Plaanid puhkusele minna? Võta endale majutus AirBnb kaudu ja saad 37€ kontoraha Tee konto Sulge
Facebook Like


Kriitiline lugemine ja kirjutamine (0)

1 Hindamata
Punktid

Esitatud küsimused

  • {"1":"Millega nõustusid ja millega mitte"} ?
 
Säutsu twitteris
TALLINNA ÜLIKOOL
Kasvatusteaduste Instituut
Õpetajahariduse osakond
Margit Onga
KRIITILINE LUGEMINE JA KIRJUTAMINE
Referaat
Juhendaja : Pilvi Kula
Tallinn 2014

Sisukord


Sissejuhatus 3
1.Lugemis- ja kirjutamisoskuse määratlusi 4
2.Kriitline mõtlemine ehk arutlev ja analüüsiv mõtlemine. (arukas mõtlemine) 6
3.Lugemisstrateegiad 7
4.Lugemistunni ülesehitus 10
4.1 Häälestamine 10
4.2 Lugemiseelsed harjutused 11
4.3 Lugemisaegsed harjutused 11
4.4 Lugemisjärgsed harjutused 12
4.5 Kokkuvõte 12
Kokkuvõte 13
Kasutatud kirjandus 14

Sissejuhatus


  • Lugemis- ja kirjutamisoskuse määratlusi


    Enamasti räägitakse lugemisoskusest, oletades, et see sisaldab ka kirjutamisoskuse elemente. Kui soovitakse rõhutada nimetatud oskuste ja protsesside seost või erinevust, räägitakse lugemis- ja kirjutamisoskusest. Lugemisoskust võib vaadelda elementaarse lugemisoskuse, funktsionaalse ja kriitilise lugemise seisukohalt. Elementaarne lugemisoskus koosneb kognitiivsetest oskustest, mis arvatakse olevat püsivad ja universaalsed . Elementaarne lugemisoskus on oluline vahend õppimiseks. Lugeja aktiivsusest lähtuv funktsionaalne lugemisoskus rõhutab lugemisoskuse praktilisust ja väärtust – näiteks igapäevaelus hakkama saamist, seega ühiskonna nõudmistega vastavuses olemist. Lugemisoskuse käsitlused on määratud kultuuri kontestis, mille nõuded muutuvad koos ühiskonna toimuvate muutustega . Selliseks uueks lugemisoskuseks on näiteks meedia lugemise oskus. Kriitilise lugemise oskus ühendab elementaarse ja funktsionaalse lugemisoskuse ning mõtlemise. Teisalt annab see valmisoleku suhtuda kriitiliselt üksikisiku ja ühiskonna väärtushinnanguisse ja moraali ning samas edendab üksikisikut ning tema kaudu kogu ühiskonda. (1 lk 14)
    Kriitiline ehk hindav lugemisoskus – lugeja oskab tekstide (keele) abiga hallata iseennast ja ümbritsevat maailma; ta teeb oma varasemate teadmiste ja teksti põhjal uusi järeldusi ja väljendab oma arvamust (oskab vastata küsimustele Mis ma arvan?, Mida ma oleksin ise teinud selles olukorras?); seda on nimetatud ka funktsionaalse lugemisoskuse alla kuuluvaks refleksiivseks ehk analüüsivaks lugemisoskuseks. (5)
    Lugemisoskuse omandamise algetapp keskendub lugemisoskuse põhitehnika ehk elemementaarse lugemisoskuse omandamisele. Lugemisoskuse arenedes siirdub põhirõhk elementaarselt lugemisoskuselt üha enam funktsionaalsele ja kriitilisele lugemisele, õppimisele ja lugejaks kinnistumisele. (1 lk 14)
    Elementaarne lugemisoskus koosneb kahest kesksest elemendist: kirjaliku teksti tehnilise lugemise oskusest (tähtede alusel ühendatakse häälikud sõnadeks ja tuntakse ära terveid sõnakujusid) ning tekstist arusaamise oskusest ( loetust arusaamine ja järelduste tegemine). Need oskused ühinevad lihtsaks lugemisoskuse malliks, kus elementaarse lugemisoskuse taset mõjutavad nii tehniline lugemisoskus kui ka loetust arusaamine. Oskuslik lugeja valdab mõlemat kunsti. (1 lk 14)
    Kirjutamise tähtsaim funktsioon on mõtete edastamine kirjalikul kujul. See sisaldab paljude erisuguste osaoskuste ja nende ühendamise valdamist. Kirjutamisprotsessi kuulub kirjutamise planeerimine , kirjutamine ise ja selle kontroll. Neid tegevusi reguleerib indiviidi oma tegevuse suunamine, tema metakognitiivsed teadmised ja oskused. Kirjutamise kavandamine sisaldab eesmärkide püstitamist ja sisu valikut ning otsustamist, millises järjekorras sündmustest räägitakse. (1 lk 15)
    Kirjutamine ehk kirjalik tekstiloome tähendab üksikute mõtete või loo esitamist kirjalikul kujul. See nõuab kirjutamise tehnilisi oskusi, nagu tähemärkide kirjutamist paberile, sõnade õigekirja, samuti tekstiloomeoskusi, mis väljenduvad teksti sidususes ja terviklikkuses. Kirjutatu kontroll tähendab oma teksti kriitilist lugemist ja viimistlemist vastavalt eesmärkidele. (1 lk 15)
    Kirjaoskusel võiks eristada neli liiki: formaalne , funktsionaalne, kreatiivne ja rekreatiivne kirjaoskus . (4 lk 13)
    • Formaalne e. elementaarne kirjaoskus on see, kus inimene tunneb tähti ja numbreid ning suudab lugeda ja kirjutada lihtsat teksti. (4 lk 13)
    • Funktsionaalseks e. toimetuleku kirjaoskuseks nimetatakse seda, kus inimene oskab lugeda ja kirjutada tasemel, mis võimaldab tal sotsiaalses keskkonnas täisväärtuslikult igapäevaselt toime tulla. (4 lk 13)
  • 80% sisust ei kuvatud. Kogu dokumendi sisu näed kui laed faili alla

    Logi sisse ja saadame uutele kasutajatele faili TASUTA e-mailile

    Vasakule Paremale
    Kriitiline lugemine ja kirjutamine #1 Kriitiline lugemine ja kirjutamine #2 Kriitiline lugemine ja kirjutamine #3 Kriitiline lugemine ja kirjutamine #4 Kriitiline lugemine ja kirjutamine #5 Kriitiline lugemine ja kirjutamine #6 Kriitiline lugemine ja kirjutamine #7 Kriitiline lugemine ja kirjutamine #8 Kriitiline lugemine ja kirjutamine #9 Kriitiline lugemine ja kirjutamine #10 Kriitiline lugemine ja kirjutamine #11 Kriitiline lugemine ja kirjutamine #12 Kriitiline lugemine ja kirjutamine #13 Kriitiline lugemine ja kirjutamine #14
    Punktid 100 punkti Autor soovib selle materjali allalaadimise eest saada 100 punkti.
    Leheküljed ~ 14 lehte Lehekülgede arv dokumendis
    Aeg2015-01-12 Kuupäev, millal dokument üles laeti
    Allalaadimisi 3 laadimist Kokku alla laetud
    Kommentaarid 0 arvamust Teiste kasutajate poolt lisatud kommentaarid
    Autor ongamargit Õppematerjali autor

    Kommentaarid (0)

    Kommentaarid sellele materjalile puuduvad. Ole esimene ja kommenteeri


    Sarnased materjalid

    15
    docx
    Kriitiline lugemine ja kirjutamine
    60
    pdf
    Eesti keel ja kirjandus
    343
    pdf
    Maailmataju uusversioon
    55
    doc
    Juhendmaterjal loovtöö korraldamisest põhikooli III kooliastmes
    54
    doc
    Eesti kirjanduse ajalugu I eksam
    88
    doc
    Liigutustegevuse tunnetuslikud ja käitumuslikud alused
    62
    docx
    Kirjanduse lõppueksami materjalid
    43
    doc
    Sissejuhatus vene kirjanduslukku II





    Logi sisse ja saadame uutele kasutajatele
    faili e-mailile TASUTA

    Faili allalaadimiseks, pead sisse logima

    Kasutajanimi / Email
    Parool

    Unustasid parooli?

    UUTELE LIITUJATELE KONTO MOBIILIGA AKTIVEERIMISEL +50 PUNKTI !
    Pole kasutajat?

    Tee tasuta konto

    Sellel veebilehel kasutatakse küpsiseid. Kasutamist jätkates nõustute küpsiste ja veebilehe üldtingimustega Nõustun