10
NOORED
JA
SPORT
Referaat
Tallinn 2008
Sisukord
Sissejuhatus 3
Mis on sport , mida sport inimesele annab ning milleks seda vaja on? 4
Sport kui võimalus 6
Noored vs sport 7
Kokkuvõte 9
Kasutatud kirjandus 10
kehakultuuri ja spordiga. Lastele ja noortele suunatud sportliku tegevuse toetamine omab olulist m�ju nende arengule ning tagab kehaliselt ja vaimselt terve elanikkonna tekke. Lapsevanemate, �petajate, treenerite ja valitud ning palgaliste spordijuhtide kohustuseks on innustada noori regulaarselt spordiga tegelema. T�nu vabaaja veetmise v�imaluste laienemisele on noortel sportlike tegevuste valik suur. 3 SPORTLIK TEGEVUS KOOLIS Kuna sport tagab tugeva tervise ,on koolides k�rges hinnas sportlik tegevus. Arvestades, et t�nap�eval veedavad noored rohkem kodus istudes, on koolis kehaline kasvatus kohustuslik ning sportlik tegevus mitmek�lgsem. Kehaline kasvatus pakub palju v�imalusi �petada last k�ituma r�hma liikmena. Koos sportimine, eriti meeskonnam�ngud, aitavad arendada grupitunnetust ja teistega arvestamist. Kehaline kasvatus arendab ka suhtlemise selliseid aspekte, mis tavalises koolit��s enamasti t�helepanuta j��vad.
sportlaskarj��ri l�petades kokku puutuvad. Kolmas peat�kk annab �levaate organiseeritud noortespordi sotsiaalsetest k�simustest. K�sitlemist leiavad sellised k�simused nagu millal on lapsed valmis v�istlussporti oma elu p�hiosaks v�tma? Kas sportimine m�jutab vanemate ja laste suhteid? Kas posid ja t�drukud n�evad sporti erinevalt? Neljas peat�kk �ppevahendist on seotud spordi ja sotsiaalmajanduslike k�simustega. Kuna sport on t�nasel p�eval muutumas �ha enam eraldiseisvaks majandusharuks, kus domineerivad kindlate inimgruppide ja ettev�tete huvid, on huvitav nende probleemide �le arutleda. �ppevahendi esimese ja neljanda peat�ki koostas dotsent Lennart Raudsepp, teine ja kolmas peat�kk on aga koostatud doktorand Roomet Viira poolt. 2 Spordisotsioloogia m�iste. M�iste "sotsioloogia" tuleneb algselt s�nadest societas (lad.k. �hiskond)ja logos (kreeke k
Referaat "Kehakultuuri ja spordiga tgelemise t�htsus t�tarlastele kui tulevasele emadele." Nimi:Olga Mnkowska Klass: 11B Kool:Tallinna Laagna G�mnaasium Tallinn 2008 Sisukord Mis on sport.....................................................................................................lk.3 Mis on kehakultuur..........................................................................................lk.4 Spordi kasu......................................................................................................lk.5 Sport ja f��siline tegevus raseduse ajal..........................................................lk.6 Sport t�tarlastle kui tulevasele emadele.....................
hingamisele ja vereringele. Noore inimese jaoks on kehalised harjutused lausa h�davajalik arengutegur, t�iskasvanule l�heb neid vaja l�dvestuseks ja t��v�ime s�ilitamiseks. Tehnika t�iusutmise t�ttu j��b kehalist t��d j�rjest v�hemaks. Seda enam peaksid inimesed vabal ajal sportima ja rohkem liikuma. Spordi�hingud annavad selleks h�id v�imalusi. Koolis on �pilastel k�ll v�imlemistunnid, ilmselt aga j��b neist napiks. K�ik koolilapsed peaksid ka vabal ajal sporti tegema. Sport sobib igale eale. Kes vanaduseski korralikult v�imleb, metsajooksu teeb ning sulgpalli, v�rkpalli v�i teisi liikumist n�udvaid m�nge harrastab, on kauem terve ja t��v�imeline. Kehalise kasvatuse tunnis, on erinevate �pilaste v�imed erinevad. M�ni �pilane saab 11 suurep�raselt hakkama keeruliste v�imlemisharjutustega, m�nel on j�udu k�ige rohkem k�tek�verdusi teha ja m�ni kohe j�uab pikka aega j�rjest joosta. Paljud kehalised v�imed on p�rilikud ehk meile geenidega kaasa antud
K�ige sagedasem p�hjus on infarkt. J�relikult pole liigne sporditegemine tervisele kasulik [4]. Alles mitte kaugest ajast on ka n�ide: 18-ndal oktoobril 2009-ndal aastal 32. korda toimunud Detroidi maraton l�ppes traagiliselt. Kuuteistk�mnenda minuti jooksul kukkus kokku ning suri kolm osalejat. Samas surmajuhtumid maratonidel on k�llaltki harvad. Ameerikas tehtud uurimus n�itas, et iga 100 000 maratonil osaleja kohta on 0,8 surmajuhtumit [5]. Sellest v�ib lugeda ohum�rke tulevaseks eluks. Noored, kes treenivad lihtsalt ennast f��silise vormi tippu, peavad olema ettevaatlikud, sest on suurenenud �letreenimise oht. Igal inimesel on n�htud ette oma piir treenimise koha pealt. Selle kohta l�hemat infot saab perearstilt, kui l�bi viia uuringud. Treenides ennast liialt palju, ei suuda inimese keha pingele vastu pidada ja annabki j�rgi, mis v�ib ilmneda infarkti kujul. 6 2. Liikumisaktiivsuse v�henemise p�hjused noorukieas
kooli �pilased said kooli ajal teiste lastega v�rreldes 40 protsenti rohkem f��silist mahvi, ei erinenud nende f��siline aktiivsus n�dala l�ikes sugugi. J�uti j�reldusele, et lapsed, kes saavad koolis palju kehalist kasvatust, kompenseerivad seda tegevusetusega kodus, samal ajal kui need, kes saavad v�ga v�he kehalist kasvatust, kompenseerivad seda aktiivsema tegevusega kodus, mist�ttu n�dala jooksul koguneb f��silist aktiivsust �he palju. K�ik noored inimesed tahavad endale ilusat keha ja osata osavalt liikuda. Selleks peab kehalise kasvatuse tund olema �les ehitatud nii, et k�ik aktiivselt kaasa teeksid. Selleks tuleb valida sobivaid ja ajakohaseid tegevusi, nende eesm�rki arusaadavalt selgitada ja eelk�ige �pilastesse �iglaselt ning lugupidavalt suhtuda. On ju �ldteada, et k�igile inimestele ei sobi spordi tegemine, sest osad inimesed on t�iesti ebasportlikud kujud, nad on s�ndinud sellistena
....................................................10 4. HETKE KURESSAARE G�MNAASIUMI NIMEKAMAD SPORTLASED............11 5. K�SITLUS.................................................................................................................... 12 5.1. K�sitluse kokkuv�te................................................................................................12 6. INTERVJUU MADIS KALLASEGA...........................................................................14 6.1. Kool ja sport............................................................................................................14 6.2. Sina ja �ldiselt sport................................................................................................17 6.3. Sina ja KG...............................................................................................................19 KOKKUV�TE.................................................................................................................. 22
George Demenie kui teaduslikult p�hjendatud kehalise kasvatuse s�steemi looja Prantsusmaal: s�steem, taotles tervise tugevdamist, aga ka moraalset ja esteetilist arendamist. Meestele soovitati v�istlusliku iseloomuga harjutusi, naistele esteetilisi harjutusi. R�hutati, et kehalised harjutused olgu loomulikud ja elul�hedased, mittet��tavad lihased tuleb l�dvestada, kehaliste harjutuste �petamisel tuleb rakendada j�rk-j�rgulist printsiipi. III KONTROLLT�� Kehaline kasvatus ja sport Inglismaal. kalvinism - Johann Calvini rajatud protestantlik usuvool. Nende �petuse j�rgi peab usklik kogu oma elu ja tegevusega valmistuma �ndsaks saamiseks ja loobuma ilmalikest r��mudest. puritaanlus � piibellike k�lblusnormide range t�itmise n�udmine inglise kalvinistide poolt t��stusrevolutsioon - 18. saj Suurbritanniast alguse saanud periood, mil toimusid suured muudatused p�llumajanduses, tootmises ja transpordis. Vabrikutootmine. Masinad inimt��j�u asemel.
Kõik kommentaarid