Püha Benedictuse, Püha Bernardi ja Püha Franciscuse elu ning mõju Lääne munklusele (0)

5 VÄGA HEA
Punktid
 
Säutsu twitteris
FLAJ.05.099 Keskaja klooster
Mirja Meriste
Ajaloo ja ühiskonnaõpetuse õpetaja
Magistriõpe, 1. aasta
Püha Benedictuse , Püha Bernardi ja Püha Franciscuse elu ning mõju Lääne munklusele
Euroopa munkluse ajalugu algab Püha Antoniuse (251-356), Pachomiose (294?-346) ja Augustinuse (354-430) tegevusega (Prinz 2006: 12; Knowles 1969: 10; 12). Lääne munkluse algus oli vaevaline, sest Egiptuse, Palestiina ja Süüria munkluse mitmekesisus ning ulatus oli nii lai ning leidis sageli ka Euroopas kohest omaksvõttu. Igal juhul algas munklus eremiitlusest, klooster kui niisugune tekkis hiljem. (Prinz 2006: 12-13) Juba 6. sajandiks aga oli kogu Apenniini poolsaar kaetud kloostritega ( Dunn 2010: 111).
Keskaegsed kirikutegelased Püha Benedictus , Püha Bernard ja Püha Franciscus olid vaieldamatult oma sajandi kõige mõjukamad kristlased. Nende teod on mõjutanud kogu Euroopa kultuuri ning nende mõju võib tunda tänapäevani. Käesolev lühike kirjatöö tutvub lühidalt nende kolme mehe eluga ning vaatab, kuidas said nende poolt rajatud kristlikud ordud . Et töö maht on piiratud, ei õnnestu süüvida tollase kristlikku maailma probleemidesse, et anda paremat ülevaadet pühakute kaasajast, ega ka nende kolme mehe eluajal tekkinud konfliktidesse ja dispuutidesse. Samuti ei vaadelda ordu käekäiku peale nende meeste surma. Töö käsitleb lühidalt kolme püha mehe elu, Jumala leidmist , kristlikke arusaamu, ordu rajamist ja panust ajaloosse. Et tegu on ammu elanud isikutega, kelle kohta on kohati vähe ja kohati vastuolulisi andmeid, on töös kasutatud ka rahva seas levinud müüte, mis on sama olulised kui vähesed tõestatud faktid, sest müüdid aitasid sageli palju kaasa pühaku populaarsuse levikule ning kujundasid temast pilti, mis on säilinud läbi ajaloo.
Benedictus
Benedictus Nursiast on mees, kelle mõju tema eluajal jäi võrreldes teise kahega väikeseks, kuid kelle mõju surma järel on see-eest ülisuur. Tal on koht ajaloos orduloojana, kuid veelgi enam lühikese reegli koostajana, mis küll ei saavutanud kohest kuulsust , kuid mis samm-haaval sai kogu Euroopa kristlikku kultuuri kujundavaks reegliks. (Knowles 1969: 33)
Benedictuse eluperiood on üldiselt hägune allikate puuduse tõttu. Ainus allikas Benedictuse elu kohta on paavst Gregorius Suure poolt 593/594 aastal kirjutatud “Dialoogide” 2. raamat. See on ka varaseim informatsioon Benedictuse kohta, mis meil üldse on. “ Dialoogid ” on kollektsioon Itaalia abtide ja piiskopide eludest ning nad olid keskajal väga populaarsed . See algatas ka Püha Benedictuse kultuse. Gregoriuse töös on aga vähe tõestatavaid detaile ning üleüldse vähe kronoloogilisi pidepunkte, mistõttu paljud uurijad on hüljanud selle töö kui allegooria või puhta fiktsiooni ja koguni seadnud küsimuse alla Benedictuse ajaloolise eksistentsi. Samas on Gregoriuse töö ka ainus allikas Benedictuse elu kohta, seega pole allikate vahel võimalust valida. ( Lawrence 2001: 18-19).
Benedictus sündis oletatavalt aastal 480 kesk-Itaalias Nursia provintsis (Lawrence 2001: 20). Ta saadeti õppima Rooma , kuid ta lahkus koolist, sest tundis vastikust suurlinna kõlblusetuse suhtes (Dinzelbacher & Hogg 2004: 64-65). Niisiis läks ta 20 miili kaugusele Alfide külasse ning tõmbus üksindusse hüljatud kohas Subiaco lähedal. Nii elas ta kolm aastat Sabine mägedes koopas. Sel perioodil käis teda leivaga varustamas üks munk lähedalt kloostrist, kes õpetas Benedictusele ka askeetlikku elu. Lõpuks kogus Benedictuse enda ümber jüngrid, jagas nad gruppidesse nii, et nad rajasid mägedesse 12 kloostrit. Benedictus nimetas igale kloostrile abti ning läks seejärel Monte Cassino mäetippu ning lõi sinna täielikult kloostrivendlikult ühiselulise kloostri, mida ta juhtis elu lõpuni. Ta suri seal ilmselt vahemikul 546 ja 550 ning maeti ka sinna. (Lawrence 2001: 20). Umbes 20 aastat peale ta surma tungisid Itaaliasse lombardid ja 577. aastal põletati maha ka Monte Cassino (Lawrence 2001: 36). Monte Cassino uus tõus algas alles pärast 717. aastat, kui abt Petronax asutas Benedictuse kloostri uuesti (Dinzelbacher & Hogg 2004: 64).
Kuna Benedictus alustas oma religioosset teed eremiidina, pole selge, kust sai ta nii laialdased teadmised kloostrialasest kirjandusest ja kloostrivendlikust praktikast, kuid ometi on ta suutnud ajalukku minna kui kõige kuulsamate kloostrielu reeglite autor (Dunn 2010: 132). Arvatakse, et Benedictus koostas oma reegli 546. aasta paiku, võib-olla ka hiljem, umbes 554. aasta paiku (Dunn 2010: 127). Samal ajal asjaoludest, mille all Benedictus töötas, teatakse väga vähe. Ometi on tänaseks selge seisukoht, et Benedictuse reeglit ei saa vaadelda kui isoleeritud tööd originaalselt geeniuselt. See oli osa grupist omavahel põimunud kloostrielulistest töödest, mis koostati Itaalias 6. sajandi esimesel poolel. Põhiallikaks oli Benedictusele natuke peale aastat 500 tundmatu abti poolt kirjutatud “ Magistri reegel”. Sealt võttis Benedictus palju üle. Näiteks peatükid kuulekuse ja alandlikkuse kohta on üle võetud sõna-sõnalt ja paljud teised peatükid väikeste kohandustega. (Lawrence 2001: 22-23)
Nii “Magistri reegli” kui ka Benedictuse reegli järgi on küsimusteta kuulekus kõrgema tahtele väga olulisel kohal. Üldiselt on Benedictuse reegel leebem ja inimlikum kui ta prototüüp. (Lawrence 2001: 24) Benedictuse idee kloostrielust on, et klooster pole ainult koht patust hoidumiseks, vaid ka ühiselus oluliste vooruste – kuulekus, vaikimine ja alandlikkusarendamiseks . Ta näeb vajadust kindla võimuhierarhia järele kloostris . Kõrgeim autoriteet kloostris on reegel ise. Selle piiranguga on võim peaaegu täielikult koondunud abti kätte. Kloostris on aga veel mitmeid teisi ametimehi, kellel kõigil on oma ülesanded. (Dunn 2010: 117-120) Samas abtil on palju vastutusrikkam roll kui lihtsalt absoluutne kloostri valitseja. Tal on pastoraalne roll oma munkade ees. Ta on õpetaja, pihiisa ja hingeline juht oma munkadele. Munkade eesmärk oli võita oma tahe
80% sisust ei kuvatud. Kogu dokumendi sisu näed kui laed faili alla
Vasakule Paremale
Püha Benedictuse-Püha Bernardi ja Püha Franciscuse elu ning mõju Lääne munklusele #1 Püha Benedictuse-Püha Bernardi ja Püha Franciscuse elu ning mõju Lääne munklusele #2 Püha Benedictuse-Püha Bernardi ja Püha Franciscuse elu ning mõju Lääne munklusele #3 Püha Benedictuse-Püha Bernardi ja Püha Franciscuse elu ning mõju Lääne munklusele #4 Püha Benedictuse-Püha Bernardi ja Püha Franciscuse elu ning mõju Lääne munklusele #5 Püha Benedictuse-Püha Bernardi ja Püha Franciscuse elu ning mõju Lääne munklusele #6 Püha Benedictuse-Püha Bernardi ja Püha Franciscuse elu ning mõju Lääne munklusele #7 Püha Benedictuse-Püha Bernardi ja Püha Franciscuse elu ning mõju Lääne munklusele #8 Püha Benedictuse-Püha Bernardi ja Püha Franciscuse elu ning mõju Lääne munklusele #9 Püha Benedictuse-Püha Bernardi ja Püha Franciscuse elu ning mõju Lääne munklusele #10 Püha Benedictuse-Püha Bernardi ja Püha Franciscuse elu ning mõju Lääne munklusele #11 Püha Benedictuse-Püha Bernardi ja Püha Franciscuse elu ning mõju Lääne munklusele #12 Püha Benedictuse-Püha Bernardi ja Püha Franciscuse elu ning mõju Lääne munklusele #13
Punktid 100 punkti Autor soovib selle materjali allalaadimise eest saada 100 punkti.
Leheküljed ~ 13 lehte Lehekülgede arv dokumendis
Aeg2012-12-03 Kuupäev, millal dokument üles laeti
Allalaadimisi 11 laadimist Kokku alla laetud
Kommentaarid 0 arvamust Teiste kasutajate poolt lisatud kommentaarid
Autor mirf Õppematerjali autor

Mõisted

Sisukord

  • Benedictus
  • Bernard
  • Assisi Franciscus
  • Kirjandus

Teemad

  • Püha Benedictuse, Püha Bernardi ja Püha Franciscuse elu ning mõju
  • Lääne munklusele
  • Dinzelbacher, P., Hogg, J.L
  • Dunn, M
  • Hiiemets, J
  • Jörgensen, J
  • Knowles, D
  • Lawrence, C.H
  • Prinz, F
  • Tobin, S

Kommentaarid (0)

Kommentaarid sellele materjalile puuduvad. Ole esimene ja kommenteeri


Sarnased materjalid

180
doc
Maastikuarhitektuuri ajalugu 2010
30
doc
Keskaeg
72
docx
Euroopa ideede ajalugu
39
odt
Ajalugu muusikaajalugu ja kunstiajalugu üleminekueksam 10-Klass
290
pdf
Holokaust
49
pdf
Keskaeg - kirik
110
doc
Õigusfilosoofia ajalugu
43
docx
Euroopa ideede ajalugu





Faili allalaadimiseks, pead sisse logima
Kasutajanimi / Email
Parool

Unustasid parooli?

Pole kasutajat?

Tee tasuta konto

UUTELE LIITUJATELE KONTO MOBIILIGA AKTIVEERIMISEL +50 PUNKTI !