HAMBAHARI saadaval apteegis jt. müügikohtades; Korraliku suuhügieeni saavutamiseks on vaja omandada soovitatakse osta vetruva “kaelaga” ja soovitatakse eriti neile, kellel on hambad kindlad harjumused: pehme-soft harjad; kasvanud puseriti. 2x päevas hammaste harjamine; kõva-strong harjad on mõeldud proteesidele NB! Ettevaatust! Mitte lõigata igemesse! regulaarne hambaniidi, hambatiku, ja kahjustavad elava hamba emaili ja hambavaheharja kasutamine.
Päeva alusta hommikusöögiga Ära liialda alkoholiga Söö regulaarselt Väärtusta toitu Viljad Üks portsjon on umbes peotäis ehk 100 g värskeid või kuumtöödeldud puu- ja köögivilju ning marju. Sellise koguse erinevate viljade söömisel on tõenäoline, et organism saab kätte vajaliku koguse paljudest vitamiinidest ja mineraalainetest, samuti vajalikke fütotoitaineid, vett ja kiudaineid. Mida erinevamad ja värvilisemad on puu- ja köögiviljad, seda parem. Vesi Enamik meie rakkudes toimuvatest keemilistest reaktsioonidest vajavad toimumiseks vett. Vett on vaja toitainete ja hapniku transportimiseks kõigi keharakkudeni. See aitab muundada toitu energiaks ja toitaineid omastada. Vesi hoiab kehatemperatuuri stabiilsena ja kaitseb elutähtsaid organeid, osaleb kehavormide säilitamises ja on oluline naha tervisele. Vesi aitab organismil vabaneda jääkainetest – higi ja uriiniga väljuvad kehast paljud jääkained, vesi
vahendid oleksid kättesaadavad. Juuste, selja ja jalgade pesemisel ja kuivatamisel vajatakse tavaliselt ikkagi abi. SUU HÜGIEEN Hea suuhügieen on keskne osa kehapildist. Suu ja selle ümbrus on kultuuriliselt tähtis kommunikatsioonivahend; rääkimine, naermine ja hingeõhu hea lõhn aitavad sotsiaalselt suhelda. Suuhügieen seisneb hammaste, igemete, proteeside, suu limaskestade, keele, huulte ja hingeõhu hooldusel. EESMÄRK: Hoida suu ja hambad puhtana ja süljeeritus nii suur, et limaskestad oleksid terved. Hambaid pestakse nii õhtul kui ka hommikul, õhtul on olulisem. Heale suuhügieenile aitab hästi kaasa ka kiudaineterikas toit, magusa joomise ja söömise vältimine. Fluorisisaldusega hambapasta, hammaste pesemine ja korrapärane hambaarsti juures käimine kindlustavad hammaste korrashoiu. Igemed, suu limaskestad ja keel on tervetel inimestel märjad ja roosakad; normaalsed huuled on punased.
tervislikust aspektist lähtudes. Arutletakse lastega, millised toidud on tervislikud. 08.30-09.00 : Hommikusöök. Enne hommikusööki lauldakse koos lastelaulu ,,Hiiretips''. 09.00-10.30 : Tegelused õues, kus lapsed saavad mänguväljakutel iseseisvalt õpetaja silma all mängida. 10.30-11.30 : Mäng 1. Ollakse mänguruumis. Õpetajad küsivad lastelt, kus võiks kasvada erinevad puu- ja juurviljad ning ka marjad, mis meie tervisele head ning seoses sellega toimub ka mäng ,,Mõista - mõista, kus ma kasvan, kas puu otsas, maa peal või maa all?''. 11.30-12.00 : Lõunasöök. Enne lõunasööki lauldakse koos lastelaulu ,,Head isu''. 12.00-13.00 : Mäng 2. Minnakse saali. Õpetajad tutvustavad lastele tervislikke puuvilju ning sellega seoses toimub mäng ,,Apelsinid, hurraa!'', mis toimub ,,Veerevad apelsinid'' lastelaulu saatel. 13.00-15.00 : Lõunauinak. Uinutakse ,,Karumõmmi unelaulu'' saatel. 15.00-15
varbaid loendama, mida võib teha ka toredate salmide saatel. Mõista, mis on üks Mõista, mis on üks: üks ma ise. Mõista, mis on kaks: kaks silma kassil peas. Mõista, mis on kolm: kolm jalga vokil all. Mõista, mis on neli: neli nisa lehmal all. Mõista, mis on viis: viis sõrme mehel käes. Mõista, mis on kuus: kuus naela hobuserauas. Mõista, mis on seitse: seitse tähte taevasõelal. Mõista, mis on kaheksa: kaheksa kana karjas. Mõista, mis on üheksa: üheksa hobust meie õues. Mõista, mis on kümme: kümme kella me kirikus Mugandatult allikatest: Laanvee, Ervin 2002 "lasteriimid ja harjutused hommikuringis" "Eesti rahvalaulud III" 1972 Kala püüdis väikeveli Üks, kaks, kolm, neli, kala püüdis väikeveli. Viis, kuus, seitse, kala vette heitis. Miks sa kala vette lasid? Näpust ta mul kinni asis, väike näpp mul valu sai, puhu peale, ole pai. Järgmine salm aitab teha lihtsaid lahutamistehteid. Kümme sinist pudelit
üldiselt. Alkoholisõltlaste hulgas leviv depressioon viib sageli enesetappudeni. Hormonaalne regulatsioon Alkohol tingib organismi normaalse hormooniproduktsiooni häireid, mille tõttu: · häirub tasakaal uute valkude loomise ja vanade lammutamise vahel ning ülekaalu saavutab lammutamine; · pidurdub kasvuhormooni tootmine ja keha jääb kängu; · kaltsium ei imendu ja väljub luudest: luud hõrenevad ja hambad lagunevad; ·meesuguhormoonide hulk ja sperma tootmine väheneb, ilmneb munandite kõhetumine, kujuneb impotentsus; ·naistel väheneb naissuguhormoonide tootmine, tekivad menstruaaltsükli häired, suureneb nurisünnituste oht; · meestel suureneb naissuguhormoonide osakaal, mis tingib karvakasvu vähenemise ja naiste tüüpi rasvaladestumise, naistel suureneb meessuguhormoonide osakaal, mis tingib keha ja hääle mehelikuks muutumise.
See on võime luua vastastikust rahuldust pakkuvaid suhteid nii koolis, tööl, kodus kui ka võõrastega esmakordselt suheldes . Tervis on tervik neist neljast omavahel seotud osast (füüsilisest, vaimsest, emotsionaalsest ja sotsiaalsest). Ja mida tugevam see kooslus on, seda paremini tuleb inimene toime end ümbritsevas elukeskkonnas. Kindlasti ei ole kõik need erinevad terviseaspektid meil võrdselt arenenud. Mõtiskle ja leia oma kitsaskohad! Meie isiklik tervishoid sõltubki nende nelja erineva terviseaspekti pidevas arendamises. 2. Seedimine on toidu lõhustumisprotsess, mille käigus töödeldakse toitainedseedeensüümide toimel organismile sobivateks väiksemateks komponentideks, mis imenduvad limaskesta kaudu lümfi või verre. Valgud lõhutakse aminohapeteks, Rasvad glütserooliks, rasvhapeteks ja monoglütseriidideks, Süsivesikud monosahhariidideks.
- liigutada huuli - matkida loomahääli 21 - edasi-tagasi kiikuda - jne.... UURINGUTE ANDMETEL vajavad lapsed visuaalselt stimuleerivaid kogemusi, sest nägemistaju neuronite kujunemine algab väga varakult. Peeglisse vaatamine on lõbus. See annab lapsele uue võimaluse ennast identifitseerida. OTSI, KUS ON PALL · Istu lapsega põrandale. · Hoia käes lapse lemmikmänguasja, olgu selleks meie näites pall, ja räägi sellest. · Vii mänguasi lapse nägemisulatusest välja - selja taha, taskusse, peida padja alla jne. · Küsi lapselt: "Kus on pall?" (vm valitud mänguasi) · Võta pall välja ja ütle: "Näe, pall on siin!" · Jätka mängimist, peites palli iga kord erinevasse kohta. UURINGUTE ANDMETEL toetavad klotsid, pärlid, peitusemäng ja teised n.ö. vanamoelised mängud ja mänguasjad lapse kognitiivset, motoorset ja verbaalset arengut.
Kõik kommentaarid