Majanduse konspekt (0)

1 HALB
Punktid

Esitatud küsimused

  • Mis on majandusteadus ?
  • Kuidas inimesed teevad ühiskonnas mida ?
  • Kuidas?, kellele ?
  • Miks tekib konkurents ?
 
Säutsu twitteris
Majandus
Mis on majandusteadus ?
Majandusteadus on teadus inimestest, kes toodavad ja vahetavad, et saada kaupu ja teenuseid, mida nad soovivad.
Majandusteadust defineeritakse ka tootmisressursside ja inimeste vajaduste kaudu. Sellest lähtekohast vaadatuna võime majandusteadust käsitleda kui sotsiaalteadust, mis uurib, kuidas piiratud ressursside tingimustes rahuldada inimeste järjest kasvavaid vajadusi.
Tuntud majandusteadlane John Maynard Keynes kirjutas 1930. aastate Suure Majanduskriisi ajal: „ Majandusteadus on pigem meetod kui doktriin , see on mõistmise mehhanism, mõtlemistehnika, mis aitab selle omanikul teha õigeid järeldusi“.
Majandussüsteem kajastab kuidas inimesed teevad ühiskonnas mida?, kuidas?, kellele? otsuseid.
Erinevad majandussüsteemid:

Esimesed kaasaegsed majandusteadlased:
Merkantilistid – Valitsesid Euroopas 16.-18.saj. ja väitsid, et riigid peaksid käituma üksteisega nii nagu nad konkureeriksid üksteisega kasumi pärast. Valitsus peaks andma välja seadusi, mis toetaksid tootmist, hoides madalal tööjõu ja tootmiskulud ning soodustades eksporti (müüki välisriikidesse). Siis saavutaksid riigid soodsa kaubandusbilansi.
Soodne kaubandusbilanss tähendab, et riigi eksport ületab tema impordi.
Füsokraadid – 18.saj prantsuse filosoofide ja majandusteadlaste rühmitus pidas seisukohta, et riik kaitseks oma ettevõtlust ja tootmist täielikuks mõttetuseks
Füsokraadid väitsid, et põllumajandustoodang ja muud loodusressursid tulenevad jumalast ja just need on jõukuse tõeline allikas. Teisisõnu, kuna tõeline rikkus tuleneb loodusest, peaks valitsusel jätkuma piisavalt tarkust, et jätta ettevõtlus omapäi ja lasta asjadel kulgeda oma loomulikke radu. Samuti seadsid füsokraadid kahtluse alla valitsuse pingutused ergutada soodsat kaubandusbilanssi. Nende ideed väljendusid loosungis: „ Laissez faire, laissez passer“ ehk „ laske teha, laske minna“.
Vaidlus nende vahel, kes toetavad majanduse reguleerimist, ja nende vahel, kes tahavad majandusel vabalt kulgeda lasta, on ikka veel aktuaalne ka tänapäeval. Mis tahes majandusprobleemide puhul leiab ikka osa inimesi, et valitsus peaks sekkuma, aga teised eelistavad majandusvabadust ja soovivad, et majandusjõud võtaksid vabalt oma kursi.
Makroökonoomika on õpetus turu üldisest tasakaalust ehk majandusest tervikuna .
Mikroökonoomika uurib üksiktarbijaid ja ettevõtteid.
Turuga on tegemist igal pool ja alati, kus ja millal vaid inimesed teevad üksteisega vabatahtlikke vahetustehinguid.
Turumajandus kasutab turge ehk vabatahtlikku vahetust (vaba ettevõtlust) kui peamist tootmise organiseerimise ja koordineerimise vahendit.
Tooted e. kaubad on materiaalsed hüvised, mida ettevõtted valmistavad ja mida saab näha ja katsuda , nagu arvutid, spordijalatsid, pitsa ja mootorsaag.
Teenused on immateriaalsed hüvised, mida osutatakse ja turustatakse üheaegselt, nagu torulukksepatööd ja autoparandus, taksosõidud ja juukselõikus. Teenused on väärtused, mida ei saa näha ega katsuda.


Ressursid on põhielemendid, mida kasutatakse toodete ja teenuste tootmiseks.
Tootmisressursid e. tootmistegurid on:
Loodusvarad – osa looduskeskkonnast, mida inimene oma eluks ja majandustegevuseks kasutab. Näit.: maavarad , mets, õhk ja vesi.
Kapital – hooned, tööriistad ja masinad, mida inimesed on loonud, et toota teisi tooteid ja
teenuseid. Siia kuulub näit. paakauto, mis veab bensiini, kui ka infot edastav arvuti.
Inimressursid ehk tööjõud – füüsilised ja vaimsed pingutused, mida inimesed kasutavad toodete ja teenuste loomiseks.
Sageli lülitavad majandusteadlased tootmisressursside loetellu ka ettevõtlikkuse.
Ettevõtlikkus on hoiak, mida iseloomustavad loov ja uuenduslik mõtlemine, riskijulgus ja arukas juhtimine
Ettevõtja – isik, kes võtab endale äririski, lootes saada kasumit.


Nappus on suhteline mõiste. Nappus kujutab endast olemasolevate ressursside hulga ja inimeste soovide suhet. Nappus tuleneb suutmatusest rahuldada kõiki soove, kuna ressursid on piiratud.
Alternatiivkulu e. loobumiskulu on parim teine võimalus, millest loobutakse valiku tegemisel.
Tootmisvõimaluste piir on kaupade tootmiskombinatsioonide jada, mis saadakse tootmisressursse omavahel kombineerides. Tootmisvõimaluste piir peegeldab otsuste alternatiivkulusid.
Piiriprintsiip kompromissi otsimine piirtulude ja piirkulude vahel, parima heaolupunkti leidmiseks.
Kompromiss on valik, mille puhul loobutakse pisut ühest alternatiivist, et saada natuke ka teist.

Eraomandseadusega kaitstud, muudab valikud ja vastutuse omaniku omaks. Annab tõuke kasutada oma vara(ressursse). Võimalikult arukalt, efektiivselt, tulutoovalt.
Hinnasüsteem - Hinnad annavad informatsiooni: 1) tarbijate käitumise kohta 2)ressursside kasutamise loobumiskulude kohta 3)Ressursside väärtuste kohta 4)Tootmiskulude kohta
Hinnad motiveerivad: 1) Ettevõtjaid 2) Tarbijaid 3)Ressursiturge(tööjõu hind) ja vastavad kolmele põhiküsimusele.
Turumajandus on hindade poolt dikteeritud süsteem.
MotiivMillegi tegemise ajend . Turumajanduses on majanduslikuks motiiviks kasu.
Kasum on raha, mis jääb järele, siis kui on tasutud äritegevuse kulud.
Kasum on firma kogutulude ja kogukulude vahe.
Miks tekib konkurents ?
Kuna kõikide soove pole võimalik rahuldada, siis inimesed võistlevad ehk konkureerivad olemasolevate nappide ressursside pärast. Ettevõtjaid püüavad saavutada edumaad, tooted kaupu ja teenuseid, mida ostjad nende arvates ostavad. Selle tulemusena teenivad ettevõtjad vahetustehingus kasumit. Ka ostjad konkureerivad üksteisega ostes kaupu ja teenuseid.
Konkurents on müüjate võistlus ostjate pärast ja ostjate võistlus müüjate pärast.
Konkurents on kasulik majandusele tervikuna: Madalamad hinnad – Ettevõtjad võistlevad turul tarbijate raha pärast alandades müügihind. Rohkem töökohti. Kõrgemad palgad – ettevõtjad võistlevad omavahel, et saada paremaid töölisi. Parandab kvaliteeti – mida kvaliteetsem on ettevõtja toode, seda suurem on tema edumaa konkurentide ees. Ressursside efektiivsem kasutamine- ettevõtjad püüavad pidevalt vähendada kulusid , et suurendada tulusid.
Turg on koht, kus toimub vabatahtlik vahetus.
1)Firmade arv turul
2)kontroll hinna üle
3)toodete eristamine
4)pääs turule
Nende tunnuste alusel võib eristada järgmisi turustruktuure ehk konkurentsi liike:
1)Täielik konkurents- tooteid saab asendada , takistusi turule pääsemiseks pole,
2)Piiratud konkurents – sarnased tooted , takistusi võib olla.
3)Konkurents puudub( monopol )- asenduskaubad (tooted) puuduvad, full takistus.
Patent – seaduslik ainuõigus kasutada uut toodet või ideed kuni 20 aastat
Autoriõigus - Originaalse loometöö autori ainuõigus müüja või paljudada oma töid.
Autoriõigus kehtib autori eluajal ning veel 70 aastat pärast tema surma.
Kaubamärk- kujund, nimi või sümbol, mis tähistab teenust, toodet või firmat.
Konkurendid ei tohi kasutada regristreeritud kaubamärke ega ka nendega sarnaseid kaubamärke, et tarbijaid eksitada.
Valituse litsents – tegevusluba , mis annab õiguse ettevõttel tegutseda konkurentsita.
Monopol –(kreeka sõnadest monos – „üks“ ja polein – „müüma“), kus mingit teenust või toodet pakub ainult üks müüja. Monopoli puhul puudub konkurents pakutavatele toodetele või teenustele puuduvad asendustooted. See võimaldab müüjal küsida toote eest hinda, mis ühiskonna seisukohalt on liiga kõrge.
Majandusringlus
Majapidamised – ühise eelarvega majandavate inimeste kogum. Moodustavad kõik riigis elavad inimesed, tarbijad, pered ja leibkonnad
Majapidamistel on majanduses kaks tähtsat rolli:
-Tarbijatena kasutavad nad ettevõtte valustatud tooteid ja teenuseid.
-Ressursiomanikena omavad nad tootmisressursse(maavarad,kapital ja inimressurss)
Adam Smith- 1776.aastal raamat – majandusteaduse isa. Raamat „Rahvaste rikkus“ Hakkas vastu nii merkantelistidele kui ka füsiokraatidele. Tema vaated:
-Rikkus sõltub tootmisest , tootmine aga sellest, kuidas ühilduvad tootmistegurid
-Valitsus ei tohi sekkuda majandusse
-„Nähtamatu käsi“ – vaba turumajandus, mille vunamendiks on hinnad – tema metafoor.
- Tööjaotus ja masinate kasutamine suurendab tootmist.
Raha roll:
-Vahetusvahend
-Väärtuse mõõdupuu
-Vara kogumise e. akumulatsioonivahend
Turg on koht, kus kohtuvad kaupu ja teenuseid pakuvad ning neid nõudvad inimesed: Ostjad ja müüjad
Nõudlus
80% sisust ei kuvatud. Kogu dokumendi sisu näed kui laed faili alla
Vasakule Paremale
Majanduse konspekt #1 Majanduse konspekt #2 Majanduse konspekt #3 Majanduse konspekt #4 Majanduse konspekt #5 Majanduse konspekt #6 Majanduse konspekt #7 Majanduse konspekt #8 Majanduse konspekt #9 Majanduse konspekt #10 Majanduse konspekt #11 Majanduse konspekt #12 Majanduse konspekt #13 Majanduse konspekt #14 Majanduse konspekt #15
Punktid 100 punkti Autor soovib selle materjali allalaadimise eest saada 100 punkti.
Leheküljed ~ 15 lehte Lehekülgede arv dokumendis
Aeg2011-12-13 Kuupäev, millal dokument üles laeti
Allalaadimisi 51 laadimist Kokku alla laetud
Kommentaarid 0 arvamust Teiste kasutajate poolt lisatud kommentaarid
Autor Tammmu Õppematerjali autor

Lisainfo

Üldiselt väga palju informatsiooni majanduse kohta alates erandiomanditest maksudeni välja, laialdaselt mõisted, seletused, näited, kõik, mis sai majandusekursuse ajal üles kirjutatud, kui on vaja koolis mingit konspekti nt, siis soovitan seda, sest raske on leida midagi, mida majandusest veel õpetaja/õppejõud
majandusteadus , tarbimine , säästmine , tarbijakaitse , nõudlus , merkantelistid , majandussüsteemid , makro-ning mikroökonoomina , teenused , kaubad , tootmisressurssid , ettevõtjad , ettevõtlikkus , nappus , alternatiivkulu , kompromiss , piiriprintsiip

Mõisted

merkantilistid, füsokraadid, ressursid, loodusvarad, kapital, ettevõtja, alternatiivkulu, tootmisvõimaluste piir, hinnasüsteem, turumajandus, konkurents, konkurents, kõrgemad palgad, parandab kvaliteeti, turg, autoriõigus, valituse litsents, monopol, majapidamised, majapidamistel, aastal raamat, asenduskaubad, majandusmudel, partnertehing, ostujõid, kahanev piirkasulikkus, turunõudlus, turuhind, nõudlusseadus, pakkumiseadus, nõudluselastsus, turuhind, tulu tööst, investeerime, kapitaliks, pankade intressimäärad, maksuseadused, finantseesmärkide püstitamine, väljaminekute planeerimine, tulu tööst, investeerimine, investeeritavaks kapitaliks, tulumäär, liitintress, tähtajaline hoius, likviidsus, likviidsem, tähtajaline hoius, intress, investeerimishoius, kasutushoius, väärtpaberid, võlakirjad, rahakrediit, kaubakrediit, eluaseme laen, järelmaksud, krediitkaardid, aastane intressimäär, paindlikkus, ülekulutamine, laenusaaja isikuomadused, maksevõime, käendaja, kindlustuspreemia, kahjukindlustus, vastutuskindlustus, varakindlustus, vabatahtlik sõidukikindlustus, elukindlustus, riskikindlustus, investeerimiskindlustus, pensionikindlustus, tervisekindlustus, reisikindlustus, majandsues osalejate, äripoolel, trükiajakirjad, sisemajanduse koguprodukt, inflatsioon, nominaalne skp, reaalne skp, tööviljakus, püsikulud, muutuvkulud, nõudlus, töölepinguseadus, ametiühinguteseadus, usaldusisikuseadus, kollektiivlepingu seadus, ametiühingud, lepitamine, vahendus, lokaut, kohtulik keeld, argpüksileping, must nimekiri, streik, pikett, alampalk, proportsionaalne maksusüsteem, eestis liht, progresseeruv maksusüsteem, regressiivne maks, maksukoormus, maksukoormus, maksumäär, püsikulud, muutuvkulud, alternatiivkulu, alternatiivkulu, piiriprintsiip, piirkasu, siiretööstus, struktuurne töötus, kauba nõudlus, rahapoliitika, finantskoormus, turundus, otsene maks, kaudne maks

Sisukord

  • Majandus
  • Mis on majandusteadus?
  • Majandusteadus
  • Majandussüsteem
  • Merkantilistid
  • Füsokraadid
  • Makroökonoomika
  • Mikroökonoomika
  • Turuga
  • Turumajandus
  • Tooted e. kaubad
  • Teenused
  • Tootmisressursid e. tootmistegurid
  • Loodusvarad
  • Kapital
  • Inimressursid ehk tööjõud
  • Ettevõtlikkus
  • Ettevõtja
  • Nappus
  • Alternatiivkulu
  • Tootmisvõimaluste piir
  • Piiriprintsiip
  • Kompromiss
  • Eraomand
  • Hinnasüsteem
  • Hinnad motiveerivad
  • Motiiv
  • Kasum
  • Miks tekib konkurents?
  • Konkurents
  • Konkurents on kasulik majandusele tervikuna
  • Patent
  • Autoriõigus
  • Kaubamärk
  • Valituse litsents
  • Monopol
  • Majandusringlus
  • Majapidamised
  • Majapidamistel
  • Tarbijatena
  • Ressursiomanikena
  • Adam Smith
  • Raha roll
  • Nõudlus
  • Nõudlusseadus
  • Hind
  • Mida kõrged on hind, seda väiksem on nõutav kogus
  • Nõudlust mõjutavad tegurid
  • Muutused nõudluses
  • Asenduskaubad
  • Riiklikult reguleeritav hind
  • Majandusmudel
  • Partnertehing
  • Hinnamõju
  • Ostujõid
  • Väheneb isiklik väärtus
  • Kahanev piirkasulikkus-
  • Asenduskaubad
  • Turunõudlus
  • Hinna elastsus
  • Kaup või teenus, kumma nõudlus on elastsem ja põhjus
  • Pakkumine
  • Pakkuja
  • Turuhind
  • Nõudlusseadus
  • Pakkumiseadus
  • Pakkumine
  • Turupakkumine
  • Pakkumiselastsus
  • Nõudluselastsus
  • Turuhind
  • Hindade roll
  • Hinna funktsioonid
  • TARBIMINE JA SÄÄSTMINE
  • Maslow’ vajaduste hierarhia
  • Tarbija
  • Tuluallikad
  • Rikkus
  • Säästud
  • Tulud
  • Ootused
  • Pankade intressimäärad
  • Maksuseadused
  • Eelarve
  • Eelarve võib aidata
  • Finantseesmärkide püstitamine
  • Tulude hindamine
  • Väljaminekute planeerimine
  • Rikkuse suurendamine säästes ja investeerides
  • Investeerimine
  • Ohutus
  • Tulumäär
  • Lihtintress
  • Liitintress
  • Likviidsus
  • Tähtajaline hoius
  • Intress
  • Investeerimishoius
  • Kasutushoius
  • Väärtpaberid
  • Võlakirjad
  • Aktsia
  • Rahakrediit
  • Kaubakrediit
  • Eluaseme laen
  • Autoliisingud
  • Järelmaksud
  • Krediitkaardid
  • Riiklik õppelaen
  • Finantskoormus
  • Aastane intressimäär
  • Krediidi eelised
  • Laenusaaja isikuomadused
  • Maksevõime
  • Käendaja
  • Kindlustuspreemia
  • Kahjukindlustus
  • Vastutuskindlustus
  • Liikluskindlustus
  • Varakindlustus
  • Vabatahtlik sõidukikindlustus
  • Elukindlustus
  • Riskikindlustus
  • Kapitali ehk kogumiskindlustus
  • Investeerimiskindlustus
  • Pensionikindlustus
  • Tervisekindlustus
  • Reisikindlustus
  • Tarbijakaitse
  • Konkurentsiseadus, tarbijakaitseseadus, Võlakaitseseadus
  • Toote ohutuse
  • Konkurentsiseadus
  • Reklaam
  • Reklaami eelised
  • Reklaami puudused
  • Reklaami strateegiadmine
  • Sisemajanduse koguprodukt
  • SKP=K+I+V+PE
  • Riigi elatustase
  • Tootlikkus
  • Püsikulud
  • Muutuvkulud
  • Püsikulud + Muutuvkulud = KOGUKULU
  • Kahanev tootlikkuse seadus
  • Mastaabisääst
  • Turujõud
  • Riiklikul lepitajal töötüli lahendamiseks kolm võimalust
  • Ettevõte juhtkonna meetodid
  • Tööliste meetodid
  • Maksusüsteem
  • Proportsionaalne maksusüsteem
  • Progresseeruv maksusüsteem
  • Regressiivne maks
  • Maksukoormus
  • Püsikulud
  • Alternatiivkulu e. Loobumiskulu
  • Piiriprintsiip
  • Piirkasu
  • Kahaneva piirkasulikkuse seadus
  • Suhtelise eelise printsiip
  • Siiretööstus
  • Struktuurne töötus
  • Kauba nõudlus on elastne
  • Rahapoliitika e. Monetaarpoliitika
  • Finantskoormus
  • Turundus
  • Turundustegeuvse hulka kuuluvad
  • Riigi elatustase= reaalne SKP: rahvaarv
  • Vältimaks infaltsioonist tulenevaid moonutusi arvestavad majandusteadlased SKP
  • Riigi elatustaseme tõusu võib oodata siis, kui SKP taseme tõus on kiirem kui rahvaarvu
  • Dumping
  • Maksuline tulu
  • Otsene maks

Teemad

  • Majandusteadus on pigem meetod kui doktriin, see on mõistmise mehhanism
  • mõtlemistehnika, mis aitab selle omanikul teha õigeid järeldusi
  • mida?, kuidas?, kellele
  • Laissez faire, laissez
  • passer
  • Hinnasüsteem
  • Hinnad motiveerivad
  • Konkurents on kasulik majandusele tervikuna
  • Turg
  • konkurentsi liike
  • Autoriõigus
  • Kaubamärk
  • kaks tähtsat rolli
  • Tarbijatena
  • Ressursiomanikena
  • Adam Smith
  • Tema vaated
  • Raha roll
  • Nõudmine, mis on rahaga tagatud
  • Nõudlust mõjutavad tegurid
  • Riiklikult reguleeritav hind
  • Hind
  • Väheneb isiklik väärtus
  • Kahanev piirkasulikkus
  • Asenduskaubad
  • Hind
  • Turupakkumine
  • tulutestiga
  • kolmest etapist
  • Ohutus
  • Tulumäär
  • Liitintress
  • Intress
  • Investeerimishoius
  • Finantskoormus
  • Aastane intressimäär
  • Maksevõime
  • Vara
  • Käendaja
  • Kindlustuspreemia
  • Ravikindlustus
  • Vastutuskindlustus
  • Liikluskindlustus
  • Varakindlustus
  • Kapitali ehk kogumiskindlustus
  • Loyds of London
  • Toote ohutuse seadus
  • Riigi Tarbijakaitseamet
  • pakkujatele-müüjatele
  • Reklaami eelised
  • Reklaami puudused
  • meediavorme
  • Sisemajanduse koguprodukt
  • Inflatsioon
  • Riigi elatustase
  • Muutuvkulud
  • Mastaabisääst
  • Kõik riigis kehtivad maksud ja maksustamise põhimõtted
  • moodustavad maksusüsteemi
  • Proportsionaalne maksusüsteem
  • käibemaks
  • Maksukoormus on kõigi maksude kogusumma protsendina
  • ühiskondlikus kogutulust(sisemajanduse koguproduktist, ehk SKP-st)
  • Muutuvkulud
  • Piirkasu
  • Kahaneva piirkasulikkuse seadus
  • Struktuurne töötus
  • jooksvates hindades ümber reaalseks SKP-ks(SKP, millest on infaltsiooni % maha
  • arvestatud)
  • tõus
  • Maksuline tulu
  • Otsene maks

Kommentaarid (0)

Kommentaarid sellele materjalile puuduvad. Ole esimene ja kommenteeri


Sarnased materjalid

45
doc
Majandus õpetuse aasta konspekt
72
docx
Majanduse alused
40
doc
Majanduse alused
82
docx
MAJANDUSE ALUSED KONSPEKT
4
doc
Majanduse konspekt
16
docx
Majanduse abc
30
docx
Sissejuhatus majandusteooriasse konspekt
36
docx
Majandus





Faili allalaadimiseks, pead sisse logima
Kasutajanimi / Email
Parool

Unustasid parooli?

Pole kasutajat?

Tee tasuta konto

UUTELE LIITUJATELE KONTO MOBIILIGA AKTIVEERIMISEL +50 PUNKTI !