Plaanid puhkusele minna? Võta endale majutus AirBnb kaudu ja saad 37€ kontoraha Tee konto Sulge
Facebook Like

Kriitiline lähenemine massikommunikatsiooni uuringutes (0)

1 Hindamata
Punktid
 
Säutsu twitteris
Kriitilisest lähenemine massikommunikatsiooni uuringutes
Kriitiline lähenemine = Frankfurdi koolkond
– kriitiline suund ( marksistlik konfliktiteooria): ühiskonda viib edasi konflikt, konkurents . Massimeedial on oma suur roll valitsevate võimusuhete säilitamisel.
– iseloomulik ka neomarksismile, kriitilise poliitökonoomia tõlgendusele, kultuurikesksetele lähenemistele.
– ühiskonda ja meedia rolli ühiskonnas analüüsitakse võimu, domineerimise, ideoloogia ja konflikti mõistete kaudu.
– eesmärk paljastada meedia negatiivset rolli.
Baas ja superstruktuur
– ühiskonna majanduslikku baasi käsitletakse kui jõudu, mis determineerib kõik muu, st superstuktuuri, sh sotsiaalse, poliitilise ja intellektuaalse teadvuse.
> see on majanduslik determinism, mis on klassikalise marksismi ühiskonnaseletuse aluseks.
> nimetatakse ka materialistlikuks teooriaks, kus majandussuhteid peetakse sotsiaalsete nähtuste mõjutajateks ehk baasiks .
>> Marxi käsitlus kui ajalooline materialism
Massimeediat käsitletakse klassikalises marksismis tootmisvahendina, mille omamise kaudu valitsev klass saab levitada oma ideid ja vaateid ning vältida alternatiivsete ideede levikut. Massimeedia toimib töölisklasside suhtes valeteadvuse tootjana.
– meedia sisu ja sõnumite tähendus on põhiliselt determineeritud meediaorganisatsioonide majandusliku baasi kaudu.
> eelduseks on maksimaalne kasum: kommertsmeedia peab lähtuma reklaamitellijate vajadusest ja tootma tooteid, mis garanteerivad maksimaalse auditooriumi.
– meediainstitutsioonid, mida rahastavad poliitilised institutsioonid (st laiemalt riik), on „kaldu“ domineeriva avaliku arvamuse või hoiaku poole, seega on need ideoloogiliselt mitte-neutraalsed.
– ideoloogia on üks osa superstruktuurist ehk pealisehitusest, ühiskonnas domineerib valitseva klassi ideoloogia. Ideoloogia on valeteadvus, massimeedia aga domineeriva ideoloogia levitaja . (NB! vt neomarksistide ideoloogiakäsitlust!!)
Marksistliku lähenemise tugevused ja nõrkused
+ ei ürita näida väärtustevaba
+ tõstatab küsimuse poliitilistest ja majandushuvidest massimeedias (kelle reaalsust meedia pakub?) ning sotsiaalsest ebavõrdsusest meediarepresentatsioonides (milliseid gruppe meedias kajastatakse?).
> lähenemine aitab dekonstrueerida iseenesest mõistetavaid väärtusi ja arusaamu, eesmärgiga „paljastada“ nende aluseks olevaid ideoloogiaid.
+ erinevalt varasematest mõju-uuringutest ei ole tähelepanu mitte ainult ühel konkreetsel tekstil või suhtlusaktil, vaid meediatekstid asetatakse laiemasse sotsiaalsesse konteksti.
> autonoomse indiviidi müüdi õõnestamine, näidates, kuidas meedia avaldab mõju sotsiaalsetele suhetele.
> emantsipatoorne püüd äratada kultuuritööstuse kütkes olevad inimesed, paljastada manipuleerivad võtted.
– marksistlik suund on metodoloogiliselt nõrk: suurem osa teooriatest on ilma empiirilise katteta.
– tegu on ideoloogilise ideoloogiakriitilise käsitlusega, mis on üsna dogmaatiline .
– klassikaline marksism on liigselt deterministlik ja reduktsionistlik ( materialism ), inimtegevusele ja initsiatiivile on selles jäetud liiga vähe ruumi.
– marksistlik mõiste „valeteadvus“ eeldab, et eksisteerib vahendamisest „puhas“ või „moonutamata“ reaalsus . Eeldus, et massimeedia ja –kultuur laiemalt toodavad valeteadvust, ei jäta ruumi alternatiivseteks tõlgendusteks auditooriumi poolt, erinevateks meedia ja kultuuri kasutamisviisideks, indiviidi aktiivsus puudub täiesti.
Poliitökonoomia
80% sisust ei kuvatud. Kogu dokumendi sisu näed kui laed faili alla
Vasakule Paremale
Kriitiline lähenemine massikommunikatsiooni uuringutes #1 Kriitiline lähenemine massikommunikatsiooni uuringutes #2 Kriitiline lähenemine massikommunikatsiooni uuringutes #3 Kriitiline lähenemine massikommunikatsiooni uuringutes #4 Kriitiline lähenemine massikommunikatsiooni uuringutes #5 Kriitiline lähenemine massikommunikatsiooni uuringutes #6 Kriitiline lähenemine massikommunikatsiooni uuringutes #7 Kriitiline lähenemine massikommunikatsiooni uuringutes #8
Punktid 50 punkti Autor soovib selle materjali allalaadimise eest saada 50 punkti.
Leheküljed ~ 8 lehte Lehekülgede arv dokumendis
Aeg2013-09-06 Kuupäev, millal dokument üles laeti
Allalaadimisi 24 laadimist Kokku alla laetud
Kommentaarid 0 arvamust Teiste kasutajate poolt lisatud kommentaarid
Autor ufoor Õppematerjali autor

Lisainfo

Kriitilise lähenemise põhiideed, koolkonnad, peamised esindajad.
massimeedia , kriitilis , auditoorium , kriitilise , kultuuritööstus , kultuuritööstuse , valitsev , ideoloogilise , sfäär , meedias , marksistlik

Mõisted


Meedia

Kommentaarid (0)

Kommentaarid sellele materjalile puuduvad. Ole esimene ja kommenteeri


Sarnased materjalid

990
pdf
Maailmataju ehk maailmapilt 2015
87
doc
Filosoofia materjale
96
pdf
Tarbimissotsioloogia
477
pdf
Maailmataju
198
doc
SOTSIOLOOGIA LOENGUKONSPEKTID
343
pdf
Maailmataju uusversioon
132
doc
Massikommunikatsiooni ja Eesti ajakirjanduse ajalugu
83
doc
Õiguse sotsioloogia



Faili allalaadimiseks, pead sisse logima
Kasutajanimi / Email
Parool

Unustasid parooli?

UUTELE LIITUJATELE KONTO MOBIILIGA AKTIVEERIMISEL +50 PUNKTI !
Pole kasutajat?

Tee tasuta konto

Sellel veebilehel kasutatakse küpsiseid. Kasutamist jätkates nõustute küpsiste ja veebilehe üldtingimustega Nõustun