I GRUPITÖÖ Vivian Tammearu
Merepääste
arengu PEST analüüs
Poliitiline keskkond
Rahvusvahelistes suhetes on lähiaastate pinged n-ö lääne ja ida, Venemaa VS USA jt. toimunud kulmineerumine lähestikku nii Ukrainas kui ka Süürias . Mõlemad sõjad omavad isepärast mõju – Ukraina sõjast tingitud ohutunnetus ja NATO kohalolu kasv Eestis ning USA kaitsekulutuste jäme kasv Euroopas. Siia alla kuulub mitme NATO rivistusse kuuluva merealuse tulek Eesti sadamatesse. Süüria sõjast tingitud pagulaskriis nõuab üha enam tugeva Euroopa ülese piirivalve agentuuri loomist ning Eesti meeskondade osalemist Frontexi missioonidel. Avaldatakse poliitilist survet avaliku sektori tõhusamaks muutmisele, mis ühes osas tähendab ka töökohtade kaotamist.
Majanduslik keskkond
Kuna Eesti on väike, avatud majandus, sõltub riigi majanduse käekäik suuresti lähi-naabritest, kes on ühtlasi suurimad kaubanduspartnerid – nende kehvast ’saagikusest’ tulenevalt näeme majanduse käekäigu halvenemist. Regionaalne killustatus muudab suurlinnadest väljaspool elavad inimesed veelgi enam haavatavaks. Sellele lisaks andsid Venemaa vastased sanktsioonid hoobi Eesti piima-ja lihatööstusele, mis ka peale seakatku toibuma hakanud on. Avalik sektor otsib võimalusi tõhususe tõstmiseks, mis omakorda peaks paiskama erasektorisse täiendavaid töökäsi. See aga ei tähenda koheselt, et avalikku sektorisse jääks rohkem raha.
Sotsiaalne keskkond
Riigis süveneb jätkuvalt struktuurne tööpuudus. Eelkõige avaldub see IT sektoris, mis vajab hädasti spetsialiseerunud töötajaid. Meedias kärgatab pidevalt arutelusid pagulaste temaatikal, mis lisab ka survet avalikus sektoris töötajatele. Inimeste puudulikud teadmised ohutusest ja enese päästest merel on kulmineerunud mitmes sotsiaalses kampaanias, eriti joovastusega ujumise teemal, mis on toonud palju avalikkuse tähelepanu merepäästele ja uppumissurmadele. Vabatahtlike järve-ja merepäästjate kasvav positiivne trend. Eesti üldhariduskoolides kavandatakse üha enam keskenduda noorte ujumisoskuste edendamisele ja füüsilise võimekuse kasvule.
Tehnoloogiline keskkond
Eesti avalik sektor on jätkuvalt eesrindlik innoovaatilise infotehnoloogilise lähenemise eest. Seda kajastas ka hiljutine ’Digital Single Market’ raport Euroopa Komisjoni poolt. Sama raport viitas aga sellele, et ettevõtted, erasektor , pole digilahenduste kasutusele võtmisel eriti tegusad olnud ning võib mõjuda riigi erasektori konkurentsivõimele pidurdavalt.
Jätkuvalt ägeneb erinevate inkubaatorite, ärikiirendite töö ning nende koostöö ülikoolidega. See kõik loob tugeva idufirmade ökosüsteemi ja paneb aluse edasiseks innovatsiooni tegemiseks ning intellektuaalselt väärtuslike äriideede teostamiseks. Siia kuuluvad ka erinevad targa linna rakendused , mis langevad mereseire alla poide jms näol. IT lembus kujundab kodanikes selgemat võimekust kaasaegsete tehnikate kasutamiseks ja uute trendidega kaasa käimiseks.
TUGEVUSED (strengths)
Vabatahtlikud merepäästjad.
Aktiivsed inimesed.
Ennetus tööd maismaal kui merel enesepäästest ning turvalisusest.
Merepääste koolituste suur tõus.
NÕRKUSED ( weaknesses )
Spetsialistide puudus
Puuduvad transpordi vahendid.
Sündmuskohale saabumise aeg.
Sadamates puudu paatide veeskamiseks kohad ja raske ligi saada.
Suured kulud transpordi hooldamisele.
Esmaabi osutamine raske.
VÕIMALUSED(opportunities)
Toetus- ja rahastamisskeemide olemasolu (EL, riik jm.)
Välispetsialistide kaasamise võimalused rahvusvahelistel üritustel.
Kohaliku elanikkonna osalemine ennetustöös.
Innovaatiliste ja kaasaegsete tehnoloogiliste võimaluste rakendamine.
Tugev ühiskondlik taju mere- ja veeteedega seotud ohtudest ja nende leevendamise vajadusest.
Turvatunde murenemisest tingitud suurem soov kindlustunde vastu.
OHUD (threats)
Rahaliste ressursside puudus seoses majandusliku olukorraga.
Spetsialistide puudus ning äravool seoses inimeste vabatahtlikkuse suurenemisega.
Avaliku sektori ressursside kokku tõmbamine, mis avaldub ka kaitsestruktuuridele.
Puudulik arv oskustöölisi.
Venemaa jätkuv agressiivne välispoliitika .
SWOT -ANALÜÜS
SWOT maatriks Merepääste arengu kohta
Strateegilised tegurid ( kriitilised edutegurid)
Sisetegurid
Välisteguri
TUGEVUSED (S)
NÕRKUSED (W)
VÕIMALUSED (O)
SO strateegia
Tugev võimalus on ära kasutada kodanikuühiskonna kasv ning inimeste vabatahtliku tegevuse suurenemine, siduda see innovaatiliste tehnoloogiate kasutuselevõtmise ning merepääste koolituste tõusuga. Süvendada vabatahtlikele oskuste ja pädevuste edasi andmist ning panna see paari uudsete tehnoloogiatega, mis võimendavad ühe inimese tõhusust ja vähendavad võimalusel inimtööjõu vajadust.
WO strateegia
Rakendada maksimumini toetusskeemide ja ressursside saadavust transpordivahendite kaasajastamiseks ning inimeste oskuste tõstmiseks (EL viimane struktuurifond on suunatud inimeste oskustele – skills vs things), eriti keskendudes esmaabivõimekusele. Töötada koos innovaatiliste ärikiirendite ja ülikoolidega, et leida võimalusi, millega parandada hädaohust teada saamise ja reageerimise aega.
OHUD (T)
ST strateegia
Oskustööliste puudumist saab leevendada vabatahtlike täiendava koolitamise ja treenimisega, mille abil saab ka kokku hoida asutuste püsikulutusi inimressursi pealt. Muuhulgas leidub ka mitmeid kaasaegseid , innovaatilisi rakendusi hariduse ja teadmuse edasi andmiseks , mis võib teadmussiirde kulusid alla tõmmata.
WT strateegia
Puudulike oskustööliste arvu leevendamine vabahtlike koolitamise läbi võib luua tee vabatahtlike rakendamiseks püsiva töölevõtmisega asutuses. Võimaldab palgata juba kogemustega inimese, kes on tõestanud oma missioonitunnet ja teostusvõimet.
MISIOON
Merepääste
tagab inimeste ohutuse mereteedel liigeldes, kasutab selleks
kaasaegseid ja innovaatilisi lahendusi ning rakendab
kodanikühiskonnast tulenevaid vabatahtlikke nende kõrgeimal
tasemel.
VISIOON
Merepääste
abi funktsioon on tagatud ööpäevaringselt ning regionaalselt
ühtlaselt, osutades abivajajatele professionaalset abi, kasutades
kaasaegseid merepääste aluseid ning väljaõpetatud meeskonda.
STRATEEGILISED
EESMÄRGID
mõjudest loomariigile ilmus 1990. aastatel (Cole 2004). Maailma Kaitsealade Komisjoni turisminduse töörühm tunnistab vajadust külastajate seire ja aruandluse ühtlustatud meetodite järele. Ameerika Ühendriikide Rahvusparkide Ameti abiga on töörühm Ken Hornback ja Paul Eagles juhtimisel 1999. aastal ette valmistanud ja avaldanud dokumendi „Juhtnöörid parkide ja kaitsealade avaliku kasutuse mõõtmiseks ja aruandluseks”, mis võeti laialdaselt kasutusele. Elektrooniline versioon on kättesaadav aadressil http://www.ahs.uwaterloo.ca/~eagles/parks.pdf. Juhend on julgustanud riike ja kaitsealasid loodusalade rekreatiivse kasutuse teemat edasi arendama, sh välja töötama standardseid meetodeid külastusseireks. Malmivaara-Lämsä et al. (2008) järgi on Soomes uuritud tallamise mõju erinevatele metsakooslustele ja taimestikule pika-ajaliselt ja põhjalikult. Välja võib tuua 1970. aastatel
EESTI KALANDUSE STRATEEGIA 2014 2020 Eesti Vabariik Põllumajandusministeerium Tallinn 2013 2 Sisukord 1. Sissejuhatus ................................................................................................................ 6 1.1. Eesti geograafia ja kliima.................................................................................... 7 1.2. Veevarud ja keskkonna seisund .......................................................................... 8 1.3. Rahvastik ja tööhõive .......................................................................................... 9 1.4. Majanduslik olukord ......................................................................................... 10 2. Kalavarude olukord Läänemerel ja sisevetel ........................................................... 11 2.1. Kilu, räim, tursk ja lõhe .................................................................................... 12 2.2. Teised rann
1 MIKRO-MAKRO 1.1 Mikroökonoomika uurimissuund ja tähtsus. Mikroökonoomika uurib, kuidas kodumajapidamised ja ettevõtted teevad majanduslikke valikuid nappivate ressursside tingimustes, maksimeerimaks rahulolu või kasumit. 1.2 Majanduse põhiküsimused Iga ühiskonna ressursid on piiratud ja see ei sõltu ei ühiskonna arengutasemest ega ka valitsevast ühiskonna korraldusest. Iga majandussüsteem peab enda jaoks lahendama kolm põhiküsimust: mida toota, missuguseid tootmistegureid kasutada ja kuidas toodetuid hüviseid jaotada. Peaaegu igat hüvist saab toota erinevatel viisidel, milline neist valida sõltub taotletavast efektiivsusest. Harilikult mõeldakse efektiivsuse all tootmise efektiivsust. Majandusteadlased kasutavad sageli aga mõistet majanduslik efektiivsus. Majanduslikust efektiivsusest saame rääkida siis, kui ei ole võimalik suurendada ühegi inimese heaolu, vähendamata samal ajal mõne teise inimese heaolu. Selline efektiivsuse määratlemine on
Sõjaajaloolased on seisukohal, et militaarlogistika kujunes enam-vähem tänapäevasel kujul välja Teise maailmasõja käigus, mil logistika valdkonnas tuli teha pingutusi, milliseid polnud varase- ma sõjaajaloo jooksul kunagi nähtud. Teist maailmasõda on peetud seetõttu ka üheks logistika arengu mootoriks. 1950. aastate alguseks oli militaarlogistika teooria USA-s üldjoontes välja kujunenud. 10 1 Logistika ülesanded ja missioon Tänapäeval määratletakse militaarlogistikat kui teadust planeerimisest, vägede ümberpaik-
Sõjaajaloolased on seisukohal, et militaarlogistika kujunes enam-vähem tänapäevasel kujul välja Teise maailmasõja käigus, mil logistika valdkonnas tuli teha pingutusi, milliseid polnud varase- ma sõjaajaloo jooksul kunagi nähtud. Teist maailmasõda on peetud seetõttu ka üheks logistika arengu mootoriks. 1950. aastate alguseks oli militaarlogistika teooria USA-s üldjoontes välja kujunenud. 10 1 Logistika ülesanded ja missioon Tänapäeval määratletakse militaarlogistikat kui teadust planeerimisest, vägede ümberpaik-
1.1.4.2 Kapitaliühendused 11 1.1.5 Juhtimise tasandid ja juhi karjäär 12 1.2 Juhtimise mitmemõõtmelisus 14 1.3 Juhtimiseetika ja sotsiaalne vastutus 17 2. Juhtimisteadus. Juhtimismõtte arengu ajalugu 20 2.1 Juhtimisteadus 20 2.2 Juhtimisteaduse allikad 21 2.3 Juhtimismõtte arengu ajalugu 22 2.4 Juhtimise teooriad 23 2.4
7 1. KASUTATUD LÜHENDID AMS – lapse õiguserikkumise juhtumisse sekkumise seadus KOV – kohalik omavalitsus LK – lastekaitse LKS – lastekaitseseadus1 LÕK – ÜRO lapse õiguste konventsioon SHS – sotsiaalhoolekandeseadus SKA – sotsiaalkindlustusamet STAR – sotsiaateenuste ja -toetuste andmeregister TAI – tervise arengu instituut VVS – vabariigi valitsuse seadus ÜRO – ühinenud rahvaste organisatsioon 1 Kuigi hetkel kasutatakse lastekaitseseaduse puhul enamasti lühendit „LaKS“, kannab see autorite hinnangul väärat sõnumit (sarnaneb sõnaga „laks“, mis seostub vägivallaga) ning seetõttu on käesolevas analüüsis eelistatud neutraalset lühendit „LKS“, mis moodustub termini „lastekaitseseadus“ moodustavate sõnade „laste“, „kaitse“ ja „seadus“ esitähtedest
Joonis 1. Organisatsiooni keskkond. Organisatsiooni keskkonna huvigruppide kaudu analüüsimise eelis on see, et juhil tekib süsteemne ülevaade erinevatest huvigruppidest ja saab eraldi välja tuua iga mikro- keskkonna huvigrupi konkreetsed huvid. Makrokeskkonna puhul on huvigruppe konkreetseks analüüsiks üldjuhul liiga palju ja makrokeskkonna analüüsil piirdutakse üldjuhul üldisemate arengutrendide välja toomisega (näit. elanikkonna vananemine, info- tehnoloogia arengu mõju klientide ostukäitumisele, keskkonnakaitsealaste seaduste karmistumine jne.). Organisatsiooni keskkonna analüüsi tüüpilisim meetod on SWOT- analüüs (vt. lisa 1 tüüpprobleemide kohta), mille nimetus tuleneb inglise keelest: Tugevused (Strengths), Nõrkused (Weaknesses), Võimalused (Opportunities), Ohud (Threats). Sise- ja mikrokeskkonna huvigruppide ootustest ja huvidest organisatsiooni suhtes annab ülevaate tabel 1.
Kõik kommentaarid