja hüpe

    Kirjandusteadus




    Kommentaarid (0)

    Kommentaarid sellele materjalile puuduvad. Ole esimene ja kommenteeri



    Sellel veebilehel kasutatakse küpsiseid. Kasutamist jätkates nõustute küpsiste ja veebilehe üldtingimustega Nõustun