otsust . Riigieelarve tuleb välja kuulutada Vabariigi Presidendi poolt ning avaldada Riigi Teatajas. Riigieelarve võetakse Riigikogus vastu lihthäälteenamusega. Lisaks riigieelarve vastuvõtmisele peab Riigikogu kinnitama ka eelarve täitmise aruande 2. Eelarve periood Riigieelarve koostatakse üheks eelarveaastaks. Eelarveaasta algab 1. jaanuaril ja lõpeb 31. detsembril. 3. Riigieelarve tulude, kulude ja maksude suurusjärgud Riigieelarve on plaan, mille alusel valitsus kasutab riigi raha. Eelarvesse pannakse kirja kõik riigi tulud ja kulud. Piisava hulga rahaliste vahendite laekumise riigi eelarvesse tagab maksusüsteem. Valitsuse kulud võib jagada nelja rühma: tarbimiskulutused, mis on seotud hüviste ostmisega ja palkade maksmisega avaliku sektori töötajatele riiklikud investeeringud pensionid, toetused, abirahad jne. riigivõla intressid
KORDAMISKÜSIMUSED Maksu mõiste ○ Milleks meile maksud (eesmärk, vajalikkus) - maksude kehtestamine ja kogumine on vajalik riigi majanduse reguleerimiseks; tagavad vajalikud ressursid ühiste hüvede pakkumiseks ning nendega mõjutatakse majanduspoliitikat ○ Maksusüsteem Eestis, nimeta kohalikud ja riiklikud maksud - kohalikud maksud (reklaamimaks, teede- ja tänavate sulgemise maks, mootorsõiduki maks, loomapidamis-, lõbustus- ja parkimismaks); riiklikud maksud (tulu-, sotsiaal-, maa-, raskeveoki-, käibe-, tolli-, hasartmängu-, ettevõtlustulumaks ja aktsiisid-alkohol, tubakas, pakend, kütus, elekter) ○ Nimeta maksude arvestusega seotud õigusakte - maksukorralduse seadus, tulumaksu-, sotsiaalmaksu-,
Maksustamise olemus Sisukord 1 Teadmised ja oskused 2 Maksustamise põhimõtted ja reguleerivad seadused 3 Riiklikud ja kohalikud maksud 4 Ettevõtlus ja maksustamine 1 Teadmised ja oskused Selle peatüki läbimise järel: ·tead maksusüsteemi aluseid; ·tead riiklikke ja kohalikke makse; ·oskad otsida infot maksude kohta; ·oskad hinnata ettevõtluse maksustamist. 2 Maksustamise põhimõtted ja reguleerivad seadused Eesti Vabariigi põhiseadus annab aluse maksude kehtestamiseks. Eesti Vabariigi põhiseaduse § 113: Riiklikud maksud, koormised, lõivud, trahvid ja sundkindlustuse maksed sätestab seadus. Eesti maksusüsteemi alused on kehtestatud maksukorralduse seadusega. Maksukorralduse seaduses §2- s on defineeritud maks: Maks on seadusega või seaduse alusel valla- või linnavolikogu määrusega riigi või kohaliku omavalitsuse avalik-õiguslike ülesannete täitmiseks või selleks vajaliku tulu saamiseks
rahaline kohustus, mis kuulub täitmisele seaduse või määrusega ettenähtud korras, suuruses ja tähtaegadel ning millel puudub otsene vastutasu maksumaksja jaoks. § 3. Maksusüsteem (1) Eesti maksusüsteem koosneb maksuseadustega sätestatud ja kehtestatud riiklikest maksudest ning seaduse alusel valla või linnavolikogu poolt oma haldusterritooriumil kehtestatavatest kohalikest maksudest. (2) Riiklikud maksud on: 1) tulumaks; 2) sotsiaalmaks; 3) maamaks; 4) hasartmängumaks; 5) käibemaks; 6) tollimaks; 7) aktsiisid; 8) raskeveokimaks. (4) Käesolevas seaduses maksu kohta sätestatut kohaldatakse ka kogumispensionide maksele ja töötuskindlustusmaksele, kui kogumispensionide seaduses või töötuskindlustuse seaduses ei ole sätestatud teisiti. § 4
toetuste arvel; · kingituste või annetuste maksumust; · kahju, mis tekkis vara turuhinnast madalama hinnaga võõrandamisest maksumaksjaga seotud isikule, välja arvatud juhul, kui selliselt kahjult on makstud erisoodustuste tulumaks; · kahju, mis tekkis maksumaksjaga seotud isikult turuhinnast kõrgema hinnaga ostetud vara võõrandamisest; · pistis ja altkäemaks; Eestis või välisriigis tasutud sotsiaalkindlustuse maksud ega maksed, mille tasumise eesmärk oli isikule pensioni-, ravi-, emadus-, töötus-, tööõnnetus- või kutsehaiguskindlustuse tagamine. 8. Erikonto avamine ja kasutamine. FIE ettevõtluse aastakasum paistab kujunevat suuremaks kui isiklike kulude katmiseks tarvis, ning ettevõtluse arendamiseks oleks järgnevatel aastatel tarvis suuremaid väljaminekuid teha, on õige aeg paigutada osa raha FIE erikontole. FIE erikonto avamise ja kasutamise eesmärgiks on
ressursse ning intuitiivselt tundub see olevat heaks indikaatoriks, mis peegeldab isiku võimet finantseerida riiki.'' /Goode,R. The individual Income Tax 1976, lk 11/ Tulumaksu olulisus tuleneb mitte ainult tema tähtsast osast fiskaal- ja sotsiaalpoliitikas, vaid ka tema suurest mõjust majandussubjektide käitumisele. Äri- ja isiklikke otsuseid tehes analüüsitakse erinevaid stsenaariume ja nendest tekkiva tulu suuruse muutumist maksude mõjul. Maksuplaneeringu käigus püütakse leida soodsaim variant soovitava arengu realiseerimiseks. Tulu maksustemise positiivseks küljeks peetakse nn. sotsiaalse õigluse loomist, aga ka seda, et maksu suurus sõltub maksu maksmise võimest. Tulumaksus nähakse efektiivset vahendit ühiskondlike eesmärkide teostamiseks s.o. rikkuste ümberjagamiseks vastavalt võimulolevale ideoloogiale ja nägemusele.
Tulumaksuseadus (TuMS) 1. Mida maksustatakse tulumaksuga? Tulumaksuga maksustatakse maksumaksja tulu, millest on tehtud seadusega lubatud mahaarvamised. Lisaks maksustatakse tulumaksuga ka füüsilisele isikule tehtud erisoodustused, residendist juriidilise isiku ja riigitulundusasutuse jaotatud kasum, tehtud kingitused, annetused ja vastuvõtukulud ning ettevõtlusega ja põhikirjalise eesmärgiga mitteseotud kulud ja väljamaksed. Samuti maksustatakse tulumaksuga mitteresidendi tehtud erisoodustused, mitteresidendi püsiva tegevuskoha kaudu või arvel tehtud kingitused, annetused ja vastuvõtukulud, kasumieraldised, ettevõtlusega mitteseotud kulud ja väljamaksed. 2. Kes peavad tulumaksu maksma? Tulumaksu maksjad on füüsiline isik, lepinguline investeerimisfond, aktsiaseltsifond ja mitteresidendist juriidiline isik, kes saavad maksustamisele kuuluvat tulu. Samuti füüsilisest isikust tööandja, residendist juriidil
Summas 511 3 eurot märts 3 eurot Arve nr 3 14. märts Summas Tasumine Summas 3835 eurot 20. aprill 3835 eurot Arve nr 4 10. aprill Summas Tasumine Summas 3835 eurot 26. mai 3835 eurot Kokku: 16 618 eurot Üldkorras arvestuse pidamisel ületas käive 16 000 eurot 10. aprillil ja raha saamise järgi ehk kassapõhise arvestuse korral ületas käive 16 000 eurot 26. mail. Mõlemal juhul peab FIE käibemaksu kohustuslasena registreerimise avalduse esitama hiljemalt 3 tööpäeva jooksul. Kõigile sama päeva (näites 10. aprilli või 26. mai) arvetele peab FIE lisama käibemaksu. REGISTREERITUD KÄIBEMAKSUKOHUSTUSLASE KOHUSTUSED
Kõik kommentaarid