Nimetu (0)

1 Hindamata
Punktid
 
Säutsu twitteris


ETENDUSE ANALÜÜS
TAPPA LAULURÄSTAST“ URMAS LENNUK VANEMUISE SADAMATEATER

„Tappa laulurästast“ on lugu lapsepõlvest, inimeste headusest, õigete tegude tegemisest ja eluga maadlemisest. Lavastus räägib laste kasvatamisest, sõprusest, perekonnasisestest suhetest ja inimeste õigustest. See on lavastus, kus loo kõrval tõusevad väga tugevalt esile ka mängu võtted. Etendused on rõhutatult naiivsed, mängulised ja neis leiab palju tinglikku. Kuna tegu on lastega, on lavastuses palju mänge, mis nõuavad rollivahetust ning seetõttu on tõsisemate juhtude puhul näha, kuidas lapsed mängivad rolle, millega nad tegelikult seotud ei peaks olema (näiteks lintšijat).
Vanemuise Sadamateatri black -box’is istet võttes näeb vaataja üsna tagasihoidlikult kujundatud kahetasandilist ruumi, mille esimese korruse tagumises seinas on kulunud muljega kartoteegikapp. Teise korruse tagumisse seina on tõmmatud suur paber. Lava kummaski ääres on trepp ning lava keskmises osas kaks redelit , mida mööda kahe tasandi vahel liigutakse. Suuremas mänguhoos kasutatakse ülesronimiseks kartoteegikappe. Publiku paigutus saalis on tavapärane ehk publik istub näitlejate vastas, kuid sellele lisaks on osa publikust parempoolsel küljerõdul, kus näitlejate tegevust ei toimu.
„Tappa laulurästast“ lavaruum on tinglik , sest väheste vahenditega on loodud lava, kus on üheskoos mitu erinevat mängupaika. Lavaruum toetab oma ülesehituselt kogu lavastust, mis on tugevalt mänguline ja just seetõttu sobib etendus Sadamateatri black-box’i. Black-box’i stiilis lava annab lavastajale ja kunstnikule võimaluse ruumiga eksperimenteerida ja seega sobituvad nii reaalne kui fiktsionaalne ruum kogu lavastuse rõhutatult mängulise stiiliga. Lavastuse tinglikkusele viitab asjaolu, et tegevuskoht pole kindlalt määratletud. Vaatajad ei saa olla kindlad, kas tegevus toimub alustekstile vastavalt Ameerikas või kohandatult Eestis.
Kuigi lavaruum on tinglik, võib lava erinevate osade puhul aimata teatud tähenduslikku funktsiooni ja seaduspärasust. See ei ole küll must-valgelt vaatajatele selgeks tehtud, kuid võrreldes lava kahte tasandit võime eeldada, et ülemine korrus viitab pigem laste mängumaailmale ja alumine korrus palju tõsisemale reaalmaailmale. Üleval korrusel toimub enamasti lõbus tegevus nagu liuksuviskamine, abieluettepaneku tegemine ja õudusjuttude ettekandmine ning allkorrusel arutatakse tõsisemaid jutte ja mängitakse elulisemaid mänge (imiteeritakse naabreid ja tuttavaid). Kui täiskasvanud ülakorrusele lähevad, siis selleks, et argistest tegevustest eemalduda ja lapselikult lihtsa liuksuviskamise abil lõõgastuda.
Sarnaseid tähendusi võime leida ka lava horisontaalteljel. Vasakult poolt käiakse enamasti siis, kui liigutakse kodus ringi ja paremalt poolt siis, kui minnakse majast välja. Sellest tulenevalt võib eeldada, et pooled omavad erinevaid tähendusi. Vasak pool sümboliseerib pigem kodu ja turvalisust ning parem pool välismaailma ning teadmatust selle kohta, mis seal ootamas on. Lavastaja on kasutanud tingliku lavaruumi suurendamiseks avatud ruumi. Selle kaudu vihjatakse meile, et mänguruum ei lõpe lavaga, vaid läheb lava taga edasi. Ilmselgelt viitab see, et Calpurnia liigub pidevalt teise korruse vasakpoolsest uksest ning jätab vaatajatele mulje, et sealt sisenedes jätkub Finchide majapidamine , mängu jätkumisele väljaspool publiku nägemisulatust. Samamoodi võib eeldada, et parempoolne alumine uks sümboliseerib majast lahkumist ja avab ruumi majast väljapoole, sest näiteks Dill liikus enamasti sealtkaudu. Teiste tegelaste liikumine ruumis on mitmekülgsem, kasutatakse palju uksi ja treppe . Seda seetõttu, et ülejäänud tegelased - Atticus, Jem ja Nirksilm - moodustavad perekonna, mis selles tinglikult loodud majas elab ning tunnevad ennast ringi liikudes lahedalt ja mugavalt.
Kui pöörata tähelepanu lavastuses olnud dekoratsioonidele ja kasutatud rekvisiitidele, peab kindlasti lähemalt rääkima eelpool mainitud kartoteegikapist, mis on lavastuse kõige kesksem lavakujunduselement, sest täidab väga palju erinevaid funktsioone. Seda kasutatakse rekvisiitide hoidmiseks, postkastina, kirstuna laulurästale, telefonina ja selle sahtleid kohvritena. Seega on antud mööblitükil nii reaalne (rekvisiitide hoidmine) kui ka tinglik (telefon, postkast jms) väärtus. Kartoteegikapp seostub vaatajal millegi arhiveerimise, säilitamise ja organiseerimisega. Seda assotsiatsiooni on kasutatud selleks, et jätta vaatajale mulje omamoodi mälestuste arhiivist. Kartoteegikapi abil luuakse ajaline distants, sest sinna pannakse ja sealt võetakse tegelaste jaoks olulisi mälestusi ning meenutusi . Kapp on ka eraldava funktsiooniga. Seda siis kui Atticus räägib lastega sahtlite kaudu. Sel hetkel ei ole Atticus mitte pereisa , vaid poliitiline tegelane, kes samas soovib oma lapsi kaitsta, neid turvalises keskkonnas hoida. See on vahend kujutamaks tegelase sisekonflikti.
Kartoteegikapile lisab salapärasust juurde veel see, et pimendatud laval on näha, kuidas üksikutest valitud sahtlitest paistab õrna valgust. Peale kartoteegikapi pole lavastuses ühtegi teist nii suure tähtsusega dekoratsiooni ega rekvisiiti. Enamik teisi rekvisiite on kuidagiviisi seotud laste mängudega ja lisavad lavastusele kokkuleppelisust. Kõige olulisem laste mängudega seotud rekvisiit on muidugi suur kaltsunukk, mille ülesandeks on taluda kõike, mida üks Koll Radley taluma peab. Nukk on vahend, mille abil tuuakse lavale tegelasi, kes alustekstis on reaalsed, kuid lavale jõuavad laste mängu kaudu. Üleüldse on lavastuses tavapärasest rohkem vahetut tegevust, mis jõuab lavale just läbi laste mängude. Stsenograafia on aga üldiselt läbiv ja püsiv ega muutu etenduse käigus märkimisväärselt.
Tegelaste kostüümid on argised ja lihtsad. Kõikide tegelaste riided viitavad mõne teise kultuuri 20. sajandi esimese poole stiilile,
80% sisust ei kuvatud. Kogu dokumendi sisu näed kui laed faili alla
Vasakule Paremale
Nimetu #1 Nimetu #2 Nimetu #3 Nimetu #4 Nimetu #5 Nimetu #6 Nimetu #7 Nimetu #8 Nimetu #9 Nimetu #10 Nimetu #11
Punktid 100 punkti Autor soovib selle materjali allalaadimise eest saada 100 punkti.
Leheküljed ~ 11 lehte Lehekülgede arv dokumendis
Aeg2012-11-26 Kuupäev, millal dokument üles laeti
Allalaadimisi 12 laadimist Kokku alla laetud
Kommentaarid 0 arvamust Teiste kasutajate poolt lisatud kommentaarid
Autor sjuusi Õppematerjali autor

Mõisted

Teemad

  • ETENDUSE ANALÜÜS
  • TAPPA LAULURÄSTAST“ URMAS LENNUK VANEMUISE SADAMATEATER
  • black-box
  • black
  • Black-box

Kommentaarid (0)

Kommentaarid sellele materjalile puuduvad. Ole esimene ja kommenteeri


Sarnased materjalid

20
docx
Teatriteaduse alused-kordamisküsimused
38
doc
Üldine Teatriajalugu I
62
pdf
Kirjandus- ja teatriteaduse alused
174
doc
Kirjanduse mõisted A-Z
35
doc
Üldine Teatriajalugu II
82
doc
KIRJANDUSE LÕPUEKSAM kevad 2017
36
doc
Valerie Preston-Dunlop
281
docx
M Twain Tom Sawyeri seiklused-terve raamat





Faili allalaadimiseks, pead sisse logima
Kasutajanimi / Email
Parool

Unustasid parooli?

Pole kasutajat?

Tee tasuta konto

UUTELE LIITUJATELE KONTO MOBIILIGA AKTIVEERIMISEL +50 PUNKTI !