Plaanid puhkusele minna? Võta endale majutus AirBnb kaudu ja saad 37€ kontoraha Tee konto Sulge
Facebook Like

Lõpueksami sooritajale - kokkuvõtted (5)

5 VÄGA HEA
Punktid
 
Säutsu twitteris
1.3 Infoajastu geograafia: globaliseerumine. Globaalse tööjaotuse põhijooned
Globaliseerumine ehk üleilmastumine on maailmamajanduse järjest tihedam ja ulatuslikum seostumine üheks tervikuks.
Globaliseerumiseks oli vaja kolooniate poliitilist iseseisvumist, arenenud riikide vahelist koostööd ja rahvusvahelise kaubanduse liberaliseerumist. See tuleneb uutest side- ja infotehnoloogiatest, transpordi kiirest arengust. Innovatsioon on piirkonna kohanemisvõime, mille tagavad töötajate kõrge haridustase, kutseoskused, pidev koolitus ja tehnoloogiline uurimis - ja arendustöö. Maailma majanduskeskused on Põhja-Ameerika, Lääne-Euroopa ja Jaapan.
Iga vähegi keerulisema toote valmistamise võib jaotada etappideks: Uurimis- ja arendustegevuse käigus tegeletakse uue toote arendamisega. See nõuab kutseoskustega ja motiveeritud tööjõudu ning suuri kapitaliinvesteeringuid. Vajaminevaid detaile ja sõlmi valmistatakse eraldi ettevõtetes. Kolmas etapp on toote kokkumonteerimine. Neljas müük ja hooldus, mis paikneb tarbijate lähedal, st ennekõike rikastes riikides. Liiderfirmad (firmad, mis vastutavad toote valmimise eest ja seda oma firmamärgi all müüvad) jätavad endale eelkõige tootearenduse. Vähemtulusad tööd antakse teha alltöövõtjale.
1.4 Üksikettevõtte paigutust mõjutavad tegurid
Toormele ja energiale orienteeritud ettevõte sõltub eelkõige loodusliku tooraine või odava energia lähedusest. Siia kuuluvad peamiselt põllumajanduse, metsanduse ja kaevandustöödega tegelevad ettevõtted. Kui toorainet on vaid vähestes kohtades ja seda tuleb importida, hakkavad ettevõtte paigutamisel rolli mängima sisseveosadamad. Tööjõule orienteeritud ettevõtted paigutuvad sinna, kus on olemas arvukalt vajalike oskustega töötajaid. Tootmisharud on tekstiili-, rõiva-, jalatsi - ja elektroonikatööstus. Tarbijatele ehk turule orienteeritud ettevõtted on tänapäeval väga levinud. Sellised ettevõtted toodavad peamiselt kiiresti riknevat kaupa. Agomeratsioonitööstus on tugevalt orienteerunud koostööle teiste ettevõtetega, vajades palju tugiteenuseid, oskustööjõudu, koostööpartnereid jne. Nt: autotööstus. Kõrgtehnoloogilist tööstust iseloomustab uuringu- ja tootearenduskulude suur osatähtsus toote omahinnas. Kapitalimahukas tööstus on seotud kasuattava tehnoloogia eripäradega – elektrijaamad , kiirteed, sadamad, paberitööstus jms.
Mingis piirkonnas spetsialiseerunud suurt ettevõttevõrgustikku, mis on keskendunud sarnase või omavahel seotud toodangu valmistamisele, nimetatakse ettevõtlusklastriks ehk -kobaraks. Nende kujunemisel on olulised riikide ja regioonide võime õppida. Kujunevad teaduspargid. Üks olulisi klastri tunnuseid ja edukuse võtmeid on kaubamärgi ehk brändi olemasolu.
1.5 Rahvusvahelised ettevõtted
Rahvusvaheliste ettevõtete esmane huvi oli juurdepääs loodusvaradele, hiljem oli olulisem laieneda uutele turgudele. Eri riikidesse laienedes püüavad ettevõtted alandada tootmiskulusid ning toota seeläbi tõhusamalt. Sageli tahavad suurfirmad suurendada kontrolli mingi riigi majanduses, et olla nii valmis tulevikus selle riigi ressursse kasutama või turgu laiendama.
Esimesed rahvusvahelised ettevõtted olid Euroopa kaubanduskompaniid (Briti Ida-India Kompanii), kes ostsid kokku ülemeremaade saadusi ja turustasid neid Euroopas. Need ettevõtted sõltusid päritolumaa valitsusest . Teise põlvkonna rahvusvahelised ettevõtted tootsid kolooniates põllumajandussaadusi või kaevandasid maavarasid ning tegelesid toorme esmase töötlemise ja sisseveoga päritolumaale. (naftakompanii Royal Dutch Shell). Kolmas põlvkond RVE-sid arenes välja edukatest tööstusettevõtetest, mis laienesid naaberriikide turgudele või soovisid juurdepääsu ressurssidele. Neljanda põlvkonna rahvusvahelised firmad on eelkõige rahandus - ja teenindusettevõtted. Nende tegevuse põhirõhk on tootearendusel ja brändi müümisel.
Kõrgtehnoloogia on suure riski valdkond , kus uurimis- ja arendustööks vajatakse väga suuri ressursse. Suuremahuliste tarbekaupade tootmisel on võimalik tööoperatsioone jagada odava töö maadesse. Müügitöös kasutatakse massikommunikatsioonivahendeid. Brändi-tarbekaupade masstootmise müügieduks on vaja mahukat meediareklaami.
1.6 Rahvusvaheline kaubandus
Põhja kaubandus Lõunaga on üsna väike ja piirkonniti ebaühtlane. Põhi saab Lõunast toorainet, kütust ja põllumajandussaadusi, vastu müüb masinaid ja tarbekaupu. Jaapan ja Ida- Aasia kaupleb peamiselt Kagu-Aasia ja Austraaliaga,
80% sisust ei kuvatud. Kogu dokumendi sisu näed kui laed faili alla
Lõpueksami sooritajale - kokkuvõtted #1 Lõpueksami sooritajale - kokkuvõtted #2 Lõpueksami sooritajale - kokkuvõtted #3 Lõpueksami sooritajale - kokkuvõtted #4
Punktid 50 punkti Autor soovib selle materjali allalaadimise eest saada 50 punkti.
Leheküljed ~ 4 lehte Lehekülgede arv dokumendis
Aeg2008-05-13 Kuupäev, millal dokument üles laeti
Allalaadimisi 164 laadimist Kokku alla laetud
Kommentaarid 5 arvamust Teiste kasutajate poolt lisatud kommentaarid
Autor insomnia Õppematerjali autor

Lisainfo

Muutused ühiskonnas; rahvastik ja asustus

Kommentaarid (5)

liis166 profiilipilt
liis166: hea selle järgi õppida..:D
22:03 20-01-2009
sally006 profiilipilt
sally006: hea materjal:D
16:01 27-09-2008
kadrinap profiilipilt
kadrinap: väga ok
11:02 06-10-2008


Sarnased materjalid

3
doc
Lõpueksami sooritajale - kokkuvõtted
10
doc
10-klassi õpiku konspekt
8
docx
Geograafia - muutused ühiskonnas konspekt
97
pdf
Kordamine Geograafia riigieksamiks 2010-VASTUSED
29
doc
Geograafia
29
doc
Maailma ühiskonnageograafia
12
odt
Ühiskonnageograafia e-inimgeograafia
17
docx
Geograafia suur konspekt





Faili allalaadimiseks, pead sisse logima
Kasutajanimi / Email
Parool

Unustasid parooli?

UUTELE LIITUJATELE KONTO MOBIILIGA AKTIVEERIMISEL +50 PUNKTI !
Pole kasutajat?

Tee tasuta konto

Sellel veebilehel kasutatakse küpsiseid. Kasutamist jätkates nõustute küpsiste ja veebilehe üldtingimustega Nõustun