Plaanid puhkusele minna? Võta endale majutus AirBnb kaudu ja saad 37€ kontoraha Tee konto Sulge
Facebook Like


Nouvelle vague - Murrangu saabumine Prantsuse filmikunstis (0)

5 VÄGA HEA
Punktid
 
Säutsu twitteris
 
TALLINNA ÜLIKOOL 
Balti Filmi- ja Meediakool 
Filmikunsti osakond  
Dresson 
NOUVELLE VAGUE : 
MURRANGU SAABUMINE 
PRANTSUSE  FILMIKUNSTIS  
Referaat-essee 
  
Tallinn 2014 
 
Nouvelle Vague: murrangu saabumine Prantsuse filmikunstis 
SISUKORD 
Sissejuhatus ....................................................................................................................... 3 

Eelmäng  uue laine kerkimisele .................................................................................. 4 
1.1 
Caméra-stylo ...................................................................................................... 4 
1.2 
Cahiers du Cinéma ja Cinémathèque ................................................................. 5 
1.3 
Autoriteooria ...................................................................................................... 6 
1.4 
Labarthe’i järjestusgraafik ................................................................................. 7 

Uus laine ekraanidel .................................................................................................. 8 
2.1 
Uudsus  ................................................................................................................ 8 
2.2 
Ühtsus ................................................................................................................. 9 
2.3 
Kestvus ............................................................................................................... 9 

Chabroli, Truffaut ’ ja Godardi debüütfilmidest ...................................................... 11 
3.1 
„Nägus Serge “ .................................................................................................. 11 
3.2 
„400 lööki “ ....................................................................................................... 13 
3.3 
„Viimsel hingetõmbel“ ..................................................................................... 15 
KOKKUVÕTE ............................................................................................................... 17 
KASUTATUD KIRJANDUS ......................................................................................... 18 
Lisad ................................................................................................................................ 19 
 
 
Nouvelle Vague: murrangu saabumine Prantsuse filmikunstis 
SISSEJUHATUS 
Olen  valinud  referaadi  teemaks  Prantsuse  uue  laine  just  seetõttu,  et  see  on  üks 
kinokunsti   suuremalt   mõjutanud   liikumisi ,  mille  panus  ulatub  tänapäeva  välja.  Olles 
eelnevalt  küll  pealiskaudselt  antud  teemaga  kursis,  puudus  mul  täpsem  teadmine  selle 
tagamaade  osas  ja   kokkupuude    filmidega .  Refereerimisel  plaanin  eelkõige  välja 
selgitada  millised  teooriad,  sõnavõtud  ja  teosed  sillutasid  teed  Prantsuse  uue  laine 
plahvatamisele  filmikunsti  maailmakaardile   1959 .  aastal.  Samuti  püüan  anda  ülevaate 
tolleaegsest Prantsusmaa olustikust, mis sellele kinemaatilisele liikumisele fooni tekitas. 
Käsitlen ka uut lainet iseloomustavaid tegureid ja tuntumaid viljelejaid, võttes uurimise 
alla  nende  debüütfilmid.  Ainestikku  ammutan  erinevatest  Prantsuse  uut  lainet 
käsitlevatest õpikutest, autorite biograafiatest, internetist ja tähtsamatest artiklitest. Töö 
olen jaotanud kolmeks alagrupiks. Esimene keskendub kõigele sellele, mis eelnes uuele 
lainele,   andes   ülevaate  tähtsamatest   teooriatest ,  asutustest,  isikutest  ja  töödest,  mis 
juhatasid  teed  sellele  revolutsioonilisele  liikumisele.  Teine  osa  on  suunatud  ajale,  mil 
uus laine õide puhkes, mis see endaga kaasa tõi ja kaua see kestis, olles teemakäsitluses 
rohkem   ülevaatlik   ja  keskendunud  eelkõige  algusaegadele  ning  tuntumatele 
režissööridele.  Kolmandas  alagrupis  kaldun  traditsioonilistest  referaadi  vormingutest 
rohkem  essee  valdkonda,   andest   Prantsuse  uue  laine  kuulsaimate  režissööride   Claude  
Chabroli, 
François  Truffaut’  ja  Jean-Luc  Godardi  debüütfilmide  kohta 
taustinformatsiooni   ja   isiklikku   nägemust.  Lisade  alt  leiab  ka   filmide   nimestiku,  mida 
Prantsuse uue laine uurimiseks läbi olen vaadanud. 

 
Nouvelle Vague: murrangu saabumine Prantsuse filmikunstis 

EELMÄNG UUE LAINE KERKIMISELE 
Väljendit   „La  Nouvelle  Vague   arrive !  kasutati  mitmete  sotsioloogiliste  uuringute 
tulemuste  pealkirjana  uudisteajakirjas  L’ Express   1957.  aasta  lõpu  Prantsusmaal. 
Pärinedes   esmalt   ajakirjanik  Françoise  Giroud’  kirjutisest,  osutati  uue  laine  mõistega 
Teise  maailmasõja  varemeist  võrsunud  uuele  inimgeneratsioonile.  Tekkinud  oli 
ühiskond,  mis  oli   kiindunud   majandusliku  külluse  kasvatamisele,  suurendades 
märkimisväärsel  määral  tootlust  –  tarbijarevolutsioon,  mille  eeskujuks  keskklassi 
ameeriklase elustiil. 
Kuna  kõik  uudne  ja   modernne   oli  suureks  tõmbenumbriks,  kasutati  seda  kui 
turundustrikki  meelitamaks  prantsuse  kinopublikut  vaatama  uue   generatsiooni  
režissööride, paljud neist filmiajakirja Cahiers du Cinéma  endised  kriitikud, loomingut, 
mis vastandus laiemalt levinud traditsioonilistele narratiivfilmidele. 
Üks Nouvelle Vague’i prominentsemaid režissööre Claude Chabrol on oma 1976. aasta 
autobiograafias kirjeldanud seda järgmiselt: 
„Aastatel 1958 ja 1959, kui mina ja mu Cahiers’i kaaslased olime edasi liikunud 
lavastamise juurde, reklaamiti meid kui uut seebitoodet. Me olime „Uus laine“... 
Kui populaarne  ajakirjandus meist nii palju kõneles, siis oli põhjuseks see, et nad 
tahtsid  kehtestada  valemit:  De   Gaulle   võrdub  uuendused,  nii  kinokunstis  kui 
mujal.  Kindral  saabub,  Vabariik  muutub,  Prantsusmaa  on  uuestisündinud!“ 
(Chabrol & Laffont, 1976) 
Kuigi  „Prantsuse  uus  laine“  jõudis  filmikunstini  küll  ülekantuna,  jättis   uuendusi  
soovivate  režissööride,  eeskätt  François  Truffaut,  Jean-Luc   Godard ,  Claude  Chabrol, 
Agnès  Varda  ja   Alain   Resnais,  looming  niivõrd  sügava  jälje,  et  tänapäeva 
assotsiatsioonid   selle  terminiga  seostuvad  just  eelkõige  kinokunstiga,  mida  viljeleti 
1950ndate lõpu ja 1960ndate esimese poole Prantsusmaal. 
1.1  Caméra-stylo 
Üheks uuele lainele teed sillutanud kirjeks oli kindlasti kriitiku (hiljem ka  filmitegija  ja 
kirjanik)   Alexandre   Astruci  1948.  aasta  artikkel  „La  Naissance  d’une  nouvelle  avant-
garde :  la  caméra-stylo“  (Uue  avangardi  sünd:   kaamera -sulepea).  Ta  kirjutab  seal 
sellest, kuidas õhus on tunda muutusi, mis ei takerdu nostalgiliste mälestuste taha, olles 

 
Nouvelle Vague: murrangu saabumine Prantsuse filmikunstis 
rohkem  pilguga  tulevikku  suunatud.  Tänu  heli  pealetulekule  liikuvat   kino   eemale 
visuaalsest  türanniast  ja  konkreetsetest  pildilistest  nõuetest  narratiivile,  võimaldades 
kirjutada ideid otse filmilindile. 
Astruc selgitab caméra-stylo ehk kaamera-sulepea põhimõtet järgmiselt: 
„Filmindusest  saab  lihtsalt  öeldes   väljendusvahend ,  just  nagu  teised 
kunstivormid on seda eelnevalt olnud, eriti maalimine ja kirjandus [...] meedium, 
milles ja mille kaudu  kunstnikud  saaksid väljendada oma mõtteid, olgu need nii 
abstraktsed kui tahes, või tõlgendada oma kinnismõtteid täpselt samuti nagu nad 
teeksid seda  kaasaegses  essees või romaanis. Seetõttu tahaksin seda filmikunsti 
uut ajastut  kutsuda caméra-stylo  ajastuks .“ (Astruc, 1948) 
Hilisemale  Cahiers’i  kriitikute  autoriteooriale  võib  inspiratsiooniks  pidada  aga 
järgnevaid sõnu samast  artiklist: 
„1920ndate puhta kino ja filmitud teatri vahel on piisavalt ruumi ka teistsuguse 
ja  individuaalse  lähenemisega  filmitegemisele.  See  eeldab  loomulikult  seda,  et 
stsenarist   lavastab  ise  oma  stsenaariumid;  või  pigem,  et  stsenarist  lakkab 
eksisteerimast,  kuna  seda   laadi   filmitegemise  juures  kaotab  autori  ja  režissööri 
erinevus  kogu  tähenduse.  Režii  poleks  enam  pelgalt  stseeni  illustreerimise  või 
esitlemise  vahend,  vaid  tõeline  kirjutamise   moodus .  Filmitegija/autor  kirjutab 
oma kaameraga just nagu kirjanik sulepeaga .“ (Astruc, 1948) 
1.2  Cahiers du Cinéma ja Cinémathèque 
Olulist rolli Prantsuse uue laine kujunemisel mängis just see  filmiajakiri , mille asutasid 
1951.  aastal  André   Bazin ,  Jaques  Doniol-Valcroze  ja  Joseph-Marie  Lo  Duca 
(Vikipeedia,  2014).  Filmikriitika  ja  –teooria  sai  uue  tähenduse,  liikudes  poliitiliste  ja 
sotsiaalsete aspektide pealt rohkem filmide misanstseeni analüüsile. 
80% sisust ei kuvatud. Kogu dokumendi sisu näed kui laed faili alla

Logi sisse ja saadame uutele kasutajatele faili TASUTA e-mailile

Vasakule Paremale
Nouvelle vague - Murrangu saabumine Prantsuse filmikunstis #1 Nouvelle vague - Murrangu saabumine Prantsuse filmikunstis #2 Nouvelle vague - Murrangu saabumine Prantsuse filmikunstis #3 Nouvelle vague - Murrangu saabumine Prantsuse filmikunstis #4 Nouvelle vague - Murrangu saabumine Prantsuse filmikunstis #5 Nouvelle vague - Murrangu saabumine Prantsuse filmikunstis #6 Nouvelle vague - Murrangu saabumine Prantsuse filmikunstis #7 Nouvelle vague - Murrangu saabumine Prantsuse filmikunstis #8 Nouvelle vague - Murrangu saabumine Prantsuse filmikunstis #9 Nouvelle vague - Murrangu saabumine Prantsuse filmikunstis #10 Nouvelle vague - Murrangu saabumine Prantsuse filmikunstis #11 Nouvelle vague - Murrangu saabumine Prantsuse filmikunstis #12 Nouvelle vague - Murrangu saabumine Prantsuse filmikunstis #13 Nouvelle vague - Murrangu saabumine Prantsuse filmikunstis #14 Nouvelle vague - Murrangu saabumine Prantsuse filmikunstis #15 Nouvelle vague - Murrangu saabumine Prantsuse filmikunstis #16 Nouvelle vague - Murrangu saabumine Prantsuse filmikunstis #17 Nouvelle vague - Murrangu saabumine Prantsuse filmikunstis #18 Nouvelle vague - Murrangu saabumine Prantsuse filmikunstis #19
Punktid 50 punkti Autor soovib selle materjali allalaadimise eest saada 50 punkti.
Leheküljed ~ 19 lehte Lehekülgede arv dokumendis
Aeg2015-03-04 Kuupäev, millal dokument üles laeti
Allalaadimisi 8 laadimist Kokku alla laetud
Kommentaarid 0 arvamust Teiste kasutajate poolt lisatud kommentaarid
Autor Dresson Õppematerjali autor

Lisainfo

Ülevaade Prantsuse uue laine tulekust filmikunsti. 3 režissööri debüütfilmidest.
referaat , essee , prantsuse uus laine , nouvelle vague , filmikunst , maailma filmikunsti ajalugu , film , ajalugu , chabrol , truffaut , godard

Mõisted


Kommentaarid (0)

Kommentaarid sellele materjalile puuduvad. Ole esimene ja kommenteeri


Sarnased materjalid

414
pdf
Tiit Lauk humanitaar
180
doc
Maastikuarhitektuuri ajalugu 2010
990
pdf
Maailmataju ehk maailmapilt 2015
343
pdf
Maailmataju uusversioon
477
pdf
Maailmataju
290
pdf
Holokaust
99
doc
11-klassi kirjanduse eksami konspekt- raamatu kokkuvõtted
0
docx
V-Hugo Jumalaema kirik Pariisis terve raamat





Logi sisse ja saadame uutele kasutajatele
faili e-mailile TASUTA

Faili allalaadimiseks, pead sisse logima

Kasutajanimi / Email
Parool

Unustasid parooli?

UUTELE LIITUJATELE KONTO MOBIILIGA AKTIVEERIMISEL +50 PUNKTI !
Pole kasutajat?

Tee tasuta konto

Sellel veebilehel kasutatakse küpsiseid. Kasutamist jätkates nõustute küpsiste ja veebilehe üldtingimustega Nõustun