Plaanid puhkusele minna? Võta endale majutus AirBnb kaudu ja saad 37€ kontoraha Tee konto Sulge
Facebook Like

Laonduse arenev roll logistikas ja ladude funktsioonid (0)

5 VÄGA HEA
Punktid
 
Säutsu twitteris
Logiproff 
Ladude  funktsioonid ja tüübid 
6. Laonduse arenev roll logistikas ja ladude funktsioonid 
 
6.1. Laonduse ajaloost 
 
 
Laonduse ajalugu ulatub tuhandete aastate taha. Algselt hakati varuma ja ladustama 
põllumajandussaadusi eesmärgiga hoida ära võimalikku näljahäda. Esimesteks ladudeks olid 
viljaaidad. Põllumajandussaaduste laod täitsid juba tollal tähtsat sotsiaalset ja 
kaubanduslikku funktsiooni. Renessansi ajal hakkasid arenema transpordisüsteemid 
maitseainete transportimiseks idamaadest. Maitseainete mereveo järel hakati ka neid enne 
realiseerimist ladustama. 
 Tööstusrevolutsiooni 
käigus siirduti käsitöönduslikult tootmiselt masintootmisele, 
mis tõi kaasa ülemineku üksikute, tellitud toodete valmistamiselt suurte tootepartiide 
masstootmisele. Ladustamine kujutas endast nii võimalust kui vajadust hoida suuri 
kaubakoguseid enne müüki. Nõudlust prognoositi vähe ja tarbijate erinevate vajaduste 
rahuldamiseks toodeti kaupu üha enam ladudesse. Tolleaegne marketingifilosoofia väitis, et 
müük kaotatakse, kui laos puudub toodete tagavara
 
Kuna laondusel olid tihedad koostöösuhted transpordiga, oli ladude ehitus ja 
planeering juba tollal mõjutatud domineerivatest veoviisidest ning –vahenditest. Sadamates 
paiknevad laod täitsid laevadega veetavate kaupade jaoks konsolideerimis- ja distributsiooni 
funktsiooni. 
 
Seoses raudteede kasutuselevõtuga 19. sajandil hakati ehitama ladusid  
raudteesõlmedesse. Raudteevedude arenedes mindi üha enam üle kaupade transiitveole. 
Sellega koos arenes välja vaheladustamine – nn transiidiladustamine suurtes 
raudteesõlmedes. Transiitkaupu võis hoida sellistes transiidiladudes ilma ladustamise eest 
eraldi tasumata isegi kuni aasta. Eelmise sajandi keskel ehitati transiidi parema teenindamise 
eesmärgil sisemaa linnades asuvatesse raudteesõlmedesse suuri privaat - ja kolmanda 
osapoole laokomplekse. Selliste transiitladude esmane funktsioon oli pakkuda kaupade 
ajutise hoiustamise võimalust teekonnal lähtepunktist sihtpunkti. 
 
Transpordiviiside ja –vahendite arenedes ei olnud võimalik efektiivselt kasutada 
varem ehitatud multifunktsionaalseid terminaliladusid.  
 
Pärast Teist Maailmasõda võeti laonduses laialdaselt kasutusele tõstukid. See 
võimaldas muuta ladustamise efektiivseks läbi hea ruumikasutuse. Alustati tõstukite 
sõidukoridoride ja riiulitega varustatud kõrgete laohoonete ehitamist. Ladustamine siirdus 
kesklinnas asuvatest raudteesõlmedest üle eeslinnadesse, kus maa oli odavam. Kuni  
1970-date aastateni ehitati ladusid peamiselt sinna, kus oli ka raudtee . Arvestati, et ühe 
võimaliku viisina tuleb klientidele pakkuda alati ka võimalust vedada kaupu raudteel. 
Viimased kolmkümmend aastat on ehitatud palju ladusid ja terminale, mida teenindatakse 
ainult maanteetranspordi poolt. 
 
Koos transpordi efektiivsuse kasvuga viimastel aastakümnetel on saanud 
võimalikuks vähendada oluliselt ladude paigutuse tihedust . Kui kindla regiooni 
teenindamiseks vajati varem näiteks sada laokompleksi, siis käesoleval ajal saadakse 
hakkama mitu korda väiksema ladude arvuga. See on saanud võimalikuks tänu maantee - ja 
õhutranspordi veoaegade olulisele lühenemisele.  
 
 
6.2. Laonduse areng infoajastul 
 
 
Personaalarvutite ja automaatse tuvastamise tehnika laialdane kasutuselevõtmine 
laomajanduses on viimastel aastakümnetel suurendanud oluliselt kaupade käsitsemise 
efektiivsust ja tõstnud teenindustaset. Raadioterminalide kasutamine on teinud võimalikuks 
 
1
Logiproff 
Ladude funktsioonid ja tüübid 
kaupade käsitsemise ilma paberkandjal dokumente kasutamata. Suurenenud on kiirus ja 
vähenenud vigade arv toodete vastuvõtul ning väljastamisel. 
 
Kui tootmises kasutatakse laialdaselt vooluliine, mille lõpus on kvaliteedikontroll
siis laonduses sellist võimalust pole. Keegi ei kontrolli kellegi tööd üle. On saanud tavaks, et 
ladudes töötavad nn. isejuhtivad meeskonnad , kes vastutavad oma töö kvaliteedi eest. 
Isejuhtiva meeskonna all mõeldakse sellist kõrge kvalifikatsiooniga töötajate gruppi, kes 
saavad juhtkonnalt pikaajalise tööülesande ja kehtestavad meeskonnasisese tööjaotuse 
ülesande täitmiseks. Laonduses, nagu ka muudes valdkondades, on üha enam levinud  nn 
“madal organisatsioon ”, kus direktori ja isejuhtiva meeskonna vahel on mõni üksik 
juhtimistasand. Isejuhtivate meeskondade kontseptsioon on  kasutusele võetud, kuid seda ei 
rakendata veel kõikjal. Osaliselt on see kontseptsioon  arengustaadiumis ja paljudes 
laoettevõtetes seda alles testitakse.  
 
Laomajandus on arenenud viimasel aastakümnel kindlalt selles suunas, et 
pikaajaliselt hoiustatavate kaupade osatähtsus väheneb ja tänu laialdaselt levivale  cross -
docking
`ile muutuvad laod üha enam terminalisarnasteks sorteerimis- ja 
konsolideerimiskeskusteks. Kaupade ringlemissagedus on kasvanud aasta-aastalt. Koos 
sellega kaotavad laod üha rohkem oma ladustamise funktsioonist ja saavad juurde kaupade 
käsitsemise funktsiooni.  
 
 Globaliseerumine 
ladustamises 
 
Veel mõned aastakümned tagasi oli laialdaselt levinud skeem, mille puhul üks 
laooperaator kasutas üht või mõnda laohoonet mingis kindlas asukohas. Suuremad 
laooperaatorid rajasid laokomplekse ka ühe geograafilise regiooni ulatuses. Järgmine samm 
laoteenuste osutamise ulatuse laiendamises on organisatsioon, kes osutab laoteenuseid 
ülemaailmselt. Liikumine globaliseerumise suunas on stimuleeritud suures osas riiklike 
kaubandusbarjääride äralangemise ja kitsenduste vähenemise poolt.  
 
On saanud üsna tavaliseks, et kolmanda osapoole (3PL) teenusepakkujad peavad 
ladusid teistes riikides ja teistel kontinentidel. Näiteks opereerivad Jaapani firmad USA-s ja 
Austraalia teenusepakkujad opereerivad kõikjal üle Ameerika mandri. Samuti on paljudel 
Euroopa kontsernidel oma laod USA-s. See kõik tähendab, et laopidamine on järjest enam 
globaliseerumas. 
 
Euroopa Liit on saavutanud suurt edu ühenduse sisekaubanduses seoses tollikontrolli 
kaotamisega selle sisepiiridel.  NAFTA ( North American Free Trade Association ) on loonud 
suurima kaubandusbloki maailmas, kaotades tollitariifid USA, Kanada  ja Mehhiko vahel. 
Lähiaastate jooksul tekivad multinatsionaalsed
80% sisust ei kuvatud. Kogu dokumendi sisu näed kui laed faili alla
Vasakule Paremale
Laonduse arenev roll logistikas ja ladude funktsioonid #1 Laonduse arenev roll logistikas ja ladude funktsioonid #2 Laonduse arenev roll logistikas ja ladude funktsioonid #3 Laonduse arenev roll logistikas ja ladude funktsioonid #4 Laonduse arenev roll logistikas ja ladude funktsioonid #5 Laonduse arenev roll logistikas ja ladude funktsioonid #6 Laonduse arenev roll logistikas ja ladude funktsioonid #7 Laonduse arenev roll logistikas ja ladude funktsioonid #8 Laonduse arenev roll logistikas ja ladude funktsioonid #9 Laonduse arenev roll logistikas ja ladude funktsioonid #10
Punktid 50 punkti Autor soovib selle materjali allalaadimise eest saada 50 punkti.
Leheküljed ~ 10 lehte Lehekülgede arv dokumendis
Aeg2013-11-24 Kuupäev, millal dokument üles laeti
Allalaadimisi 52 laadimist Kokku alla laetud
Kommentaarid 0 arvamust Teiste kasutajate poolt lisatud kommentaarid
Autor arts82 Õppematerjali autor

Mõisted


Kommentaarid (0)

Kommentaarid sellele materjalile puuduvad. Ole esimene ja kommenteeri


Sarnased materjalid

1072
pdf
Logistika õpik
114
doc
Laondus ja veokorraldus
11
doc
Laondusalus
288
doc
Töövihik-Laondus ja veokorraldus
52
doc
LAOMAJANDUSE EKSAMI KÜSIMUSED
14
doc
Laomajanduse komplekseksami küsimused koos vastustega
54
pdf
Kauba kaitlemine
18
doc
Laomajandus



Faili allalaadimiseks, pead sisse logima
Kasutajanimi / Email
Parool

Unustasid parooli?

UUTELE LIITUJATELE KONTO MOBIILIGA AKTIVEERIMISEL +50 PUNKTI !
Pole kasutajat?

Tee tasuta konto

Sellel veebilehel kasutatakse küpsiseid. Kasutamist jätkates nõustute küpsiste ja veebilehe üldtingimustega Nõustun