Vajad kellegagi rääkida?
Küsi julgelt abi LasteAbi
Logi sisse

Mikroökonoomika eksamiks kordamine (0)

5 VÄGA HEA
Punktid

Lõik failist

MÕISTED
Alternatiivkaup – Alternatiivsed  hüvised  on  kaubad , mille tootmiseks kasutatakse 
suures osas samu ressursse (nisu ja rukise  kasvatamine ).  Alternatiivkauba  hinna tõus 
toob kaasa antud kauba pakkumise vähenemist.
Alternatiivkulu  – Alternatiivkulu ehk  loobumiskulu (opportunity cost ) tuleneb valiku 
vajadusest ühiskonnas ja väljendab  kaotatud  võimalust toota mingit hüvist täiendavalt, 
sest neid ressursse vajatakse teise hüvise tootmiseks. Alternatiivkulu on saamata jäänud
tulu parimast võimalikust kasutamata jäänud olukorrast. 
Asenduse piirmäär – Asenduse piirmäär ( rate  of  substitution , MRS) näitab, mitmest 
ühe hüvise ühikust tuleb  loobuda , et saada juurde üks ühik teist hüvist. MRS on ka  ÜKK  
tõus, see on igas ÜKK punktis erinev.
Asendusefekt  – Asendusefekt (substitution effect) on hüvise nõutava koguse muutus, 
mille põhjuseks on hindade suhteline muutus
Asendushüvised – Asendushüvised (substitutes) on hüvised, mille  nõudlus  kasvab 
(kahaneb), kui teise hüvise hind tõuseb ( alaneb ). Neid kasutatakse ühe ja sama vajaduse
rahuldamiseks (sai ja  sepik )
Bertrandi tasakaal – Bertrandi tasakaal (Bertrand equilibrium)  saavutatakse , kui 
mõlemad duopoolsel turul tegutsevad firmad on valinud kasumit maksimeeriva hinna, 
lähtudes teise firma poolt valitud  hinnast . Tasakaalutingimus on P=MC
Ceteris   paribus  -  Ceteris paribus tähendab majandusteoorias üldjuhul eeldust, et 
muutub ainult uuritav muutuja  ja teised muutujad jäävad samaks.
Cournot ’ tasakaal – Cournot’ tasakaalu (Cournot’ equilibrium) korral on tegemist 
duopoolsel turul tegutsevate firmade poolt valitud tootmiskoguste paariga, mis 
üheaegselt  rahuldab  mõlema firma jaoks järgmist tingimust: antud firma  tootmiskogus  o 
parim valik teise firma tootmiskoguse puhul ja see kogus maksimeerib firma kasumi 
teise firma poolt valitud tootmiskoguse korral.
Eelarvejoon  – Eelarvejoon ( budget  line) näitab kõiki hüviste kogumeid, mis on tarbijale 
kättesaadavad antud hindade taseme ja sissetuleku korral.
Eksogeenne muutuja – Eksogeenne muutuja (exogenous variable) on selgitav ehk 
mudeliväline muutuja
Elastsus  – Elastsus (elasticity) on tarbijate ja tootjate reageerimistundlikkust 
iseloomustav näitaja.
Endogeenne  muutuja – Endogeenne muutuja (endogenous variable) on selgitav ehk 
mudelisisene muutuja.
Engeli kõver – Engeli kõver ( Engel  curve) näitab hüvise optimaalseid nõutavaid 
koguseid sissetuleku eri tasemete korral (ceteris paribus). Tuletatakse sissetuleku-
tarbimise kõverast. Horisontaalteljel on kauba X  kogused , vertikaalteljel sissetulekud. 
Kõvera tõusu järgi saab vaadata nõudluse sissetuleku elastsust , kuna igal hüvisel on 
erinev nõudluse sissetuleku elastsuse koefitsient. Sissetuleku kasvades kasvab ka kauba 
X kogus, aga väheneval määral (positiivne, normaalkaup – esmatarbekaup), sissetuleku 
kasvades kasvab ka kauba X kogus, aga kasvaval määral (positiivne, normaalkaup – 
luksuskaup ).
Gosseni  I seadus – Selle kohaselt võib küllastuspunkti ületava hüvise koguse 
piirkasulikkus  muutuda negatiivseks (küllastusseadus). Kogukasulikkuse maksimeerimise
reegel – kui maksimeeritav tegur on ainult ühe muutuja funktsioon, siis suurendatakse 
muutujat seni, kuni tema piirkasulikkus (MU) > 0, MU on positiivne ja maksimum 
saavutatakse, kui MU = 0.
Gosseni II seadus – Selle kohaselt tarbija optimaalse valiku korral peavad erinevate 
hüviste piirkasulikkuse ja hinna suhted olema võrdsed. MU1/p1 = MU2/p2 = ... = 
MUn/pn.  Kogukasu  on maksimaalne, kui piirkasulikkuse ja hinna suhe on ühesugune 
kummagi  kauba viimase tarbitava ühiku juures.
Hinna-tarbimise kõver – Hinna-tarbimise kõver ( price - consumption  curve) kujutab 
endast hüviste optimaalsete tarbimiskogumite geomeetrilist kohta tingimustes, kus ühe 
hüvise hind muutub teise hüvise ja sissetuleku konstantseks jäädes. Hinna-tarbimise 
kõverast tuletatakse nõudluskõver, kui sissetulek on teada, saab leida maksimaalseid 
koguseid.
Hinnakujundaja – Hinnakujundaja (price searcher) on hüvise  müüja  (ressursi ostja), 
kelle turuosa on nii suur, et ta suudab hüvise müügikoguse (ressursi ostukoguse) 
muutmise abil mõjutada hüvise (ressursi) turuhinda.
Hinnavõtja  – Hinnavõtja (price taker) on hüvise müüja (ressursi ostja), kelle turuosa on 
nii väike, et ta ei suuda hüvise müügikoguse (ressursi ostukoguse) muutmise abil 
mõjutada hüvise (ressursi) turuhinda.
Hüvis  – Hüvis (commodity) on kaupade ja teenuste üldnimetus.
Inferioorsed – Inferiooorsed (väheväärtuslikud hüvised) ( inferior  goods) on hüvised, 
mille nõudlus kasvab (kahaneb), kui tarbija sissetulek väheneb (suureneb)
Isokost  – Isokost (isocost) on nende sisendite kombinatsioonide  graafiline  koht, mida 
firma võib antud summa eest muretseda.
Isokvant  – Isokvant (isoquant) on antud tootmiskoguse valmistamiseks vajalike 
tootmissisendite geomeetriline koht. Tunnused: negatiivse tõusuga, koordinaatide 
alguspunktist kaugemal (suuremad kogused), ei lõiku omavahel kunagi, kumerad 
koordinaatide alguspunkti suhtes.
Kaasajooksmisefekt – Kaasajooksmisefekt (bandwagon effect) väljendub inimeste 
soovis või  püüdes  tarbida hüvist, mida tarbivad teised.
Kahaneva piirkasulikkuse seadus – Kahaneva piirkasulikkuse seadus (law of 
diminishing  marginal  utility) sätestab seda, et hüvise tarbimise kasvades tema 
piirkasulikkus kahaneb. (erand – alkohoolik )
Kahaneva piirtootlikkuse seadus – Kahaneva piirtootlikkuse seadus (law of 
diminishing marginal productivity) sätestab seda, et mistahes majandustegevuses 
hakkab muutuvsisendi  piirprodukt teatud punktist kahanema .
Kahanevate  kuludega   tootmisharu  – Kahanvate kuludega tootmiharu (decreasing – 
cost industry) on tootmisharu, mille kulud  kahanevad , kui tootmiskogus pikal perioodil 
kasvab.
Kapital  – Kapital (capital, K) on tootmisprotsessi  sisend , mis on varasema 
tootmisprotsessi tulem ja mida kasutatakse pikema aja jooksul. Seega on kapitaliks 
esemed (rajatised, masinad,  seadmed  jne).
Kaude kulu – Mõõdab seda, mida see ressurss oleks võinud teenida  parima  
alternatiivse kasutusviisi korral. Ei kajastu raamatupidamises.
Kogukasulikkus  – Kogukasulikkus ( Total  utility, TU) ehk kogu rahulolu, mida tarbija saab
teatud koguse hüvise tarbimisest.
Kogukulu  – (total cost, TC) on püsikulude ja muutuvkulude summa.
Lühiperiood  – Lühiperiood (short run, SR) on ajavahemik , mille jooksul vähemalt üks 
tootmissisend ei ole  muudetav . Püsiressursi suurus ei muutu lühiperioodil (maa, 
tootmispind). Muutuvressursi suurus muutub lühiperioodil ( tööjõud , materjal)
Lühiperioodi  pakkumiskõver  – Lühiperioodi pakkumiskõver (short-run  supply  curve) 
on firma piirkulukõvera osa, mis jääb ülespoole piirkulukõvera ja keskmise 
muutuvkulukõvera lõikepunkti.
Maa – Maa ( land ) on üks tootmise põhiteguritest, mis hõlmab kõiki loodusvarasid.
Majanduskasum  – Majanduskasum ( economic   profit ) on arvestusliku kasumi see osa, 
mis ületab normaalkasumi
Majandusmudel  – Majandusmudel (economic model) on majandusprotsessi, majanduse
või kogu uuritava osa lihtsustatud kujutis, mida kasutatakse mitmesuguste võimalike 
muudatuste  toime uurimiseks ja mis sisaldab ainult olulisi üksikasju ja  seoseid .
Majandusteadus  – Majandusteadus ( economics ) on sotsiaalteadus, mis kasutab 
teaduslikke  meetodeid  inimeste majandusliku käitumise uurimiseks.
Makroökonoomika  – Makroökonoomika (macroeconomics) uurib rahvamajandust kui 
tervikut . Tema uurimisobjektiks on majanduse konjunktuurikõikumised, tasakaalus 
mitteolemise põhjused, nagu majandustsüklite olemasolu, töötus , inflatsioon
maksebilansi  puudujääk,
Mikroökonoomika  – Mikroökonoomika ( microeconomics ) on teoreetiline 
majandusteadus, mis uurib majandusotsuste tegemist majanduse üksikosalejate, nagu 
kodumajapidamiste ja ettevõtete (firmade) poolt.
Muutuvkulu  – (variable cost, VC) muutuvad koos toodangu mahu muutusega. 
Normaalkasum  – On firmal siis, kui arvestuslik kasum ( kogutulu - otsesed  kulud) on 
vähemalt nii suur, et katab ära  kaudsed  kulud.
Nõudlus – Nõudlus (demand) on seos hinna ja nõutava koguse vahel, mida tarbijad 
vaadeldaval perioodil soovivad ja suudavad osta (ceteris paribus). 
Nõutav kogus – Nõutav kogus (quantity demanded) on kogus, mida tarbijad konkreetse
hinna korral soovivad ja suudavad osta.
Otsene kulu Tegelikud  rahalised väljamaksed ressursside eest, mis muretsetakse 
ressursside  turult . Kajastuvad raamatupidamises.
Pakkumine  - Pakkumine (supply) on seos hüvise hinna ja pakutava koduse vahel, mida 
tootjad ( pakkujad ) soovivad ja suudavad vaadeldaval perioodil müüa (ceteris paribus). 
Pakutav kogus – Pakutav kogus (quantity supplied) on kodus, mida müüjad konkreetse 
hinna korral soovivad ja suudavad müüa.
Piirkasulikkus – Piirkasulikkus (Marginal utility, MU) ehk marginaalne kasulikkus 
kogukasu muutus, mida põhjustab tarbimise muutus 1 ühiku võrra.
Pikk periood – Püsiressursse pole – kõik muutuvad
Püsikulu  – (fixed cost, FC) ei muutu lühiperioodil, tulenevad püsiressursist. 
Ressurss – tootmistegur
Sisend – Laiemas tähenduses – maa, töö, kapital,  ettevõtlikus . Kitsamas tähenduses – 
masinad, seadmed,  gaas , vesi jne.
Sisendi keskmine  produkt  – ( average  product, AP) iseloomustab produktide suurust 
sõltuvalt töötajate arvust AP = TP/L
Sisendi piirprodukt – (marginal product, MP) näitab  koguprodukti  juurdekasvu, mida 
võimaldab ühe täiendava ressursiühiku kasutusele võtmine. MP = TP muutus / L muutus
Sissetulekuefekt – tarbija ostujõud suureneb, kui hüvise hind langeb.
Sissetuleku-tarbimise kõver – Optimaalsete tarbimiskogumite geomeetriline koht 
erinevate sissetulekute korral, kui hüviste hinnad ei muutu (cet. Paribus). See ühendab 
tasakaalupunkte erinevate sissetulekutasemete korral. Näitab I muutuste mõju 
tarbimisvalikutele. Normaalkauba sissetuleku-tarbimise kõver on positiivse tõusuga 
(sissetuleku suurenedes kasvab ka kauba tarbitav kogus), inferioorse kauba sissetuleku-
tarbimise kõver on tagasipöörduv (sissetulek kasvab, aga kauba tarbitav kogus 
väheneb), lähedaste asenduskaupade puudumisel on sissetuleku-tarbimise kõver 
vertikaalne sirge.
Snobismiefekt Vastupidine  kaasajooksmisefektile, kui hinna alanemise tõttu hakkab 
hüvist tarbima suur hulk inimesi, siis loobuvad teatud inimesed selle tarbimisest, sest 
nad ei taha sarnaneda  teistega  (snoob).
Tarbimise tasakaal – Tarbimise tasakaal näitab optimaalset hüviste kogumit, seega 
seal on tarbijal tagatud maksimaalne heaolu tase. Optimaalne hüviste kogum asub 
eelarvejoone ja ÜKK puutepunktis. 
Tootmisfunktsioon  – Tootmisfunktsioon väljendab sisendite ja väljundite omavahelist 
seost ja näitab maksimaalset kogutoodangut, mida võib toota kindla perioodi jooksul iga 
antud sisendite kombinatsiooniga. TP = f(L,K), kus L – tööjõud ja K- kapital
Tootmisvõimaluste kõver – Tootmisvõimaluste kõver (TVK) näitab erinevate hüviste 
tootmisvõimaluste kombinatsioone olemasolevate ressursside ja  tehnoloogia  korral. 
Tootmisvõimaluste kõver iseloomustab graafiliselt ressursside nappust ehk piiratust, 
toodete  valitavaid  koguseid ja alternatiivkulu
Turg  – Turg ( market ) on üldnimi, mis tähistab mistahes institutsiooni (või mehhanismi), 
mille kaudu ostjad (tarbijad) ja müüjad (pakkujad, tootjad) omavahel suhtlevad ning 
hüviseid ja tootmistegureid vastastikku vahetavad.
Täieliku konkurentsi turg – (TKT) tunnused: 1. Turul tegutseb palju ettevõtteid, seega 
müüjaid on palju ja ka  ostjaid  on palju. 2. Täieliku konkurentsi turul on ühe ettevõtte 
turuosa väga väike. 3. Toodang on homogenne ehk ühesugune kõikidel  firmadel , ostjal 
on seega ükskõik, kellelt ta kauba või teenuse ostab. 4. Turul ei ole takistavaid barjääre 
sisenemiseks ega väljumiseks. 5. Tootjatel on täielik informatsioon ressursside saamise 
ja valmiskaupade turustamise kohta.
Täiendkaubad  – Täiendkaubad on kaubad, mida tarbitakse koos (bensiin ja auto). 
Täiendkauba hinna tõus vähendab antud kauba nõudlust.
Vebleni efekt – Nõutav kogus suureneb kui hind kasvab (demonstratsiooni ehk 
prestiiziefekt). Nõudluskõver positiivse tõusuga, tavaline nõudluskõver on negatiivse 
tõusuga. Kõrvalekalle  tavaolukorrast.
Väljund Koguprodukt (total product, TP) kaupade, teenuste koguhulk (q) teatud aja 
jooksul.
Ükskõiksuskõver  – Ükskõiksuskõver (ÜKK) peegeldab kõikide nende hüviste 
geomeetrilist kohta, mille suhtes tarbija on ükskõikne. Tarbija on erinevate hüviste 
kogumite suhtes niikaua ükskõikne, kui ühe hüvise tarbimise suurendamisest saadav 
kasulikkuse kasv on võrdne teise hüvise tarbimise vähendamisest kaotatava 
kasulikkusega, seega kogukasu jääb muutumatuks. Graafik  on üldjuhul kõver  kumer  
koordinaatide alguspunkti suhtes. Mida kaugemal koordinaatide alguspunktist oleval  
kõveral hüviste kogumid asuvad, seda eelistatumad nad on, kuna annavad suuremat 
kogukasu (lähtutakse sellest, et tarbida soovitavad kogused on kõrgemal  asuval  kõveral 
suuremad ja tarbija on rohkem rahuldatud suurema koguse tarbimisel). Ühel ja samal 
kõveral liikudes tarbija heaolu ei mutuu. Asenduskaupade puhul on ÜKK-d sirgjooned, 
täiendkaupade puhul  täisnurkse  kujuga, erijuhtudel võivad olla horisontaalsed või 
vertikaalsed  sirged  või ka nõgusad.
VALEMID
Arvestuslik kasum – 
ehk raamatupidamislik kasum = kogutulu – otsesed 
kulud
Asenduse piirmäär – MRSxy = kauba Y koguse muutus / kauba X koguse 
muutus. ÜKK näitab tarbijate soovitavat kasulikkuse  hinnangut ja MRS näitab 
määra, kuidas nad soovivad 1X juurde saamiseks loovutada Y koguseid.
Eelarve – X * Px + Y * Py
Eelarvejoone tõus – kindlaks määratud negatiivse hinnasuhtega: -Px/Py ja 
see näitab, mitmest kauba Y kogusest tuleb loobuda, et oleks võimalik juurde 
osta 1 ühik kaupa X.
Hinnavaru  – kogukasu (TU) – kauba ostmise kogukulu. Nimetatakse ka 
tarbija ülejäägiks.
Kaarelastsuse valem (E) -   Kaarelastsus  on sõltumatu sellest, kumb  hind 
Q
− p
valitakse alghinnaks  E= 1
2 : 1
2
Q1+Qp1+ p2
TU muutus
Kahaneva piirkasulikkuse seadus –  MU =
 q – tarbitav kogus
q muutus
Kasum – TR-TC, kus TR on kogutulu, TC on kogukulud
Kasumi maksimeerimise  kuldreegel  – MC = MR
Keskmine kogukulu – (average total cost, ATC) ATC = TC/TP
Keskmine muutuvkulu – (average variable cost, AVC) AVC = VC/TP
Keskmine produkt – (average product, AP) koguprodukti hul muutuvressursi
ühiku kohta. Keskmine produkt on koguprodukti ja selle tootmiseks kasutatud 
ressursihulga  jagatis . AP(L)=TP/L või  AP(K)=TP/K
Keskmine püsikulu – (average fixed cost, AFC) AFC= FC/TP
Keskmine tulu – (average  revenue , AR) AR=TR/TP
Kogukulu – TC = FC + VC
Kogutulu (TR) – Tulu, mida firma saab oma toodagu müügist. TR = P * Q 
(TP)
Majanduskasum - = kogutulu – otsesed kulud – kaudsed kulud. (=0 firma on
konkurentsivõimeline, >0 peaks tegutsema just nimelt antud tootmisalal.
Nõudluse  hinnaelastsus  (E) – Nõudluse hinnaelastsust arvutatakse 
elastsuskoefitsiendi abil. Tulemus väiksem kui 1 –  mitteelastne , võrdub 1 
ΔQ Δ p
ühikelastne  ja suurem kui 1 elastne  |=
p , Q
Q
p
Nõudluse  ristelastsus  – koefitsient = kauba A koguse muutus %-des / 
kauba B hinna muutus %-des (“+” – asenduskaubad , “-“ – täiendkaubad”)
Nõudluse sissetuleku elastsus – koefitsient = kaubakoguse muutus %-des
/ sissetuleku muutus %-des ( “+” – normaalkaubad, “-“ – inferioorsed kaubad)
Piirkulu  – (marginal cost, MC) MC= TC muutus/TP muutus.
Piirtulu  – (marginal revenue, MR) MR= TR muutus/TP muutus
Sisendi keskmine produkt – (average product) AP = TP/L 
(koguprodukt/tööjõud)
Sisendi piirprodukt – (marginal product) MP = TP muutus / L muutus
Tootmisfunktsioon – Sisendite ja väljundite omavaheline seos. TP = f(L,K) L-
tööjõud, K-kapital.
Positivistlik analüüs: 
Normatiivne analüüs:
*Selgitab, kuidas majandus toimib
*Sisaldab hinnangut või 
kriteeriumi
*Analüüsib nähtuste omavahelisi seoseid
*Pole alati teaduslikult 
Vasakule Paremale
Mikroökonoomika eksamiks kordamine #1 Mikroökonoomika eksamiks kordamine #2 Mikroökonoomika eksamiks kordamine #3 Mikroökonoomika eksamiks kordamine #4 Mikroökonoomika eksamiks kordamine #5 Mikroökonoomika eksamiks kordamine #6 Mikroökonoomika eksamiks kordamine #7 Mikroökonoomika eksamiks kordamine #8 Mikroökonoomika eksamiks kordamine #9 Mikroökonoomika eksamiks kordamine #10 Mikroökonoomika eksamiks kordamine #11 Mikroökonoomika eksamiks kordamine #12 Mikroökonoomika eksamiks kordamine #13 Mikroökonoomika eksamiks kordamine #14 Mikroökonoomika eksamiks kordamine #15 Mikroökonoomika eksamiks kordamine #16
Punktid 50 punkti Autor soovib selle materjali allalaadimise eest saada 50 punkti.
Leheküljed ~ 16 lehte Lehekülgede arv dokumendis
Aeg2016-02-08 Kuupäev, millal dokument üles laeti
Allalaadimisi 405 laadimist Kokku alla laetud
Kommentaarid 0 arvamust Teiste kasutajate poolt lisatud kommentaarid
Autor TriinGretel Õppematerjali autor
Paljude mõistete seletused, valemid, võrdlused, graafikud.

Sarnased õppematerjalid

thumbnail
21
doc

Mikroökonoomika eksamiks vajalik materjal

ALTERNATIIVKULUD alati olemas MÕÕTÜHIK (5 relva), arvestatakse alati ÜHE mõõtühiku kohta A B C D E F Punktis D kapitali alt.kulu (C-D) Kapital 300 290 250 190 110 0 Kapital +60 ühikut = -15 ühikut tarbekaupa Tarbekaup 0 55 75 90 100 105 1 ühik K= 15/60 = 0,25 ühikut kapitalikaupa 1 relva tootmise alt 1 ühiku või alt kulu relvad või kulu (tootmata (tootmata relvi) võid) A 0 10 1,0 Relvad: Või: 10--9 = 1 1/3,8 = 0,263 B 1 9 1,0 0,910

Mikroökonoomika
thumbnail
22
docx

I mikrökonoomika

Mikroökonoomika 1. Nõudmise ja pakkumise elastlus Monopol Lugeda: Äripäeva, Mikroökonoomika alused (K. Kerem, K. Keres, M. Randver) Mikroökonoomika harjutuste kogu. Majanduse (ökonoomika) ja majandusteaduste olemus Maj käitumine on tingitud inimeste püüdest rahuldada oma piiramatuid vajadusi piiratud resursside olemasolu tingimustes. Probl. On mikro ja makro tasandil. Mikroökonoomika ­ teoreetiline majandusteadus, uurib majandusotsuste tegemist, maj üksikosalejate ( kodumajapidamiste ja ettevõtete, firmade poolt). Sellest tulenevalt nim mikroökonoomikat ka hinnakoorijaks. Mikroüõkonoomika uurib rahvamajandust kui tervikut. Uurimis objektiks on maj konjuktuurikõikumised, tasakaalus mitteolemise põhjused, maj tsükli olemasolu, töötus, inflatsioon, maksubilansi puudujääk. Makroökonoomika eraldus 1930nendatel Suure depresiooni ajal. Suuna loojaks oli John Maynard Keynes`i, kes pidas maj nähtuste uurimisel oluliseks käsi

Micro_macro ökonoomika
thumbnail
85
docx

Mikroökonoomika

Mikroökonoomika Table of Contents LOENG 2 TURG. NÕUDLUS JA PAKKUMINE............................................. 1 LOENG 3: NÕUDLUSE JA PAKKUMISE ELASTSUS..................................... 6 LOENG 4 TARBIJA VALIK JA NÕUDLUS.................................................. 14 LOENG 5 ORDINAALSE KASULIKKUSE E ÜKSKÕIKSUSKÕVERATE TEOORIA ....................................................................................................... 17 LOENG 6: TARBIMISVALIKUTE MÕJURID.............................................. 26 LOENG 7: SISEND JA TOOTMINE......................................................... 35 LOENG 8: TOOTMISKULUD................................................................. 42 LOENG 9: TÄIELIKU KONKURENTSI TURG............................................. 53 LOENG 10: TÄIELIK KONKURENTS PIKAL PERIOODIL............................ 59 LOENG 11 MONOPOL......................................................................... 65 LOENG 12. MONOPO

Majandus (mikro ja makroökonoomika)
thumbnail
28
docx

Mikroökonoomika mõisteid

See teeb tootmise ja müügi tunduvalt keerulisemaks, kui see lihtsate mudelite järgi käia võiks. Kõik need kolm efekti on majandusteooriast lähtudes kõrvalekanded tavaolukorrast, aga nendega on vaja arvestada turusituatsiooni analüüsides. Engeli kõver ­kajastab optimaalseid kauba koguseid, mida indiviid ostab erinevate sissetuleku tasemete korral. Sissetuleku-tarbimise kõver on joon, mis ühendab tarbija tasakaaulupunkte muutuva sissetuleku korral. Mikroökonoomika 19.10.2011 loeng Sisendid ja tootmine See on viimane teema, mis tuleb Kontrolltöösse! Ressursid ­ tootmistegurid Sisendid kitsamas tähenduses ­ masinad, seadmed, gaas, vesi jne Sisendid laiemas tähenduses ­ maa, töö, kapital, ettevõtlikkus Väljund ­ koguprodukt (total product) TP ­ kaupade, teenuste koguhulk (Q) teatud aja jooksul. Tootmisfunktsioon ­ tootmisfunktsioon väljendab sisendite ja väljundite

Mikroökonoomika
thumbnail
89
docx

Mikro- ja makroökonoomika konspekt

Mikro- ja makroökonoomika I loeng: Mikro ­ ja makroökonoomika põhimõisted · Mikro- ja makroökonoomika uurib, kuidas ühiskond jaotab oma piiratud ressursse inimvajaduste rahuldamiseks. · Mikroökonoomika uurimisobjektiks on küsimus kuidas kodumajapidamised ja ettevõted teevad majanduslikke valikuid piiratud ressurside tingimustes. ( · Mikroökonoomika uurib individuaalset valikut ja seda mõjutavad majandusjõude. o Turu mudel (nõudlus, pakkumine, nende elastsus) o Tarbija valikuteooria (kasulikkuse teooria, tarbimise optimeerimine) o Firma teooria (tootmine, kulud ja turustruktuur) · Makroökonoomika tegeleb majanduse koondnäitajate analüüsiga, mille eesmärgiks on kaasa aidata parimate majanduspoliitiliste otsuste vastuvõtmisele.

Mikro- ja makroökonoomika
thumbnail
23
docx

Mikroökonoomika KT

rahuldamiseks. 1.2.Mikroökonoomika ja makroökonoomika Majandust analüüsides näeme, et probleemid on erinevad, nimelt mikrotasandil ja makrotasandil olevad. Sellest tulenevalt on välja kujunenud erinev teaduslik lähenemine, on erinevad uurimisobjektid. Mikroökonoomika on teoreetiline majandusteadus, mis uurib majandusotsuste tegemist majanduse üksikosalejate, nagu kodumajapidamiste ja ettevõtete (firmade ) poolt. Mikroökonoomika pühendub majandusuuringutele kitsas plaanis, analüüsides konkreetse kauba turgu, ettevõtet või tootmisharu. Ettevõtete puhul tuuakse esile hinna kujunemist turgudel ja optimaalsuse saavutamist. Samuti analüüsitakse üksikindiviidi või tarbija majanduslikku käitumist tuginedes tarbija nõudlusteooriale. Hinnasüsteemi kujunemine on oluline nii tarbijatele kui tootjatele, seetõttu on hinnakujunemine mikroökonoomika tähtsaks uurimisobjektiks

Mikroökonoomika
thumbnail
16
doc

Loengukontspekt 1. osa mikro ja macro ökonoomika

LOENG 1 Maj. teadus on sotsiaalteadus, mis kasut. Teaduslikke meetodeid inimeste majandusliku käitumise uurimiseks. Rahuldada piiramatuid vajadusi piiratud ressursside olemasolu tingimustes ­ maj. käitumine. Uurib olemasolevate piiratud ressursside võimalikult tõhusat ja efektiivset kasutamist inimeste vajaduste rahuldamiseks. Mikroökonoomika ­ teoreetiline majanduse osa. Uurib maj. otsuste tegemist majanduse üksikosalejata, nagu kodumajapidamiste ja ettevõtete(firmade) poolt. Mikroökonoomika ehk hinnateooria. Makroökonoomika ­ rahvamajandus tervikuna. Uurimisobjektiks majanduse konjunktuuri kõikumised, tasakaalus mitteolemise põhjused, nagu maj. tsüklite olemasolu, töötus, inflatsioon, maksbilansi puudujääk. Tasakaal! Eraldus 193ndatel nn Suure Depressiooni ajal. John Maynard Keynes 3 põhiprobleemi majanduses: - MIDA toota? - KUIDAS toota? - KELLELE toota? Majandussüsteemid: 1) traditsiooniline, tavamajandus 2) plaani- ehk käsumajandus 3) turumajand

Micro_macro ökonoomika
thumbnail
14
docx

Mikro- ja makroökonoomika põhimõisted

Mikro- ja makroökonoomika põhimõisted Mikro- ja makroökonoomika - uurib, kuidas inimesed otsustavad kasutada ühiskonna piiratud ressursse, et rahuldada oma piiramatuid vajadusi. Majanduse põhiprobleem - on vastuolu piiratud ressursside ja piiramatute vajaduste vahel. Majandustegevus - kujutab endast kättesaadavate ressursside kasutamist inimeste vajaduste rahuldamiseks tarvilike hüviste tootmiseks. Hüvised - on koondnimetus, mis tähistab nii kaupu (raamatuid, kasukaid) kui teenuseid (tervishoid, keemiline puhastus). Tootmine ja tarbimine Tootmine - on hüviste valmistamine Tarbimine - on loodud hüviste kasutamine oma vajaduste rahuldamiseks. Tootmisprotsessi sisendid - on ressursid e. tootmistegurid (kõik need vahendid, mida kasutatakse hüviste valmistamiseks. Tootmistegurite kategooriad: 1. MAA (hõlmab kõiki loodusressursse, mida võib hüviste tootmiseks kasutada); 2. TÖÖ (inimeste vaimsete ja kehaliste võimete kogusumma, mida kasut

Micro_macro ökonoomika




Meedia

Kommentaarid (0)

Kommentaarid sellele materjalile puuduvad. Ole esimene ja kommenteeri



Sellel veebilehel kasutatakse küpsiseid. Kasutamist jätkates nõustute küpsiste ja veebilehe üldtingimustega Nõustun