Facebook Like
Hotjar Feedback

Põrgupõhja uus vanapagan analüüs (0)

1 Hindamata
Punktid

Esitatud küsimused

  • Miks nad ei lähe räägi seadusega ?
  • Midagi pattuliku ?
  • Kes peaks matma Jürka ?
  • Kui mammon juhib võimu ja võim vaimu ?
 
Säutsu twitteris

KIRJANDUSTEOSE ANALÜÜS


TEOSE AUTOR: Anton Hansen Tammsaare
TEOSE PEALKIRI: Põrgupõhja uus Vanapagan .
TEOSE ŽANR: Satiiriline allegooria
ILMUMISAASTA: Tartu 1939
1. Autorist kokkuvõte (pere, haridus , ametid, eraelu, tervislik seisund jt.
võimalikud loomingule mõju avaldanud tegurid)
Anton Hansen Tammsaare sündis 1878 tavalisse taluperekonda. Kasvades ülesse 12 lapselises perekonnas ei ole Tammsaare võõras talurhava raskustele ja väljakutsetele. Tammsaare näitas juba noorena välja huvi kirjanduse vastu õppides Väike-Maarja kihelkonna koolis. Kuid majanduslikud raskused ja haigestumine lükkasid ta algkooli lõppetamise 18 elu aastasse . Keskhariduse sai ta Hugo Treffnerist kust jätkas toga Tallinnas ajalehetoimetuses kuni astuts Tartu ülikooli õigusteadust õppima kus oma õpinguid rahastas ta viiulituntide andmisega. Samas tundis ta ka huvi filosoofia ja psühholoogialoengute vastu. 1911 põdes Tammsaare tuberkuloosi ja puhkas Kaukaasias ning venna talus Koitjärvel kuni kolis Tallina 1918. Suhe oma naisega ehk Käthe Weltmaninaga oli külm ja lapsi tal ei olnud.
1900ndal ilmus Postimehes tema esimesed maateemalised jutustused mis käsitleisd vaimuvaesuse ja mõistmispüüde puudumist eri põlvkondade vahelist temaatikat . Kui Tammsaare astus Tartu ülikooli 1907 aastal hakkas talle hirmsasti meeldima üliõpilaselu mis inspireeris siis ajastuomaseid impressionistlike üliõpilasnovelle mille temaatika käsitles seatud moraalivorme ja mehe-naise vahelised suhted. Üldiselt on ta stiil äratuntav oma pikade lausete, tegelaste tegevusi katkestavad monoloogid ja dialoogid kus arutletakse filosoofiat ja muidu maailma probleem mida on ka äärmiselt tugevalt näha „Põrgupõhja uus vanapagan“ ning kirjaniku jutustamislaad on rahulik, seda ka siis kui tegevus on pingeline . Ta on kirjeldanud, et ta töötab erinevalt teisest autoritest selle mõttes, et kui ta kujutleb tegelasi ja sündmuste jada siis suudab ta sinna siise elada vaid korra ja kui keegi teda segab siis võin see hoopis absoluutselt kaduda ja seega kestsid ta töö istungid lausa 18 tunde, 1940 aastal andis ta vedrud samuti töölaua taga (nagu mina varsti IB-s). Tammsaare tõi Eestis moode pikad romaanid ja on üks suuremaid filosoofe meie rahvuskirjanduse ajaloos kelle turjal on kujunenud eestlaste identiteet .
2.Teoses toimunud sündmustiku aeg
Suure sõja eelne ärevate arengute ajastu rahvuslikus liikumises mis Põrgupõhja tegelt nii intensiivselt ei mõjuta isegi.
3.Koht
Põrgupõhja küla ja ümbritsevad alad.
4.Ühiskonnakord ja ajaloolised tegurid
1930 on Eesti kirjanduses miskipärast kutsutud vaikiva oleku ajaks ehk toimus oi kui palju . Majanduskriis ja tegevusrohke poliitiline maastik lõi ka päris kena ja lobsaka paiga kus kirjankiud said eksperimenteerida erinevate kirjandusstiilidega nagu ajaloolineromaan,, naturalism, psühholoogline romaan, sotsiaal krittiline realism ning satiirsus. Ka pingelised teise maailmasõja algus aastad kindlasti mõjutasid nii sotisaalselt kui ka majanduslikult ühiskonda ja selleläbi ka teemasid ja kirjandus stile mida kirjanikud vilesid.
5.Peategelase (-tegelaste) (nimi, kes) iseloomustus, areng teose vältel
Jürka(vanapagan)= Leppiv, usaldav , lih rammu nagu karul , teose kõpus vallandub tas raev mis terve teose jooksul endas sees on hoidnud ja vaikselt välja kannatanud.
6. Kõrvaltegelase (-tegelaste) (nimi, kes) iseloomustus, areng teose vältel
Kaval-Ants= Nagu nimi eeldab, kaval ta on, kui inimest ei tunne ei ole tal kahju toda petta , hiljem areneb tal midagi primitiivse sümpaatia ja kaastunde sarnast kui ta kustub Jürkat elu kergelt lõuni elama tema juures kuid siis raha on tähtsaim, isegi kui südametunnistus iseteadlikult must kui verivorst .
Lisete=Vanapagana eit põrgust, ja põrgumoodi tige ka, on näha, et ta on harjunud põrgus oma mõjuka positsiooniga mida ta siin ei ole nagu ta demontsreeirb sulasega hullates ja vanapagan Juulaga lapsi sigitades.
Juula= Vanapagana naine ja Põrgupõhja perenaine enamiku teose vältel Tugev, nõrga verega, tark.
Riia= Jürka noorim laps, peategelase suhtes alustab arglikult kuid teose lõpus aga muutub ta usaldavamaks, ta on muidu päris sõbralik ja sotsiaalne tüdruk, ei tunne ennast ültse halvasti teose viimases peatükkis 4 purjus täiskasvanuga teel oma isa matmas.
Kirikuõpetaja= Jürka saab teda usaldata kuid see ikkagi ei usu tõeliselt enne lõppu, et Jürka on vanapagan, miks kirikuõpetajal ja Põrgupõhja pererahval head suhted on sellepärast, et kirikuõpetajale meeldib ja soovib kogu kogudusele samasugusedi usu teemalisi teadmisi ja küsitlematut ustavust.
Kusta = Jürka poeg, uudishimulik ja lojaalne, süda on poisil õiges kohas ja seda terve teose vältel.
Sulane = Põrgupõhjas selle alg-aastatel, reetlik, eneseväljendamine on vaene, arglik.
Noor Ants= Kaval- Antsu poeg, pettis kuna oli afääris oma sõbra naisega ja võttis Maia elu, aristokraatik.
Peetrus = Taevaväravate valvur ja Jürka sõber, lojaalne, mõistlik .
Maia= Jürka vanim tütar, mitte eriti hoolekas ega ratsionaalne areneb tujukatest suhetst emaga külmadeks suheteks.
Mall =Teenijanna Põrgupõhjal peale Juula surma, vaenulik ja salapärane, ega Jürka ja Riia tema suhtes kõige soojemat vastuvõttu ei andnud nii, et kas tema pöördumine vargaks on tema süü? Siiski summad mis ta peab saama peale kohtu otsust on aksepteerimatud, seega on ta alatu selles suhtes.
Eleonoore= Nagu oma vendki Noor-Ants on ta salapärane, juhm, pettik ja ärahellitatud.
Joosu= Noor-Jürka kaksikvend, vaikne, tagasihoidlik ja tööd armastav. Kahju, et suri niimodi ootamatult.
Viiu =Peetri naine, lahke, hooliv , tore ning muidu meeldib isik.
Peeter=Jürka naabrimees, kärsitu, rahulolematu, ratsionaalne ja muidu tavaline.
Noor-Jürka= Joosu kasikevned, agresiivsem ja enda eest väljaseisev, tugev ja veidi juhm.
7. Põhisündmused, süzee
PROLOOG
Vanapagan läheb hingi saama oma põrgu jaoks. Peetrus kes alguses ei taha arutada ja soosib Jürkal minema lõpuks tuleb välja peale Vanapagan lubadusi passida siin nii kauka kui võtab, nädalaid , kuusi või aastaid. Istudes taevavärava esise treppile pajatab Peetrus kuidas on nii, et jumal on hakkanud kahtlema oma loomingus ja ei ole enam kindle kas inimesel on reaalselt ültse võimalik õndsaks saada. Seni kaua kuni ei ole leitud kedagi kes läheks proovima lõppeb hinged jagamine põrgule. Vanapagan saab teada, et võib minna ükskõik kellena ning eide kaasavõtta ja peale seda on tal õigus igavesti hinged järele, muidu jääb põrgu hingedetühjaks. Peetrus soovitab minna talumehena ja täiskasvanuna mitte lapsena. Kuna Vanapagan veel kinnituseks küsib kas ei ole tõesti mingit muud moodi hinged saamiseks ja Peetrus kinnitab siis võttab Vanapagan selle otsuse vastu.
PEATÜKK ÜKS
Paar paneb end vist krikus või kohalikus rahvamajas kirja kui Põrgupõhja uued elanikud.
Otsivad teel koju põrsast, saavad lõppude lõpuks kassi, käiakse Vana Antsu poolel kes külarahave jutu järgi kõige saab sebida. Vana Ants lubab peremehega rääkida (on ise peremees ja tõmbaba uusi tillist). Koju jõudes läheb eit piima kassile tooma , peremees kaotab silitades kassipoja ja ajab peatükki lõpuni toda laudas taga kuni Lisete koju jõuab kellele ausalt ta ära räägib. Eit piima toel meelitab kohe aga kassikese kätte.
PEATÜKK KAKS
Lisete vaatab kassi piima lakumas, Jürka tuleb raskete puudega siise ja ehki üritas vaikselt pani koorma kolinaga maha. Kass peaaegu põgenes kui ei oleks eit kätt ette sanud. Kaval Ants tuleb külla ja on imestunud sellest koormast mida Jürka suutis kanda, leiab, et need on kohusetundlikud ning võib äri teha. Kutsub enda poole järgmisel päeval ja paljastab, et ongi tegelt Ants, Jürka tahtis lahkuma hakkata aga tanpeatatakse. Koju lähevad koos toidupoolisega, vankri, saha , kõhna lehma ja hobusega, naine mainib, et oli kassipojast rohkem rõõmu. Järgmisel hommikul murrab karu leham kui Lisete tolle ja lamba ning tallega karjas on. kitub Jürkale, Jürka läheb tapab metsas karu ühe hoobiga pähe, Lisete sanob kassipojale kellel luba antud laiba peal ringi kõndita, et meie kolmekesi võitsime karu ja surnud lehma. Küla ja Ants tutvusid juhtunuga ning otsustasid osta karunaha millega maksis kinni lehma, jäädes siis vaid karu lihaga. Siiski saavad nad igastahes uue lehma , sama kõhna, seal karusi veel ju igaksjaoks ei tasu tüsedamat anda, Jürka peab minema päevi Antsule tegema. Memm kõneleb Kase miniaga, too kurdab ämma kisa ja süüdistusi kui kassi varas, memm käsib tal las too ise tuleb siia. Memm veenab ämma ära, vannub oma hingeõnnistuse peal, et see kass ei ole tema maja pesast, kuid ämmal ikka minia üle hing kibe.
PEATÜKK KOLM
Kevadine tööhoog kasvab, Ants soovitab ja Jürka kuulab ning võttab sulase, jäädes ise Antsu juurde orjama, ükskord koju öösel hiilides leidis sulase toast kus ka Lisete, pidi ukse maha murdma , et sisse saada ja just oli knast plehku panemas sulane. Naine räägib kuidas ta unes oli teda mustal täkul näinud tulemas. Jürka naise soovitusle parandab ukse ja naine lubab sõnad edasi anda, et järgmine kord samm vastu vahtimist kui selliseid tempe teeb ning hoiab akna nüüdsest alates kinni. järgmine kord saabub, Jürka tuleb öösel ja karjub Lisetet kui leiab seest tühja sängi, Lisete tuleb tükki ajapärast sealt kuhu kass oli pugenud kui teda märkas, Jürkal tekkib kahtlus ja ehki Lisete teda kõigest väest takistada püüab leiab Jürka sulase järjekordselt küünist ehki ta peaks magama lakkas, seega on selge, et kaks teda on tüssanud ning Jürka vihas kinnisuses põletab Sulase koos küüniga maha, naine siiski hüppab talle rinnale ja elu jätkub kui Lisete väidab, et ikka teda ju armastab . Räägib juhtunust ka Antsule, politsei uuring ei tuvasta midagi. Ants pakkub talle nende tüdruk tugevamat sprti Juula võtta, Juula ja Jürka on koos naernud. Pärast seda kui too uues kohas ennast sisse on seadnud hakkab mees Lisete märgates rohkem kodus käima, ja samuti paneb tähele, et Juula ehki väga töökas näib päeval väsind. Kui kaob ka Juule söögiisu kahtlustab Lisete ja läbi lõksu saab teada, et Jürka last kannab Juula. Tulises vaidluses kuulutab lõpuks Lisete, et saadab nad mõlemad põrgusse, Juula ei muuda oma meelt isegi siis kui Lisete reedab, et Jürka sulase hukkas kuid Jürka muidugi teatab mis põhjusel . Igatahes Lisete raasugi toitu aksepteerimata Juulat otsuatb surra ja teebki seda, Julla peseb laiba puhtaks ja läheb teatab Jürkale mis juhtunud. Jürka juba Juulat tüdrukuks valides mõtiskles, et tal võiks selline naine olle mitte nagu pulk mida Lisete on.
PEATÜKK NELI
Jürka läheb kirkusse,et saada aeg ning kõik muud vajalikud rituaalid valmis, et matta oma naine. Kuid pastoril ei ole teda andmetes kirjas. Areneb edasi jutt milles Jürka räägib miks ta maa peal on ja kes ta on. Kui päris matus saabus oli kõik korras nii nagu kord ja kohus, ainuke viga oli, et puusärk( kirst ) oli juba naeletga kinni löödud! see tekkitas rahval kahtulst kuna tahtsid veel näha kord Põrgupõhja endist perenaist. Kahtlused jõudsid sellisele tasemele , et kohale kutsuti politsei. Selgus, et kirst on mulda ja kive täis põhjusel, et laip on kaduma läinud, kuidas? Juula oli uudiseid meestel viimas ukse lahti jätnud, laipadele meeldib jahedus . Koju jõudes koos kirstuga avastasid kaks, et uks on praokil ja naine jälgedeta kadunud, mitte ühegi looma jälge ei olnud nagu politsei küsis. Jürka ja Juula mõtisklesid ja veentsid politseid, et juu läks Lisete otse põrgusse, tõendid puuduvad kuna põrgusse jälgi ei jää muidu oleks see ammu üles leitud. Järgen duur dilemma mis juba õnnistatud mulla ja kirstuga peale hakkata, lahenduseni ei jõuta. Kevadel leiti metsast mned kondid, peale asjtundjate tulisi vaidlusi esitai aruanne, et tegemist on keskealise naisega. Toimusid uued pühatsemised ja mattused ehki Jürka kindlalt arvas koos oma naisega mõlemal vastsündinud kaksikud käes, et need ei ole Lisete omad ja, et kogu see temp on mötetu. Politsei uuring lõpetatakse kuna kõik tunduvat heasüdamelised.
PEATÜKK VIIS
Jürka läheb oma lapsi kirikusse kirja panema, et nendega ei juhtuks sama saatust mis temaga. Pastoril on hea meel teda nähs kuns just oli tal teda vaja.,Räägib, et ta isikutõend on võlts kuna helistas paika kust Jürka pidevalt tulema kuid nende dokumendid teda ei tuvastanud, selgub, et Peetrus on teda veidike petnud. rääkis küll, et lihtsam on maale lihtsalt tulla mitte siia sündida aga sündides ei vaja sa isikutunnistust. Pastor lubaba aga asjad Peetrusega korda ajada ja õilis ning aus Jürka rahuneb . Jätkavad siis laste kirjapanemise teemal. Kõneluse ajal tõestabJürka mis ta on teinud ja õpetaja noomib, et kuidas kavatseb saada õndsaks kui tappab ja rikkub abielu. Põhjus seisneb selles, et Lisete sai vaid põrgukutsikaid kuid mitte inimlast. Igatahes kasikud ei ole tema omad ja ta ei saa neid maha kirjutada klaarib pastor Jürka meelesegadust. Jürka ärritub ja ähvardab kiriku põletada kuid õpetaja rahulikult seletab edasi, et on vaja vaid seaduslikult abiellu astuda, et lapsed ka tema omaks saaks kuna tehtud said nad ajal kui Jürka oli Lisetega abielus ja seega on kaksikud tüdruku omad. Koju minnes mõtleb Jürka küll on õpetaja lahke mees, oleks rohkem temasusguseid. Pastor aga mõtleb oleks jube kui oleks veel puupäid nagu Jürka.
PEATÜKK KUUS
Hiljuti on Juuka väitnud, et tal on õrn veri ja ta kardab , et Lisete ei leidnud tuisus teed põrgusse ning nüüd kummitab siin ringi keerates kõhu tal rohleiskes ja teha ta rinna piima ebakõlblikuks tittedele joomiseks. Ta anub, et las nad lähevad surnuaeda ja sülitavad kolm kordamhauale sõnades ära iial enam tõuse. Jürka on hämmastunud, et Juula nii tark on. Aastad tulid ja läksid üldises rahus ja stabiiluses, siis üks päev mainis Ants nähes ta lapsi, et kasvatab Jürka talle karjalasi, järgnes diskussion milles Jürka vaidles vastu kuna see oli esimene kord kui ta tundi rinnas torget ehk ärritust. Naisega rääkides ellest ärritus ka see vihaselt, neil endal karjalsi vaja, ta sundis jürkat Antsule vastu seisma kuna ei taha, et tema lapsed oleks orja omad, orja lapsed, Antsult ei tohi rohkem laenatada muidu jääbki orjama, samuti käsib tal Jürkal ennast sealt koju vaidleda. Kui Jürka läheb Antsuga vaidlema kuuleb Jürka kõledat tõde, et noorme alati vanemat väike surremat , vaena rikkast orjan, siiski sai Jürka diili sulasega töö pooleks teha ja vahetustega töötada. Siin peatükis sureb ka üks mitmest Jürka lapsest. Jurka kõigi üllatuskes nutab, ta ei mõista miks Jumal on alati tugevama poolel. Üks kena päev kui ta perega marjal oli toimus kontakt Katuga kellel kaks poeg ja Lisete koos lastega tahtis lahkud nende teelt, Jürke keeldus ja peale verist lahingut milles võttis osa ka juula, puss millega loom tapeti jäeti karu juurde , et kõik teaksid kellele kuulub au karu tapmises. Kui mindi haavu ravima jäeti kogemata väikseim kännule. Politsei uurimine ei tuvastanud midagi, kuid üks ohvitser oli veendunud, et Jürka oli pannud just sellise kindla rihma vööle, et saaks seda käe ümber kaitseks mässida kui läheb ettenähtult
80% sisust ei kuvatud. Kogu dokumendi sisu näed kui laed faili alla
Vasakule Paremale
Põrgupõhja uus vanapagan analüüs #1 Põrgupõhja uus vanapagan analüüs #2 Põrgupõhja uus vanapagan analüüs #3 Põrgupõhja uus vanapagan analüüs #4 Põrgupõhja uus vanapagan analüüs #5 Põrgupõhja uus vanapagan analüüs #6 Põrgupõhja uus vanapagan analüüs #7 Põrgupõhja uus vanapagan analüüs #8 Põrgupõhja uus vanapagan analüüs #9 Põrgupõhja uus vanapagan analüüs #10 Põrgupõhja uus vanapagan analüüs #11 Põrgupõhja uus vanapagan analüüs #12 Põrgupõhja uus vanapagan analüüs #13 Põrgupõhja uus vanapagan analüüs #14 Põrgupõhja uus vanapagan analüüs #15 Põrgupõhja uus vanapagan analüüs #16 Põrgupõhja uus vanapagan analüüs #17 Põrgupõhja uus vanapagan analüüs #18 Põrgupõhja uus vanapagan analüüs #19 Põrgupõhja uus vanapagan analüüs #20 Põrgupõhja uus vanapagan analüüs #21
Punktid 50 punkti Autor soovib selle materjali allalaadimise eest saada 50 punkti.
Leheküljed ~ 21 lehte Lehekülgede arv dokumendis
Aeg2016-05-07 Kuupäev, millal dokument üles laeti
Allalaadimisi 4 laadimist Kokku alla laetud
Kommentaarid 0 arvamust Teiste kasutajate poolt lisatud kommentaarid
Autor kellonpoolyks Õppematerjali autor

Lisainfo

Peatükk-peatüki kaupa kokkuvõtte süžeest. Siis veel sümboleid, tegelasi, tähtsaid tsitaate ja muud- kokku 10 911 sõna . Õpetaja poolt hinnatud mul Cum Laude, see ei ole vaidlemis teema- downlodige, te ei kahetse. Jätke ka kommentaar, et teised ei kahtleks mu materjali kvaliteedis.
Anton Hansen Tammsaare , Põrgupõhja uus vanapagan

Kommentaarid (0)

Kommentaarid sellele materjalile puuduvad. Ole esimene ja kommenteeri


Sarnased materjalid

20
docx
Põrgupõhja uus vanapagan
6
rtf
Põrgupõhja uus vanapagan - A-H-Tammsaare
99
doc
11-klassi kirjanduse eksami konspekt- raamatu kokkuvõtted
0
docx
V-Hugo Jumalaema kirik Pariisis terve raamat
82
doc
KIRJANDUSE LÕPUEKSAM kevad 2017
3
doc
Põrgupõhja uus vanapagan
54
docx
Kirjanduse eksamipiletid
281
docx
M Twain Tom Sawyeri seiklused-terve raamat



Faili allalaadimiseks, pead sisse logima
Kasutajanimi / Email
Parool

Unustasid parooli?

UUTELE LIITUJATELE KONTO MOBIILIGA AKTIVEERIMISEL +50 PUNKTI !
Pole kasutajat?

Tee tasuta konto

Sellel veebilehel kasutatakse küpsiseid. Kasutamist jätkates nõustute küpsiste ja veebilehe üldtingimustega Nõustun