Loeng nr 10. Maksumusplaanimise strateegia. Maksumusplaanimine
tootmiskorraldust kavandades
10.1. Maksumusplaanimise strateegia
Täielik maksumusplaanimise süsteem peab ühendama:
1. projekteerimise maksumusplaanimise ja -kontrolli
2. ehitustöövõtu kulukontrolli
On olnud tavaline vaadelda projekteerimist ja ehitamist kui teineteisele järgnevat tegevust, sest
traditsiooniline töövõtulepingute sõlmimise korraldus on sellist käsitlust eeldanud ja võimaldanud vaid
minimaalset andmete seostamist selle kahe etapi vahel. Kuigi praegu on tavaline ka andmete
kooskõlastamine selle kahe etapi vahel, on siiski seoses maksumusplaanimisega soovitav vaadelda neid
etappe algul eraldi.
10.1.1. Maksumusplaanimine ja –kontroll projekteerimisel
Maksumusplaanimine ja -kontroll projekteerimises on:
1. lähteülesande koostamine
2. sobiva lahenduse otsimine
3. projekteerimiskäigu maksumuskontroll
Paraku on nii, et maksumusplaanija ajakulu ja pingutused igale neist kolmest etapist on tihti
pöördvõrdelised nende suhtelise tähtsusega. Tavaliselt keskendatakse tähelepanu just kolmandale etapile
ja teistele palju vähem. Kuid suured pingutused selleks, et järgida maksumuspiiranguid projekteerimisel
tuleneb tegelikult juba varasematest põhjendamatutest otsustest, mida tehti ilma maksumusuuringuteta:
õigeaegse põhjendatud üldstrateegia olemasolul ei teki projekteerimisel enam olulisi probleeme.
Korrektse strateegia olemasolu seisneb andmete pidevas täpsustamises: varasemal etapil koostatud
eelarvetes on alati mingi kogus riski ja kui edaspidi info täpsustub, saab see ka paranduste aluseks. Kuid
oluline on, et kõik vajalikud otsused peavad kas täpsustama maksumust või lahendusskeemi, või isegi
võimaldama loobuda eelmisest skeemist, kõrvaldades põhjendamatud kulud. Siit lähtuvalt ei pea eelarved
olema koostatud täpsemalt kui on vaja vastavale projekteerimisetapile.
Kuigi lähteülesande ja vastuvõetava lahenduse kujundamine on esitatud erinevate ning teineteisele
järgnevate etappidena, on nendes ka midagi ühist: projekteerimisel tehtavad uuringud võivad sisaldada
lähteülesande erinevate variantide võrdlusi. Selline töö on vajalik ja avaldub ilmselt paranenud
lahenduses. Isegi kui selline tegevus toob maksumusplaanijale palju kasutut tööd, on tema töö sel etapil
suhteliselt odav võrreldes eeldatava tuluga. Projekteerimiskäigu maksumuskontroll vajab juba olulisi
ressursse ja seda ei tohiks teha enne sobiva lahenduse määratlemist ja kinnitamist. Oluline teise ja
kolmanda maksumusplaanimise etapi kattumine toob aga kaasa vaid probleeme.
1
Lähteülesande formuleerimisel peaks maksumusplaanija töötama kogu meeskonnaga: mitte ainult
otseselt ehitise projekteerimisega seotud spetsialistidega, aga ka tellija esindajate ja projektijuhiga,
samuti võimaluse korral maastikuarhitektidega.
Kuna sobiva projektlahenduse kujundamine jätkub koos ehitise kuju määratlemisega, on
maksumusplaanija üha enam seotud projekteerija ja tema konsultantidega, lisaks võib-olla ehitustööde
korraldaja ning ka teiste võimalike osanikega. Varasematel etappidel on maksumusmudelid
konstruktiivelemendi kujul, kuid koos põhiotsuste tegemisega muutuvad need toodangul põhinevateks
mudeliteks.
Nagu väidetud, peab maksumusplaanimise põhiprintsiip olema üles ehitatud liikumisele üldistelt
projektlahenduse eelarvetelt täpsetele kuludele. See toimub mitme sammuga , kus maksumusplaani jaoks
pidevalt ja sobivalt kohandatakse eelmisi otsuseid enne uute sammude tegemist.
Kuna töö käigus muutub lähteülesanne järjest detailsemaks ja ka projekt ise areneb, saab selgeks see, mis
maksab tellijale vajalik ehitis, arvestades normaalset ökonoomia ja kvaliteedi tasakaalu.
Lahendusvariantides võib esialgse maksumuse säilitamiseks muuta ehitise lõpliku viimistluse kvaliteeti,
kuid maksumusplaanija ei pea automaatselt eeldama, et tellija nõustub nende muudatustega viimistluses .
Tellija võib hetkel huvituda enam heast ehitisest kui 5%-st täiendavatest kuludest : valiku õigus on siiski
tellijal, maksumusplaanija õigus ja kohustus on näha võimalikke soodsaid lahendeid .
Kuigi töömahtude loendi töötlemine pole keerukas, võivad aga leitud seaduspärasused olla mittetüüpilised. Vaid vähesel arvul organisatsioonidel on võimalus töödelda sellist arvu projekte ja seetõttu ei saa enamik firmasid oma indekseid ka koostada selle metoodika (pakkumisindeks) abil. 64. Kahe ehitise maksumuse võrdlemise põhiprintiibid Kahe kontoriehitise võrdlev näide eeldas, et tegemist on võrreldavate projektidega. Hilisematel eelarvestamisetappidel, kui maksumusplaan on koostatud konstruktiivelemendi kujul, pole täpne projektide sarnasus enam oluline: aluseks on siis välisseinte, akende, uste, põrandate jne. maksumus ruutmeetriile nii raamatukogu kui kontori puhul. Maksumus põrandapinna m2-le erineb siiski oluliselt kui konstruktiivelementidel on erinevad osa- kaalud. Kui on aga tegemist võrreldamatute projektidega, võib saada puuduvat maksumusteavet kas kolleegidelt või viimaseks väljapääsuks on ka avaldatud andmete kasutamine.
siis seal kujunev maksumus on eelarves koostatust ilmselt teatud määral erinev. Koos tööde käiguga jätkub ka maksumuse jälgimine ja see protsess on tuntud "projekti maksumusplaanimisena" või lihtsalt "maksumusplaanimisena". See termin on siiski teatud määral ebatäpne, sest "plaanimine" eeldab eelnevat prognoosimist. Tegelikult on aga kogu selle tegevuse juures oluline maksumuskontroll nii projekteerimise kui ka ehitamise käigus. Täielik termin oleks seega "projekti maksumusplaanimine ja - kontroll", kuigi olles liiga kohmakas, väljendab kogu maksumusplaanimisega seotud protseduuri. Maksumusplaan ilma kontrollita on vaid ligikaudne eelarve. Projekti maksumusplaanimine viiakse lõpule mudeliga püramiidi kolmandal tasemel, jaotades ehitise funktsionaalseteks konstruktiivelementideks. Need on ehitise sellised osad, mis täidavad seal alati sama funktsiooni vaatamata valmistamise moodusele: •vaheseinad jaotavad ruumi vertikaalselt osadeks
5.Ehitus tööd 6.Tasud konsultantidele seoses eelloetletud tegevustega 7.Möbleerimine, sisustus, seadmed jne. 8.Ehitise kasutuskõlbulikuks tegemine, et seda müüa või välja üürida 9.Erinevad maksud seoses eelloetletud maksustatavate artiklitega 10.Projekti rahastamine (intressid) 11.Ehitus juhtimine, kasutamine ja säilitamine Ehituskulud on vaid osa kogukulust, mida tellija peab kandma ja nendega arvestama. Seega võib arvata, et paljude maksumusplaanimise ülesannete puhul, on liigselt nähtud vaeva vaid ühe kuluartikliga (ehituskulud), selle asemel, et optimeerida kogukulusid. Näiteks krundi maksumusel võib olla nii suur osakaal kogukuludest, et kõik ülejäänud kulud on temast sõltuvad, ja omaette probleemiks kujuneb siis see, kuidas saada ehitisest maksimaalsed kasutusomadused vaatamata nendele kuludele. Mõnikord juhtub aga, et ehitustööd moodustavad vaid tühise osa kogu projektist. Näiteks mobiilimasti
Loeng nr 1. Sissejuhatus 1.1. Ajalooline areng ehitusmaksumuse määramisel Iidsetest aegadest on inimesed enne ehitamise alustamist vajanud teavet selle kohta, millised kulusid ehitus endaga kaasa toob. Ehituse maksumuse prognoosimine pole sama, mis maksumuse plaanimine, samuti kui ilma prognoosimist ei saa nimetada ilma plaanimiseks. Mõlemal juhul võib tegelik olukord kujuneda väga erinevaks oodatust, seda täiesti sõltumatult prognoosijast. 19. sajandi alguseni tehtud prognoosid rahuldasid inimeste vajadusi küllaltki hästi ja enamik tähtsatest ehitustest võeti ette kas lihtsalt heas usus edule või siis väga jõukad inimesed ehitasid oma lõbuks ning mõlemal juhul leiti lõpuks ka vajalikud vahendid, ehitise lõpetamiseks. Ehitusprotsess koosnes seejuures paljudest küllaltki lihtsatest ja sõltumatutest ning suhteliselt püsivate kuludega tööoperatsioonidest. Vaatamata sellele tekkisid aga ka siin vead ehituse maksumuse hindamises. Esimene oluline suunamuutus Töös
Loeng nr 3. Töövõtumeetodid, hinnakujunduse viisid, töövõtulepingud ja nende mõju ehitusmaksumusele 3.1. Töövõtu korralduse meetodite valik Terminiga "töövõtt" kirjeldatakse tegevust, mis on ehituses seotud tellija soovide rahuldamisega. Juhul kui tellija vajab uut ehitist või vana ümberehitamist, peab ta sõlmima lepingu ühe või mitme isiku või ettevõttega ehituses talle vajalike tööde tegemiseks, s.o. projekteerimiseks ja ehitamiseks. Seda tuleb teha ka siis, kui tal on oma ehitustööjõud, sest vaevalt on tal kasutada tööjõudu ja ressursse täies ulatuses. Kuna töövõtulepingud ja nendes esitatud nõuded mõjutavad projekti maksumuskontrolli võimalusi, peab teadma ka erinevate töövõtulepingute tüüpe ja nendest tulenevat hinnakujundamise viise. Esialgne töövõtu korralduse tüübi valik oleks soovitav teha vahetult peale projekti ulatuse ja eesmärkide määratlemist. Töövõtu korraldamise kavandamine, mis algab korralduse meetodi esialgse v
5 – Muud kulud 4.2.9. Eelarve võimalikud vormid Detaileelarve vorm 1 4.3. Töömahtude mõõtmine ja tööde arvestamise reeglid 4.3.1. Kulud ja hinnad Ehituskulude arvestamiseks on kaks võimalust: •tugineda hinnale, mida nõutakse valmis ehitise või selle osa eest •tugineda ressursi kulule, mida on vaja ehitamiseks Sellest tulenevalt eristatakse: •valmistoodangul põhinevad hinnad •ressurside kulul põhinevad hinnad Enamik maksumusplaanija poolt kasutatavaid maksumusplaanimise ja kontrolli põhimõtteid kasutavad hinda lõpetatud tööle ehk valmis toodangul põhinevaid hindu. Need hinnad võivad olla veidi suuremad kui ehitaja poolt tehtud pakkumus ja arvestavad rohkem turu mõju kui kulusid. 11 Kogemustega ehitajad suhtuvad eelarvamusega sellesse seisukohta ja väidavad, et maksumusplaanija peab olema enam seotud ,,(tegelike) kuludega" ehk kasutada ressurssidel põhinevaid hindu. See on
5.Ehitus tööd 6.Tasud konsultantidele seoses eelloetletud tegevustega 7.Möbleerimine, sisustus, seadmed jne. 8.Ehitise kasutuskõlbulikuks tegemine, et seda müüa või välja üürida 9.Erinevad maksud seoses eelloetletud maksustatavate artiklitega 10.Projekti rahastamine (intressid) 11.Ehitus juhtimine, kasutamine ja säilitamine Ehituskulud on vaid osa kogukulust, mida tellija peab kandma ja nendega arvestama. Seega võib arvata, et paljude maksumusplaanimise ülesannete puhul, on liigselt nähtud vaeva vaid ühe kuluartikliga (ehituskulud), selle asemel, et optimeerida kogukulusid. Näiteks krundi maksumusel võib olla nii suur osakaal kogukuludest, et kõik ülejäänud kulud on temast sõltuvad, ja omaette probleemiks kujuneb siis see, kuidas saada ehitisest maksimaalsed kasutusomadused vaatamata nendele kuludele. Mõnikord juhtub aga, et ehitustööd moodustavad vaid tühise osa kogu projektist. Näiteks mobiilimasti
Ehitusmaksumuse hindamise kordamisküsimuste vastused 1) Mille poolest erinev hind kuludest? Kulu- rahasumma, mis on juba, kas tegelikult tasutud või kuulub tasumisele olemasolevate maksudokumentide alusel mingi hüvise (toote või teenuse) eest. Hind- rahasumma, mida hüvise pakkuja küsib kauba või teenuse eest, kusjuures pakkuja tegelikud kulud on hinnast erinevad, üldjuhul madalamad. hinna ja tegelike kulude vahe on müüja kasumiks. 2) Mille poolest erineb ehituse hinnakujundus muu tootmise hinnakujundamisest? Ehitus erineb muust tootmisest selle poolest, et iga objekt on erinev ning seetõttu tuleb ka iga ehitisega tegeleda kui individuaalse objektiga. Muu tootmise puhul (nt autod, monitorid jne.) on võimalik toota mitmeid identseid tooteid ning seetõttu pole vaja iga toote puhul uuesti tegeleda projekteerimisega. Hinnakujunduse eripära ehituses: 1. osapooli on mitu (projekteerija, tellija, ehitaj
Kõik kommentaarid