.......................................................................... 96 ASJAD KOTTI................................................................................................................... 96 AARDEJAHT..................................................................................................................... 96 Artiklid:.................................................................................................................................. 97 Miljon mängu eest.............................................................................................................. 98 Parimad mängud sünnivad laste peades......................................................................... 101 9 Mängud alates sünnist: KALLI-KALLI · Hoia last süles ja kiiguta teda · Kiigutades ütle: "Kalli-kalli, oled kallis." vms,
Näita, kus kingad on?" Osuta lapse kingadele ja palu tal üles-alla hüpata. Võib-olla peab lapsele ette näitama, kuidas üles-alla hüpata. Iga kord, kui esitad küsimuse, osuta küsitavale kehaosale ja näita liigutusi ette. Teisi võimalusi: -Kui sul on sokid jalas, siis keeruta. -Kui sul on kleit seljas, siis plaksuta käsi. -Kui sul on püksid jalas, siis nooguta pead. Väike armas jänkupoeg Eesmärk: Selle mängu abil saab omandada ruumilisi mõisteid. Mängu võiks kaasata lapsele meeldiva pehme mänguasja. Laulus saab asendada sõnu ,,Jänku" selle looma nimega, kellega parajasti mängitakse. Loe salmi ja tee nõutud liigutusi: ,,Jänku hüppas metsa all, lõbus tuju oli tal. (Hüpita jänest üles-alla, keeruta teda ringi.) Vaatas üles, (tõsta jänes õhku) vaatas alla, (pane jänes põrandale)
+ temale sobivad terapeutilised tegevused (vajadusel) Liikumispuudega lapsel on võimalik käia erinevatel terapeutilistel tegevustel, nii neil mis aitavad puudega leppimisel kui ka ravi või toetus ravi otstarbel. Järgnevates alateemades toon ka välja millistes arengu gruppides terapeutilist abi saab kasutada. Loov- ja mängulised tegevused liikumispuudega lapse kognitiivsele arengule Minule jäi silma üks tähelepanu mäng mis sobib kognitiivse arengu alla. Selle mängu nimi on Jalutuskäik (nukuteater). Jalutuskäik Eesmärk: Nägemis- ja kuulmistähelepanu arendamine, liikuvate asjade jälgimine, lihtsa tegevuse mõistmine, mänguasjadesse heatahtliku suhtumise kujundamine. Vahendid: Nukumaja (lahtikäiv), nukk, mängukoer, väike eesriie või ekraan. Mängu käik: Lapsed istuvad poolringis õpetaja laua ees. Laual on eesriide taga nukumaja. Nukk on majas peidus. Õpetaja võtab eesriide ära, näitab lastele maja ja ütleb, et seal elab nukk Kati
+ temale sobivad terapeutilised tegevused (vajadusel) Liikumispuudega lapsel on võimalik käia erinevatel terapeutilistel tegevustel, nii neil mis aitavad puudega leppimisel kui ka ravi või toetus ravi otstarbel. Järgnevates alateemades toon ka välja millistes arengu gruppides terapeutilist abi saab kasutada. Loov- ja mängulised tegevused liikumispuudega lapse kognitiivsele arengule Minule jäi silma üks tähelepanu mäng mis sobib kognitiivse arengu alla. Selle mängu nimi on Jalutuskäik (nukuteater). Jalutuskäik Eesmärk: Nägemis- ja kuulmistähelepanu arendamine, liikuvate asjade jälgimine, lihtsa tegevuse mõistmine, mänguasjadesse heatahtliku suhtumise kujundamine. Vahendid: Nukumaja (lahtikäiv), nukk, mängukoer, väike eesriie või ekraan. Mängu käik: Lapsed istuvad poolringis õpetaja laua ees. Laual on eesriide taga nukumaja. Nukk on majas peidus. Õpetaja võtab eesriide ära, näitab lastele maja ja ütleb, et seal elab nukk Kati
natukene kohandada. Alustasin 3-aastaste lastega, kuid seal on ka mänge, mis on sobilikud mängimiseks samuti 2-aastastega. Paljud mängud on sobilikud näiteks 3-5-aastastele lastele, seetõttu tasuks 5-aastastele lastele mänge otsides vaadata ka nooremate hulka. 6-aastastele mänge otsides võib aga vaadata kõiki eelnevaid vanuseid. Mapist puuduvad praegu veel laulumängud. Ma tegin sellise valiku, kuna lasteaedades on eraldi muusikaõpetajad, kes neid mänge läbi viivad. Samas täiendan ma kindlasti seda mappi ning tõenäoliselt lisan tulevikus ka need. Mapi lõpus on ka lisad. Need on osade mängude vahendid, et need oleks olemas, kui on kiiresti mängu vaja. NÄPU- JA SÜLEMÄNGUD Eesmärgid: areneb peenmotoorika ja kõne, laps puutub kokku poeesiaga EMA KEETIS PUTRU Näpulastel on kõht tühi. Ema keetis putru, (ringita näpuga lapse peopesas) pani võid sisse, pani soola sisse, (imiteeri) puder sai valmis.
· harjutada uue sõnavara kasutamist töölehtedel kujutatut kirjeldades ning nende põhjal vesteldes; · arendada jutustamis- ja vestlusoskust tuttavates situatsioonides; · arendada oskust asju ja nähtusi võrrelda, seostada, järjestada, üldistada; · seostada keeleõpetus seda toetava liikumisega (liikumismängud, sõrmemängud, pantomiim, tants jms). 8 Õpetajaraamat Lasteaias keeleõpet alustades peame olema kursis lapse ealiste iseärasuste ja aren- gu eeldatavate tulemustega. Sellest sõltub õpetamismeetodite ja õppematerjali valik. Õppimine ja areng sõltuvad teineteisest, lapsele sobiv õpetus suunab arengut. Areng ei ole iseeneslik, vaid on tihedalt seotud elu jooksul omandatud kogemustega. Laps peegeldab oma teadmistes ja kogemustes sotsiaalsust ja kultuurilist reaalsust.
asjade jagamine. · Võtab riietumisest ja lahtiriietumisest jäljest rohkem osa. Võib enne voodisse minekut sokid ja sviitri ise ära võtta. · Tahab innukamalt teiste lastega koos mängida · Nõuab, et saaks võimalikult palju asju ise järele proovida, kuid võib ebaõnnestumise korral masendusse langeda · Kaldub kergesti jonnima, kui asjad tema tahtmist mõõda ei lähe. Kõne Esitab sageli küsimusi tundmatute sõnade tähe-duse kohta, mida sinu või kellegi teise kõnes kuuleb. Oskused 31.-36. elukuul · Võrdleb kahe erineva objekti mõõtmeid ja kõrgust, kuigi järeldus ei pruugi alati õige olla. · Loob kujutlusvõime abil lihtsamaid lookesi. Mäletab asju. mida te eile koos tegite. ja võib meenutada ka varem toimunud põnevaid sündmusi. Sotsiaalne ja emotsionaalne tasand
Sellepärast peaks lugemaõppimine algama varem, et siis vastab teksti sisu rohkem lapse mõtteviisile. (Müürsepp 1998:69) 5 ÕPETAJA HOIAK JA SUHTUMINE Õppimine on elu suurim sündmus, see on ihaldusväärne, oluline ning vältimatu ja mis peamine, see on elu kõige tähtsam ja erutavam mäng. (doman 1992:134) Nii õpetaja kui laps peavad suhtuma lugemaõppimisee, mis kujutab endast imedetoredat mängu, suhtuma rõõmuga. Õpeataja ei tohi iialgi unustada, et õppimine on mäng, mitte töö. Õppimine on tasu, mitte karistus. See on nauding, mitte koormav karistus. Õppimine on eelis, mitte sundlus. Õpetaja peab seda alati meeles pidama ja ta ei tohi iialgi teha midagi, mis hävitaks lapses niisuguse loomuliku hoiaku. Ainult headel lastel võib anda võimaluse lugemismängu mängida, halavasti käituvatele lastele ei tohiks seda võimalust anda. (samas:134)
Kõik kommentaarid