Vajad kellegagi rääkida?
Küsi julgelt abi LasteAbi
Logi sisse

Muusikaajalugu - renesanss (0)

1 Hindamata
Punktid

Esitatud küsimused

  • Mida tähendab renessanss� kus see esmalt kasutusele võeti ja millist ajavahemikku hõlmab?
  • Mida uut tõi kaasa renessanss keskajaga võrreldes?
  • Mida tähendab noodis olev märge laulmiseks või mängimiseks�?

Lõik failist

RENESSANSS
  • Mida tähendab „renessanss“, kus see esmalt kasutusele võeti ja millist ajavahemikku hõlmab?
    14-17 saj
    Renesanss on otsetõlkes taassünd.
    Mõiste “renesanss” võeti kasutusele Itaalia kultuuris ja kunstis:
    • Vararenesanss 14. saj-15. saj I pool - avaldus Prantsuse ja Itaalia muusikas
    • Kõrgrenessans 15. sai II pool ja 16. saj 1. veerand – tooni andsid madalmaad
    • Hilisrenesanss 1520-ndad – 1600 peamiselt Itaalias

  • Renessansi üldiseloomustus. Mida uut tõi kaasa renessanss keskajaga võrreldes?
    • Avanesid Kaubanduslikud mereteed Ameerikasse, Aafrikasse, Indiasse
    • Raha tähtsus kasvas
    • Linnades tekkis rikaste kodanike kiht, kes tellis ja finantseeris kunsti ja muusikat
    • Esimesed arheoloogilised välja kaevamised (Pompei)
    • Taasavastati antiikmaailma suursugusus
    • Kirikukammitsatest vaba, iseteadev inimene, Andis vabaduse arvamust avaldada ja uskuda /mitte uskuda – kirik lakkas olemast inimese maailmapildi kesktelg
    • Ilmalikustusid nii kirjandus, kunst kui ka muusika
    • KÕIK UUS AVALDUS MUUSIKAS JUST ILMALIKES ŽANRITES
    • Juurdus mõiste “humanism” – väärtushinnangute lähtumine inimesest (keskajal jumalikust)
    • Kunsti kriteeriumi kindamiseks sai mõiste “ilus”
    • Hüppeliselt arenes loodusteadus
    • 15-16 saj vahetusel leiutati nooditrükitehnikaPetrucci (leiutaja)
    • Kujuneb uus kõlaideaal, mis lähtub terts - ja sekst intervallidest
    • Hääled hakkabad üksteist jäljendama – tekib imitatsiooniline polüfoonia (üksteise jäljendamine)
    • Senisest enam on muusika seotud tekstiga (enne tuli rütm tekstist lähtuvalt, nüüd veelgi enam seotud)
    • Teksti rütmist ja vormist lähtuvad ka muusika rütm ja vorm. Seeläbi hakkab rütmipilt lihtsustama ning vorm saab selgepiiriliselt liigendatuks, proportsionaalseks.
    • Sõnad inspireerivad vokaalmuusika väljendust, tihtipeale on tegemist otse piltlike või loodushääli jäljendavate kujunditega. Loodushääli jäljendatakse läbi muusika.
    • Ideaaliks saab lihtne, tundeliselt väljenduslik, laulev meloodia
    • 16.saj hakkavad vokaal- ja instrumentaalmuusika teineteisest eralduma, toimub intensiivne pillide areng (enne mängisid pillid sama meloodiat mida lauldi, hakkas eralduma toimus suurpillide areng)
    • keskpunkt madalmaades

    KUNSTIS
    • Kirikuarhidektuuris eelistati kuppelehitisi (keskajal kõrged jumalalähedased)
    • Kujutavad kunstis tõusis esiplaanile huvi looduse ja inimese vastu, avastati perspektiiv
    • Taas julgeti kujutati alasti inimkeha
    • Skulptuur vabanes arhidektuuri teenistusest- sai omaette liigiks
    • Nt: KõrgrenesanssRooma Peetri kirik

    Leanardo Da Vinci Raffael Michelangelo
  • Renessanss muusikas (3 tähtsat joont)
    • Uus kõlaideaal
    • Muusika seondus tekstida
    • Lihtne, laulev, tundeliselt väljenduslik meloodia

    ARS NOVA
    Ars nova – uus kunst – muusikastiil 14. saj. Prantsusmaal
    Mõiste võtsid kasutusele 1320 -1330 tegutsenud muusikateoreetikud, kes vastandasid oma põlvkonna muusikat ars antiqua’le
    Ajaloosündmused ei olnud ars nova ajastul prantsusmaale soodsad:
    -
  • Vasakule Paremale
    Muusikaajalugu - renesanss #1 Muusikaajalugu - renesanss #2 Muusikaajalugu - renesanss #3 Muusikaajalugu - renesanss #4 Muusikaajalugu - renesanss #5 Muusikaajalugu - renesanss #6 Muusikaajalugu - renesanss #7
    Punktid 10 punkti Autor soovib selle materjali allalaadimise eest saada 10 punkti.
    Leheküljed ~ 7 lehte Lehekülgede arv dokumendis
    Aeg2016-01-19 Kuupäev, millal dokument üles laeti
    Allalaadimisi 22 laadimist Kokku alla laetud
    Kommentaarid 0 arvamust Teiste kasutajate poolt lisatud kommentaarid
    Autor Lizi Õppematerjali autor
    perioodi üldiseloomustus, uuendused võrreldes keskajaga, 3 tähtsaimat joont muusikas tol ajal, ars nova, Philippe De Vitry, Madalmaade muusika 15-16 saj, uued žanrid: missa, reekviem, motett, ilmalik polüfooniline laul, Reformatsioon ja muutused 16.saj kirikumuusikas, ilmalik ja seltskonnamuusika 16. saj, ilmaliku laulu žanrid, pillid

    Sarnased õppematerjalid

    thumbnail
    6
    doc

    Renesanss

    muusikat. Itaalias toimusid esimesed arheoloogilised väljakaevamised (Pompei ja Herculaneum), taasavastati antiikmaailma suursugusus. Huviorbiiti kerkis kirikukammitsatest vaba, antiikeeskujusid järgivalt ilus, vaimsust hindav iseteadev inimene. 14. saj. elas roomakatoliku kirikule toetunud keskaegne maailmapilt läbi kriisi. Kirik lakkas olemast inimese maailmapildi kesktelg. Ilmalikustusid nii kirjandus, kunst kui ka muusika. Kõik uus avaldus muusikas just ilmalikes zanrides. Juurdus mõiste ,,humanism" ­ väärtushinnangute lähtumine inimesest (keskajal jumalikust). Kunsti hindamisel sai kriteeriumiks kategooria ,,ilus" (keskajal ainult "õige", s.t. kooskõlas jumalaga). 3. Renessanss muusikas ­ 3 tähtsat joont ­ uus kõlaideaal, muusika seotus tekstiga ja lihtne, laulev, tundeliselt väljenduslik meloodia (lk. 77-78)

    Muusikaajalugu
    thumbnail
    3
    docx

    Renessanssi üldiseloomustus ja renessanss muusikas

    Avanesid kaubanduslikud mereteed Ameerikasse, Aafrikasse ja Indiasse. Kasvas raha tähtsus. Linnades tekkis rikaste kodanike kiht, kes tellis ja finantseeris kunsti ning muusikat. Huviorbiiti kerkis kirikukammitsatest vaba, antiikeeskujusid järgivalt ilus, vaimsust hindav iseteadev inimene. 3. Renessanss muusikas (3 tähtsat joont ­ uus kõlaideaal) Uue kõlaideaali aluseks said tertsidel ja sekstidel põhinevad kooskõlad. Tekkis imitatsiooniline polüfoonia. Tugevnes muusika seos tekstiga. Hakati seostama teost ja autorit. 4. Ars nova ­ uus kunst ­ muusikastiil 14. saj. Prantsusmaal Ars Novale pani aluse Vitry oma muusikaajaloo suurteosega. Sel ajastul oli organum veel käibel, kuid selles laadis uusi teoseid enam ei kirjutatud. Hakati komponeerima missa ordinaariumi osi, sealhulgas ilmusid esimesed muusikaliselt terviklikud missatsüklid. Ajastu esinduszanriks sai 3-4-häälne motett. Kirikumuusika

    Muusikaajalugu
    thumbnail
    7
    doc

    Renessanss muusikaajalugu

    ja finantseeris kunsti ning muusikat. Itaalias toimusid esimesed arheoloogilised väljakaevamised (Pompei ja Herculaneum), taasavastati antiikmaailma suursugusus. Huviorbiiti kerkis kirikukammitsatest vaba, antiikeeskujusid järgivalt ilus, vaimsust hindav iseteadev inimene. 14. saj. elas roomakatoliku kirikule toetunud keskaegne maailmapilt läbi kriisi. Kirik lakkas olemast inimese maailmapildi kesktelg. Ilmalikustusid nii kirjandus, kunst kui ka muusika. Kõik uus avaldus muusikas just ilmalikes zanrides. Juurdus mõiste ,,humanism" ­ väärtushinnangute lähtumine inimesest (keskajal jumalikust). Kunsti hindamisel sai kriteeriumiks kategooria ,,ilus" (keskajal ainult "õige", s.t. kooskõlas jumalaga). 3. Renessanss muusikas ­ 3 tähtsat joont ­ uus kõlaideaal, muusika seotus tekstiga ja lihtne, laulev, tundeliselt väljenduslik meloodia

    Muusika ajalugu
    thumbnail
    7
    doc

    Renessanssi asjastu muusika

    · Algas ilmalike zanrite ilmumisega muusikasse · Kujunes uus väljenduslaad: - uus kõlaideaal ­ kasutusele terts ja sekst. Alus harmooniale, ideaaliks häälte sisemine ühtsus, hääled jäljendavad üksteist ­ imitatsiooniline - tekst ­ seotus muusikaga kasvab, sõnad imiteerivad loodushääli, määrab muusikalist vormi - meloodia ­ lihtne, tundeline, laulev 14. sajandi muusika ­ ars nova · Ars nova ­ muusikastiil Prantsusmaal 14. sajandil · Vastandati vanale muusikapõlvkonnale · Peetakse kas osaks keskaja muusikast või renessansi esimeseks etapiks · Toimusid muutused kunstmuusika zanrites - missa ordinaariumiosade komponeerimine. Loodi terviklikke ja ühtseid missatsükleid, esimene loodud Guillaume de Machaut

    Muusika
    thumbnail
    5
    doc

    RENESSANSS

    Humanistlik iluideaal: Väärtustati meelelist ilu, seda, mis inimesele kuulates või vaadates ilus ja harmooniline näib. Keskaegne oli mõistuslikum. Kuna muusikaline renessanss on peamiselt seotud Madalmaadega, räägitakse sageli ka Madalmaade vokaalpolüfoonia ajastust, mille tähtsamad põhijooned on: kõlaideaal: Muusikaline kooskõla lähtub tertsi- ja sekstiintervallist. Eesmärgiks on kõigi häälte sisemine ühtsus. seotus tekstiga: Sõnad inspireerivad muusika tundelisi, piltlikke või loodushääli imiteerivaid kujundeid. Muusika lähtub teksti rütmist, rütmipilt lihtsustub. meloodia: Lihtne, tundeliselt väljenduslik, laulev. Liigendus seotud inimese hingamisega. 3.ARS NOVA Mõiste: ars nova (lad. k ,uus kunst`) ­ muusikastiil Prantsusmaal ajavahemikus 1320- 1380. Tähistas vastandlikkust varasemale muusikale. Muutused: · Hakati märkima üles loomingu autorit

    Muusikaajalugu
    thumbnail
    12
    docx

    RENESANSS 14.SAJ II POOL - 16.SAJ LÕPP

    Vokaal-polüfoonia kuldajastu! Süvenes ilmalikkus. Kuldlõige - uurimus universiumi ülesehituse arvulisest loogikast ARS NOVA 14.SAJ Ars Nova e uus kunst - Muusikastiil Prantsusmaal 1320-1380 (Itaalias tuntud kui trenceto (kolmsada)) Oli võimalik eristada põlvkondade vahelist muusikat Ars Nova on täiesti uus mõtlemine ja erines varasemast: - Looming oli kuni 13.saj enamasti anonüümne (tingitud loomingu teistsugusest tähendusest e jumalale suunatusest) - Muusika oli eelnevalt anonüümne, kuna laulikud ei loonud laule lõpuni ja teised said jätkata 14.saj arenes jõudsalt muusikateooria, rütmiõpetus muutus keeruliseks ! Ars Nova heliteosed olid 3- ja 4-häälsed monetid ja olid muutunud ilmalikuks. Ars Nova ajajärgule pani aluse Phillipe de Vitry, kelle muusikateoreetiline traktaat “Ars Nova” andis ajastule nime ! 14.saj mitmehäälse ilmaliku seltskonnalaulu tõstmine kirikulaulude kõrvale.

    Muusika ajalugu
    thumbnail
    5
    doc

    Renessanss

    Renessanss o Sõna ­ Itaaliast taassünd o Jaguneb o Vararenessanss 14-15 Prantsusmaa ja Itaalia o Kõrgrenessanss 15 II-16 1.veerand ­ muusika Madalmaades ­ Madalmaade vokaalpolüfoonia ajastu o Hilisrenesanss 1520-1600 Itaalia Mida uut tõi? o 14. saj Euroopa kaubanduslikud muudatused o Kaubanduslikud mereteed Amrika, Aafrika, India o Raha muutus tähtsaks o Rikaste kodanike kiht Tellisid ja finantseerisid muusikat o I arheoloogilised väljakaevamised ­ huvi antiigi vastu. o Tähtis: kirikukammitustest vaba, vaimne inimene

    Muusikaajalugu
    thumbnail
    8
    docx

    Renessanss, selle jagunemine

    luulevormidest: ballaad, rondeau, virelai. Ajastu säravamaid isiksusi oli: Phiplippe de Vitry (1291-1361). Teine tähtis muusikateoreetik oli Johannes de Muris (u1295-1351). Tema ja Vitry panid aluse uuele rütmisüsteemile, millest lähtus ars nova muusikaline stiil. Senises rütmisüsteemis jagati vältusi kolmeks- nüüd hakati jagama neid ka kaheks. See uuendus võimaldas kasutada erinevaid taktimõõte. Madalmaade muusika 15.-16. Sajandil · Euroopa kultuuriloos mõistetakse Madalmaadena kogu piirkonda, kus räägitakse flaami (hollandi) keelt. Geograafiliselt hõlmab see tänast Belgiat, Põhja-Prantsusmaad ja Hollandit, mida 15. sajandil ühendas Burgundia hertsogiriik. Seal õitses rikas linnakultuur, mis ühendas jooni eri maadelt. · polüfoonia - mitmehäälne kirjaviis, kus kõik hääled on enam-vähem võrdse tähtsusega

    Muusika




    Meedia

    Kommentaarid (0)

    Kommentaarid sellele materjalile puuduvad. Ole esimene ja kommenteeri



    Sellel veebilehel kasutatakse küpsiseid. Kasutamist jätkates nõustute küpsiste ja veebilehe üldtingimustega Nõustun