Kirjand ,
essee
Meie
suurim ja hiilgavaim meistritöö on õigesti
elatud elu.
Õigesti
elatud elu. Mõistatus peaaegu sama suur, kui elu mõte.
Siiski,
kristlikul kultuuriruumil on läbi aegade suhteliselt hea aimdus
olnud, missugune peaks olema õigesti elatud elu. Moosese kümme
(nägemust) käsku piiritlevad selgesti, kuidas inimene ei tohiks
elada. Neist kümnest keelust on siiski võimalik tuletada juhtnööre,
kuidas peaks elama. Õigestielatud elu on aus elu: mitte tappa,
varastada, ega
petta on enesestmõistetav. Kogu ühiskond põhineb
laiemal määral sellel, et indiviid taotleb taolise aususe poole.
Samuti näib mõistilk elada moraalselt. Kuid moraalsus, nõrgem
termin kui ausus, ei kehtestada samasugust fundamentaalsust: ükski
seadus ei taksita olemast õel inimene, kindla sihita pahatahtlikkus
on tolereeritav. Peale aususe ja moraalsuse eksisteerib ka kolmas
nõuanne: alistumine. Keeld võtmaks Jumala nime asjata suhu ning
tõusta oma vanemate vastu
defineerib kindlameelselt: "ära
kõhkle autoriteedis."
Kümme
käsku on iganenud. Arenenud maailm, liikunud edasi, on seda ka
täheldanud ning end
nendest lahti kammitsenud. Kõik dervieerub:
aususest saab
austus , kui
sedagi , moraalist mingisugune veelgi
ebamäärasem väärtus ning, kõige tähtsamana, asendub alistus
allutusega.
Moodsa ühiskonna õigesti elatud elu on võitlev elu.
Elu, mis soodustaks konkurentsist tingitud arengut.
19.
sajandil väitis
sakslane Nietzsche end leidvat õige viisi, kuidas
elada. Kindlasti ei olnud ta ei esimene ega viimane, kes nõnda
väitis, kuid tema puhul ilmestus see kõige selgemini: Nietzsche
jut(l)lustas maailmale oma 'elujaatamisest' ning kristliku maailma
'elueitamisest' Kuigi tagasivaates enesehävitusliku tee valinud, sai
tema ideedest ja faktist, et autoriteet selle alal hoidmist talus,
verstapost uutmoodi maailma tähistamiseks: pluralistlikku maailma.
Tolerants ,
mitmekesisuse soodustamine, on kogu lääneliku inimkonna
eliksiiriks. Seega ei saa öelda, et individualism oleks üks ainus
aktsepteeritav eluviis, vastupidi: traditsiooniline ja
konservatiivne õitseb kõrvuti liberaalse iseteadvusega ning liberaalse
iseteadmatusega. Ekstreemsus, olgu selle aluseks mingi
religioon ,
avastus või väärtushinnang, koeksisteerib kõigi vahepealsete
varjunditega.
Tolerants
on ka kogu lääneliku ühiskonna mürgiks. Halastusühiskonnas
muutub
autoriteedi pehmus enesestmõistetavaks, selle tugevnemine
diskrimineerimiseks ning puudujääk haiguseks. Üha enam verd voolab
just selle tõttu, et
liberaalne ühiskond ei suuda vastu seista oma
ekstreemsemate osade vastu ning siin ei oma tähtsust, kas see
ekstreemsus ülistab üht rahvast, üht Jumalat, üht õiglust või
üht õiget eluviisi. Tihti on just pehme autoriteedi provokatiivsus,
mis tingib tema hävingu. Avalik uhkus saavutatu ja perspektiivide
üle saab tihti algpõhjustajaks, miks äärmuslik vähemus lakkab
rahuldumast teadmisest, et nende nägemus on niivõrd võimsam ning
alustab oma sõjakäiku tõestamaks pehme autoriteedi eksimust.
Muidugi, tihti on täiendavad asjaolud - majanduslik ebakõla,
kellegi ebakompetentsus, mingisugune oht - niivõrd suur, et see
esialgne põhjustaja
Kõik kommentaarid