LÄÄNE-VIRU RAKENDUSKÕRGKOOL
ÄXKÕ
XXXX
PAKENDITE KAVANDAMISE
LOGISTILSED PÕHIMÕTTED
Referatiivne analüüs
Õppejõud: XXXX,
Mõdriku
XXX
Sissejuhatus
Pakend on ümbris kaupade mahutamiseks, kaitsmiseks, säilitamiseks,
esitlemiseks, veoks või turustamiseks. Kaupade ümbrise käsitlemine
pakendina ei sõltu ümbrise kujust , valmistusviisist, materjalist ja
kasutuskordsusest. Lisaks loetakse pakendiks ka täitematerjale, mida
kasutatakse koos pakendiga veoohutuse tagamiseks ning kahju
kaitsmiseks kahjustuste eest.
Inimkond on pakendeid kasutanud väga kaugetest aegadest alates.
Klaaspudelid on kasutusel juba 3500 aastat tagasi. Enne seda on
kasutatud juba säilitusnõusid ja nahklähkreid. Algul oli pakend
kui toode ja hiljem pikkamööda muutus pakendi ülesanne toote
kaitsjaks ning säilitajaks. 1950 aastani kui kaupmees müüs kauba
isiklikult tarbijale, oli pakend passiivseks kaubamärgi kandjaks ning tagas kvaliteedi tootele. Kui hakkasid tekkima iseteenindus kauplused, siis hakkas pakendil aktiivne roll. 1970 aastast muutus
pakend päris suureks müügiedu võtmeks eriti temas sisalduva info
ja reklaami tõttu. Loomulikult pakendi esialgne ülesanne olla kauba
kaitsmine säilis ikkagi.
Tänapäeval on pakendi roll tunduvalt suurem.
ja aroomid. Paljudel juhtudel on võimalik parandada toote kaitstust ja samal ajal vähendada pakkimise kulu sobiva pakendimaterjali, pakendi konstruktsiooni ja pakkimismooduse kasutamisega. Kaitstuse määr, mida pakendamine annab, mõjutab tootmis-, laomajandus- ja transpordikulusid, kehtib reegel, et mida vastuvõtlikum on toode vigastustele ja mida suuremad on ohud logistiliste operatsioonide teostamisel, seda paremini ( kallimat) pakendit vajatakse. Mida suurem on kaitstus, seda madalam on riknemine, transpordi- ja laomajanduse kulud, suuremad aga pakendamiskulud. Vigastusi on võimalik vähendada kaupade hoolika käsitsemisega. Selleks, et saavutada sama efekti pakendi täiustamisega, on vaja teha mitu korda suuremaid kulutusi. Kauba ja töötajate kaitse näitajaid arvestatakse pakendi füüsiliste mõõtmete kavandamisel. Pakendi valmistamisel kasutatakse teadmisi mehaanika, füüsika, meteoroloogia ja keemia vallast
ja aroomid. Paljudel juhtudel on võimalik parandada toote kaitstust ja samal ajal vähendada pakkimise kulu sobiva pakendimaterjali, pakendi konstruktsiooni ja pakkimismooduse kasutamisega. Kaitstuse määr, mida pakendamine annab, mõjutab tootmis-, laomajandus- ja transpordikulusid, kehtib reegel, et mida vastuvõtlikum on toode vigastustele ja mida suuremad on ohud logistiliste operatsioonide teostamisel, seda paremini ( kallimat) pakendit vajatakse. Mida suurem on kaitstus, seda madalam on riknemine, transpordi- ja laomajanduse kulud, suuremad aga pakendamiskulud. Vigastusi on võimalik vähendada kaupade hoolika käsitsemisega. Selleks, et saavutada sama efekti pakendi täiustamisega, on vaja teha mitu korda suuremaid kulutusi. 5 Kauba ja töötajate kaitse näitajaid arvestatakse pakendi füüsiliste mõõtmete kavandamisel.
temperatuuri kõikumised, tolm, gaasid ja aroomid. Paljudel juhtudel on võimalik parandada toote kaitstust ja samal ajal vähendada pakkimise kulu sobiva pakkematerjali, pakendi konstruktsiooni ja pakkimismooduse kasutamisega. Kaitstuse määr, mida pakendamine annab, mõjutab tootmis-, laomajandus- ja transpordikulusid [4]. Pakkimisele kehtib reegel: mida vastuvõtlikum on toode vigastustele ja suuremad on ohud logistiliste operatsioonide teostamisel, seda paremat pakendit vajatakse. Mida suurem on kaitstus, seda madalam on riknemine, transpordi- ja laomajanduse kulud, suuremad aga pakendamiskulud [4]. Kauba ebapiisava kaitse korral on tagajärjeks kauba kahjustumine, sellel võivad olla aga järgmised majanduslikud tagajärjed: · Toote kaotus, millest uue valmistamisega seotud kulud · Kahjustatud toote asendamisega seotud logistilised kulud · Reklamatsioonidega kaasnevad kulud · Turunduskulud müügilt puuduva toote tõttu · Keskkonnakulud 3
pakendile trükkida mitmevärvilist pilti. Pakend infokandjana. Pakend pakub mugavat võimalust teabe edastamiseks. Tarbija jaoks võib see info olla tootja kohta, toote tüübi kohta ja kuidas kasutada või hoiatused toote kindlate tunnusjoonte kohta jne. Jaotuskanalis võib pakendil olev teave sisaldada ka midagi muud, nt. sihtpunkt, käsitlemismoodused, sisu jne. Nii palju mis puudutab pakendit, millel on teave tarbijale, on nõuded samad, mis reklaami kandvale pakendilegi. Pealegi ei tohi pakendi kuju varjata infot, mis peab olema silmapaistvalt esitatud. Paki suppidel olevad juhendid ja muu teave on näide sellest. Samuti on need punktid olulised ka jaotuskanalis, kus hoiatused/teated nagu hoida kuivana, käsitleda ettevaatlikult, õrn, kaubasaaja nimi ja aadress, katis olevate kaubaühikute arv jne. peavad olema pidevalt nähtaval, kuigi need ei ole reklaamid
funktsioonid. Teises peatükis vaatleme lähemalt pakendi osatähtsust turunduses, selle mõju tarbijale. Referaadi viimases peatükis on kirjeldatud erinevaid trende, mida võib tänapäeval pakendite puhul kohata. Töö allikatena oleme kasutanud peamiselt ajaleheartikleid ja Internetti, vähemal määral ka turundusalast kirjandust. Lisaks oleme referaati sisse toonud isiklikku arvamust seda, kuidas tavatarbijana näeme pakendite olukorda turul, mida me sellest arvame ja kuhu võiks edasi püüelda. 1. PAKENDI MÕISTE JA FUNKTSIOONID Pakend on mis tahes materjalist valmistatud toode, mida kasutatakse kauba mahutamiseks, kaitsmiseks, käsitsemiseks, kättetoimetamiseks või esitlemiseks selle kauba olelusringi vältel: toormest kuni valmiskaubani ning tootja käest tarbija kätte jõudmiseni. Pakendiks loetakse ka samal eesmärgil kasutatavaid ühekorrapakendeid. (Pakendiseadus, § 2, lg 1) Pakendi liigid on
õhuveokonteinerid. Tüüpilised probleemid pakkimise ja pakenditega Eksisteerib kolme eri liiki probleeme: tehnilised probleemid, pakkimise kuludega seotud probleemid ja pakkimislahendustega seotud probleemid. Tehnilised probleemid on enamasti seotud pakendite kavandamisega uute toodete jaoks. Pakendite ja pakkimisega seotud kulusid võib vähendada järgnevaid meetmeid kasutades: odavamate pakkematerjalide kasutamine pakkimiskulude vähendamine pakendite kaalu vähendamine pakkematerjalide asendamine manuaalsete operatsioonide automatiseerimine standardiseerimine Laole esitavad pakendite alal väljakutseid järgmised teemad: transpordi, ladustamise ja käsitsemise efektiivsus informatsiooni haldamine ja juhtimine töö ergonoomia ja tööliste ohutus klienditeenindus kauba vigastused jäätmete vähendamine ohtlike ainete pakkimine
müügipakendid. Müügipakend on pakend, millega kaup lõpptarbija kätte jõuab. Müügipakendil on harilikult ka teave kauba ja selle tootja kohta ning selle kujundus võib olla õiguslikult kaitstud. Pakendeid võib liigitada otstarbe järgi: · Müügipakend kuulub tarbija poolt ostetud kauba juurde. Tüüpiliseks müügipakendiks loetakse lõpptarbijale müüdava toiduaine või esmatarbekauba pakendit. Nt jogurtitopsid, joogipudelid, kilekotid, karbid, tuubid, purgid, aga ka televiisori ümber olev pappkast.d · Rühmapakend mõeldud teatud hulga müügiühikute rühmitamiseks müügikohas. Mõnel juhul müüakse pakend koos kaubaga lõppkasutajale, samas kasutatakse rühmapakendit kauba käsitsemise lihtsustamiseks, kauba kaitsmiseks või esitlemiseks. Nt pudelikastid, pakkekiled.
Kaitsta toodet Pakend peab olema valmistatud nii, et ta kaitseks toodet transpordil, ladustamisel ja müügil ning tarbimise ajal kuni toote lõpliku tarbimiseni Pakend peab kaitsma kaupu käsitsevaid inimesi vigastuste, kahjustuste ja õnnetuste eest. Mida vastuvõtlikum on toode vigastustele ja mida suuremad on ohud logistiliste operatsioonide teostamisel, seda paremat (kallimat) pakendit vajatakse. Kahjustamise majanduslikud tagajärjed Toote kaotus Kahjustatud toote asendamisega seotud logistilised kulud Reklamatsioonidega kaasnevad kulud Turunduskulud müügilt puuduva toote tõttu Keskkonnakulud Kindlustada toote hõlbus käsitsetavus Näitajad:
Kõik kommentaarid