Maailmakirjandus II-keskajast klassitsismini (0)

5 Hindamata
 
1) Keskaja ajalooliskultuuriline taust. Keskaja kirjanduse põhinähtused.
Keskaja mõiste pole kultuuriteaduses ühene. Osa õpetlasi arvab, et Ida rahvaste ajaloole on jagunemine kesk- ja uusajaks
võõras. Euroopa kohta valitseb seisukoht, et keskaeg kestis Lä-Rooma keisririigi lagunemisest (5.saj) renessansini (15.saj).
Keskaeg valmistas ette uusaegsete rahvuste ja kultuuride sündi. 1000a väldanud ajastu tähtsad tunnused olid uute
religioonide levik (kristlus, islam, budism) ja vanade rahvaste ulatuslikud ümberpaiknemised, kokkupõrked ja võitlused
eluruumi pärast, ühtede rahvaste hävinemine, teiste esiletõus. Suure rahvasterände (4.­6.saj) käigus põhja- ja idapoolsest
Euroopast lõunasse ja läände senistele Rooma riigi aladele tunginud germaani hõimud (frangid, lääne- ja idagoodid, anglid,
saksid) võtsid 5.­6.saj ristiusu omaks, mida hakkasid paganatele levitama. 4.saj keiser Constantinuse ajal oli kristlus
ametlikult tunnustatud Roomas, kuhu rajati ristiusu suurim pühamu ­ Püha Peetri basiilika. Roomast sai paavstivõimu
keskus. Ristiusk ei soosinud muistsetel paganlikel uskumustel põhinevat rahvaloomingut, mistõttu Euroopa mandril hävines
see pea täielikult. Muistsed müüdid ja rahvapärimused kandusid Euroopa äärealadel ­ Iirimaal ja Islandil.
Keskaja kirjanduse tekkes ja arengus on määravad 3 faktori vastastikumõjutused: rahvaluule traditsioonid, antiikkultuur ning
ristiusk.
· Barbarite hõimudel, kes said Lä-Euroopa valitsejaiks pärast rännet, oli juba arenenud rahvaluule ­ kujunes hilisema
Euroopa kirjanduse aluseks. Luule vanim vorm on töölaul, mis kujunesid tööprotsessi saatvatest ja oma rütmiga
reguleerivatest häälitsustest. Töölaulust arenes tavandilaul, kus kujutati miimiliselt inimese tööd-tegevust ja ühiskondliku
elu hetki. Viljeldi kalendaarseid tavandilaule, millega tähistati looduse pöördepunkte, nt kevade algus.
· Keskaja kirjanduse varasele arengule avaldas katoliku kirik suurt mõju: palju algperioodi teoseid kiriklikku päritolu. Kiriku
rüpes tekkis kultuslik draama. Varane historiograafia ja didaktiline kirjandus järgisid ladinakeelse kloostrikirjanduse
eeskuju.
· Antiigil oli otsene mõju kirjandusele, nt varases rüütlilüürikas on Ovidiuse mõjud; rüütliromaanide ja ­jutustuste
eelastmeks kujunesid Vergiliuse ,,Aeneise" töötlused ja Makedoonia Aleksandri legendid.
5.­13.saj tekkisid paralleelselt ja eraldiseisvatena rahva-, rüütli- ja vaimulik kirjandus ­ neid segab linnade tõus 12.saj paiku,
mis muudab kirjanduse üldpilti: linnakirjandus ja kunst arenevad kiiresti ja haaravad juhtiva koha. Vaimulik kirjandus kaotab
oma eraldatuse ja saab linnakirjanduse osaks. Feodaalne rüütlikirjandus püsib eraldi kuni keskaja lõpuni. Rahvaluule on
linnakirjanduse alus, kuid linnade arenemise eripärastes tingimustes omandab ka rahvaluule uue, ajastule iseloomuliku
vormi.
2) Vanim keskaegne eepika Islandil ja Iirimaal. (Vanem Edda) Anglosaksi eepos. (Beowulf).
Iiri saagade algmed on pärit I aastatuhandest eKr, kui Iirimaal elasid keldid, kelle ühiskonnas oli laulik kui vanade
pärimuste ettekandja ja talletaja suure au sees. Meieni jõudnud iiri saagad kujunesid 2.­7.saj. Laulikuid-jutuvestjaid nimetati
filideks ­ jäädvustasid kuningate lähedaste nõuandjate ja ennustajatena saagades sugukondade genealoogiat, muistseid
müüte ja uskumusi. Teine hulk laulikud oli bardid ­ esitasid muusika saatel ülistuslaule valitsejaile ja sangareile. Keldid
võtsid ristiusu vastu rahumeelselt ja vara. Patrick tõi ristiusu Iirimaale juba 5.saj. Filide ja bardide looming kandus suuliselt
edasi, seda hakkasid üles kirjutama iiri mungad 7.saj. Ristiusk mõjutas saagasid ja nende motiive: kristlik ligimesearmastus
pehmendas vanade pärimuste tooreid motiive. Keldi saagades on alles kristluse-eelne müütiderikas maailm. Iiri saagad olid
proosa vormis, aga neid iseloomustab rõhutatud lüüriline kujundlikkus, poeetiline rütm. Proosajutustuse vahele
põimiti värsse. Saagad jagunevad 2-ks: põhja- ja lõunaiiri. Mõlemad saagad olid üleva ja paatosliku tooniga, kandes edasi
suuri ja õilsaid tundeid, imesid ja maagiat ning ürgse looduse tausta. Põhjaiiri saagade kangelased olid ulaadide
kuningas Conchobar ja ta õepoeg Cuchulinn. Lõunaiiri saagasid õpiti tundma tänu James Machphersonile, kes 1760
avaldas kogumiku, mille väitis olevat muinaskeldi rahvaluule ja muistse lauliku Ossiani loomingu tõlge.
Keskaegne eepika Islandil sai alguse 9.­10.saj. Islandit asustasid norralased. Ristiusk võeti rahumeelselt vastu 11.saj.
Islandi vanade eepiliste laulude kuulsaim kogu on ,,Vanem Edda" ­ pole kindla süzeega ühendatud terviklik eepos, vaid
koondab eri aegadest pärit laule. Kogumiku laulud on osalt vasturääkivad. ,,Vanem Edda" on proosa vormis luuleõpetus.
Arvatavasti kirja pandud 11.­12.saj, käsikiri aga 13.saj. Kogumiku mütoloogilised laulud räägivad maailma tekkest.
Tegelased: jumalad hiiud ja nendega sõdivad jumalad aasid. Tegevuse keskmes on aaside ning vaanide (ka jumalad) tülid
ning leppimised. ,,Vanemas Eddas" on palju müütilisi tegelasi. Sõjakangelaste manala on Valhalla, kus langenud sangareid
kostitatakse õlle ning mõduga. Teos peegeldab nii muinasskandinaavia kui ka teiste muinasgermaani rahvaste kujutlusi
maailmas, uskumusi ja legende. Halastamatu surmavaen ja kättemaks on muinasgermaani jumalate vahekordades tavaline.
Toores sisu (surmavaen, kättemaks) tõestab, et ristiusus rõhutatud kõlbluseideedel pole muinasgermaani müütides erilist
96% sisust ei kuvatud. Kogu dokumendi sisu näed kui laed faili alla
Maailmakirjandus II-keskajast klassitsismini #1 Maailmakirjandus II-keskajast klassitsismini #2 Maailmakirjandus II-keskajast klassitsismini #3 Maailmakirjandus II-keskajast klassitsismini #4 Maailmakirjandus II-keskajast klassitsismini #5 Maailmakirjandus II-keskajast klassitsismini #6 Maailmakirjandus II-keskajast klassitsismini #7 Maailmakirjandus II-keskajast klassitsismini #8 Maailmakirjandus II-keskajast klassitsismini #9 Maailmakirjandus II-keskajast klassitsismini #10 Maailmakirjandus II-keskajast klassitsismini #11 Maailmakirjandus II-keskajast klassitsismini #12 Maailmakirjandus II-keskajast klassitsismini #13 Maailmakirjandus II-keskajast klassitsismini #14 Maailmakirjandus II-keskajast klassitsismini #15 Maailmakirjandus II-keskajast klassitsismini #16 Maailmakirjandus II-keskajast klassitsismini #17 Maailmakirjandus II-keskajast klassitsismini #18 Maailmakirjandus II-keskajast klassitsismini #19 Maailmakirjandus II-keskajast klassitsismini #20 Maailmakirjandus II-keskajast klassitsismini #21
10 punkti Autor soovib selle materjali allalaadimise eest saada 10 punkti.
~ 21 lehte Lehekülgede arv dokumendis
2013-06-06 Kuupäev, millal dokument üles laeti
56 laadimist Kokku alla laetud
0 arvamust Teiste kasutajate poolt lisatud kommentaarid
Mirell Põlma Õppematerjali autor

Lisainfo

Lisaks eksami kordamisküsimustele ka 9 raamatu kokkuvõtted.
keskaeg , renessanss , klassitsism

Dokumendis esitatud küsimused

  • Miks inimesed käituvad teadlikult halvasti ?

Mõisted

laulikuid, filideks, kogumiku laulud, sõjakangelaste manala, kangelaslaulude aines, algkujul, siegfried, läbiv motiiv, rüütlikirjandust, , arturi, arturi, levisid graaliromaanid, alguse kujunemis, trubaduurid, trubaduuridelt, pastorell, romanss, albas, kirikuõpetus mitmekesistus, itaalias novella, vagantide luulest, romanss, romansis, jumalateenistustest, miraakel, moraalitee, farss, sotii, fablioode keel, villoni looming, renessanss, humanistid, teosl, chaucer, sarnaseid seiku, chauceri teosed, chaucerile, naisele võlgu, petrarca, petrarca teos, suurelisus, ennast põlata, viivitamine, inimlikkusele loomulikust, plejaadi, sunnitööliste palkamine, utoopias, saare keskel, igas maamajapidamises, linna ümber, utooplastel, võlg, orjad, utooplased, raphaeli meelest, väärtuslikum, keskaegsete rüütliromaanidega, armuseikluste, tekkis manerism, kütkesse inimkond, iseloomustab keelemäng, peateose kangelased, filosoofilis, kelmiromaan, kelmiromaan, satiiri vahend, kuulsates kelmiromaanides, sündmustel, teose lõpuks, argpüksid, arukus, callimacol, mandragora, saj keskel, kalaf, turandot, prints, kalaf, turandoti kinnisidee, baraki naine, interluudium, valitsev teema, mantlikomöödiad, sisse gracioso, vega, busto õde, busto, sancho, barokk, uue teema, kristlase teel, ustav, kristlasel, kristlane, laiskleja jt, ilmub lõukoer, gongora, letrilja, põimida 11, eleegilis, barokkdraamale, tegelastes, calderon, barokkdraamas, pasun, segismundo, kuninga väed, segismundo, loo lõpus, ilmalikke mineviku, üleloomulikkus, moliere, aastal lõ

Sisukord

  • Klassitsism

Teemad

  • Iiri saagad
  • filid
  • bardid
  • Proosajutustuse vahele
  • üleva ja paatosliku tooniga, kandes edasi
  • suuri ja õilsaid tundeid, imesid ja maagiat ning ürgse looduse tausta
  • Machpherson
  • Ossian
  • Keskaegne eepika Islandil
  • pole kindla süžeega ühendatud terviklik eepos
  • proosa vormis luuleõpetus
  • mütoloogilised laulud räägivad maailma tekkest
  • vaanid
  • Valhalla
  • pole läbinisti halbu või häid tegelasi
  • Kogumikust tulevad
  • välja Vana-Skandinaaviale omased kõlbelised väärtused: Odinit hinnatakse arukuse, mõõdukuse, ettenägelikkuse
  • keskmes on inimkangelased – kangelaslaulud
  • sangarite saatus põimub müütidega
  • pole riimis
  • Kõlavus saavutati rõhkude korrapärasusega
  • kenning
  • skaldide luule
  • Anglosaksi eepos „Beowulf“
  • räägib
  • sündmustest Taanis ja Lõ-Rootsis
  • vähem paganlikku sisu
  • ei räägita jumalatest või kangelastest, vaid paarist sündmusest
  • kus kangelane võitleb lohega
  • rahvusteadvus
  • tõuseb esile kristluse teenimise ja levitamise vaim. Laulude päritolu pole selge
  • huglaarid
  • špiilmannid
  • Nibelungide laul“
  • juhtmotiiv daamikultus
  • kontrastid
  • kangelaste individuaalsuse esiletoomine
  • kadedus
  • traagilisim, süngeim ja mahukaim
  • Rolandi laul“ ülistab isamaa-armastust ja Karl Suure kristlike rüütlite sõda teiseusuliste
  • palju poeetilisi liialdusi
  • Roland pole veatu kangelane
  • dünaamiline pilt
  • tiraad
  • peegeldab ajalugu tõetruumalt kui „Rolandi
  • Sündmused on enamasti
  • ajaloos kinnitust leidnud
  • Cidi jaoks on sõda mauride
  • Tegelased vähe
  • Tähelepanu on kangelase eraelul
  • Cid käitub suuremeelselt ja lihtsalt
  • demokraatlikus vaimus
  • assonantsriim
  • üleminekuteos
  • eemalduti suulistest vormidest, kirjakeel arenes kiirelt, Bütsantsist tulnud kirikukirjandus juurdus ja
  • segunes ilmalikuga
  • rüütliau ja patriotismi ülistamine
  • Autor kirjutab eepose vahetult pärast sündmusi ning neile, kes sündmustes
  • ei huvita detailid
  • Kriitiline suhtumine Igorisse kui ühtsuse lõhkujasse, samas
  • peaaegu pole religioosset
  • Igatsus kaotatud Venemaa ühtsuse järele toob sisse motiive
  • rahvaluulest ja paganlikkust
  • saj keskel
  • rahuaegadel muutus tähtsaks õukonnaelu oma
  • Rüütel pidi olema lisaks sõjaliselt ja vasallitruuduse poolest silmapaistvusele ka laitmatu
  • käitumisega, tähelepanelik, viisakas, kõrgete kõlbeliste põhimõtetega seltskonnas ja eraelus
  • nimetatakse daamikultuse tõttu ka
  • nihutab elutunnetust
  • jäädvustas rüütelkonna kombestikku ja elunorme ning kujundas neid
  • kadus autorite anonüümsus
  • truväärid
  • roman
  • Itaalia lähedal õitses lüüriline luule
  • Varajaste rüütliromaanide aines pärineb antiigist
  • aleksandriin ehk 12-silbiline paarisriimiline värss tsesuuriga 6. silbi järel
  • Arturi- ehk ümarlauaromaanides oli 8-silbiline
  • paarisriimiline värss
  • Rüütli armastatu
  • on tavaliselt abielunaine
  • Alles 13.–14.saj hakati rüütliromaane kirjutama proosas. Graaliromaanidest sai tänu de Troyes’ile
  • alguse kujunemis- ehk arenguromaan
  • tuntud oma erakordse vormilise mitmekesisuse ja
  • Trubaduurid – luuletajad, heliloojad ja lauljad
  • ühes isikus
  • leiutasid nad uusi stroofivorme ja riimiskeeme
  • sekstiin
  • teema arendus kordus luuletusest
  • varjundid erinesid
  • minnesingerid
  • sirventees
  • Pastorell
  • Albas
  • Tentsoon
  • Kirjandus keskaegses linnas
  • pilgati ajastu pahesid
  • moraliseeriti kirjandust
  • allegooria
  • fablioo
  • švang
  • novella
  • Vagandid
  • goljaarid
  • Carmina Burana“
  • rebaseromaan
  • hiliskeskaeg suur rahvaluule õitseng
  • romanseero
  • eepiline luuletus, kus räägiti rahvusliku ajaloo värvikamatest seiklustest, keskaegse ajaloo
  • suursündmustest (rekonkista), hispaanlaste ja mauride vahekorrast piiril
  • silbiline värssidest koosnev
  • assonantsriimiga
  • keskendub dramaatilisele olukorrale
  • Hispaanias võeti romanss klassitsistliku draama üheks
  • põhivärsivormiks
  • algul olid väiksed näidendid
  • saj laienes
  • mindi üle rahvakeelsuselt ladina
  • hakkasid näitlema linnakodanikud
  • Miraakel
  • Farss
  • Sotii
  • commedia dell’arte
  • rüütlikirjandusega võrreldes lihtsam ja rahvalähedasem
  • esitas tugevneva III seisuse ehk keskklassi (kaupmehed, käsitöölised) maailmavaadet
  • protest seisusliku
  • satiirilis-didaktiline vaim
  • švangid
  • vagantide
  • alamamast vaimulikkonnast pärit rändlaulikud) ladinakeelne luulelooming
  • Francois Villon
  • luuletsüklit: „Värsid“ (= „Väike testament“) ja „Suur testament“
  • Lä-Euroopas 14.–16.saj
  • murranguline pööre looduse, loomulikkuse, ratsionaalsete teadmiste ja vabamate inimsuhete
  • Inimene kui isiksus vabaneb keskaja kirikudogmade, skolastilise teadmise ja seisuslike
  • individuaalsus
  • humanism
  • uus usk inimesse ja elu
  • trükikunst
  • Kirjanduses
  • sisepinged
  • püüe mõista nende vaimulaadi ja
  • mõttemaailma
  • ladinakeelne kirjandus, antiikne traditsioon
  • tõrjub kõrvale rahvusliku
  • üleminekul keskajast uusaega
  • Keskmesse tõusis vabalt arenev ja kordumatu isiksus oma õiguste ning
  • Antiikkultuur
  • Dante Alighieri
  • keskaegsed sümbolid ja maailmapilt
  • Jumalik komöödia“
  • esikteos „Uus elu“ – kirjutatud uues mahedas stiilis, mis rõhutas armastuse
  • filosoofilist käsitust: stiili luuletajatel hakkab kujunema platoonilise armastuse ideaal
  • Beatrice
  • värsivormis nägemus
  • allegooriline lähenemine
  • Arvsümbolid
  • saj inglise kirjanik
  • Varajases loomingujärgus
  • matkis prantsuse õukonnaluule eeskujusid, kirjutas ballaade, rondoosid, ühe nägemuse vormis poeemi, tõlkis
  • Canterbury lood“
  • kritiseerib
  • ülistab looduse suurust, loomulikkust, arukust ja
  • kasutab palju
  • rüütlikirjanduse süžeesid
  • iroonilised ja humoorikad kontrastid
  • Canterbury lood
  • Bathi emanda lugu
  • Oxfordi tudengi elu
  • Paaži lugu
  • Maahärra lugu
  • Indulgentsimüüja lugu
  • F. Petrarca
  • abba abba cdc dcd
  • Secretum
  • Boccaccio
  • Laenates süžeesid varasematest rüütliromaanidest või –novellidest, kirjutas nii
  • kirjanduskeele peamine
  • tõi värssromaani oktaavi-stroofi
  • üritas Dante eeskujul luua filosoofilis-allegoorilist poeemi
  • tõi proosasse pastoraalse teema
  • Boccaccio paistab silma hea inimhinge tundjana
  • lühiromaan „Fiammetta“ – peetakse psühholoogilise proosaromaani alguseks Euroopa kirjanduses
  • ühendas
  • noort
  • inimest, kellest igaüks jutustab 10 päeval kaaslastele 1 loo
  • Teemades
  • leidub sarnasusi keskaegse linnaproosaga: munkade liiderlikkus, kohtunike äraostetavus, inimeste patud ja
  • nõrkused
  • räägib peamiselt eraeluseikadest – armuihast, kadedusest, abielurikkumistest, petmistest
  • Kuigi süžeed olid laenatud varasemast
  • läheneb I renessanssikirjanikuna
  • inimese tulevik on tema loomulike võimete ja
  • õigustab
  • armastuses loomulikkust
  • hindab kõrgelt
  • valdab täiuslikult nii poeetilist stiili kui
  • mahlakat rahvalikku kõnekeelt
  • Lüürikas
  • ülistati loodust ja tundeid
  • ekoloog
  • Eepiline luule sai alguse Dante ja Boccaccioga
  • levinud tänavalaulikud – pöördusid tagasi
  • vanaprantsuse eepilise ainestiku juurde
  • läbiv on rahvalik naer ja jämedus, tegelaste seikluste erakordsus ja lustlikkus, mitte tõsimeelne ülev
  • Rolandi laulu” motiiv
  • Armastuse-teema
  • tegelaste hingeelu jälgimine
  • Raevunud Orlando”
  • Vihjed kaasajale, esiplaanil
  • armastus kui inimlik tunne
  • Tasso „Vabastatud Jeruusalemm” – heitlik elukäik, vaimuhaigus
  • oktaavides, ent erineb teistest Itaalia
  • eepilistest poeemidest juba oma temaatika tõttu: jutustab ajaloolistest sündmustest, paganate kätte sattunud
  • Jeruusalemmast
  • rahulolematus
  • katoliku kirikuga, mis viis reformatsioonini 1517
  • Lutherile
  • oli oluline, et igaüks jõuaks otse piibli kaudu jumalaga suhtluseni
  • Erasmus Rotterdamist kritiseeris julgelt katoliku kiriku rikutust ja liigseid rituaale
  • Avaldas
  • Uue Testamendi ladinakeelse uustõlke koos kreekakeelse lähtetekstiga – pani aluse sellega pühakirja filoloogilisele
  • tekstikriitikale
  • Ristiusk tähendas talle eelkõige inimeetikat, kõlbluse aluseid
  • kristlik humanist
  • kaitses pigem inimese vabadust, jäädes renessansi ideaalidele truuks
  • kristlus ühendab tarkuse ja headuse ideaali
  • tark kristlik kuningas peaks toetama rahu ja tegutsema
  • rahva heaks
  • Narruse kiitus”
  • Thomas More
  • Kujutas endast ideaalse maailma
  • kirjeldust
  • Utoopia
  • Termin „essee” võeti kasutusele tema teosest
  • vabas vormis arutlus mingil kindlal teemal ilma rangete mahupiiranguteta
  • Teda masendas Prantsusmaal ususõjad vallandanud fanatism
  • Arutleb kõikidel eluteemadel: „Laste kasvatamisest”, „Üksindusest”, „Sõprusest”, „Julmusest”
  • Kõiki ühendab mõtisklus inimese elu mõtte ja õnne võimaluse üle
  • Elu õnne kehastab elu nauding
  • Kaitseb loomulikkust ja imetleb elutäiust inimeses. Rõhutab mõistuse ja eneseanalüüsi
  • Taunib
  • Tema tunnuslause „Mida ma tean” – väljendab
  • skeptilisust: võime teada palju, ent iial ei tea kõike
  • Raamatust õpitud tarkusest veel
  • väärtuslikum on avar elukogemus koos mõtisklusega
  • rüütli- ja pastoraalromaan
  • saj Hispaanias võib rääkida massikirjandusest – ilmus tohutult rüütliromaane
  • rüütellikkus oli lähedane renessansi ideaalile terviklikust inimesest, kelles harmooniline välimus ja füüsiline võimekus
  • langevad kokku vaimse ja kõlbelise täiusega. Rüütliromaan kujunes ajaviitelektüüriks – kordusid samad kunstilised
  • võtted, olukorrad, tegelased
  • renessansi romaanide kujutusviis konkreetsem ja looduspärasem, aga leidub
  • meelelisust ja erootikat ka
  • Põhitegevus
  • keerleb rüütlite seikluste ümber
  • viisid tegevuspaigad kaasaegsest ajaloolisest elust kaugemale
  • teadlik, kokkuleppeline utopism
  • tuues sisse traagilise
  • proosateksti põimiti palju luuletusi, aga ka proosa ise oli
  • lüüriline. Kujundeid võeti antiikmütoloogiast
  • realistlikku
  • Kui rüütli- ja pastoraaliromaanis oli tähtis kangelase eraelu, siis realistlikus romaanis võeti vaatluse
  • alla konkreetne ühiskond
  • keerulised ja
  • pretsioosne salongikirjandus
  • manerism
  • Celestina“
  • F. Rabelais
  • Gargantua ja Pantagruel“
  • kasutas teostes panteistlikku filosoofiat, mõistes inimelu pea ainult materiaalse ja bioloogilise
  • materialistlik ja vabamõtteline elukäsitus
  • palju rämedat ja rõvedat rahvalikku kõnepruuki, aga paneb selle segunema humanistliku
  • Ürgmaisuse ja elukõiksuse ülistus
  • keelemäng
  • peategelase
  • nimed kätkevad joomise-söömise ja janu sümboolikat
  • teostes pole tegelaste psühholoogilist või
  • need on eelkõige sümbolid raamatu filosoofilises allegoorias
  • Kelmiromaan
  • Kelmiromaani võib pidada rüütliromaani paroodiaks, sest rüütli ideaalne seiklus pööratakse pahupidi – „kangelane“
  • seikleb ühiskonna madalaimas osas, kus ta pole maistest tegureist vaba, vaid just sõltub neist sünnist saati
  • Kangelane“ sünnib vaesesse perre ja tihti satub juba väiksena laia maailma, tunneb häda ja viletsust, mis teda
  • paistab silma ajaloolise konkreetsuse poolest
  • mina-jutustus
  • Mina-jutustus jätab tõepärase ja usutava mulje, samas on raskem kindlaks teha, kus tegelane kõneleb ja kus kõneleb
  • Kelmiromaan jutustab enamasti poisi- või noorukiea seiklustest
  • satiir: ta
  • vastandas ühiskonna ja inimese välist palet nende tegelikule olemusele
  • Kelmiromaani arengu algul oli lõbus naer hoolimata äpardustest, aga hiljem kibe ja
  • aimatav filosoofiline sümboolika
  • olustikuline
  • seiklusromaan
  • kunstiline
  • terviklikkus
  • Novell sai
  • oma žanrinime hiliskeskaja lühikesest lõbusast itaalia rahvalikust lühijutustust novellast
  • Teravmeelne hidalgo
  • don Quijote La Manchast“
  • Koerte kõnelus
  • Renessansi draama
  • Mandragora
  • Commedia dell’arte
  • elukutselised näitlejad
  • Kindlad tegelastüübid, kes kandsid tuttavaid
  • il üldrahvalik alus
  • Hiina printsess Turandot
  • Inglise rahvusdraama
  • Avati palju avalikke ja erateatreid, kuhu pääses
  • Võrreldes kitsale publikult määratud õukonnateatriga ja rändtruppidega omandas
  • Draama muutus kirjandusliigiks, mis kõige enam võis mõjutada ühiskonna hoiakuid
  • Tollases teatrihoones toimus tegevus järgemööda 3 eri laval
  • Näidendeis kasutati lavaefekte
  • Ei tehtud veel katset
  • Lavastati nii tragöödiaid kui komöödiaid
  • Sisu oli ajalooline ja mütoloogiline
  • Doktor Faustuse traagiline lugu“
  • kuulus vabamõtlejate ringi ja kuninganna salateenistusse
  • Esimese inglasena pöördus inglise teatris üldinimlike, kogu
  • renessansiajastut erutavate teemade poole, peegeldades nii renessansi ülevaid püüdlusi kui ka sisemisi vastuolusid
  • Shakespeare’i eelkäija
  • W. Shakespeare
  • tegutses näitleja ja dramaturgina
  • eluajal kuulus
  • ajalookroonikad
  • Komöödia lüürilises pooles
  • Osa komöödiaid + hilisemad tragöödiad on loodud maskimängu žanris
  • Kujutab
  • Inglismaad hiliskeskajast kuni kaasajani. Sealsed võimu, moraali, individualismi ja vastutuse teemad kanduvad ka
  • tragöödiatesse
  • poeet, kes paneb oma
  • tegelastele suhu lüürilisi ja filosoofilisi kujundeid
  • Macbeth“
  • Hamlet“
  • määratles draama esteetilised
  • pole aja- ja kohapiirangud head
  • kurb
  • vaatust
  • mõõga- ja
  • mantlikomöödiad
  • gracioso
  • rõhutab rahva loomulikku rikkumatust ja võrdleb lihtrahvast aadlike
  • egoismiga
  • Sevilla täht
  • poliitika- ja ühiskonnaelus muudatused
  • Barokk on keeruline, mitmemõtteline ja mänguline nähtus
  • rõhutatud metafoorne ja allegoorilis-sümbolistlik
  • vastandite ja kontrastide kunst
  • vaimuterav vastandite ja
  • kontseptid – vaimukalt üldistavad kujundid
  • kontseptism
  • uue teema – maise elu tühisus ja kaduvus
  • pessimistlik
  • mõistus ja mõistuspärasus
  • Toetuti antiigi esteetikale
  • töötati välja rangeid reeglid, tõmmati selge piir „kõrge“ ja „madala“ kunsti vahele
  • poeet peab
  • Toetudes antiigi kogemusele peab teos
  • Luuletajat ajendagu loominguks südame hääl, kõlbeline eesmärk
  • Püüti antiiki kõiges
  • allegoorilisus ja
  • Põimiti fantastilisi kujundeid ajaloolise reaalsusega
  • mahukas allegooriline romaan „Criticon“
  • looduslapse ja mõistuseinimese rännak
  • Käsioraakel ja arukuse
  • kunst“ on filosoofiliste miniatuuride kogu – 300 miniatuuri lähtuvad kõik mingist motost
  • relatiivsuse tunnetamine
  • Voorused on arukus, mõistus, enesevaatlus, haridus. Isiksuse loob kultuur
  • Palveränduri teekond“ võistles edu poolest piibliga
  • räägib rahvale arusaadavas keeles
  • Igal pool on moraalne mõte kõlbelises selginemises
  • Grimmelshausen
  • kujutatakse
  • uuema aja psühholoogilise romaani algus
  • Palveränduri teekond
  • Renessansi ja baroki vahele on raske ajalist piiri tõmmata
  • J. Donne
  • meelisvahendid olid paradoksidele ja
  • leidlikele vastandamistele toetuvad kontseptid
  • Donne kasutab filosoofilise alltekstiga luuletustes kõnekeelt ja ülevateemaga näiliselt sobimatut olmelist
  • kujundlikkust – kontrastid
  • L. Gongora
  • sai kuulsaks oma kujundirikkuse ja keerukuse, n-ö hämara väljenduse
  • gongorism
  • Üksindused“ oli silva vormis
  • pretsioosne kirjandus
  • satiirik
  • looming on ulatuslik ja mitmekesine
  • fantastilised ja grotesksed kujundid proosasatiiris
  • mõtted surmale
  • surm ei oota kusagil kaugel ees, vaid see elab meis endis, ahistades inimese individuaalset eksistentsi
  • kasutab
  • jämenaturalistlikke detaile ja rämedaid otseütlusi, säilitades seejuures teravmeelsuse
  • Endiselt kehtisid Hispaanias Lope de Vega
  • printsiibid: lava tulvil liikumist, tõsine seguneb lõbusaga, mitmekesine temaatika. Uue nüansina lisandusid
  • sümboolika ja allegooria, mis laienesid jõuliselt
  • Tegelased muutuvad psühholoogiliselt
  • süveneb usu
  • laienes vaatemängulisus, kasutati rikkalikke ja uhkeid dekoratsioone, näidendeisse põimiti tihti
  • muusikat, laule ja tantse
  • baroki suurim dramaturg
  • religioosne ja
  • eksistentsiaalne draama
  • peateoseks peetakse filosoofilist draamat „Elu on unenägu“
  • ~200
  • draamade ideed kooskõlas
  • ülistab inimese sisemist
  • Calderoni intellektuaalse rõhuga
  • sümbolid ja allegooria esiplaanil nii
  • tugevalt, et tegelased kaotavad oma vahetut konkreetsust
  • Calderon kujutab elu teatrina, näidendina, millel on oma algus ja lõpp ja kõigil elavatel on oma roll
  • mängida
  • Elu on unenägu
  • Tirso de Molina
  • tegelaste psühhologiseeritus
  • Sevilla pilkaja ja kivist külaline“, milles ta pani aluse don Juani kujule uusaegses kultuuris
  • Tõukeid elupõletajast naistevõrgutaja tegelase loomiseks sai ta hispaania folkloorist
  • Klassizismus
  • Akadeemikud ja kardinal ise sekkusid pidevalt teatriellu – see pidi kõigiti vastama absolutistliku
  • Tragöödias kui kõrges žanris aeti asi eriti tähtsaks ja piiritletuks
  • Madalaid seiku, füüsilist vägivalda, labaseid väljendeid ei tohtinud tragöödias olla. Sündmused pidid
  • Üleloomulikkus on taunitav, seiklused ei sobi enam
  • monoloogide osa kasvas
  • Prantsuse klassitsismi suurim komöödiakirjanik
  • Tundes varakult huvi teatri vastu, asutas ta teatritrupi, milles tegutses nii komödiograafi, lavastaja kui
  • näitlejana
  • Naeruväärsed eputised“ – meeldis monarhile
  • järgmiste komöödiate julge satiiriga vihastas Moliere Pariisi
  • Tartuffe“
  • ta peegeldas oma kaasaja
  • Elu-olu kirjeldas kriitiliselt
  • näitas oma tegelasi üldinimlikena
  • komöödiad kandsid humaanset moraali ja filosoofiat
  • satiiri märklauaks on aristokraatlik seltskond, elukauge idealism
  • Tema tugevus seisnes
  • aga tegelase karakteri psühholoogiliselt peenes ja vaimukas esituses, sõnakoomikas
  • Misantroop“ kritiseerib iseäranis teravalt aadli
  • Moliere
  • oskas oma kaasaja inimeses detailselt näha ja esile tuua need jooned, mis on olnud inimesele omaks kogu tema
  • ajaloolisel teekonnal
  • enesevaatlus
  • kujutab
  • kangelasi
  • eraeluintriigid ja psühholoogilised
  • näitab reaalseid tunge, paneb tegelasi
  • piirsituatsioonidesse, võitlema iseenda ja oma tunnetega

Kommentaarid (0)

Kommentaarid sellele materjalile puuduvad. Ole esimene ja kommenteeri


Sarnased materjalid

37
docx
51
doc
62
docx
82
doc
112
doc
0
docx
54
doc
24
doc





30 päevane VIP +50% ROHKEM

Telli VIP ja ole 30+14 päeva mureta

5.85€

3.9€

Oled juba kasutaja? Logi sisse

Faili allalaadimiseks, pead sisse logima
Kasutajanimi / Email
Parool

Unustasid parooli?

Pole kasutajat?

Tee tasuta konto