Plaanid puhkusele minna? Võta endale majutus AirBnb kaudu ja saad 37€ kontoraha Tee konto Sulge
Facebook Like

Liikumine ja tervis (7)

4 HEA
Punktid

Esitatud küsimused

  • Mida annab kehaline aktiivsus ?
  • Milline on õige toitumine ?
  • Miks on õige toitumine noortele sportlastele tähtis ?
  • Milliseid harjutusi eelistada ?
  • Mida käimine arendab ?
  • Milleks on ujumine hea ?
 
Säutsu twitteris
Liikumine ja tervis
Tänapäeval me just nagu ei vajagi ellujäämiseks kehalist aktiivsust. Tänane inimene sõidab punktist A punkti B autoga, olgugi et vahemaa võib olla vaid mõnisada meetrit. Poode külastades valime trepist liikumise asemel mugavama vahendi – eskalaatori. Poes riiulite vahel liikudes valime mõnusaks äraolemiseks ning tööstressi maandamiseks toite, mis sageli on rasva ja suhkrurohked. Lisaks ehk pudel kerget veinigi. Pärast ”vaimselt ja füüsiliselt väsitavat “ poeskäiku võime kodus rahumeelselt diivanile pikali visata ja nautida kokkuostetud delikatesse, valides televiisorist meelepäraseid telesaateid.
Loomulikult ei saa me väita, et meie tänane elu poleks oluliselt parem ja mugavam kui meie kaugetel eelkäijatel. Selge on ka see, et vähene kehaline aktiivsus, pidevalt süvenev stress ja sellest põhjustatud väljakujunenud valed toitumisharjumused avaldavad laastavat mõju meie tervisele. Kroonilised haigused ja traumad, mis on põhjustatud vähesest kehalisest aktiivsusest, on tänaseks saanud arenenud turumajandusliku maailma tõsisemaks probleemiks. Järgnevalt uurime liikumise ja kehalise aktiivuse tähtsust inimese tervisele lähemalt.
Liikumise kasu tervisele
Kehaline liikumine ergutab ainevahetust ja südametegevust. Liikumine on vajalik igas vanuses inimestele töövõime tõstmiseks, hea enesetunde saavutamiseks, haiguste ennetamiseks ja ka haiguste korral nende kulgemise kergendamiseks.
Keha vajab liikumist
Hea kehaline vorm, mõnus enesetunne ja piisav hulk energiat päevaseks tegutsemiseks on päris lihtsalt saavutatav — kui seda vaid tõsiselt tahta.
Väga levinud on arvamus, et trenni tehakse vaid siis, kui tahetakse langetada kehakaalu, tegelikult on see vaid üks kehalise aktiivsuse hüvedest. Hoopis olulisemaks tuleks pidada tervist selle kõige laiemas mõttes — vaimse, kehalise ja sotsiaalse heaolu saavutamist.
Vaatamata sellele, et igapäevases elus jääb võimalusi füüsiliseks aktiivsuseks järjest vähemaks, leiab iga kolmas eestlane aega tegeleda tervisespordiga vähemalt üks kord nädalas. Tõeliselt efektiivse tervisespordiga, s.o. kolm korda nädalas tegeleb ligikaudu iga seitsmes eestlane.
Suur osa inimestest, kelle elustiili kehaline aktiivsus ei kuulu põhjendavad seda ajanappuse, rahapuuduse, koduste kohustuste ja muu sellisega.
Tegelikult on see vaid vilets ettekääne. Vastates iseenda jaoks küsimusele, kas ma tahan olla terve ja tunda end oma kehas mõnusalt, saad aru, et kui sa ise ei hoolitse oma tervise eest, ei tee seda mitte keegi.
Väheliikuvatel inimestel on esimesteks terviseprobleemideks peavalud ja kõhukinnisus. Ükskõik kui sale sa ka ei oleks, jääb väheliikuva eluviisi juures laisaks ja aeglaseks kogu organism – seedetrakti vähene aktiivsus tingib kõhukinnisuse ja peavalude tekke, lihaste toonus väheneb ja lihased lõtvuvad; märkamatult hakkavad hõrenema luud . Ometi on seda kõike võimalik ennetada – mida rohkem inimene liigub, seda paremini töötab vereringe ja seda paremini toimub ka luude ja luukõhrede "toitumine". Eriti oluline on see noortel inimestel, kelle luumassi kasvamine toimub kuni 30. eluaastani. Selle perioodi jooksul tugevaks treenitud luukoe mass on palju vastupidavam luumurdudele kui väheliikuvatel inimestel.
Mida annab kehaline aktiivsus?
  • regulaarne kehaline aktiivsus aitab üles ehitada ja tervena hoida luu- ja lihaskudet,
  • aitab kontrollida kehakaalu (mitte tingimata vähendada), arendada nõrku lihaseid ja vähendada rasvu,
  •  vähendab ärevust ja depressiooni,
  • vähendab ohtu haigestuda jämesoolevähki ja kõrgvererõhutõvesse - haigustesse, mis oluliselt lühendavad eluiga.


Juba aastaid on terviseuurijad tõestanud, et inaktiivsetel inimestel on enam terviseprobleeme kui kehaliselt aktiivsetel. Organismis valitseb seadus: kõik, mis liigub, see kasvab, kõik, mis püsib kasutamatult, see degradeerub. Liikumisvaeguse mõjul tekivad taandarenduslikud muutused kasutamata jäänud lihaskoes . Kuna lihaskond hõlmab keskelt võetuna 40% keha massist, siis avalduvad muutused lihaskoes ainevahetuse üldises tasemes ja kulgemises.
Kehaline inaktiivsus loob eelsoodumuse vereringehaiguste tekkeks, seostub osteoporoosi ja valusündroomidega alaselja piirkonnas, soodustab süsivesikute ja rasvade ainevahetushäirete ja mitmete psühhosotsiaalsete probleemide teket. Peamised terviseprobleemid
80% sisust ei kuvatud. Kogu dokumendi sisu näed kui laed faili alla
Vasakule Paremale
Liikumine ja tervis #1 Liikumine ja tervis #2 Liikumine ja tervis #3 Liikumine ja tervis #4 Liikumine ja tervis #5 Liikumine ja tervis #6 Liikumine ja tervis #7 Liikumine ja tervis #8 Liikumine ja tervis #9 Liikumine ja tervis #10 Liikumine ja tervis #11 Liikumine ja tervis #12 Liikumine ja tervis #13
Punktid 50 punkti Autor soovib selle materjali allalaadimise eest saada 50 punkti.
Leheküljed ~ 13 lehte Lehekülgede arv dokumendis
Aeg2008-05-18 Kuupäev, millal dokument üles laeti
Allalaadimisi 140 laadimist Kokku alla laetud
Kommentaarid 7 arvamust Teiste kasutajate poolt lisatud kommentaarid
Autor Marie Järvet Õppematerjali autor

Lisainfo

referaat

Mõisted


Kommentaarid (7)

krizzuke111 profiilipilt
krizzuke111: Olenemata rohketest kirjavigadest, on jutul sisu sees. Hea!
16:08 07-11-2010
Elexa1992 profiilipilt
Elexa1992: väga hea hea materjal :)
20:45 04-05-2009
Liisal123 profiilipilt
Liisal123: Päris hea materjal
17:07 18-01-2009


Sarnased materjalid

11
doc
Liikumine ja tervis
13
doc
Liikumise tähtsus tervisele
8
docx
Liikumine ja tervis
11
doc
Liikumine ja tervis
34
doc
Sportlase lihashooldus konspekt
10
pptx
Vähene liikumine ja ebatervislik toitumine
14
doc
Tervisekasvatuse alused konspekt eksamiks
139
pdf
Spordi üldained 1 tase





Faili allalaadimiseks, pead sisse logima
Kasutajanimi / Email
Parool

Unustasid parooli?

UUTELE LIITUJATELE KONTO MOBIILIGA AKTIVEERIMISEL +50 PUNKTI !
Pole kasutajat?

Tee tasuta konto

Sellel veebilehel kasutatakse küpsiseid. Kasutamist jätkates nõustute küpsiste ja veebilehe üldtingimustega Nõustun