Nõiad (2)

5 VÄGA HEA
Punktid

Esitatud küsimused

  • Kust siis pärineb sõna nõid ?
  • Kust need uskumused pärinesid ?
  • Kaua sa oled nõid olnud ?
  • Kuidas sa nõiaks said ja mis siis juhtus ?
  • Kes rektor oli seal ?
 
Säutsu twitteris
Gümnaasium


Ajaloo referaat marginaalide teemal

Nõiad






2008

Sissejuhatus

Selleks, et mu referaat ei tunduks nii ulmeline ja ebareaalne ning köidaks ka laisemagi lugeja tähelepanu pidasin ma vajalikuks hajutada tema umbusku teemal „Nõidu pole tegelikult olemas“ alljärgneva lõiguga, mis seletab lahti, kes üks õige nõid tegelikult on ning kust on selline mõiste üldse tulnud.
Enamus tänapäeva inimesi ei usu nõidadesse ja keeldub neisse uskumast ka siis, kui nende endi nina ette tuuakse fakte, mis tõestavad hoopis vastupidist. Pigem näevad nad nõidu muinasjutukangelastena – eelkõige vanemas eas hirmutava välimusega naisterahvana, kelle suurt ja pikka nina kaunistab soolatüügas ning kelle liiklusvahendiks on ei miski muu kui tavaline luuavars. Siiski on selline ettekujutus nõiast üsna väär.
Nende väheste inimeste seas, kes nõidadesse tõepoolest usuvad, levivad aga vastakad arvamused nõidade tõelise olemuse ja tegevuse osas. Enamus neist arvab , et nõid on üleloomulike võimetega inimene, kuid ainuüksi selliselt karektiseeritatavat inimest ei saa veel pidada nõiaks, ent ka see on pool õigest vastusest küsimusele „Kes on nõid?“.
Tegelikult on küsimusele „Kes on nõid?“ mitmeid vastuseid ja sõnale nõid mitmeid definitsioone, mis kõik on omamoodi õiged. Oleneb, mis vaatenurgast küsimusele lähenetakse.
Siinkohal leidsin ammendavad vastused sellele küsimusele Jeffrey Burton Russell`i raamatust „Nõiakunsti ajalugu“. Tsiteerin: „1) Nõid on maag , loitsija – see on antropoloogiline suhtumine; 2) nõid on satanist – see on ajalooline suhtumine; 3) nõid kummardab ürgseid jumalusi ja tegeleb maagiaga – sellist suhtumist pooldavad uusaja nõiad.“
Saades raamatu autorilt enam kui rahuldava vastuse selle küsimusele pöördume aga järgmise küsimuse lahendusteele – kust siis pärineb sõna nõid?
Inglise keeles on sõna „nõid“ kohta mitmeid vasteid , mis kõik tähendavad peaaegu ühte ja sama, kuid nad kõik pärinevad erinevast ajast ja tulenevad erinevatest sõnadest.
Ja jällegi on abiks Jeffrey B. Russelli raamatust, kus on põhjalikult ära kirjeldatud iga sõna „nõid“ vaste ajalugu ning see, millest need sõnad tulenevad.
Inglise keeles pärineb sõna witch (´nõid´), mis on nõidade puhul enimkasutatud sõna, vanainglise sõnadest wicca (hääldatakse ´witcha` ja see tähendab meessoost nõida) ja wicce (hääldatakse ´witcheh´ja see tähendab naissoost nõida) ning verbist wiccian, mis tähendab ´loitsima´, ´ära nõiduma`.
Inglisekeelne sõna warlock, mis tõlkes tähendab „ sorts “ või „nõid“ tuleb vanainglise sõnadest waer – tõde ja leoganvaletama ning algselt rähendas see reeturit või vandemurdjat. 15. sajandil aga võrdsustati see sõnaga „nõid“ (witch).
Sõna wizard (võlur, maag) pärineb inglisekeelsest sõnast wis (tark) , mis tekkis keskajal. Algses tähistas see sõna suurt maagi või siis võlurit ning alles hiljem, 19. sajandil hakati seda kasutama sünonüümina sõnale witch.
Ei tasu arvata, et kõik sõna „nõid“ vasted tulenevad inglisekeelsetest sõnadest. Ehedaks näiteks on sorcerer(nõid,ingl. k ), mis pärineb hoopis prantsusekeelsest sõnast sorcier.
Sõna magcian (maag, ingl. k) tuleb prantsuse sõnast magique, ladina sõnast magia ja kreeka sõnast mageia.
Selline sünonüümirohkus ja multikultuurne pärand, mida omab sõna „nõid“ tähistab selgelt, et sellel sõnal pole kunagi olnud päris ühtset tähendust ja erinevates ühiskondades ning erinevatel aegadel omas see vastavalt ka erinevat tähendust. Kõik see suur segadus nõidade nime ja tegevuse ümber tekitab aga selle teema ümber palju salapära, mille avaruste uurimine mulle referaadi käigus osaks sai.


Nõiad, nõiakunst ja nende ajalugu Euroopas

Suure nõiahulluse aegu 15. sajandil maalisid sõnaseadjad nõidade toimetamisest üsna pentsiku pildi.
Päike on loojunud, ausad inimesed magavad. Nõiad, mõned mehed, enamikus aga naisterahvad, lipsavad sängist välja, püüdes oma kaasade und mitte häirida. Nad valmistuvad sabatile minema. Need, kelle eluase on kokkutulekupaigale lähemal, võtavad teekonna ette jalgsi; teised hõõruavd oma ihu sisse salviga, mis laseb neil õhku kerkida ja loomade, aiateivaste, luudade või pinkide seljas lennata . Kokkutulekupaigas, mis asub keldris, koopas või elutul nõmmel, on neid ootamas kuni paarkümmend seltsilist nõida. Kui juhtub olevat ka neofüüte, eelneb tavapärastele toimingutele vastuvõtutseremoonia. Uustulnuk köidetakse kultuse külge sidemetega, mis teevad lahtiütlemise talle raskeks. Ta peab tõutma, et hoiab kultuse saladusi, ning lisaks sellele seob end teistega seeläbi, et lubab tappa väikese lapse ja tuua tema keha järgmisele kokkutulekule. Ta ütleb suusõnal lahti ristiusust ja kinnitab oma lahtiütlemist sellega, et trambib jalge alla krutsifiksi või pühitsetud hostia või roojab selle peale. Seejärel ümmardab ta kultuse meessoost meistrit, kes on Saatan ise või tema esindaja, andes tollele taguotsa peale nilbe suudluse.
Kui intsiatsiooniriitus on lõppenud, asuvad kokkutulnud pidutsema ja purjutama. Nõiad esitavad püha õhtusöömaaja paroodia , tuues sisse lapsukeste kehad, kelle nad on enne surmanud. Lapsed võivad olla varastatud kristlaste peredest või olla maimukesed, kelle nõiad on eelmiste orgijate ajal eostanud.
Lapsukesi pakutakse ohvriannina Saatanale. Nõiad keedavad laste kehad ära, segavad kokku tülgastavate ollustega ning sulatavad õhkutõusmise salvi sisse või pruugivad laste ihu ja verd püha õhtusöömaaja rituaalse paroodia ajal.
Pärast pidusööki kustutatakse tõrvikud või lükkab must koer või kass need ümber. Algab orgia . Kostab hüüdeid: „Segunege!“, ning igaüks haarab enda kõrval olija iharasse sülelusse. Paarid ühtivad valimatult: mees mehega, naine naisega, ema pojaga, vend õega. Kui orgia on lõppenud, sooritavad nõiad meistriga rituaalse lahkumistalituse ning lähevad küllastunult koju tagasioma magavate kaasade kaissu .
Eespool kirjapandut pole kunagi olnud, ent just seda usuti nõiasabatil toimuvat. Kui millessegi kangesti uskuda tahetakse, jääb inimene tõe suhte kurdiks, ning sõge veendumus , et see pilt on õige, sai ajendiks sadade ja tuhandete inimeste hukkamisele.
Kust need uskumused pärinesid? Ülalpool toodud nägemus nõiasabatist kujunes lõplikult välja alles 15. sajandil. Päris alguses oli loitsimine Euroopas samasugune nagu mujal maailmas. Muutused leisid suures osas aset kristlikust mõtteviisit tulenenud suhtumise tõttu paganate maagiakultusesse ja usunditesse. Ent kristlus ei vallutanud Euroopat üleöö.
Rooma keisririigis võtti uuele usule pöördumine aega ligi neli sajandit, Kristuse sünnist kuni kristluse kuulutamiseni riigiusuks Theodosiuse poolt. Impeeriumi põhjapoolsetel piirialadel jõudis see protsess lõpule alles 7. sajandil (Inglismaal), 9, sajandil(Saksamaal) või koguni 12. sajandil(Skandinaavias).
Selle pika perioodi jooksul muutis kristlik teoloogia järkjärgult oma suhtumist loitsimisse. Augustinus , kristluse kõige mõjukam teoloog, väitis, et paganliku maagia , usundi ja loitsimise on kõik leiutanud Saatan, et meelitada inimsugu eemale kristlikust tõest. Augustinus ütles, et loitsimise osa tagajärgi on meelepettelised, teised tõelised. Nii tõelisus kui ka meelepete oli Saatana töö. Loitsijad ei kutsu välja mitte vaime, vaid deemoneid. Ning siis tulid kristlikud teoloogid välja uue olulise samastamisega: deemonid , keda loitsijad välja kutsuvad , on paganlikud jumalad. Jupiter, Diana ja teised Rooma panteoni jumalused on tegelikult deemonid, Saatana teenrid . Kuna kristlus levis põhja poole väideti sedasama Wotani, Freyja ning keldi ja germaani teiste jumaluste kohta. Kes neid jumalaid kummardas, kummardas deemoneid, teadis ta ise seda või mitte. Selle käiguga sai kõiki paganaid, aga ka loitsijaid pidada osalisteks Saatana koletislikus plaanis maailma päästmine nurjata. See oli enamiku teoloogide ja kirikukogude seisukoht.
Käibel on vähemalt neli olulisemalt Euroopa nõiakunsti tõlgendust. Esimene on vana liberaalne seisukoht, et nõidasid kui selliseid pole kunagi olemas olnudki, vaid nõiakultus või vaimulike autoriteetide koletislik leiutis oma võimu suurendamiseks ja kukru paisutamiseks. Selle järgi on nõiakunsti ajalugu üks peatükke repressioonide ja ebainimlikkuse ajaloost.
Teine on folkloristlik ehk Murray traditsioon. 1921. aastal avaldas Margaret Murray raamatu „Nõiakultus Lääna-Euroopas“- ajal, mil sir James`i käsitlus viljakultustest oli
80% sisust ei kuvatud. Kogu dokumendi sisu näed kui laed faili alla
Vasakule Paremale
Nõiad #1 Nõiad #2 Nõiad #3 Nõiad #4 Nõiad #5 Nõiad #6 Nõiad #7 Nõiad #8 Nõiad #9 Nõiad #10 Nõiad #11 Nõiad #12
Punktid 100 punkti Autor soovib selle materjali allalaadimise eest saada 100 punkti.
Leheküljed ~ 12 lehte Lehekülgede arv dokumendis
Aeg2009-10-19 Kuupäev, millal dokument üles laeti
Allalaadimisi 31 laadimist Kokku alla laetud
Kommentaarid 2 arvamust Teiste kasutajate poolt lisatud kommentaarid
Autor martinas Õppematerjali autor

Lisainfo

Referaat marginaalide teemal: nõiad
nõiad , nõiahullus , nõiaprotsessid , referaat

Mõisted

Sisukord

  • Gümnaasium
  • Nõiad

Teemad

  • Ajaloo referaat marginaalide teemal
  • Sissejuhatus
  • Nõid on maag, loitsija – see on antropoloogiline
  • suhtumine; 2) nõid on satanist – see on ajalooline suhtumine; 3) nõid kummardab ürgseid
  • jumalusi ja tegeleb maagiaga – sellist suhtumist pooldavad uusaja nõiad.“
  • witch
  • warlock
  • leogan
  • võlur, maag)
  • witch
  • sorcier
  • magia
  • mageia
  • Nõiad, nõiakunst ja nende ajalugu Euroopas
  • Päike on loojunud, ausad inimesed magavad. Nõiad, mõned mehed, enamikus aga
  • naisterahvad, lipsavad sängist välja, püüdes oma kaasade und mitte häirida. Nad
  • valmistuvad sabatile minema. Need, kelle eluase on kokkutulekupaigale lähemal, võtavad
  • teekonna ette jalgsi; teised hõõruavd oma ihu sisse salviga, mis laseb neil õhku kerkida ja
  • loomade, aiateivaste, luudade või pinkide seljas lennata. Kokkutulekupaigas, mis asub
  • keldris, koopas või elutul nõmmel, on neid ootamas kuni paarkümmend seltsilist nõida. Kui
  • juhtub olevat ka neofüüte, eelneb tavapärastele toimingutele vastuvõtutseremoonia
  • Uustulnuk köidetakse kultuse külge sidemetega, mis teevad lahtiütlemise talle raskeks. Ta
  • peab tõutma, et hoiab kultuse saladusi, ning lisaks sellele seob end teistega seeläbi, et lubab
  • tappa väikese lapse ja tuua tema keha järgmisele kokkutulekule. Ta ütleb suusõnal lahti
  • ristiusust ja kinnitab oma lahtiütlemist sellega, et trambib jalge alla krutsifiksi või pühitsetud
  • hostia või roojab selle peale. Seejärel ümmardab ta kultuse meessoost meistrit, kes on Saatan
  • ise või tema esindaja, andes tollele taguotsa peale nilbe suudluse
  • Kui intsiatsiooniriitus on lõppenud, asuvad kokkutulnud pidutsema ja purjutama. Nõiad
  • esitavad püha õhtusöömaaja paroodia, tuues sisse lapsukeste kehad, kelle nad on enne
  • surmanud. Lapsed võivad olla varastatud kristlaste peredest või olla maimukesed, kelle nõiad
  • on eelmiste orgijate ajal eostanud
  • Lapsukesi pakutakse ohvriannina Saatanale. Nõiad keedavad laste kehad ära, segavad kokku
  • tülgastavate ollustega ning sulatavad õhkutõusmise salvi sisse või pruugivad laste ihu ja verd
  • püha õhtusöömaaja rituaalse paroodia ajal
  • Pärast pidusööki kustutatakse tõrvikud või lükkab must koer või kass need ümber. Algab
  • orgia. Kostab hüüdeid: „Segunege!“, ning igaüks haarab enda kõrval olija iharasse
  • sülelusse. Paarid ühtivad valimatult: mees mehega, naine naisega, ema pojaga, vend õega
  • Kui orgia on lõppenud, sooritavad nõiad meistriga rituaalse lahkumistalituse ning lähevad
  • küllastunult koju tagasioma magavate kaasade kaissu
  • Loitsimine ja usk sellesse
  • bagbuduma
  • bagbuduma
  • mangu
  • Nõiahullus mandri-Euroopas
  • Sellele perioodile tüüpiline oli kohtumõistmine vana mehe üle Lõuna-Prantsusmaal 1438
  • aastal. Pierre Vallini süüdistasti nõidumises ning inkvisitsioon võttis ta kinni. Talle ei lubatud
  • kaitsekõnet ning teda piinati korduvalt. Kohtumõiustmise protokollis seisab, et ta tunnistas
  • priitahtlikult“ üles, mis äraseletatult tähendab, et teda piinati, toodi piinakambrist välja
  • ning anti valida, kas ta tunnistab priitahtlikult üles või läheb piinakambrisse tagasi
  • Pierre tunnistaski, et oli kutsunud appi Peltsebuli, kummardanud teda ja maksnud talle
  • andamit. Ta oli teeninud Saatanat kuuskümmend kolm aastat, salanud ära Jumala, trampinud
  • jalgade alla krutsifiksi ja sülitanud selle peale ning ohverdanud omaenda pisikese tütre
  • Saatanale. Ta oli korrapäraselt „Sünagoogis“, kus oli astunud sugulisse vahekorda
  • Peltsebuliga, kes oli võtnud tütarlapse kuju – see on küll harukodne-, ning kus tema ja teised
  • nõiad olid söönud süütulapsukese ihu
  • Kohtunikud mõistsid ta süüdi kui ketseri, väärjumalakummardaja, usutaganeja ja deemonite
  • väljakutsuja. Kogu tema maine vara konfiskeeriti, millest pärast kohtukulude mahaarvamist
  • läks kolmandik peapiiskopile ja invisitsioonile. Ent see polnud veel kõik. Pierre pidi teada
  • andma oma kaasosaliste nimed. Teda piinati ühe uuesti nädal aega, kuni ta nimetaski paljude
  • inimeste nimed. Tema ja nende saatus pole teada, ent võib arvata et nad saadeti tuleriidale
  • Inkvisiitorite ponnistused sundida Pierre´i nimetama mitte ainult vaeseid, vaid ka
  • preestreid, vaimulikke, aadlikke ja rikkaid inimesi“, annavad tunnistust, et ka võõra vara
  • himustamine ei olnud teisejärguline.“
  • Summis desiderantes
  • affectibus
  • Malleus maleficarum“
  • maleficium`ide
  • Sadu kordi hüvasti, mu armas tütar veronica. Süütuna sattusin ma vangi, süütuna mind
  • piinati ja süütuna ma pean surema. Sesr kes iganes satub nõiavanglasse..., seda piinatakse nii
  • kaua, kuni ta peas midagi välja mõtleb..Kui mind esimest korda piinati, olid seal dr.Braun
  • dr.Kötzendöffrer ja veel kaks võõrast arsti. Siis küsis dr. Braun minult: „Kaim, miks sa siin
  • oled“? Mina vastasid:“Vääruse ja halva õnne tõttu.“-„Kuule, sina,“ kärkis tema,“ sa oled
  • nõid. Kas sa tunnistad selle priitahtlikult üles? Kui mitte, siis kutsume siia tunnistajad ja
  • timuka sinu jaoks.“ Mina ütlesin: „Ma ei ole nõid, minu südametunnistus on selle asja pealt
  • puhas; olgu või tuhat tunnistajat, mina olen muretu.“ Ja siis tuli ka – taevana halastaja
  • Jumal – timukas ja pani mulle põidlakruvid, mu käed seoti kokku, nii et verd tuli naelte alt ja
  • igalt poolt, ja neli nädalat olid mu käed kui tuimad tükid, nagu sa näed minu kirjutamise
  • viisist... Pärast seda võeti mind esiti paljaks, mu käed soti selja taha ja mind tõmmati
  • venitusvõlla. Siis mõtlesin küll, et taevas ja maa on hukka saanud; kaheksa korda tõmmati
  • mind üles ja lasti uuesti alla kukkuda, nii et ma kannatasin koledat piina... Ja siis ma
  • tunnistasin..aga see oli valskus
  • Et ma tunnistasin, armas laps, tegin ma sellepärast, et pääseda suurest valust ja veel
  • koledamast piinamisest, mida ma ei suutnud enam taluda. Siis pidi ma ütlema, keda ma veel
  • inimestest (sabatil) nägin. Ma ütlesin, et ei tundnud neid ära. „Sa igavene lurjus,ma pean su
  • timuka kätte andma. Ütle, kes rektor oli seal?“ Nii ma siis ütlesin, et oli. „Kes veel?“ Ma
  • polnud kedagi ära tundnud. Siis ta ütes:“Võta üks tänav teise järel, turuplatsist alates, käi
  • läbi üks ja siis teine.“ Ma pidin nimetama sealt mitme inimese nime. Siis tuli üks pikk tänav
  • Ma ei tundnud kedagi. Pidin ütlema sealt kaheksa inimese nime..Ja nõndaviisi vahet
  • pidamata küsisid nad minu käest kõik tänavad läbi, ehkki ma ei saanud ega osanud enam
  • midagi öelda
  • Siis andsid nad mu timuka kätte, käskisid mind ihualasti võtta, karvadest paljaks ajada
  • ja piinapingile panna..Siis pidin ma ütlema, mis kuritegusid olin toime pannud. Ma ei öelnud
  • midagi..2Tõmba see raibe üles!“ Nii ma siis ütlesin, et mul kästi tappa oma lapsed, aga ma
  • tapsin selle asemel hobuse. Sellest polnud abi. Ma olin võtnud ka hostia ja seda rüvetanud
  • Kui ma seda ütlesin, jätsid nad mu rahule..Armas laps, ära seda kirja kellelegi näita..., muidu
  • hakatakse mind piinama veel hullemini ja vangivahtidel võetakse pea maha...Hüvasti, sest su
  • isa Johannes Junius ei näe sind enam kunagi.“
  • sorcellerie
  • Nõiad ja usk maagiasse tänapäeval
  • Külaelanikud vältisid teda
  • lapsed pildusid teda kividega ning vimma täis naabrimees ähvardas ta surnuks peksta
  • nõiduse pärast, mille vanapiiga olevat tema peale pannud. Lõpuks pistis naabrimees naise
  • maja põlema, tulekahjus hukkus enamik vanatüdruku koduloomi, tema ise sairänki
  • põletushaavu ja ta maja põles maani maha
  • Kasutatud kirjandus

Kommentaarid (2)

punnar123 profiilipilt
Kristofer Svenson: Päris hea
22:12 03-11-2011
matildapuuk profiilipilt
Anzela T: suht hea
14:17 08-01-2011


Sarnased materjalid

6
docx
Nõid
0
docx
V-Hugo Jumalaema kirik Pariisis terve raamat
88
rtf
Ajalugu 1 õppeaasta konspekt 10kl
176
pdf
Ajalugu 1 õppeaasta konspekt
60
rtf
10nda klassi ajaloo konspekt
39
odt
Ajalugu muusikaajalugu ja kunstiajalugu üleminekueksam 10-Klass
76
doc
Aafrika ajalugu
72
docx
Eesti-ajaloo suur üldkonspekt





Faili allalaadimiseks, pead sisse logima
Kasutajanimi / Email
Parool

Unustasid parooli?

Pole kasutajat?

Tee tasuta konto

UUTELE LIITUJATELE KONTO MOBIILIGA AKTIVEERIMISEL +50 PUNKTI !